23 900
Toestand van 's Rijks financiën (Algemene Politieke en Financiële Beschouwingen)

nr. 205
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 februari 1995

Planningsoverzicht wet- en regelgeving met budgettair belang

Tijdens de Algemene Politieke en Financiële Beschouwingen in de Eerste Kamer is er, in het kader van het tijdig halen van bezuinigingen, door de heer Luteijn gevraagd naar een planning van het wetgevingstraject. Hierbij ontvangt U het bij deze gelegenheid door mij toegezegde planoverzicht van voorstellen voor wet- en regelgeving met budgettair belang in deze kabinetsperiode.

Via de gebruikelijke overzichten, van de zijde van de Minister-President, van wetsvoorstellen die om politieke en/of budgettaire redenen spoedeisend zijn, zal de Kamer geïnformeerd worden over de voortschrijdende planning.

De Minister van Financiën,

G. Zalm

Voorstellen voor wet- en regelgeving met budgettair belang1

Voorstel voor wet- en regel- gevingstand van zaken/planning2budg. belang3
Legenda  
MR = Ministerraad  
TK = Tweede Kamer  
EK = Eerste Kamer  
RvS = Raad van State  
MvA = Memorie van Antwoord  
MvT = Memorie van Toelichting  
NvW = Nota van Wijziging  
RA = Regeerakkoord  
AFB = Algemene Financiële Beschouwingen  

1 Het betreft hier een in verband met het tijdig halen van afgesproken bezuinigingen, op verzoek van de Eerste en Tweede Kamer opgesteld planningsoverzicht van voorstellen voor wet- en regelgeving met budgettair belang.

2 Hier wordt de uiterlijke datum van inwerkingtreding aangegeven, tevens wordt de huidige stand van zaken aangegeven en zo mogelijk de verdere planning ten aanzien van het voorstel voor wet- en regelgeving.

3 Hier wordt de omvang van het budgettair belang aangegeven, indien er wel sprake is van een budgettair belang maar kwantificering op dit tijdstip niet mogelijk is, is hier een PM ingevuld.

1. Binnenlandse Zaken

Voorstel voor wet- en regel- gevingStand van zaken/planningBudg. belang
1.1 Voorstel van wet tot gemeentelijke zorg voor houders van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf (VVTV)Tweede Kamer heeft behandeling gepland zo spoedig mogelijk na het kerstreces. Systematiek van prognose tot huisvestingstaakstelling moet per 1-4-1995 kunnen starten, aangezien de gemeentelijke taakstellingen per 1-7-1995 in uitvoering moeten worden genomen.Besparingsverlies bedraagt 3,3 mln. per maand later
1.2 Arbeidsvoorwaarden overheidspersoneel; VUT en wachtgeldenOverleg overheidswerkgevers en centrales voorjaar '95, inwerkingtreding voorzien per 1-4-1995260 mln. in 1995 oplopend tot 1,5 miljard in 1998
1.3 Wetsvoorstel Privatisering ABPInwerkingtreding per 1-1-1996, begin 1995 naar MR met verzoek om een spoedprocedure 

2. Buitenlandse Zaken

Voorstel voor wet- en regel- gevingStand van zaken/planningBudg. belang
2.1 Bekrachtiging EU-eigen middelenbesluitMvT is goedgekeurd door MR in december 1994, voor advies bij RvS ingediend10,2 miljard in 1995 oplopend tot 11 miljard in 1998 (reeds verwerkt in de meerjarenraming van de miljoenennota)

3. Ontwikkelingssamenwerking

Geen voor dit overzicht relevante wet- en regelgeving.

4. Kabinet voor Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse Zaken

Geen voor dit overzicht relevante wet- en regelgeving.

