nr. 49
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 december 2004
Bijgaand doe ik u toekomen de Eindevaluatie Westerscheldetunnel1. Met deze eindevaluatie kan de status van groot project
voor de Westerscheldetunnel conform de procedureregeling worden beëindigd.
De Westerscheldetunnel heeft een groot aantal waardevolle leerervaringen
opgeleverd. Zo blijkt ook uit de evaluatie. Deze vormen voor een deel een
nuttige aanvulling op de Nota Leerervaringen Grote Projecten die ik vorig
jaar aan uw Kamer heb aangeboden.
Ik denk dan vooral aan de volgende zaken:
• Een strakke sturing op de post onvoorzien. Systematisch monitoren
van de mogelijke risico's waaruit overschrijdingen kunnen voortkomen, geeft
een heldere vorm van risicomanagement
• Het strak hanteren van rendement als richtsnoer door de NV leidt
tot andere keuzen dan wanneer alleen op basis van het voor het Rijk vigerende
kasstelsel zou zijn gehandeld
• Het kiezen voor alleen een malussysteem leidt tot het tegenovergestelde
van wat is beoogd, wanneer eenmaal het maximale boetebedrag is overschreden.
Een goed getimede bonus-malus biedt beter mogelijkheden tot tijdige oplevering
• Een goede communicatie met de omgeving is van grote betekenis voor
het welslagen van een project.
• Een Design en Construct-contract levert niet vanzelf de verwachte
kwalitatieve impuls op en leidt niet automatisch tot kostenbesparing; om dat
te bereiken is ook nodig:
• juridische deskundigheid ten aanzien van planologie, vergunningen
en grondverwerving;
• organisatorische aandacht van de aannemer voor afstemming van ontwerp
en uitvoering;
• contractjuridische kennis.
• Procedures kunnen niet versneld worden, maar het inlopen van vertragingen
tijdens de daadwerkelijke bouwtijd is wél mogelijk door het tijdig
nemen van passende maatregelen. Daaraan zijn wel kosten verbonden.
• Administratieve organisatie: eenvoudiger en toegesneden regels
leiden tot een doelmatig resultaat.
• De samenleving wordt steeds «juridischer»; dat geldt
ook voor het bouwproject Westerscheldetunnel. Daarom is het noodzakelijk juridische
deskundigheid in de organisatie te verankeren.
• Perk de beslechting van geschillen over contracten op basis van
redelijkheid en billijkheid in en houd een gang naar de burgerlijke rechter
open.
Ik ben voornemens deze ervaringen mede te verankeren in het model dat
binnen Verkeer en Waterstaat wordt gebruikt bij de aansturing van (grote)
projecten.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs