Besluit tot wijziging van het Gouds mandatenbesluit, jaarlijkse update

Het college van burgemeester en wethouders van Gouda en de burgemeester van Gouda, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

 

gelezen het voorstel van 17 december 2024;

 

gelet op artikel 160, 168 en 171 van de Gemeentewet;

 

besluit:

Artikel I  

Het Gouds mandatenbesluit als volgt te wijzigen:

 

A. In de volgende artikel leden wordt “Verordening fysieke leefomgeving” gewijzigd in “Verordening fysieke leefomgeving Gouda”: Artikel 28 lid 4 en lid 5, artikel 29 lid 2, lid 3, lid 12 (twee maal), lid 13, artikel 39 lid 2, artikel 43 lid 20, lid 21, lid 22, artikel 43 lid 13, lid 20, lid 21, lid 22, artikel 45 lid 1, lid 2, lid 6, artikel 51 lid 3, artikel 52 lid 1.

 

B. Artikel 11 Burgemeester - geen ondermandaat wordt als volgt gewijzigd:

Was

Wordt

  • 3.

    De burgemeester is bevoegd machtigingen af te geven voor het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner aan de met het toezicht belaste ambtenaren, ex artikel 5:27, lid 2, Algemene wet bestuursrecht.

  • 3.

    De burgemeester is bevoegd machtigingen af te geven voor het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner aan de door het bestuursorgaan aangewezen personen ex artikel 5:27, lid 2, Algemene wet bestuursrecht.

 

C. Artikel 26 Afdelingshoofden– geen ondermandaat

Was

Wordt

  • 3.

    beslissen op subsidieverzoeken ten aanzien van specifiek op de begroting voorkomende budgetten op grond van artikel 7, eerste lid, van de ASV en artikel 11 van de ASV lager dan € 25.000,-.

  • 3.

    beslissen op subsidieverzoeken ten aanzien van specifiek op de begroting voorkomende budgetten op grond van artikel 7, eerste lid, van de ASV en artikel 11 van de ASV tot en met € 25.000,-.

 

D. Artikel 27 Afdelingshoofden– ondermandaat toegestaan wordt als volgt gewijzigd:

Was

Wordt

  • 6.

    Een afdelingshoofd is bevoegd correspondentie van feitelijke aard te voeren ten behoeve van de eigen afdeling, zoals het opvragen dan wel verstrekken van informatie.

  • 6.

    Een afdelingshoofd is bevoegd tot:

    • a.

      het verstrekken en bekendmaken van gegevens van feitelijke en objectieve aard;

    • b.

      het verzenden van uitnodigingen, bijvoorbeeld voor informatie-bijeenkomsten, en ontvangstbevestigingen;

    • c.

      het organiseren van bijeenkomsten t.b.v. verzamelen of verstrekken van informatie;

    • d.

      het voeren van correspondentie van feitelijke aard zoals het opvragen dan wel verstrekken van informatie;

    • e.

      het vragen van adviezen en inwinnen van inlichtingen;

    • f.

      het verzorgen van bekendmakingen en publicaties;

    • g.

      alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid behoren.

    • h.

      het verlenen van een machtiging Eherkenning op basis waarvan een persoon namens de gemeente Gouda of een bestuursorgaan van de gemeente Gouda bevoegd is in te loggen (voor zover het betreft de specifieke machtiging).

    • i.

      het indienen van vergunningaanvragen bij (externe) bestuursorganen indien die aanvraag voortvloeit uit de aan de afdeling opgedragen taken of werkzaamheden.

 

E. Artikel 28 wordt als volgt gewijzigd:

Was

Wordt

  • 1.

    Het afdelingshoofd BOR is bevoegd de bevoegdheden uit te oefenen als bedoeld in de volgende artikelen van de Beleidsregels toewijzen huurstandplaatsen woonwagens Gouda 2022:

    • -

      artikel 2 lid 5 (het bekendmaken van voor verhuur vrijkomende standplaatsen);

    • -

      artikel 4 lid 4: (volgordebepaling en aanbieding van huurcontracten);

    • -

      artikel 5 lid 1 (toestaan van overname van een standplaats door kinderen);

    • -

      artikel 6 lid 1 (toestaan van standplaatsruil);

    • -

      artikel 7 lid 2 (termijn geven voor aanvullen benodigde gegevens).

Vervalt

  • 2.

    Het afdelingshoofd BOR is bevoegd jaarlijks de huurprijsverhogingen voor woonwagens en woonwagenstandplaatsen vast te stellen conform de index.

Vervalt

nvt

 

 

F. Artikel 30 Afdelingshoofd centraal juridische afdeling (CJA) – ondermandaat toegestaan wordt als

Was

Wordt

  • 4.

    Het afdelingshoofd CJA is bevoegd de beslistermijn te verdagen op grond van de Wet open overheid en de Wet hergebruik overheidsinformatie.

  • 4.

    Het afdelingshoofd CJA is inzake een ingediend verzoek op basis van de Wet open overheid bevoegd de beslistermijn te verdagen, een zienswijze ex artikel 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht te vragen, buiten behandeling te stellen, aan te geven dat een verzoek niet openbaarmaking van document maar een ander type (inzage-) verzoek betreft en te besluiten dat een bijzondere openbaarmakingsregeling geldt.