5. Justitie

Voorstel voor wet- en regel- gevingStand van zaken/planningBudg. belang
5.1 Voorstel met betrekking tot «substitutie van strafvormen»/uitbreiding van alternatieve straffen inclusief taakstraffen (RA en AFB)De commissie Korthals Altes zal zich over substitutie van strafvormen en uitbreiding van alternatieve straffen buigen en in juli 1995 met voorstellen komen. Mogelijk dat herziening van wetgeving op diverse terreinen noodzakelijk blijkt (bijvoorbeeld Wetboek van Strafrecht/-Strafvordering) bijv. ten behoeve van de invoering van nieuwe alternatieve straffen als bijdrage voor de invulling van deze taakstelling30 mln. in 1996, 90 mln. structureeel vanaf 1998
5.2 EchtscheidingsprocesrechtBij intrekking van het wetsvoorstel wijziging echtscheidingsprocesrecht, treedt een budgettair probleem op. Naar aanleiding van MR-behandeling zoekt Justitie naar alternatieven.Budgettair gat dekken van 16 mln. in 1995 oplopend tot 32,9 mln. in 1998
5.3 Wijziging Vreemdelingenwet teneinde aanspraak op collectieve voorzieningen te koppelen aan de verblijfsrechtelijke positie van vreemdelingen (RA)Inwerkingtreding 1995, advies van de RvS is uitgebracht, bestrijding illegaal verblijf in NederlandPM
5.4 Wijziging vreemdelingenwet (Veilige derde landen)Inwerkingtreding zo spoedig mogelijk, plenaire behandeling in Eerste Kamer eind januari '95PM: instroomdaling van 55 000 naar 35 000
5.5 Overheveling onderdelen van het strafrecht naar het administratiefrecht (invoering bestuurlijke boeten)Er is een beweging in gang gezet voor de overheveling van wetten van het strafrecht naar het administratief recht. Hoewel 22 wetten hiervoor zijn aangemerkt, zijn concrete voorstellen nog niet aangediend. In de loop van '95 zullen diverse wetsvoorstellen gereed komen.PM: strafrecht is duur ultimum remedium

6. Financiën1

Voorstel voor wet- en regel- gevingStand van zaken/planningBudg. belang
6.1 MKB-pakket lastenverlichting (RA)Voorstel wordt voorbereidLastenverlichting van 500 mln.
6.2 Structurele inkomensafhankelijke belastingaftrek ouderen (RA)Inwerkingtreding per 1-1-1996, momenteel worden voorstellen voorbereidPM
6.3 Beperking aftrekbaarheid rente op consumptief krediet (RA)Inwerkingtreding nader te bepalenPM
6.4 Wetgeving inzake een regulerende energieheffing voor kleinverbruikers (RA)Inwerkingtreding per 1-1-1996PM
6.5 Verlenging tweede schijf I.B. (RA en AFB)Inwerkingtreding per 1-1-1996PM
6.6 Wetsvoorstel verlaging hoofdsom MRB ivm uitbreiding provinciaal belastinggebied (AFB)Inwerkingtreding niet voor 1-4-1996, wetsvoorstel wordt momenteel interdepartementaal voorbereidPM
6.7 Herziening regime aanmerkelijk-belangheffing (AFB)De herziening wordt betrokken bij onderzoek Technische werkgroep Lb/IBPM
6.8 Mogelijke reparatiewetgeving m.b.t. zgn. turbo-vennootschappen (AFB)De mogelijke reparatiewetgeving wordt betrokken bij onderzoek Technische werkgroep Lb/IbPM
6.9 Rijkswet inzake wederzijdse administratieve bijstand op douanegebied met de Nederlandse Antillen en Arbua (AFB)Januari 1995: bespreking Stas/Ned. Antillen en Aruba ter zakePM
6.10 Flankerend beleid WKA (koppeling op afstand) (RA en AFB)Inwerkingtreding per 1-1-1996PM
6.11 Eventuele lastenverlichting OT-variant (RA en AFB)Inwerkingtreding per 1-1-1996PM
6.12 Wetgeving inzake EurovignetInwerkingtreding per 1-4-1995, heffing met ingang van 1-7-1995, zo spoedig mogelijke toezending aan TK260 mln. structureel
6.13 Wetsvoorstel inzake inflatiecorrectie accijnzen op benzine en dieselInwerkingtreding per 1-1-1996, wetsvoorstel wordt voorbereid88 mln. per % inflatie

1 Onderstaande opsomming kan wijzigingen ondergaan. Voor de fiscale wetsvoorstellen wordt ernaar gestreefd om de wetsvoorstellen ter zake van structuurwijzigingen zodanig tijdig bij de Kamer in te dienen, dat voor het zomerreces een begin kan worden gemaakt met de schriftelijke behandeling; de tariefvoorstellen zullen zo spoedig mogelijk na Prinsjesdag worden ingediend; op het punt van de implementatie van EU-regelgeving wordt gestreefd naar een reële termijn van behandeling voor beide Kamers.

7. Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

Voorstel voor wet- en regel- gevingStand van zaken/planningBudg. belang
7.1 Nota van Wijziging Wet Tegemoetkoming Studiekosten (schoolspecifieke SF VO-leerlingen en bevriezen aanvullende beurs/geen OV-kaart)Inwerkingtreding per 1-1-1996, voorstel wordt momenteel voorbereid105 mln. in 1996 oplopend tot 150 mln. in 1999
7.2 Wet tegemoetkoming studiekostenInwerkingtreding per 1-8-1995, Nota van wijziging in voorbereiding (zie 7.1) 
7.3 Wijziging WSF invoering prestatiebeursInwerkingtreding per 1-9-1995, Ministerraadsbehandeling heeft plaatsgevonden; momenteel bij RvS1 miljard structureel
7.4 Wijziging WSF ivm harmonisatie van de maximale rentedragende lening HBO/WOInwerkingtreding per 1-9-1995, wetsvoorstel is 22-12-1994 bij de Tweede Kamer ingediend110 mln. structureel
7.5 Wet decentralisatie huisvesting PO en VOInwerkingtreding per 1-1-1996, MR-behandeling heeft plaatsgevonden op 25-11-1994, vanaf 29-11-1994 voor advies bij de OnderwijsraadOverdracht Gemeentefonds 1,6 mld. struc./realisering taakstelling 125 mln. structureel vanaf 2000
7.6 Decentralisatie huisvesting BVEInwerkingtreding per 31-12-1996Incidentele opbrengsten (350 mln.)
7.7 Wijziging WVO/WBO/ISOVSO ivm budgettering wachtgelden (participatiefonds)Inwerkingtreding per 1-8-1995, wetsvoorstel is door TK aanvaard op 1-12-1994, bij de EK ingediend op 2-12-199410 mln. per maand (brief TK juni 1994)
7.8 Wijziging ISOVSO ivm scholen voor visueel gehandicapte kinderenInwerkingtreding per 1-8-1995, voorstel wordt voorbereidPM
7.9 Wijziging ISOVSO i.v.m. landelijke centra tbv kinderen in ziekenhuizenInwerkingtreding 1-8-1996, voorstel wordt voorbereidPM
7.8 Wijziging WHW en WSF ivm afschaffing verblijfsduurbepalingen en verruiming retributievrijheid instellingenInwerkingtreding per 1-9-1995, ingediend bij de Tweede Kamer op 5-12-199469 mln. structureel
7.9 Stelselherziening hoger onderwijs o.m.Inwerkingtreding per 1995, procesbrief d.d. 27-10-1994 aan VSNU en HBO-raad met afschrift aan TK, 9-12-1994 brief aan TK over «financieel kader hoger onderwijs en studiefinanciering»; verder nog in voorbereiding80 miljoen in 1995 oplopend tot 500 miljoen structureel in 1998

8. Defensie

Voorstel voor wet- en regel- gevingStand van zaken/planningBudg. belang
8.1 Aanpassing Dienstplichtwet, Militaire ambtenarenwet, wet reservepersoneel krijgsmacht 1985 etc. ivm invoering vrijwilligerskrijgsmacht per 1-1-1997Inwerkingtreding per 1-4-1996Per saldo nihil (de besparingen die voortvloeien uit het opheffen van eenheden met dienstplichtigen worden teniet gedaan doordat Beroeps Bepaalde Tijd de essentiële functies van de dienstplichtigen gaan vervullen).

9. VROM

Voorstel voor wet- en regel- gevingStand van zaken/planningBudg. belang
9.1 Wetsvoorstel balansverkorting geldelijke steun volkshuisvestingInwerkingtreding voor 1-7-1995, wetgevingsoverleg 27-2-95, plenaire behandeling in maart. Vertraging wegens onderzoek AR in opdracht van TK (medio februari gereed)Zeer aanzienlijke incidentele effecten
9.2 Wijziging Wet Individuele Huursubsidie (maatregelen voor tijdvak 95–96)Inwerkingtreding voor 1-7-1995, het advies van de RvS is recentelijk ontvangenStructureel 50 mln + pm
9.3 Wijziging IHS ivm kindertoeslag (RA)Inwerkingtreding per 1-7-1995, het advies van de RvS met betrekking tot dit wetsvoorstel is recentelijk ontvangenStructureel 80 mln
9.4 Wijziging IHS inzake huurparameters en eventuele normhuurcompensatie 1996–1997Wetsvoorstel in de loop van 1995PM
9.5 Wijziging Wet Individuele Huursubsidie (RA)Er worden nader uit te werken stappen gezet naar een doelmatiger uitvoering van de IHS, alsmede een aanscherping van de vermogenstoets. Dit zal mede gericht zijn op het beperken van bewoning van te goedkope woningen door bewoners met midden- en hoge inkomens. Inwerkingtreding per 1-7-1996Structureel 200 mln.
9.6 Wetsvoorstel tot wijziging van de huisvestingswet (huisvesting verblijfsgerechtigden)Inwerkingtreding per 1-7-1995, plenaire behandeling is op 25 januari a.s.PM

10. Verkeer en Waterstaat

Geen voor dit overzicht relevante wet- en regelgeving.

