Aanwijzingsbesluit ex artikel 2.6 van de Algemene Plaatselijke Verordening Amsterdam en artikel 151b Gemeentewet (Veiligheidsrisicogebied Confuciuspleinbuurt, Plein 40-45 en het Karel Doormanplein)

De burgemeester van Amsterdam,

 

Na beraadslaging in driehoeksverband met de Hoofdofficier van Justitie van het arrondissementsparket Amsterdam en de Politiechef van de Eenheid Amsterdam,

 

Overwegende dat:

 

  • Op 31 december 2024 de jaarwisseling plaatsvindt en deze gevierd wordt op onder andere het Confuciusplein, Plein 40-45 en het Karel Doormanplein te Amsterdam;

  • Voorgaande jaren ernstige openbare verstoringen hebben plaatsgevonden, er schade is aangericht en inzet van de Mobiele Eenheid noodzakelijk was;

  • Dat er sprake was van een snel mobiliserende groep met aanzuigende werking wat zorgde voor nog grote groep personen die elders uit de stad naar het Confuciusplein kwamen, waardoor de sfeer snel omsloeg van feestelijk naar grimmig;

  • Er door een aanzienlijk aantal personen de confrontatie werd gezocht met de politie door het vernielen van voertuigen, het opwerken van barricades op de openbare weg, het gooien met zeer zwaar vuurwerk, bakstenen en het stichten van brand etc.;

  • De politie geconfronteerd werd met de snelle aanzuigende werking van meerdere personen op het Karel Doormanplein en de nabije omgeving;

  • Er zich al diverse jaren ongeregeldheden op en rondom het Karel Doormanplein voordoen;

  • De sfeer sloeg vorig jaar op het Karel Doormanplein en het Confuciusplein en op andere plekken in Amsterdam al snel om en ontstond er een grimmige sfeer door het afsteken van zwaar vuurwerk, soms in combinatie met brandbare vloeistoffen en het gooien van voorwerpen. Ten gevolge hiervan hebben diverse collega’s letsel opgelopen. Binnen de grote groep personen welke verantwoordelijk waren voor de wanordelijkheden, waren er diverse personen die gezichtsbedekking droegen, barricades opwierpen, voertuigen en objecten in brand staken. Ook werd de confrontatie met de politie gezocht. Hierdoor werd er door de Mobiele Eenheid opgetreden;

  • Er geconstateerd is dat jeugdigen voorgaande jaren flessen kochten en voorhanden hadden met wasbenzine/terpentine om die vervolgens met zwaar vuurwerk tot ontploffing te brengen;

  • Er vorig jaar een persoon is aangehouden op het Karel Doormanplein welke in het bezit was van zwaar vuurwerk in combinatie met een fles benzine;

  • Er dit jaar al tientallen zwaar verboden vuurwerk, te noemen cobra’s en nitraten zijn aangetroffen in het werkgebied van Nieuw West Noord. En ook personen(en) zijn aangehouden welke in het bezit was van zwaar vuurwerk in combinatie met een fles benzine;

  • Het type vuurwerk dat voorgaande jaren gegooid werd (al dan niet in combinatie met een brandbare vloeistof) naar onder andere politieagenten een zeer explosieve kracht heeft en dat hierdoor aanzienlijke risico’s ontstaan voor omwonenden, passanten, hulpverleners en politieagenten;

  • Er geconstateerd is dat diverse voertuigen en objecten middels zwaar vuurwerk al dan niet in combinatie met een brandbare vloeistof in brand werden gestoken;

  • Er geconstateerd is dat er barricades werden opgeworpen op de openbare weg, met het kennelijke doel om de hulpdiensten te hinderen;

  • Dat vorig jaar een aantal agenten letsel hebben opgelopen omdat er zwaar vuurwerk (al dan niet in combinatie met een brandbare vloeistof) gericht naar hen is gegooid;

  • Er vorig jaar gericht zwaar vuurwerk (al dan niet in combinatie met een brandbare vloeistof) bij een winkel naar binnen is gegooid, en gericht naar passanten is gegooid met letsel ten gevolg;

