Verkeersbesluit

Registratienummer: Z/24/234316 Gemeenteblad: 2025, nr. ??????

Onderwerp: Het instellen van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur (GOW30), inclusief het aanbrengen van fietsstroken en twee voetgangersoversteekplaatsen op de Raadhuisstraat, tussen de Heuvel en de Kasteelhof, in Druten.

 

Burgemeester en wethouders van Druten,

 

Gelet op:

- artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW),

- artikel 18 van de WVW,

- artikel 15 van de WVW,

- artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW),

- artikel 24 onder a van het BABW dat in overeenstemming met dit artikel overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid en dat op 1 maart 2025 positief is geadviseerd;

De verkeersadviseur heeft op het concept verkeersbesluit de onderstaande opmerkingen gemaakt.

- Terugbrengen snelheid; De in te stellen maximumsnelheid dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en van zijn omgeving (§4 onder 1 Uitvoeringsbesluit BABW). Mocht ondanks de te realiseren maatregelen blijken dat de snelheid onvoldoende wordt terug gebracht dienen extra maatregelen door de wegbeheerder te worden ingesteld.

- A1-30 i.c.m. A130ZB m.i. had de Raadhuisstraat, het gedeelte waar we het nu over hebben opgenomen kunnen worden in de A130zb bebording, scheelt verkeersborden en duidelijkheid. Daar waar de weg goed en duidelijk is ingericht als GOW30 en ETW30 mag dat m.i. geen probleem zijn. Een herhalingsbord zou desgewenst geplaatst kunnen worden.

- Bebording E1; Op tekening staat bord E1 maar dat is hier overbodig daar er volgens artikel 23 lid 1 onder b RVV90 niet op of langs een fietsstrook stil mag worden gestaan.

- Bebording E4 zonaal; op tekening staat bord E4, ook om dezelfde bovenstaande redenen hoeft deze bebording daar niet te staan maar wel t.h.v. de Tussenweg.

 

Reactie gemeente

  • Wij hebben bewust gekozen om borden A1 30 toe te passen, in plaats van de borden A1 30ZB. De reden hiervoor is om het onderscheidt nog duidelijker aan te geven.

  • Het bord E1 zal niet geplaatst worden.

  • Het zonebord E4 is op deze locatie noodzakelijk omdat hier ook de blauwe zone begint.

 

Overwegende dat:

• de Raadhuisstraat in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Druten;

• de Raadhuisstraat, tussen de van Heemstraweg en de Kasteelhof zowel een verkeersfunctie, als een verblijfsfunctie heeft;

• na het gereedkomen van het bouwplan De Portier, de Raadhuisstraat tussen de van Heemstraweg en de Heuvel ingericht zal worden als een GOW 30;

• voor de Raadhuisstraat, tussen de Heuvel en de Kasteelhof, gedeeltelijk een maximumsnelheid geldt van 50 kilometer per uur en gedeeltelijk binnen een 30 km/h zone valt;

• de gemeenteraad een motie heeft aangenomen te onderzoeken of (en zo ja hoe) de Raadhuisstraat, tussen de Heuvel en de Kasteelhof, ingericht kan worden als een GOW 30;

• uit een verkeerskundige toets gebleken is dat het mogelijk is om de Raadhuisstraat, tussen de Heuvel en de Kasteelhof, in te richten als een GOW 30, waardoor er een éénduidig snelheidsregime ontstaat voor de hele Raadhuisstraat tussen de van Heemstraweg en de Kasteelhof;

• bij de inrichting aangesloten wordt bij het door het CROW uitgebrachte ‘Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30’ (april 2023), zoals: het verkeer op de Raadhuisstraat heeft voorrang op het kruisend verkeer, er worden rode fietsstroken aangebracht (1,70 m breed) en het halteren van de bus wordt verplaatst van een vrijliggende halte naar halteren op de weg;

• het verlagen van de maximumsnelheid als gevolg heeft dat de verkeersveiligheid en de leefbaarheid rond de Raadhuisstraat zal verbeteren;

• de Raadhuisstraat in het centrum van Druten gesitueerd is;

• de gemeente Druten de verblijfsfunctie van de Raadhuisstraat wil stimuleren om zo de leefbaarheid in het centrum van Druten te verbeteren;