11. Economische Zaken

Voorstel voor wet- en regel- gevingStand van zaken/planningBudg. belang
11.1 OndernemersonderwijsBeëindiging van de regeling «ondernemersonderwijs» per 1-9-'9512,6 mln
11.2 Wetsvoorstel Fonds economische StructuurversterkingWetsvoorstel ligt in EK; tot nadere behandeling uitgesteld600 miljoen
Novelle wet FES (RA)Novelle wordt voorbereid 

12. Landbouw, Natuurbeheer en Visserij

Geen voor dit overzicht relevante wet- en regelgeving.

13. Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Voorstel voor wet- en regel- gevingStand van zaken/planningBudg. belang
13.1 WKA – halve koppeling 1996–1998Inwerkingtreding per 1-1-1996, naar Tweede Kamer najaar '95'96 690 mln, '97 1548 mln, struc. 2540 mln, (m.i.v. '98)
13.2 AKW: – halve indexering 1996–1998Inwerkingtreding per 1-1-1996'96 47 mln, '97 127 mln, struct. 227 mln.
13.3 Ziektewet: – Wetgeving privatisering ZW/BWInwerkingtreding per 1-1-1996, naar Tweede Kamer zomer/najaar '95Structureel 900 mln (m.i.v. '96)
13.4 WAO: – parallelle privatisering – afschaffen van de bonus/malusregeling – introductie geïntegreerde premie uit hoofde van AAW/WAO voor werknemerInwerkingtreding per 1-1-1996, naar Tweede Kamer zomer '95'96 250 mln, '97 500 mln, '98 750 mln, struct. 750 mln
13.5 AAW-gelijke behandeling Dit wetsvoorstel zal mogelijk worden achterhaald door afschaffing van de AAW in het kader van het wetsvoorstel parallelle privatisering en geïntegreerde premieInwerkingtreding per 1-1-1996, naar Tweede Kamer zomer '95'96 11 mln, '97 17 mln, '98 24 mln, '99 25 mln, struct. 125 mln.
13.6 AOW – schrappen van de uitzonderingsbepaling ten aanzien van het partnerbegrip voor bloedverwanten in de tweede graadInwerkingtreding per 1-1-1996, naar Tweede Kamer zomer 1995'96 5 mln, '97 80 mln, '98 170 mln, '99 200 mln, struct. 200 mln
13.7 Gehele Sociale Zekerheid: – het terugbrengen van de overlijdensuitkering in de gehele sociale zekerheid naar exact twee maanden vanaf de datum van overlijdenInwerkingtreding per 1-1-1996, naar Tweede Kamer zomer 1995'96 PM, '97 45 mln, '98 45 mln, '99 45 mln, struct. 45 mln
13.8 AWW: – ANN: nieuw wetsvoorstelInwerkingtreding per 1-1-1996, naar Tweede Kamer zomer 1995 (bestaande uitkeringen worden m.i.v. 1-1-1998 afhankelijk van inkomen uit of in verband met arbeid)'96 –18 mln, '97 –154 mln, '98 830 mln, '99 619 mln, struct. 1725 mln
13.9 Boeten maatregelen en terug- en invordering SZInwerkingtreding gedeeltelijk per 1-7-1995, voor het overig deel per 1-1-1996, ingediend bij Tweede Kamer op 19-9-1994, er wordt gewacht op NvW inclusief sanctiebepaling WWstruct. 85 mln (m.i.v. '95)
13.10 Vereenvoudiging en kostenbesparing in de premieheffing werknemersverzekeringenInwerkingtreding per 1-1-1996Structureel 70 mln (m.i.v. '96)
13.11 ABW: – HerinrichtingInwerkingtreding per 1-1-1996, Tweede Kamer is afgerond, momenteel bij Eerste Kamer'95 320 mln, '96 363 mln, '97 385 mln, struct. 380 mln (m.i.v. '98)

14. Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Voorstel voor wet- en regel- gevingStand van zaken/planningBudg. belang
14.1 Plan van aanpak volumebeheersing en kostenbeheersing in de zorgToezending aan TK voorzien per begin maart 1995PM
14.2 Pakketbeperking AWBZ (overheveling genees- en hulpmiddelen van AWBZ naar ZFW en part. verz.)Inwerkingtreding per 1-1-1996, opstelling AMvB's (AWBZ, ZFW en WTZ) in mei a.s. na advisering door ZF-Raad300 mln. volume-effect, 2900 mln financiële verschuiving
14.3 Pakketbeheersing ZFW en WTZ fysiotherapie (amvb)Inwerkingtreding 1-1-1996, advisering door ZF-Raad is binnen, advisering verzekeraars naar verwachting april a.s.50 mln. volume-effect, 250 mln. financieringsverschuiving
14.4 Wijziging ZFW i.v.m. invoering verplicht eigen risico ZFWInwerkingtreding per 1-1-1996, toezending aan TK voorzien per april/mei 1995100 mln. volume-effect, 900 mln. financiële verschuiving
Naar boven