  • Dat gezien de ervaringen tijdens de jaarwisselingen 2021,2022 en 2023 de kans zeer aannemelijk is dat er tijdens de jaarwisseling 2024 een grote groep personen zich verzamelt op en nabij het Confuciusplein en het Karel Doormanplein. Hierdoor bestaat een kans op ernstige openbare ordeverstoringen waarbij zwaar vuurwerk al dan niet in combinatie met brandbare vloeistof wordt afgestoken of gebruikt wordt als wapen om vernielingen mee te plegen, brand te stichten dan wel letsel toe te brengen aan passanten, omwonenden en hulpverleners;

  • Dat ten aanzien van Plein 40-45 geldt dat dit een populaire ontmoetingsplek is geworden voor diverse feestvieringen zoals voetbalwedstrijden van Turkije en Marokko, verkiezingen en demonstraties. De politie wordt steeds vaker geconfronteerd met de snelle aanzuigende werking van jongeren om op het Plein 40-45 te verzamelen. Buiten de feestende mensen om ziet de politie steeds weer een groep die doelbewust naar het plein 40-45 komt om ongeregeldheden en chaos te creëren. Het begint volgens de politie vaak met rondrijden in auto’s, scooters, motoren en fatbikes. Daarna begint de groep met aandacht trekken en massa te vormen. Dit wordt onder andere gedaan door veel lawaai produceren door te gaan toeteren. Hierna wordt de politie uitgedaagd en zwaar vuurwerk in de menigte gegooid om een chaossituatie in werking zetten. Deze personen zijn vaak in het zwart gekleed en dragen een gezichtsbedekking. Kentekenplaten van de brommers en motoren worden vaak afgeplakt of bedekt.

  • Dat voorts geldt dat op 11 november 2024 zich rellen op en rondom Plein 40-45 hebben voorgedaan, waarbij de openbare orde ernstig verstoord is. Dit uitte zich in de volgende verstoringen:

    • o

      Dat de sfeer op enig moment omsloeg van nul naar grimmig en er sprake was van een zeer snel mobiliserende werking.

    • o

      De politie binnen aantal minuten geconfronteerd werd met de snelle aanzuigende werking van meerdere jongeren en jongvolwassenen die naar het Plein 40-45 afreisden.

    • o

      Het gooien van marktkraam attributen op de openbare weg, de Slotermeerlaan om het verkeer, tram, bussen en overige diensten te blokkeren.

    • o

      Er is met zeer zwaar vuurwerk naar passanten, buurtbewoners, winkeliers en hulpverleners gegooid.

    • o

      Tijdens de ongeregeldheden werd live beelden uitgezonden waarop te zien was dat een tram in de brand vloog.

    • o

      Het in brand steken van straatmeubilair en goederen.

    • o

      Vernielen van een GVB-bus

    • o

      Marktspullen slopen en ermee gooien.

    • o

      Het gericht gooien van zwaar vuurwerk /explosieven naar de politie, met het doel om letsel te veroorzaken.

  • In de aanloop naar de jaarwisseling wordt er ruim van tevoren samen met de netwerkpartners op preventie ingezet. Zo worden er huisbezoeken gebracht aan overlastplegers, zijn er jongerenwerkers in de aanloop naar de jaarwisseling aanwezig, worden er diverse activiteiten voor de jongeren in genoemd gebied georganiseerd en is de politie zichtbaar aanwezig om toe te zien op een veilig en ordelijk verloop van de jaarwisseling;

  • Ondanks deze inspanningen is afgelopen jaren gebleken dat de politie genoodzaakt was om repressief op te treden. Dit om de eigen veiligheid en die van omwonenden te garanderen, alsmede om de openbare orde te herstellen. Uit de voorgaande jaren is gebleken dat het niet mogelijk is om vanuit verbinding orde herstellend op te treden. Binnen een zeer kort tijdsbestek ontstonden er grote groepen personen welke ernstige strafbare feiten pleegden wat gepaard ging met geweld tegen de politie. Derhalve was het voorgaande jaren nodig om middels de inzet van de Mobiele Eenheid (ME), orde herstellend op te treden;

