25 478
Vaststelling van nieuwe regels met betrekking tot de (re)integratie van arbeidsgehandicapten (Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten)

nr. 141f
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 31 maart 1998

In vervolg op mijn toezegging in de nadere Memorie van Antwoord om u op korte termijn nader te informeren over de uitkomsten van het overleg met Arbeidsvoorziening Nederland en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) over de mogelijkheden van uitbesteding door de gemeenten van de uitvoering van de Wet REA bij Arbeidsvoorziening kan ik u het volgende mededelen.

De VNG ziet als belangrijkste probleem voor de uitvoering op korte termijn van de Wet REA de onmogelijkheid om op dit moment de gemeenten voldoende helderheid te geven over het definitieve wetsvoorstel en de lagere regelgeving. Daarnaast acht men het problematisch dat voorzover de gemeenten op hoofdpunten al kunnen worden geïnformeerd, de datum van inwerkingtreding van de wet nog niet bekend is.

Na afronding van de parlementaire behandeling van de Wet REA in de Eerste Kamer acht de VNG voorts een minimale implementatieperiode van twee maanden noodzakelijk om de gemeenten voldoende te kunnen informeren ter voorbereiding op een verantwoorde uitvoering van de Wet REA.

De VNG heeft geen voorkeur voor een verschuiving in de verantwoorde- lijkheidsverdeling in het kader van de Wet REA.

Wel gaat de VNG uit van de mogelijkheid die de wet biedt voor inkoop van onderdelen van de uitvoering bij Arbeidsvoorziening. Met betrekking tot de goedkeuring van bemiddelingsplannen, het uitgeven van beschikkingen en andere administratieve verrichtingen zoals bijvoorbeeld de uitbetaling van plaatsingsbudgetten aan werkgevers, beschikken de gemeenten naar de mening van de VNG al over voldoende ervaring om de uitvoering daarvan zelf te regelen of te mandateren.

Arbeidsvoorziening is momenteel doende met de opstelling van een offerte voor gemeenten voor de uitvoering van de arbeidsgehandicapte-toets: daarnaast kunnen gemeenten de reïntegratievisie inkopen bij Arbeidsvoorziening. De daaropvolgende stappen met betrekking tot kwalificerende intake en het opstellen van een bemiddelingsplan zijn al in de planning van Arbeidsvoorziening opgenomen. In principe kan er bij Arbeidsvoorziening voldoende capaciteit beschikbaar komen om op deze onderdelen dienstverlening aan de gemeenten te kunnen bieden.

Arbeidsvoorziening en de VNG tekenen daarbij aan dat het aantal cliënten dat door gemeenten zal worden aangemeld moeilijk te voorspellen is en stelt voor om in onderling overleg met afzonderlijke gemeenten nader te bepalen, in welke mate en in welk tempo dienstverlening kan worden aangeboden. Teneinde hierover zorgvuldige afspraken met de gemeenten te kunnen maken acht ook Arbeidsvoorziening enige voorbereidingstijd noodzakelijk.

Met verwijzing naar de in de nadere Memorie van Antwoord beschreven stand van zaken met betrekking tot de lagere regelgeving, kan de vereiste helderheid op dat punt op korte termijn beschikbaar komen voor de gemeenten.

Daarnaast kom ik op basis van de hierboven weergegeven informatie tot de conclusie dat enige voorbereidingstijd na aanvaarding van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer wenselijk is teneinde de verantwoordelijke uitvoerders in staat te stellen het reïntegratiebeleid voor arbeidsgehandicapten met voortvarendheid ter hand te nemen.

Veronderstellend dat de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel voor 1 mei a.s. kan worden afgerond en rekening houdend met een implementatietijd van twee maanden ben ik bereid de inwerkingtredingsdatum van de Wet REA te stellen op 1 juli 1998.

Hierbij ga ik er wel van uit dat Uw Kamer dan bereid zal zijn dit wetsvoorstel vóór 1 mei a.s. af te handelen.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

F. H. G. de Grave

Naar boven