Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 1994-1995 | 23948 nr. 241c |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 1994-1995 | 23948 nr. 241c |
Vastgesteld 23 mei 1995
De memorie van antwoord gaf de leden van de commissie aanleiding tot het formuleren van de volgende opmerkingen en vragen.
De tot de fractie van het CDA behorende leden merkten op dat in de memorie van antwoord op bladz. 5 wordt betoogd dat «deze ervaring van betekenis zal zijn voor de ontwikkeling van de lump-sum-bekostiging in het primair onderwijs». Hoe zal dit kunnen zonder systematische evaluatie? Er was immers eerst een evaluatie voorzien rond de eeuwwisseling. Zou een eerdere evaluatie niet zeer veel zinvoller zijn?
Op bladz. 4 van de memorie van antwoord wordt gezegd: «Voor de groep die er meer dan 6% op achteruitgaat zullen aanvullende afspraken worden gemaakt». Hoe stellen de bewindslieden zich dit voor nu blijkt dat er ca. 80 scholen er meer dan 6% op achteruit gaan?
De leden van de PvdA-fractie merkten op dat uit persberichten is gebleken dat het bestuur van de OMO-onderwijsinstellingen een arbeidsovereenkomst met de vakorganisaties heeft gesloten in het kader van de komende lump-sum-financiering. Wil de minister meedelen:
– wat er terzake is geaccordeerd
– hoe deze afspraken zich verhouden tot de Tweede Kameruitspraak inzake het «dichtregelen» op decentraal niveau?
Het lid van de fractie van het GPV deelde mee de staatssecretaris erkentelijk te zijn voor de memorie van antwoord.
Op meerdere punten achtte dit lid de beantwoording van zijn vragen echter onbevredigend. Op een aantal vragen wenste het lid nog terug te komen.
Dit lid merkte op gevraagd te hebben of de wijziging van de bekostigingssystematiek niet evengoed beperkt had kunnen blijven tot een aanpassing van het FBS-systeem (opheffing maximering verzilvering en van beperking tot exploitatie-overschotten). De staatssecretaris lijkt deze vraag impliciet bevestigend te beantwoorden. Zij verdedigt in haar antwoord het belang van het wetsvoorstel immers door te verwijzen naar de rechtspositionele veranderingen die het teweeg brengt, veranderingen die best in het kader van een bekostiging naar FBS-model doorgevoerd zouden kunnen worden.
De vraag dringt zich dan ook op waarom er niet voor gekozen is de door het voorliggende wetsvoorstel beoogde effecten van de lump-sum-bekostiging te realiseren door middel van een aanpassing van het FBS.
Uit het antwoord op zijn betreffende vraag begreep dit lid dat de BAPO-regeling van overheidswege zal verdwijnen gelijktijdig met het inwerkingtreden van het voorliggende wetsvoorstel. Is deze conclusie juist?
In antwoord op een vraag zijnerzijds werd gesteld dat de school-GPL niet per bevoegd gezag, maar per school wordt vastgesteld. Maar welk verschil maakt deze keuze voor de feitelijke bekostiging, d.w.z. voor de «lump-sum» die wordt uitgekeerd aan het bevoegd gezag dat meerdere scholen onder zich heeft?
Dit lid merkte tot slot op dat zijn vragen over de wijze waarop de school-GPL wordt berekend door de staatssecretaris niet inhoudelijk waren beantwoord. Hij deelde mee er prijs op te stellen dat alsnog een antwoord wordt gegeven.
Vertrouwende dat deze vragen tijdig zullen worden beantwoord, acht de commissie de openbare beraadslaging over het onderhavige wetsvoorstel voldoende voorbereid.
Samenstelling: Van Gijzen (CDA), Grol-Overling (CDA), Kuiper (CDA), Jaarsma-Buijserd (PvdA), Redemeijer (PvdA), voorzitter, Schuyer (D66), De Savornin Lohman (D66), Van Boven (VVD), Ginjaar (VVD), Van Wijngaarden (Groen Links), Holdijk (SGP), Schuurman (RPF) en Veling (GPV).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-19941995-23948-241c.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.