Gemeenteblad van Assen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Assen | Gemeenteblad 2025, 98885 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Assen | Gemeenteblad 2025, 98885 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit aanwijzen verplichte fietspaden Marsdijk
Burgemeester en wethouders van Assen
Overwegingen ten aanzien van het besluit
In de wijk Marsdijk zijn verschillende paden tussen straten. Deze paden hebben (zonder trottoir) een breedte van ca. 3,0 tot 3,5 meter. Deze verbindingen zorgen voor een uitgebreid fietsnetwerk in de wijk. Ook bieden deze paden in sommige gevallen toegang tot achtertuinen en brandgangen. Deze verbindingen zijn in de stedenbouwkundige opzet van de wijk niet bedoeld voor gemotoriseerd verkeer. Op veel van deze paden stonden paaltjes om gemotoriseerd verkeer fysiek tegen te houden. Veel van dit soort paaltjes in de wijk Marsdijk zijn eind 2024 weggehaald voor fietsveiligheid, toegankelijkheid en bereikbaarheid voor hulpdiensten. Hierbij volgen we landelijke aanbevelingen[1].
Omdat op enkele paden geen bebording hangt, mogen motorvoertuigen van de paden gebruikmaken nu er geen paaltjes meer staan. De paden en de aansluitingen hiervan op de straten zijn niet geschikt voor gemotoriseerd verkeer. Ook vanwege verkeersveiligheid is dit niet gewenst. Na het weghalen van enkele paaltjes hebben bewoners meldingen bij de gemeente gedaan. Hierin maken bewoners zich zorgen over de verkeersveiligheid, omdat motorvoertuigen van enkele van die paden gebruik maken.
Daarnaast kunnen ook bromfietsers van de paden gebruik maken. Binnen de bebouwde kom is het sinds de invoering van de maatregel ‘Bromfiets Op Rijbaan’ in 1999 gebruikelijk dat bromfietsers voor verkeersveiligheid van de rijbaan gebruik maken. De gemeente ziet geen reden om op de in dit besluit genoemde paden bromfietsers toe te staan. Hierbij is het volgende overwogen:
- Uniforme verkeerssituaties binnen de stad biedt duidelijkheid en verhoogt de verkeersveiligheid;
- Alle in dit besluit genoemde paden liggen binnen een 30 km/h zone en zijn verblijfsgebieden. Voor bromfietsers is het veilig om tussen gemotoriseerd verkeer op de rijbaan te rijden;
- De doorsteken liggen niet op een logische plaats in het netwerk voor een bromfietser. De paden aanwijzen als fietspad zorgt er niet voor dat bromfietsers een grote afstand moeten omrijden (maximaal ca. 500 meter).
Om bovengenoemde redenen wijzen we de paden waar vroeger een paaltje stond aan als verplicht fietspad. Deze verplichte fietspaden zijn niet bedoeld voor de bromfietsen. Deze laatste mogen geen gebruik maken van deze fietspaden, maar van rijbaan voor de gemotoriseerde voertuigen.
Het instellen van een verplicht fietspad op de paden tussen:
- Briljantstoep en Saffierstoep;
- Briljantstoep en Diamantstoep;
- Stoepveldsingel en Kristalstoep;
- Gersthullen en Enkeerdhamel;
- Vossenslag en Andrej Sacharovweg.
Het verkeersbesluit wordt genomen in het belang van de veiligheid van de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Ook de leefbaarheid van de omgeving wordt middels dit besluit gewaarborgd.
Door het plaatsen van borden G11 wordt de veiligheid van (snor)fietsers en voetgangers gewaarborgd, omdat hiermee gemotoriseerd verkeer geweerd wordt. De paden zijn niet ontworpen voor gemotoriseerd verkeer en in het verleden door de paaltjes ook nooit zodanig gebruikt. Het plaatsen van bord G11 zorgt na het weghalen van de paaltjes daarom ook niet voor een verandering voor het gemotoriseerde verkeer.
Wel worden door het plaatsen van de borden G11 bromfietsers op de fietspaden geweerd. Landelijk gezien is het gebruikelijk dat binnen de bebouwde kom bromfietsers van de rijbaan gebruikmaken. Bromfietsers die van de beschreven doorsteken gebruik maakten, moeten door dit besluit maximaal 500 meter omrijden. Dit kan over alternatieve, veilige routes met een maximumsnelheid van 30 km/h. Veiligheid van de weg en het beschermen van fietsers en voetgangers vindt de gemeente in deze situatie belangrijker dan het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het (bromfiets)verkeer.
Voor bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 15 en artikel 18 van de Wegenverkeerswet (WVW 1994) en de nadere voorschriften in het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen. Voor de uitvoering van de bovengenoemde maatregelen moeten, in het belang van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en de vrijheid van het verkeer, verkeerstekens als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 worden geplaatst.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Burgemeester en wethouders zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de eenheidschef van de politie Noord Nederland. Deze heeft positief geadviseerd.
Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
[1] Geactualiseerde aanbevelingen afsluitpalen op fietspaden 2022 (CROW-Fietsberaad, 2022)
Dit besluit treedt in werking op de dag na de openbare bekendmaking ervan. Iedere belanghebbende die het met dit besluit niet eens is kan daartegen binnen zes weken na de datum van openbare bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Deze dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van de gemeente Assen, Postbus 30018, 9400 RA Assen. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:
- uw naam, adres en telefoonnummer;
- de datum waarop u het bezwaar indient;
- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee);
- waarom u het niet eens bent met het besluit;
Bij de Voorzieningenrechter van de Afdeling Bestuursrecht van de Rechtbank Noord-Nederland, Postbus 150, 9700 AD Groningen, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Zo’n verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-98885.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.