  • Dat er ondanks vooraf gedane inspanningen betreffende preventie er een verhoogde kans is op aanwezigheid van personen die in het bezit zijn van objecten. Dit betreffen objecten zoals (zwaar) vuurwerk, flessen en blikjes met brandbare vloeistoffen of andere voorwerpen die strafbaar gesteld zijn in de wet wapens en munitie waarmee de openbare orde verstoord kan worden, als ook letsel toegebracht kan worden. Daarnaast is er een verhoogde kans dat personen gezicht bedekkende kleding (bivakmutsen e.d.) dragen om identificatie te bemoeilijken bij het plegen van ordeverstoringen en strafbare feiten;

  • Dat het met het oog hierop noodzakelijk is maatregelen te treffen in het belang van de veiligheid en ter voorkoming van verdere verstoringen van de openbare orde;

  • Dat de beschikbare juridische instrumenten onvoldoende toereikend zijn om een adequaat veiligheidsniveau te garanderen en verstoringen van de openbare orde te voorkomen.

Overwegende voorts:

 

  • Het voorgaande leidt tot de conclusie dat het aannemelijk is dat tijdens de jaarwisseling 2024 individuen en/of groepen met (zwaar) vuurwerk, flessen en blikjes met brandbare vloeistoffen aanwezig zijn of zich zeer snel verzamelen op het Kareldoormanplein, het Confuciusplein en Plein 40-45 en de nabije omgeving, waardoor er gevreesd moet worden voor ernstige verstoring van de openbare orde door het gebruik van onder andere dit zware illegale vuurwerk, al dan niet in combinatie met brandbare vloeistof. Dit illegale vuurwerk wordt dan ook ingezet als wapen zoals uit hierboven blijkt;

  • De besloten wijze van het onderlinge communiceren en het hiermee gepaard gaande snelle mobiliseren zorgt voor snel samenkomen en verplaatsen van grote groepen personen/jongeren;

  • Dat het overige optreden van de politie om bezit en gebruik van zwaar illegaal vuurwerk, dat tevens als wapen kan worden ingezet, alsmede geweldsincidenten te voorkomen of terug te dringen op zichzelf onvoldoende effect sorteert;

  • Het daarom noodzakelijk is om tijdens de jaarwisseling 2024 het gebied Confuciuspleinbuurt waarbinnen het Confuciusplein is gelegen, het gebied Landlust waarbinnen het Karel Doormanplein is gelegen, alsmede Plein 40-45 aan te wijzen als veiligheidsrisicogebied;

  • Het belang van voorkomen dan wel tegengaan van verstoringen van de openbare orde weegt in dit geval zwaarder dan het individuele belang van de burger;

  • De duur van de aanwijzing en de omvang van de veiligheidsrisicogebieden is proportioneel in relatie tot het beoogde doel;

  • De veiligheidsrisicogebieden zullen worden aangewezen gedurende de periode van 31 december 2024 om 16:00 uur tot 1 januari 2025 om 04:00 uur.

Gelet op artikel 2.6 van de Algemene Plaatselijke Verordening Amsterdam en artikel 151b van de Gemeentewet;

 

Besluit:

Artikel 1  

  • aan te wijzen als veiligheidsrisicogebieden als bedoeld in artikel 2.6 van de Algemene Plaatselijke Verordening Amsterdam het Confuciusplein, het Karel Doormanplein en Plein 40-45 en omgeving, inclusief de wegen en daaraan gelegen voor publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende erven, zoals gemarkeerd op de plattegronden in de bijlage;

Artikel 2  

  • te bepalen dat dit besluit in werking treedt op van 31 december 2024 om 16:00 uur tot 1 januari 2025 om 04:00 uur.

Aldus vastgesteld door de burgemeester van Amsterdam op 30 december 2024.

F. Halsema

Op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht kan binnen 6 weken na bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij de burgemeester van Amsterdam, postbus 202, 1000 AE Amsterdam, t.a.v. de directie Juridische Zaken. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. U kunt een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening (schorsing) indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam.

Bijlagen:

 

Naar boven