  • 5.

    Het afdelingshoofd CJA is bevoegd de beslistermijn op een verzoek op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming te verlengen volgens het bepaalde in artikel 12, derde lid, van de Algemene verordening gegevensbescherming.

  • 5.

    Het afdelingshoofd CJA is bevoegd de beslistermijn te verdagen op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie.

  • 6.

    Het afdelingshoofd CJA is bevoegd alle procesbesluiten op grond van de verordening nadeelcompensatie Gouda en de Algemene wet bestuursrecht te nemen na ontvangst van een aanvraag om nadeelcompensatie. Onder procesbesluiten vallen alle besluiten, mededelingen en handelingen in het kader van de indiening en behandeling van een aanvraag.

  • 6.

    Het afdelingshoofd CJA is bevoegd de beslistermijn op een verzoek op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming te verlengen volgens het bepaalde in artikel 12, derde lid, van de Algemene verordening gegevensbescherming.

nvt

  • 7.

    Het afdelingshoofd CJA is bevoegd alle procesbesluiten op grond van de verordening nadeelcompensatie Gouda en de Algemene wet bestuursrecht te nemen na ontvangst van een aanvraag om nadeelcompensatie. Onder procesbesluiten vallen alle besluiten, mededelingen en handelingen in het kader van de indiening en behandeling van een aanvraag.

 

G. Artikel 31 wordt als volgt gewijzigd:

Was

Wordt

Artikel 31 Afdelingshoofd cultuur, vastgoed en ontwikkeling (CVO) – ondermandaat toegestaan

Artikel 31 Afdelingshoofd Vastgoed, Grondzaken en Ontwikkeling (VGO) – ondermandaat toegestaan

  • 1.

    Het afdelingshoofd CVO is bevoegd de volgende bevoegdheden, zoals omschreven in de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Gouda, uit te oefenen:

    • a.

      niet in behandeling nemen van huisvestingsaanvragen

    • b.

      toetsen en goedkeuren begroting c.a. voor bekostiging achterwege te laten en het beschikbaar stellen en vaststellen van bedrag voor uitvoering voorziening

    • c.

      beslissen op instemming met bouwplannen, begroting en tijdstip aanvang bekostiging

    • d.

      bekostigen in termijnen

    • e.

      verlengen van de termijn van de aanspraak op vergoeding

    • f.

      doen van een schriftelijke mededeling van de vordering van huisvesting aan het bevoegd gezag waarvan gevorderd wordt

    • g.

      toestemmen voor de verhuur (van onderwijsruimten door schoolbesturen) n.a.v. verzoeken daartoe

    • h.

      vaststellen van voorstellen tot inroostering van het onderwijsgebruik door scholen van gymnastiekruimten

    • i.

      sluiten van huurcontracten met betrekking tot ruimten in leegstaande onderwijsgebouwen

  • 1.

    Het afdelingshoofd VGO is bevoegd de volgende bevoegdheden, zoals omschreven in de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Gouda, uit te oefenen:

    • a.

      niet in behandeling nemen van huisvestingsaanvragen

    • b.

      toetsen en goedkeuren begroting c.a. voor bekostiging achterwege te laten en het beschikbaar stellen en vaststellen van bedrag voor uitvoering voorziening

    • c.

      beslissen op instemming met bouwplannen, begroting en tijdstip aanvang bekostiging

    • d.

      bekostigen in termijnen

    • e.

      verlengen van de termijn van de aanspraak op vergoeding

    • f.

      doen van een schriftelijke mededeling van de vordering van huisvesting aan het bevoegd gezag waarvan gevorderd wordt

    • g.

      toestemmen voor de verhuur (van onderwijsruimten door schoolbesturen) n.a.v. verzoeken daartoe

    • h.

      vaststellen van voorstellen tot inroostering van het onderwijsgebruik door scholen van gymnastiekruimten

    • i.

      sluiten van huurcontracten met betrekking tot ruimten in leegstaande onderwijsgebouwen

  • 2.

    Het afdelingshoofd CVO is bevoegd te besluiten tot het huren en verhuren van vastgoed en alle daarmee verband houdende of daaruit voortvloeiende handelingen (waaronder invorderingen) en gerechtelijke procedures.

  • 2.

    Het afdelingshoofd VGO is bevoegd te besluiten tot het huren en verhuren van vastgoed en alle daarmee verband houdende of daaruit voortvloeiende handelingen (waaronder invorderingen) en gerechtelijke procedures.

  • 3.

    Het afdelingshoofd CVO is bevoegd besluiten te nemen ten aanzien van maal- en draaipremies van Goudse molens en de afwikkeling daarvan.

  • 3.

    Het afdelingshoofd VGO is bevoegd besluiten te nemen ten aanzien van maal- en draaipremies van Goudse molens en de afwikkeling daarvan.

  • 4.

    Het afdelingshoofd CVO is bevoegd te besluiten tot erfpachtherzieningen en canon.

