nr. 231a
VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR ONDERWIJS1
Het voorbereidend onderzoek gaf de commissie aanleiding tot het formuleren
van de volgende opmerkingen en vragen.
De leden van de VVD-fractie zeiden grote moeite te hebben met
dit wetsvoorstel. Zij wilden dan ook de volgende vragen stellen.
Waarom zal deze wet, zonder sancties, wel effect sorteren terwijl zeer
vele andere genomen maatregelen niet of nauwelijks effect hebben gesorteerd?
Is onderzoek gedaan waarom de reeds getroffen maatregelen geen of nauwelijks
effect hebben gesorteerd? Zo ja, wat heeft dat onderzoek dan opgeleverd?
In de wet is een artikel opgenomen over de evaluatie. Hoe denkt de staatssecretaris
een verslag op te kunnen doen stellen over de doeltreffendheid en de effecten
van deze wet in de praktijk? De leden hier aan het woord wilden deze vraag
vooral plaatsen in het licht van het ontbreken van sancties in deze wet. Zijn
voorbeelden van vergelijkbare symboolwetgeving te noemen die tot aanwijsbare
resultaten hebben geleid?
De leden van de CDA-fractie merkten op vooralsnog weinig behoefte
te hebben aan de hier beoogde wetgeving die alweer een nieuwe bekostigingsvoorwaarde
stelt aan de Nederlandse scholen.
Deze leden zouden graag antwoord hebben op de volgende vragen:
Zijn de redenen van de geringe vertegenwoordiging van vrouwen in de schoolleiding
nu wel voldoende geanalyseerd?
Ook deze leden constateerden dat vele genoemde maatregelen die reeds genomen
zijn het probleem niet hebben opgelost. Waarom zal een nieuwe maatregel, de
zgn. «indirecte wettelijke dwang» aldus de Raad van State, wel
effect sorteren?
Zijn op termijn sancties voorzien voor die scholen die hetzij niet rapporteren,
hetzij de «streefdoelen» niet halen? Zo ja, welke? Zal een dergelijke
voorkeursbehandeling voor vrouwen mogelijk tot rechtszaken leiden voor de
Nederlandse dan wel de Europese rechter in verband met gelijke rechten voor
mannen en vrouwen? Mag door de grote participatie van vrouwen in het onderwijs
niet verwacht worden dat ook vrouwen steeds meer ambitie en steeds
meer kans zullen hebben om in midden- en hoger kader te functioneren?
Dit wetsvoorstel is, aldus de leden van de fractie van GroenLinks, één van de maatregelen die ervoor moeten zorgen dat
vrouwen evenredig vertegenwoordigd zijn in leidinggevende functies in het
onderwijs. Het bevoegd gezag of het instellingsbestuur dient eenmaal in de
vier jaar een document vast te stellen inzake evenredige vertegenwoordiging
van vrouwen in leidinggevende functies. Daarin worden streefcijfers vastgelegd
en een bepaald tijdvak waarbinnen deze streefcijfers worden gerealiseerd.
De streefcijfers zijn gekoppeld aan een gekwalificeerd aanbod. De maatregelen
die het bevoegd gezag of het instellingsbestuur heeft genomen en zal nemen
om die streefcijfers te realiseren, moeten worden vermeld. En het document
moet ter inzage worden gelegd. Waarom zijn die streefcijfers niet in het wetsvoorstel
vastgelegd?
Hoewel het hier een lofwaardig streven betreft, is het niet meer dan een
zetje in de goede richting. Het is namelijk een wetsvoorstel zonder tanden,
omdat geen sanctiebepaling is voorzien.
De leden hier aan het woord wilden de volgende twee vragen stellen.
Waarom is geen sanctiebepaling opgenomen?
Is het tijdvak waarvan sprake is nader gespecificeerd?
De leden van de fracties van GPV, SGP en RPF zeiden veel bedenkingen te hebben tegen het wetsvoorstel. Zij vonden
de verdediging van het wetsvoorstel door de staatssecretaris tweeslachtig.
Enerzijds wordt betoogd dat de voorgestelde wet een effectief middel is om
schoolbesturen ertoe te dwingen meer vrouwen te benoemen in leidinggevende
posities. Anderzijds wordt betoogd dat de benoemingsvrijheid van het bevoegde
gezag van bijzondere scholen niet wordt aangetast, omdat de voorgestelde wet
geen dwang uitoefent. Deze leden vroegen of de staatssecretaris het ermee
eens is dat beide argumentaties noodzakelijk zijn ter verdediging van het
wetsvoorstel, maar dat de beide gedachtengangen tevens met elkaar strijdig
zijn.
De voorzitter van de commissie,
Jaarsma
De griffier van de commissie,
Hordijk