Gemeenteblad van Heusden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Heusden | Gemeenteblad 2025, 90120 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Heusden | Gemeenteblad 2025, 90120 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening op het gebruik en het beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Heusden 2025
De raad van de gemeente Heusden,
gelezen het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders d.d. 14 januari 2025
gelet op artikel 35 van de Wet op de lijkbezorging en artikel 149 van de Gemeentewet;
vast te stellen de navolgende ‘Verordening op het gebruik en het beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Heusden 2025’.
Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen
Artikel 2. Uitbreiding begrippen
Voor de toepassing van het bij of krachtens deze verordening bepaalde wordt, voor zover van belang onder 'particulier graf' mede verstaan: particulier enkel graf, particulier dubbelgraf, particulier kindergraf, particulier islamitisch graf, particulier urnengraf, particuliere urnennis en particuliere gedenkplaats.
Hoofdstuk 2. Openstelling, orde en rust op de begraafplaats
Artikel 3. Openstelling begraafplaatsen
Het tijdstip van begraven of bijzetten van stoffelijke resten en het bezorgen van de as wordt telkens en voor elk geval afzonderlijk door de beheerder, in overleg met de betrokken nabestaande vastgesteld. Op hetzelfde tijdstip mag op dezelfde begraafplaats in ieder geval niet meer dan één begrafenis c.q. bezorging van as plaatsvinden.
Herdenkingsbijeenkomsten, onthullingen van gedenktekens en dergelijke plechtigheden op de begraafplaats kunnen slechts plaatsvinden nadat deze ten minste vijf werkdagen tevoren zijn gemeld aan de beheerder. Datum en uur van de plechtigheid en de wijze waarop deze zal plaatsvinden worden in overleg met de aanvrager door de beheerder vastgesteld.
Hoofdstuk 3. Voorschriften voor lijkbezorging
Artikel 7. Kennisgeving begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf
Degene die wil doen begraven of as wil bezorgen, geeft daarvan ten minste twee werkdagen voorafgaande aan die dag waarop de begraving of bijzetting zal plaatsvinden vóór 12.00 uur, schriftelijk kennis aan de beheerder. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Indien de burgemeester toestemming heeft gegeven om het lijk binnen 36 uur na het overlijden te begraven moet de kennisgeving aan de beheerder zo tijdig mogelijk worden gedaan.
Artikel 8. Over te leggen stukken
Begraving of bijzetting in een particulier graf waarvan de uitgiftetermijn binnen de wettelijke minimum grafrusttermijn afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode dat de alsdan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan de wettelijke minimum grafrusttermijn. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende of, indien deze is overleden, door een van de in artikel 18, tweede lid bedoelde personen.
Artikel 9. Overgaan tot begraving
Tot de begraving of bijzetting wordt niet overgegaan dan nadat:
alleen bij begraving van een stoffelijk overschot, het personeel van de begraafplaatsen de identiteit van het stoffelijk overschot heeft vastgesteld door vergelijking van het op de kist of een ander lijkomhulsel vermelde registratienummer met dat op een bijgevoegd document dat tevens de namen, overlijdens- en geboortedatum van de overledene dan wel levenloos geborene bevat.
Artikel 10. Gebruik lijkhoezen
Rechthebbenden of belanghebbenden leveren, gebruiken en accepteren uitsluitend lijkhoezen, die voldoen aan in of krachtens de wet dan wel op basis van publiekrechtelijke verordeningen, privaatrechtelijke reglementen of algemene voorwaarden gestelde regels ten aanzien van de doorlaatbaarheid van vloeistoffen en gassen, mechanische eigenschappen, vorm en biologische afbreekbaarheid.
Hoofdstuk 4. Indeling en uitgifte van de graven
Een asbus kan worden begraven in een particulier (urnen)graf of kan worden geplaatst in een particuliere urnennis. De bepalingen van deze verordening ten aanzien van particuliere graven en het begraven van stoffelijke overschotten zijn ook bij het bijzetten van een asbus zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.
Artikel 16. Termijnen particuliere graven
Het bestuursorgaan verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaatsen dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor de tijd van twintig jaar recht op een particulier graf. De termijn begint te lopen op de datum waarop het particuliere graf is uitgegeven.
Het in het eerste lid van dit artikel bedoelde recht wordt op aanvraag van de rechthebbende verlengd telkens met een termijn van minimaal vijf jaar en maximaal twintig jaar, mits de aanvraag vóór het verstrijken van de lopende termijn, doch niet eerder dan twee jaar voor het verstrijken van die termijn wordt ingediend.
Artikel 17. Termijn algemene graven
Algemene graven worden uitgegeven voor een termijn van tien jaren. Deze termijn kan niet worden verlengd. Het gebruik van een graf wordt door het bestuursorgaan schriftelijk bevestigd door middel van een grafakte.
Artikel 21. Vergunning grafbedekking
De rechthebbende van een particulier graf of de belanghebbende van een algemeen graf vraagt de vergunning voor het hebben van een gedenkteken aan. Alleen als de vergunning is verleend mag worden overgegaan tot plaatsing van een gedenkteken. De plaatsing of verwijdering dient vooraf aan de beheerder gemeld te worden.
Het bestuursorgaan kan nadere regels vaststellen omtrent de wijze van aanvragen van de vergunning, de aard en de afmetingen van de grafbedekking en de wijze van aanbrengen. Deze regels kunnen verschillen voor de te onderscheiden vakken en rijen graven. Het bestuursorgaan kan ontheffing verlenen van de door hen vastgestelde nadere regels.
Artikel 22. Onderhoud door de gemeente
Het bestuursorgaan voorziet in het onderhoud van de grafvelden, het maaien van het gras, het snoeien van hagen en overige beplanting en het verwijderen van vuil en afval.