  • 4.

    Het afdelingshoofd VGO is bevoegd te besluiten tot erfpachtherzieningen en canon.

  • 5.

    Het afdelingshoofd CVO is bevoegd te besluiten tot verhuur en ingebruikgeving van gronden, na overleg met de betrokken portefeuillehouder(s).

  • 5.

    Het afdelingshoofd VGO is bevoegd te besluiten tot verhuur en ingebruikgeving van gronden, na overleg met de betrokken portefeuillehouder(s).

  • 6.

    Het afdelingshoofd CVO is bevoegd te besluiten tot vestiging van zakelijke rechten

  • 6.

    Het afdelingshoofd VGO is bevoegd te besluiten tot vestiging van zakelijke rechten

  • 7.

    Het afdelingshoofd CVO is bevoegd te besluiten tot verkoop van erfpachtgronden tot een bedrag van € 30.000,-.

  • 7.

    Het afdelingshoofd VGO is bevoegd te besluiten tot verkoop van erfpachtgronden tot een bedrag van € 30.000,-.

  • 8.

    Het afdelingshoofd CVO is bevoegd te besluiten tot verkoop van snippergroen.

  • 8.

    Het afdelingshoofd VGO is bevoegd te besluiten tot verkoop van snippergroen.

  • 9.

    Het afdelingshoofd CVO is bevoegd te besluiten tot afstand doen en/of van toepassing verklaren van algemene voorwaarden.

  • 9.

    Het afdelingshoofd VGO is bevoegd te besluiten tot afstand doen en/of van toepassing verklaren van algemene voorwaarden.

  • 10.

    Het afdelingshoofd CVO is bevoegd toestemming en/of ontheffing te verlenen als in de algemene voorwaarden bedoeld.

  • 10.

    Het afdelingshoofd VGO is bevoegd toestemming en/of ontheffing te verlenen als in de algemene voorwaarden bedoeld.

  • 11.

    Het afdelingshoofd CVO is bevoegd toestemming of ontheffing te verlenen of te weigeren als bedoeld in algemene voorwaarden.

  • 11.

    Het afdelingshoofd VGO is bevoegd toestemming of ontheffing te verlenen of te weigeren als bedoeld in algemene voorwaarden.

  • 12.

    Het afdelingshoofd CVO is bevoegd te besluiten tot verkoop van restpercelen tot een grootte van 175 m2.

  • 12.

    Het afdelingshoofd VGO is bevoegd te besluiten tot verkoop van restpercelen tot een grootte van 175 m2.

  • 13.

    Het afdelingshoofd CVO is bevoegd de gemeente in en buiten rechte te vertegenwoordigen als bedoeld in artikel 171 van de Gemeentewet, waaronder ondertekenen van overeenkomsten, voor zover het aangaan van die rechtshandelingen voortvloeit uit de aan de afdeling opgedragen taken of werkzaamheden

  • 13.

    Het afdelingshoofd VGO is bevoegd de gemeente in en buiten rechte te vertegenwoordigen als bedoeld in artikel 171 van de Gemeentewet, waaronder ondertekenen van overeenkomsten, voor zover het aangaan van die rechtshandelingen voortvloeit uit de aan de afdeling opgedragen taken of werkzaamheden.

nvt

 

  • 14.

    Het afdelingshoofd VGO is bevoegd jaarlijks de huurprijsverhogingen voor woonwagens en woonwagenstandplaatsen vast te stellen conform de index.

nvt

  • 15.

    Het afdelingshoofd VGO is bevoegd de bevoegdheden uit te oefenen als bedoeld in het volgende artikel van de Beleidsregels toewijzen huurstandplaatsen woonwagens Gouda 2022:

    artikel 4 lid 4: (aanbieding van huurcontracten).

 

H. Artikel 39 Afdelingshoofd ruimtelijk beleid en advies (RBA) wordt als volgt gewijzigd:

Was

Wordt

Nvt

  • 5.

    Het afdelingshoofd RBA is bevoegd de bevoegdheden uit te oefenen als bedoeld in de volgende artikelen van de Beleidsregels toewijzen huurstandplaatsen woonwagens Gouda 2022:

    • -

      artikel 2 lid 5 (het bekendmaken van voor verhuur vrijkomende standplaatsen);

    • -

      artikel 4 lid 1 t/m 3: (vaststelling volgordebepaling);

    • -

      artikel 5 lid 1 (toestaan van overname van een standplaats door kinderen);

    • -

      artikel 6 lid 1 (toestaan van standplaatsruil);

    • -

      artikel 7 lid 2 (termijn geven voor aanvullen benodigde gegevens).

Nvt

  • 6.

    Het afdelingshoofd RBA is in de voorfase van een aanvraag of melding omgevingsvergunning bevoegd tot het voeren van vooroverleg en het t.a.v. ingediende conceptverzoeken vrijblijvend:

    • 1.

      geven van een inschatting (haalbaar en kansrijk);

    • 2.

      geven van advies; en

    • 3.

      uitvoeren van controle (op volledigheid).

Onder conceptverzoek wordt verstaan: een door een initiatiefnemer geformuleerd concept voorafgaand aan de indiening van een definitieve vergunningaanvraag of melding.

Nvt

  • 7.

    Het afdelingshoofd RBA is bevoegd tot het afgeven van ondersteuningsverklaringen ten behoeve van de Stimuleringsregeling ontmoetingsruimten in ouderenhuisvesting.

 

I. Artikel 40A Afdelingshoofd regionale werkorganisatie (RWO) vervalt.

 

J. Artikel 44 wordt als volgt gewijzigd

Was

Wordt

Artikel 44 Afdelingshoofd Stadstoezicht (STZ) – geen ondermandaat

Artikel 44 Afdelingshoofd Toezicht en Handhaving (TNH) – geen ondermandaat

 

In lid 1 tot en met 12 wordt “afdelingshoofd STZ” gewijzigd in “afdelingshoofd TNH”.

 

Lid 9 en lid 11 vervallen.

 

Het huidige lid 10 wordt vernummerd naar lid 9, het huidige lid 12 wordt vernummerd naar lid 10.

 

Uit lid 2 wordt het zinsdeel “artikel 18 van de Wet goed verhuurderschap,” verwijderd.

 

In lid 2 wordt “artikel 10 van de Parkeerverordening 2012” gewijzigd in “artikel 4 van de Parkeerverordening 2024”

 

In lid 2 wordt “Huisvestingswet” gewijzigd in “Huisvestingswet 2014”

 

K. Artikel 45 wordt als volgt gewijzigd

Was

Wordt

Artikel 45 Afdelingshoofd Stadstoezicht (STZ) – ondermandaat toegestaan

Artikel 45 Afdelingshoofd Toezicht en Handhaving (TNH) – ondermandaat toegestaan

 

In lid 1 tot en met 6 wordt “afdelingshoofd STZ” gewijzigd in “afdelingshoofd TNH”.

nvt

  • 7.

    Het afdelingshoofd TNH is bevoegd tot het opleggen van een last onder bestuursdwang als bedoeld in artikel 170, eerste lid, onder c Wegenverkeerswet en daaraan feitelijk toepassing te geven, inhoudende het opdracht geven aan de berger tot het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen.

nvt

  • 8.

    Het afdelingshoofd TNH is bevoegd de wegsleepbeschikking uit te reiken in de gevallen bedoeld in artikel 171, eerste lid, onder b Wegenverkeerswet (de niet binnen 48 uur afgehaalde voertuigen) en een afschrift te verstrekken van het proces-verbaal van meevoeren en opslaan.

 

L. Artikel 46 Afdelingshoofd Veiligheid en Wijken (VNW) – geen ondermandaat wordt als volgt gewijzigd

Was

Wordt

  • 1.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te adviseren over klachten over gedragingen van ambtenaren van politie, als bedoeld in artikel 71 Politiewet 2012. Het mandaat geldt niet voor:

    • o

      klachten over discriminatie;

    • o

      klachten over voorvallen, die kunnen leiden tot maatschappelijke onrust;

    • o

      klachten met grote persoonlijke (financiële, psychische of fysieke) consequenties voor de klager;

    • o

      andere ernstige klachten, te beoordelen door de burgemeester.

  • 1.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te adviseren aangaande klachten over gedragingen van ambtenaren van politie, als bedoeld in artikel 71 Politiewet 2012. Het mandaat geldt niet voor:

    • o

      klachten over discriminatie;

    • o

      klachten over voorvallen, die kunnen leiden tot maatschappelijke onrust;

    • o

      klachten met grote persoonlijke (financiële, psychische of fysieke) consequenties voor de klager;

    • o

      andere ernstige klachten, te beoordelen door de burgemeester.

  • 2.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om een verblijfsontzegging op te leggen, als bedoeld in artikel 2:47 Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020.

vervalt

 

M. Artikel 47 Afdelingshoofd Veiligheid en Wijken (VNW) –ondermandaat toegestaan wordt als volgt gewijzigd

Was

Wordt

  • 1.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om vergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf of slijtersbedrijf, als bedoeld in artikel 3 Alcoholwet.

  • 1.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het opleggen van een last onder dwangsom als bedoeld in het Damoclesbeleid gemeente Gouda 2021.

  • 2.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om ontheffing voor bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen, als bedoeld in artikel 4, vierde lid, Alcoholwet.

  • 2.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op vergunningsaanvragen voor het uitoefenen van een horecabedrijf of slijtersbedrijf, als bedoeld in artikel 3 Alcoholwet.

  • 3.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen over de wijziging van het aanhangsel, als bedoeld in artikel 30a Alcoholwet.

  • 3.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om ontheffing voor bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen, als bedoeld in artikel 4, vierde lid, Alcoholwet.

  • 4.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om de ontvangst van een aanvraag te bevestigen, als bedoeld in artikel 30a, vierde lid, Alcoholwet.

  • 4.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen over de wijziging van het aanhangsel, als bedoeld in artikel 30a Alcoholwet.

  • 5.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om tijdelijke ontheffing ten behoeve van het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank, als bedoeld in artikel 35 Alcoholwet.

