Overwegingen ten aanzien van het besluit
Steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrische auto. Het
elektrisch rijden zal de komende jaren, naar verwachting, verder toenemen. Een elektrische voertuig,
waaronder in het kader van dit besluit wordt verstaan een volledig elektrische of een plug-in hybride auto
(vierwielig), moet regelmatig worden opgeladen. Gebruikers zijn daarbij aangewezen op een parkeerplaats
met een laadvoorziening. Gebruikers zonder laadmogelijkheid op privéterrein zijn voor het (bij)laden van
hun elektrische auto aangewezen op een openbare laadvoorziening. Daarom is het wenselijk dat er op
openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische auto’s op te laden.
Er zijn reeds verschillende openbare laadpalen in de gemeente Borne, waaronder op het parkeerterrein De Koem, parkeerterrein de Bolkshoek en het parkeerterrein bij het station. Om een goede laadinfrastructuur te faciliteren, de laadcapaciteit te vergroten en te zorgen voor een goede spreiding door de gemeente Borne, worden er meer plaatsen aangewezen voor laadpalen. De laadlocaties worden bepaald aan de hand van een analyse van de ruimtelijke geschiktheid, zoals bereikbaarheid van de parkeerplaatsen (bij voorkeur in een cluster van parkeervakken of een parkeerterrein), de parkeerdruk en de aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet (in samenwerking met de netbeheerder). Daarnaast is rekening gehouden met het verkrijgen van een dekkend laadnetwerk binnen de bebouwde kom. Het college is voornemens een paal te plaatsen in de parkeerkoffer gelegen tussen Stroom-Eschlaan 121 en 123 aan de Rogge, tussen parkeerplaats 1 en 2.
Een parkeerplaats met laadpaal dient beschikbaar te zijn voor het laden van elektrische voertuigen en
moet daarom vrijgehouden worden van voertuigen die enkel worden aangedreven door een
brandstofmotor. Daarom worden door ons bij de laadlocaties parkeerplaatsen gereserveerd voor
uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen. De uitvoering gebeurt door het plaatsen van het bord
E8c van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. Een onderbord OB504 wordt geplaatst ter aanduiding van de twee vakken die bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen.
Een laadpaal kan gelijktijdig twee elektrische auto’s opladen. Daarom worden twee parkeerplaatsen aangewezen als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. Bij het daadwerkelijk starten van een laaddienst op een locatie wordt in eerste instantie slechts één van de twee aangewezen parkeerplaatsen gebruikt als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. Bij toenemend gebruik van de laadpaal zal ook de tweede parkeerplaats bij dezelfde laadpaal worden gebruikt als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. Voor niet-elektronische auto’s blijft ons inziens voldoende parkeergelegenheid beschikbaar.
Deze maatregel, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, strekt tot het zoveel mogelijk
waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van de door het verkeer
veroorzaakte gevolgen voor het milieu en het bevorderen van een doelmatig/zuinig energieverbruik.
De Rogge in Borne is bij de gemeente Borne in beheer. Het verkeer op andere openbare wegen dan die waarop dit besluit betrekking heeft, wordt niet rechtstreeks en ingrijpend beïnvloed als gevolg van deze maatregel.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft
overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente.
Gelet op de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het
Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer: