nr. 149a
VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR VERKEER EN WATERSTAAT1
Vastgesteld 11 februari 1997
Het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet had de leden van
de fractie van de VVD van de commissie aanleiding gegeven tot het
stellen van de navolgende vragen.
Verkeer en Vervoer
1. Waarom wordt in wetsvoorstel 25 088 (Marktwerking in
het regionaal Openbaar Vervoer) de aanbesteding in de G.V.B. gebieden zo veel
later geïntroduceerd dan in het Streekvervoer?
Welke argumenten liggen daaraan ten grondslag?
2. De minister heeft bij de behandeling van het MIT in de Tweede Kamer
gezegd dat op basis van de meest eenvoudige ramingen van de kosten van een
basis-infrastructuur tot 2010 er een tekort is van f 27 mld. Volgens
de laatste prognoses zelfs het dubbele, t.w. 54 mld.!
Nog afgezien van de vraag of dat bedrag t.z.t. voorhanden is, vraagt de
VVD-fractie of het, gelet op de capaciteit van de RWS, de lengte van de proceduretijd
van voorbereiding en de recente ervaring met de duur van het uitvoeringsprogramma,
wel reëel is te veronderstellen dat deze bedragen ook kunnen worden uitgegeven.
Waterstaat
3. Zijn inmiddels de waterverdragen van Charleville-Mezières door
de diverse lidstaten geratificeerd?
4. Tijdens de behandeling van deze verdragen in de Eerste Kamer op 16
januari 1996 is de verwachting uitgesproken dat de actieprogramma's medio
dit jaar gereed zullen zijn. Wordt dit gehaald?
5. De commissie-Boertien II heeft geadviseerd de Maas te verdiepen en te verbreden. Is het juist dat bij het uitgewerkte plan Rijkswaterstaat
nu uitgaat van enkel verbreden?
Infrastructuur
6. Bij de behandeling van het MIT '97–2000 in de vaste commissie
voor V&W op 18 november 1996 heeft de minister – blijkens persberichten
toegezegd over de kortsluiting A73-BAB52 via de A68 nader overleg te voeren
met de betrokken Duitse overheid.
Kan al iets naders meegedeeld worden over het resultaat van dit overleg?
7. Voldoet de Tracéwet aan de beoogde doelstellingen t.w. versnelling
en stroomlijning van de procedures voor de uitvoering van grote infrastructurele
projecten?
Kan al iets over de ervaring worden meegedeeld?
8. Deze leden zouden voorts gaarne vernemen hoe het staat met de plannen
voor een vaste brug met een hoogte van 9,50 meter over het Prinses Margrietkanaal
bij Fonejacht (Friesland). Welke omweg dienen in dat geval de kajuitzeiljachten,
de bruine vloot en andere hogere schepen te maken?
9. Ook vernamen deze leden gaarne welke plannen er zijn voor de overbrugging/ondertunneling
van de IJssel en het Ramsdiep in de weg A50. Wordt er bij de verbinding Zwolle–Kampen–Emmeloord
van uitgegaan dat de A50 in de toekomst een autoweg blijft, of wordt er reeds
nu rekening gehouden met een eventuele toekomstige aanwijzing tot autosnelweg?
Verkeersveiligheid
10. Gebleken is dat 80% van de ongevallen veroorzaakt worden door te snel
rijden of door alcoholgebruik. Daarom is een onderzoek gestart naar de mogelijkheden
van inhouding van het rijbewijs, de inbeslagname van het voertuig en verhoging
van de strafmaat voor roekeloos rijgedrag. Is het advies van de RvS ter zake
al ontvangen en zo ja, kan al iets worden meegedeeld over het vervolg?
11. De stuurgroep «Duurzaam Veilig» waarin het Rijk, de Provincies
en de Gemeenten zijn vertegenwoordigd – in 1994 ingesteld – gaat
zich bezighouden met maatregelen om concrete uitvoering ter zake duurzame
veiligheid.
Kan al iets worden meegedeeld over het plan van aanpak, de uitvoering,
de financiering en de effecten van de voorgestelde maatregelen?
12. Is er niet voldoende reden – gelet op de specifieke omstandigheden
en de aanwezige expertise – om de Raad voor de Luchtvaart te handhaven
en niet onder te brengen bij de Transportraad?
Spoorwegen
13. De leden van de VVD-fractie zouden gaarne het standpunt van de minister
vernemen over de toekomstige ontwikkeling van de modernisering van de spoorwegen
en met name het plan om op de intercitytrajecten met 200 km per uur te gaan
rijden, welk standpunt zij bij de vorige begrotingsbehandeling heeft verklaard
tegen eind 1996 bekend te zullen maken.
* Het gewijzigd voorstel van wet inzake dit wetsvoorstel
is gedrukt onder nr. 174, 1996–1997.
De voorzitter van de commissie,
Baarda
De griffier van de commissie,
Nieuwenhuizen