  • 5.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om de ontvangst van een aanvraag te bevestigen, als bedoeld in artikel 30a, vierde lid, Alcoholwet.

  • 6.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om vergunning voor het houden van loterijen, als bedoeld in artikel 3 Wet op de kansspelen (voor zover onderdeel van een evenement).

  • 6.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om vergunningen op grond van de Alcoholwet te schorsen op grond van artikel 32 Alcoholwet.

  • 7.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om kleine kansspelen te verbieden, als bedoeld in artikel 7c Wet op de kansspelen (voor zover onderdeel van een evenement).

  • 7.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om tijdelijke ontheffing ten behoeve van het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank, als bedoeld in artikel 35 Alcoholwet.

  • 8.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om een aanwezigheidsvergunning ten behoeve van speelautomaten, als bedoeld in artikel 30b Wet op de kansspelen.

  • 8.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op vergunningsaanvragen voor het houden van loterijen, als bedoeld in artikel 3 Wet op de kansspelen.

  • 9.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om in het kader van evenementen om ontheffing om op zondagen geluid te maken dat op meer dan 200 meter van de bron hoorbaar is, als bedoeld in artikel 3 Zondagswet.

  • 9.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om kleine kansspelen te verbieden, als bedoeld in artikel 7c Wet op de kansspelen (voor zover onderdeel van een evenement).

  • 10.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen in het kader van evenementen om ontheffingen om op zondagen voor 13:00 uur openbare vermakelijkheden te houden of daartoe gelegenheid te geven, als bedoeld in artikel 4 Zondagswet.

  • 10.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om een aanwezigheidsvergunning ten behoeve van speelautomaten, als bedoeld in artikel 30b Wet op de kansspelen.

  • 11.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om ontheffing voor het vervoeren van gevaarlijke stoffen, als bedoeld in artikel 29 Wet vervoer gevaarlijke stoffen.

  • 11.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om tijdelijke ontheffing, om op zondagen geluid te maken dat op meer dan 200 meter van de bron hoorbaar is, als bedoeld in artikel 3 Zondagswet (voor zover onderdeel van een evenement).

  • 12.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het stellen en verbinden van voorschriften en beperkingen aan openbare manifestaties, als bedoeld in artikel 5 Wet openbare manifestaties.

  • 12.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om tijdelijke ontheffing, om op zondagen vóór 13:00 uur openbare vermakelijkheden te houden of daartoe gelegenheid te geven, als bedoeld in artikel 4 Zondagswet (voor zover onderdeel van een evenement).

  • 13.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het aanstellen van verkeersregelaars als bedoeld in artikel 56, eerste lid, onder b van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer in verband met evenementen.

  • 13.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om ontheffing voor het vervoeren van gevaarlijke stoffen, als bedoeld in artikel 29 Wet vervoer gevaarlijke stoffen.

  • 14.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om het overleg met Gedeputeerde Staten te voeren over een bij Gedeputeerde Staten aangevraagde ontheffing van het verbod om met een luchtvaartuig op te stijgen of te landen, anders dan van of op een luchthaven, als bedoeld in artikel 35, tweede lid, Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen.

  • 14.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het stellen en verbinden van voorschriften en beperkingen aan openbare manifestaties, als bedoeld in artikel 5 Wet openbare manifestaties.

  • 15.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om een bewijs van ontvangst te verzorgen van de kennisgeving met het tijdstip van de kennisgeving aan hem, die de kennisgeving doet, als bedoeld in artikel 2:2 APV.

  • 15.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het aanstellen van verkeersregelaars als bedoeld in artikel 56, eerste lid, onder b van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer in verband met evenementen.

  • 16.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om een evenementenvergunning, als bedoeld in 2:5 APV.

  • 16.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om het overleg met Gedeputeerde Staten te voeren over een bij Gedeputeerde Staten aangevraagde ontheffing van het verbod om met een luchtvaartuig op te stijgen of te landen, anders dan van of op een luchthaven, als bedoeld in artikel 35, tweede lid, Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen.

  • 17.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om een exploitatievergunning openbare inrichting en het bevestigen van de ontvangsten van een melding met wensen om bijschrijving van personen als leidinggevende, als bedoeld in artikel 2:9 APV.

  • 17.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om een bewijs van ontvangst te verzorgen van de kennisgeving met het tijdstip van de kennisgeving aan hem, die de kennisgeving doet, als bedoeld in artikel 2:2 APV.

  • 18.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om terrasvergunningen, als bedoeld in artikel 2:9 APV.

  • 18.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om een evenementenvergunning, als bedoeld in 2:5 APV.

  • 19.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om vergunning sluitingstijd openbare inrichting, als bedoeld in artikel 2:10 APV.

  • 19.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om een exploitatievergunning openbare inrichting en het bevestigen van de ontvangsten van een melding met wensen om bijschrijving of uitschrijving van personen als leidinggevende, als bedoeld in artikel 2:9 APV.

  • 20.

    Het afdelingshoofd is bevoegd tot het opleggen van een aanlijngebod of een aanlijn- en muilkorfgebod aan de eigenaar of houder van een hond als bedoeld in artikel 2:31, eerste lid, APV.