• aan de noordzijde van de Raadhuisstraat een woonwijk ligt waar veel ouderen wonen, die willen ze naar het centrum, de Raadhuisstraat over moeten steken;

• het aanleggen van voetgangersoversteekplaatsen op de Raadhuisstraat daarom wenselijk is, en ook opgenomen is als mogelijke maatregel in de handreiking ‘voorlopige inrichtingskenmerken van het CROW’;

• voetgangersoversteekplaatsen (zebrapaden) ervoor zorgen dat voetgangers veilig over kunnen steken op de Raadhuisstraat. Bij gebruik deze tevens een snelheidsremmende werking hebben;

• op twee locaties (t.h.v. de bushalte en t.h.v. de Kasteelhof) voetgangersoversteken worden aangebracht;

• door het aanbrengen van rode fietsstroken, fietsers een eigen plek op de Raadhuisstraat krijgen. Dit bevordert niet alleen de verkeersveiligheid, maar door deze stroken met een fietssymbool aan te geven, mag er op deze stroken ook niet geparkeerd worden;

• het halteren van de bus op de Raadhuisstraat een snelheidsremmend effect zal hebben. Deze maatregel is ook genoemd in de ‘Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30’ (april 2023);

• de belangen in de voorgaande overwegingen tegen elkaar zijn afgewogen;

• de bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994:

- lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- lid 1: b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- lid 1: d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

- lid 2: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer.

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

B E S L U I T E N:

  • I.

    Alle in het verleden genomen verkeersbesluiten, die in conflict zijn met de genoemde maatregelen in dit verkeersbesluit, in te trekken.

  • II.

    Het instellen van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op de Raadhuisstraat, tussen de Heuvel en de Kasteelhof, in Druten in het kader van de GOW-30 inrichtingskenmerken. Het instellen vindt plaats door het plaatsen van verkeersborden A0130 (maximum snelheid 30 km/h) conform bijlage 1 uit het RVV 1990;

  • III.

    Het realiseren van een voetgangersoversteekplaats ter hoogte van Raadhuisstraat 75, door het plaatsen van verkeersborden L02 (voetgangersoversteekplaats) conform bijlage 1 uit het RVV 1990 ;

  • IV.

    Het realiseren van een voetgangersoversteekplaats ter hoogte van Raadhuisstraat 103, door het plaatsen van verkeersborden L02 (voetgangersoversteekplaats) conform bijlage 1 uit het RVV 1990;

  • V.

    Voor het aanbrengen van rode fietsstroken aan weerszijden van Raadhuisstraat, tussen de Heuvel en de Kasteelhof, zoals gesteld in Hoofdstuk 1, Begripsbepalingen uit artikel 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990), waarop de afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht.

  • VI.

    Het halteren van de bus op de Raadhuisstraat plaats te laten vinden, door het plaatsen van verkeersborden L03 (Bushalte/tramhalte) conform bijlage 1 uit het RVV 1990, inclusief een blokmarkering (artikel 23 RVV);

  • VII.

    De bovengenoemde maatregelen die op tekening (herinrichting Raadhuisstraat, aanlegtekening datum 17-10-2024) staan aangegeven vast te stellen.

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Druten,

 

Jan Rouw

beleidsmedewerker fysieke leefomgeving, team gebiedsinrichting

Datum: 5 maart 2025

 

Bijlage 1: Situatietekening Raadhuisstraat in Druten

Bijlage 2: Advies politie-eenheid Oost-Nederland

Bijlage 3: Bezwaarschriftbijsluiter

 

Bezwaar

U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum waarop het besluit is verzonden, of de dag ná de datum waarop het besluit is gepubliceerd. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de centrale balie op het gemeentehuis, gevestigd aan de Heuvel 1 in Druten. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

Ook is het mogelijk om het verkeersbesluit digitaal te raadplegen. Klik hiervoor op de volgende link: Zoeken in alle documenten | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen

Een afschrift van dit verkeersbesluit wordt verzonden aan:

• Politie-eenheid Oost-Nederland, team verkeer Postbus 9109, 6500 HL Nijmegen;

• Werkorganisatie Druten Wijchen, centrale balie in Druten (ter inzagelegging);

• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein fysieke leefomgeving, team GEO informatie.

 

 

 

Naar boven