  • 20.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om terrasvergunningen, als bedoeld in artikel 2:9 APV.

  • 21.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om vrijstelling van de verplichting voor handelaren om in een register aantekening te houden van gebruikte en ongeregelde goederen, die zij verkopen of op andere wijze overdragen, als bedoeld in artikel 2:36 APV.

  • 21.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om vergunning sluitingstijd openbare inrichting, als bedoeld in artikel 2:10 APV.

  • 22.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om vergunning voor venten als bedoeld in artikel 5:8 APV.

  • 22.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffing tot het betreden van een krachtens artikel 174a van de Gemeentewet of artikel 13b van de Opiumwet gesloten woning, een niet voor publiek toegankelijk lokaal of een bij die woning of dat lokaal behorend erf, als bedoeld in artikel 2:21 APV.

  • 23.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om vergunning voor het plaatsen van voorwerpen, niet zijnde een vaartuig, op, in of boven openbaar water, als bedoeld in artikel 5:9 APV.

  • 23.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het opleggen van een aanlijngebod of een aanlijn- en muilkorfgebod aan de eigenaar of houder van een hond als bedoeld in artikel 2:31, eerste lid, APV.

  • 24.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet, wegens handelen of nalaten in strijd met de volgende artikelen van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020: artikel 1:3 (voorschriften en beperkingen), 2:7 (ordeverstoring evenement e.a.), 2:9 (exploitatievergunning), 2:10 (sluitingstijden), 2:12 (verboden gedragingen), 2:13 (handel binnen openbare inrichtingen), 2:20a (vrijstelling proeverijen in slijtlokaliteiten), 2:23 (vervoeren of bij zich hebben van inbrekerswerktuigen), 2:28a (verboden messen en andere zaken als steekwapens), 2:31 (gevaarlijke honden), 2:32 (gevaarlijke honden op eigen terrein), 2:34 (voederverbod vogels), 2:36 (verplichtingen met betrekking tot het verkoopregister), 2:37 (voorschriften als bedoeld in artikel 437 van het Wetboek van Strafrecht, 2:39 (gebruik van consumentenvuurwerk tijdens de jaarwisseling), 2:39a (carbidschieten), 2:39b (vervoeren of bij zich hebben van carbid of soortgelijke stoffen), 2:40 (drugshandel op straat), 5:2(voertuigwrakken), 5:3 (kampeermiddelen e.a.) en 5:4 (parkeren van reclamevoertuigen).

  • 24.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om vrijstelling van de verplichting voor handelaren om in een register aantekening te houden van gebruikte en ongeregelde goederen, die zij verkopen of op andere wijze overdragen, als bedoeld in artikel 2:36 APV.

  • 25.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning gebruik openbare plaats als bedoeld in artikel 3.25 VFLO.

    N.B.: voor zover het betreft aanvragen in verband met bouwactiviteiten is de directeur van de Omgevingsdienst Midden-Holland gemandateerd.

  • 25.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om een verblijfsontzegging op te leggen, als bedoeld in artikel 2:47 Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020.

  • 26.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen tot het toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet, wegens overtreding van artikel 3.25 VFLO, voor zover het betreft het op straat plaatsen van inboedels in het kader van huisuitzettingen.

  • 26.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om vergunning voor venten als bedoeld in artikel 5:8 APV.

  • 27.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod om ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein, in het kader van het houden van een evenement, als bedoeld in artikel 3.42 VFLO.

  • 27.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om vergunning voor het plaatsen van voorwerpen, niet zijnde een vaartuig, op, in of boven openbaar water, als bedoeld in artikel 5:9 APV.

  • 28.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op een aanvraag om een omgevingsvergunning standplaats, als bedoeld in artikel 3.43 VFLO.

  • 28.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet, wegens handelen of nalaten in strijd met de volgende artikelen van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020: artikel 1:3 (voorschriften en beperkingen), 2:7 (ordeverstoring evenement e.a.), 2:9 (exploitatievergunning), 2:10 (sluitingstijden), 2:12 (verboden gedragingen), 2:13 (handel binnen openbare inrichtingen), 2:20a (vrijstelling proeverijen in slijtlokaliteiten), 2:23 (vervoeren of bij zich hebben van inbrekerswerktuigen), 2:28a (verboden messen en andere zaken als steekwapens), 2:31 (gevaarlijke honden), 2:32 (gevaarlijke honden op eigen terrein), 2:34 (voederverbod vogels), 2:36 (verplichtingen met betrekking tot het verkoopregister), 2:37 (voorschriften als bedoeld in artikel 437 van het Wetboek van Strafrecht, 2:39 (gebruik van consumentenvuurwerk tijdens de jaarwisseling), 2:39a (carbidschieten), 2:39b (vervoeren of bij zich hebben van carbid of soortgelijke stoffen), 2:40 (drugshandel op straat), 5:2(voertuigwrakken), 5:3 (kampeermiddelen e.a.) en 5:4 (parkeren van reclamevoertuigen).

  • 29.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet, wegens handelen of nalaten in strijd met artikel 3.25 VFLO (voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg) en 3.42 VFLO (recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen).

  • 29.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning gebruik openbare plaats als bedoeld in artikel 3.25 VFLO.

    N.B.: voor zover het betreft aanvragen in verband met bouwactiviteiten is de directeur van de Omgevingsdienst Midden-Holland gemandateerd.

  • 30.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet, wegens handelen of nalaten in strijd met artikel 3.25 VFLO (voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg) en 3.42 VFLO (recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen).

  • 30.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod om ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein, in het kader van het houden van een evenement, als bedoeld in artikel 3.42 VFLO.

  • 31.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om avondopenstelling als bedoeld in artikel 13 Winkeltijdenverordening Gouda 2022.

  • 31.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op een aanvraag om een omgevingsvergunning standplaats, als bedoeld in artikel 3.43 VFLO.

  • 32.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om verleende ontheffingen in te trekken, te wijzigen en te weigeren, als bedoeld in artikel 14 Winkeltijdenverordening Gouda 2022.

  • 32.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet, wegens handelen of nalaten in strijd met artikel 3.25 VFLO (voorwerpen of stoffen op, aan, over of boven de weg) en 3.42 VFLO (recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen).

  • 33.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om een vergunning voor het vestigen of exploiteren van een speelautomatenhal, als bedoeld in artikel 2 Verordening speelautomaten Gouda 2012.

  • 33.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om avondopenstelling als bedoeld in artikel 13 Winkeltijdenverordening Gouda 2022.

  • 34.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het geven van waarschuwingen als bedoeld in het Damoclesbeleid gemeente Gouda 2021.

  • 34.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om verleende ontheffingen in te trekken, te wijzigen en te weigeren, als bedoeld in artikel 14 Winkeltijdenverordening Gouda 2022.

  • 35.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het geven van waarschuwingen als bedoeld in de Beleidsregels bestuurlijke handhaving Drank- en Horecawet, horeca en APV gemeente Gouda.

  • 35.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om een vergunning voor het vestigen of exploiteren van een speelautomatenhal, als bedoeld in artikel 2 Verordening speelautomaten Gouda 2012.

  • 36.

    Het afdelingshoofd is bevoegd tot het intrekken en weigeren van ontheffingen als bedoeld in artikel 1.4 Beleidsregels ontheffingen autovrij gebied binnenstad en andere verkeersontheffingen.

  • 36.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het geven van waarschuwingen als bedoeld in de Beleidsregels bestuurlijke handhaving Drank- en Horecawet, horeca en APV gemeente Gouda.

  • 37.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd besluiten te nemen ten aanzien van het houden van circussen en kermissen.

  • 37.

    Het afdelingshoofd is bevoegd tot het intrekken en weigeren van ontheffingen als bedoeld in artikel 1.4 Beleidsregels ontheffingen autovrij gebied binnenstad en andere verkeersontheffingen.

  • 38.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om vergunningen, ontheffingen en andere besluiten, die in dit artikel zijn vermeld, in te trekken op grond van de volgende artikelen: artikel 31 Alcoholwet, artikel 3 en 7 wet Bibob, artikel 30f Wet op de kansspelen, artikel 1:5 APV, artikel 3.23 Verordening Fysieke Leefomgeving Gouda, artikel 7 Verordening speelautomaten Gouda 2012 en artikel 14 Winkeltijdenverordening Gouda 2022.

  • 38.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd besluiten te nemen ten aanzien van het houden van circussen en kermissen.

  • 39.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om vergunningen op grond van de Alcoholwet te schorsen op grond van artikel 32 Alcoholwet.

  • 39.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om vergunningen, ontheffingen en andere besluiten, die in dit artikel zijn vermeld, in te trekken op grond van de volgende artikelen: artikel 31 Alcoholwet, artikel 3 en 7 wet Bibob, artikel 30f Wet op de kansspelen, artikel 1:5 APV, artikel 18.10 van de Omgevingswet, artikel 8.97 van het Besluit kwaliteit leefomgevingen en artikel 7 Verordening speelautomaten Gouda 2012.

  • 40.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd zorg te dragen voor de bestuursrechtelijke handhaving van het bepaalde bij of krachtens de Wet goed verhuurderschap (Wgv). In dat kader is hij, gelet op artikel 125 van de Gemeentewet in samenhang met titel 5.3 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 12, eerste lid, 18, derde lid, en 20, eerste lid, van de Wgv, bevoegd, bij constatering van een overtreding van het bepaalde bij of krachtens de Wet goed verhuurderschap, tot het geven van een schriftelijke waarschuwing, tot het opleggen van een last onder bestuursdwang, tot het opleggen van een last onder dwangsom, tot het opleggen van een bestuurlijke boete, tot het verplichten van de verhuurder om een woon- of verblijfsruimte of een gebouw in beheer te geven aan een beheerder en tot het openbaar maken dat een bestuurlijke boete is opgelegd of dat een ruimte of gebouw in beheer is gegeven.

vervalt

  • 41.

    Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om een vergunning voor het houden van een loterij op grond van artikel 3 van de Wet op de kansspelen (niet zijnde een onderdeel van een evenement).

vervalt

 

N. Een nieuw artikel 52a wordt toegevoegd Gemeentelijke depotbeheerder – geen ondermandaat:

Artikel 52a Gemeentelijke depotbeheerder – geen ondermandaat

  • 1.

    De gemeentelijke depotbeheerder is bevoegd de volgende bevoegdheden uit te oefenen:

    Het fysiek en technisch beheer van het gemeentelijk depot voor bodemvondsten/Gouwedepot en de registratie van de archeologische collectie waaronder valt het verrichten van feitelijke, uitvoerings- en privaatrechtelijke handelingen en het vertegenwoordigen van de gemeente. Onder beheer wordt dan ook mede verstaan:

    • Het ontvangen van geschonken bodemvondsten en het daartoe aangaan van een schenkingsovereenkomst (*);

    • Het verstrekken van ontvangstbewijzen en afgiftebewijzen (t.b.v. collectietransporten voor onderzoek en conservering) (*);

    • het afgeven van (overdrachts)verklaringen (bij deponering bij gemeentelijk depot en bij overdracht aan het Provinciaal Depot);

    • het aangaan van bruikleenovereenkomsten (*);

    • het geven van voorlopige én definitieve acceptatie van analoge project documentatie, digitale projectdocumentatie en/of vondsten en monsters;

    • het op basis van een overeenkomst overdragen van vondsten van het gemeentelijk depot voor bodemvondsten/Gouwedepot

    • het vaststellen van protocollen en richtlijnen inzake het depotbeheer.

    • het nemen van deelbesluiten op het evaluatierapport (*)

(*) Deze bevoegdheid wordt alleen worden toegepast onder voorwaarde van voorafgaand overleg met de gemeentelijke archeoloog.

 

O. Artikel 60 Manager Centrale Diensten van de Coöperatie ParkeerService U.A. – ondermandaat toegestaan wordt als volgt gewijzigd:

Was

Wordt

De manager Centrale diensten van de Coöperatie ParkeerService U.A. is bevoegd de in de art. 3, 4, 5 en 6 van de Parkeerverordening 2012 aan burgemeester en wethouders opgedragen bevoegdheden uit te oefenen.

De manager Centrale diensten van de Coöperatie ParkeerService U.A. is bevoegd de in de art. 3, 4, 5 en 6 van de Parkeerverordening Gouda 2024 aan burgemeester en wethouders opgedragen bevoegdheden uit te oefenen.

 

P. Artikel 72 wordt als volgt gewijzigd:

Was

Wordt

Artikel 72 Medewerkers van de sector Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden– geen ondermandaat

Artikel 72 Medewerkers van het Zorg en Veiligheidshuis Hollands Midden (onderdeel GR Hecht) – geen ondermandaat

 

In lid 1 en lid 2 wordt het zinsdeel “De medewerkers van de sector Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden” vervangen door ”De medewerkers van het Zorg en Veiligheidshuis Hollands Midden (onderdeel GR Hecht)”.

 

Q. Artikel 75A wordt als volgt gewijzigd:

Was

Wordt

Artikel 75a Directeur van de Stichting Kwadraad - ondermandaat toegestaan

Artikel 75a Medewerkers Stichting Kwadraad – geen ondermandaat

De directeur van de Stichting Kwadraad is bevoegd om de betrokkene te horen alvorens een crisismaatregel wordt genomen, zoals bedoeld in artikel 7:1 lid 3 sub b van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.

De medewerkers van de Stichting Kwadraad zijn bevoegd om de betrokkene te horen alvorens een crisismaatregel wordt genomen, zoals bedoeld in artikel 7:1 lid 3 sub b. van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.

 

R. Artikel 85 Gemeentesecretaris/algemeen directeur – geen ondermandaat wordt als volgt gewijzigd:

Was

Wordt

Lid 1”: “afdelings-hoofd”

Lid 1: “afdelingshoofd”

Lid 2: “uitvoeringshande-lingen

Lid 2: “uitvoeringshandelingen”

Lid 4: “uitvoeringshande-lingen

Lid 4: “uitvoeringshandelingen”

 

S. Artikel 88 overige bevoegdheden wordt als volgt gewijzigd:

Was

Wordt

  • 3.

    Het afdelingshoofd Human Resource Management is bevoegd tot het uitvoeren van de Regeling interne hulpverlening Gouda 2020.

  • 3.

    Het afdelingshoofd Human Resource Management is bevoegd tot uitoefening van de bevoegdheden van het college inzake interne hulpverlening en ontruiming van het gebouw. Hieronder valt mede het vaststellen van het ontruimingsplan en het uitvoeren van de Regeling interne hulpverlening Gouda 2020.

 

In lid 5 en lid 6 wordt het “afdelingshoofd Services” gewijzigd in “afdelingshoofd DV”

 

Artikel II inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.

Aldus besloten in de vergadering van 17 december 2024.

Burgemeester en wethouders van Gouda,

de secretaris,

drs R.C. Bakker

de burgemeester,

mr drs P. Verhoeve

Naar boven