Artikel 23. Onderhoud door rechthebbende of belanghebbende
De rechthebbende of de belanghebbende is verplicht de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen. Alle kosten voor het onderhouden, herstellen of vernieuwen van monumenten, grafstenen, zerken of andere gedenktekens of afsluitplaten, of van heesters of andere beplantingen, komen voor rekening van de rechthebbende of de belanghebbende.
Schade als gevolg van brand, storm, vorst, wateroverlast, bliksem, ontploffing, molest, vandalisme en andere van buiten komende oorzaken, of ontstaan door het weghalen en terugplaatsen van monumenten, grafstenen, zerken of andere gedenktekens of van heesters of andere beplantingen ten behoeve van een bijzetting of opgraving, en eventuele gevolgschade voor derden, is voor rekening en risico van de rechthebbende of belanghebbende.
Indien de rechthebbende of de belanghebbende nalaat de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen of indien de grafbedekking naar oordeel van de beheerder een gevaar voor bezoekers of buurgraven vormt, kan het bestuursorgaan de hiervoor in aanmerking komende voorwerpen of zo nodig de gehele grafbedekking doen verwijderen. Het verwijderde blijft gedurende twaalf maanden ter beschikking van de rechthebbende of de belanghebbende en vervalt daarna aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.
De verwijdering vindt niet plaats dan nadat het bestuursorgaan de rechthebbende of de belanghebbende door middel van een verklaring schriftelijk op de hoogte heeft gesteld van de toestand van de grafbedekking. Wanneer het adres van de rechthebbende of de rechthebbende niet bekend is maakt het bestuursorgaan de verklaring bij de ingang van de begraafplaats op het mededelingenbord bekend. Bij het graf wordt een verwijzing naar de mededeling aangebracht.
Het bestuursorgaan kan de rechthebbende of de belanghebbende per aanschrijving verplichten een beschadiging aan de grafbedekking te herstellen binnen de door het bestuursorgaan gestelde termijn indien de beschadiging zodanig is dat deze naar het oordeel van het bestuursorgaan het uiterlijk aanzien van de begraafplaats schaadt of indien de beschadiging van de grafbedekking gevaar op levert voor derden.
Artikel 24. Niet-blijvende grafbeplanting
Niet-blijvende beplanting op een graf die in een verwaarloosde staat verkeert kan door de beheerder worden verwijderd zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op schadevergoeding. Losse bloemen, planten, kransen en dergelijke kunnen, wanneer zij verwelkt zijn, door de beheerder worden verwijderd.
Artikel 25. Verwijdering grafbedekking na verstrijken van de termijn
Indien na de dag waarop het graf geruimd mag worden de grafbedekking niet is verwijderd, is het bestuursorgaan bevoegd tot verwijdering en vernietiging over te gaan van de gedenktekens, de beplantingen en andere voorwerpen, waarbij geldt dat zij voor deze handeling niet aansprakelijk kan worden gesteld en dat het bestuursorgaan tot geen enkele vergoeding verplicht is.
Artikel 26. Tijdelijk verwijderen grafbedekking
Het afnemen en herplaatsen van een gedenkteken respectievelijk afdekplaat ten behoeve van de begraving van een lijk of de begraving of plaatsing van een asbus in een particulier (urnen)graf, in een algemeen graf of in een particuliere urnennis geschiedt voor rekening en risico van de rechthebbende of belanghebbende.
Een rechthebbende of belanghebbende is verplicht te gedogen, dat de op een graf aanwezige gedenktekens, beplanting en voorwerpen vanwege de gemeente op kosten van de gemeente tijdelijk geheel of gedeeltelijk wordt verwijderd en herplaatst, indien dit voor een begraving of bijzetting in de nabijheid van het graf of om een andere reden noodzakelijk is.
Hoofdstuk 6. Ruiming van graven, urnengraven en urnennissen
Artikel 27. Ruiming, bezorging van overblijfselen en as
Nabestaanden van een overledene die begraven is in een algemeen graf kunnen gedurende een periode van één jaar voor beëindiging van de grafrusttermijn van 10 jaar een schriftelijk verzoek indienen bij het bestuursorgaan om het graf om te vormen tot een particulier enkel graf volgens de voorwaarden van deze verordening.
Nabestaanden van een overledene die begraven is in een algemeen graf kunnen gedurende een periode van één jaar voor beëindiging van de grafrusttermijn van 10 jaar de beheerder schriftelijk verzoeken bij de ruiming de overblijfselen indien mogelijk bijeen te doen brengen voor herbegraving in een particulier graf elders volgens de voorwaarden van deze verordening.
De rechthebbende van een particulier (urnen)graf of urnennis kan gedurende een periode van één jaar voor beëindiging van het grafrecht de beheerder schriftelijk verzoeken om bij de ruiming de overblijfselen- indien mogelijk- bijeen te doen brengen of de asbus ter beschikking te houden voor herbegraving of bijzetting elders dan wel om de as te doen verstrooien.
Artikel 30. Intrekking oude regeling
De ‘Verordening op het gebruik en het beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Heusden 2016’ vervalt per 1 april 2025.
De onderhavige verordening treedt in de plaats van alle voorgaande verordeningen van de begraafplaatsen.
Artikel 31. Beslissingsbevoegdheid
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of in geval van verschil van mening over de uitleg van haar bepalingen, beslist het bestuursorgaan.
Artikel 33. Bindende voorwaarde
Door vestiging van een grafrecht of gebruik van een grafruimte onderwerpt een rechthebbende of een belanghebbende zich aan de bepalingen van deze verordening, zoals deze eventueel nader wordt gewijzigd of aangevuld, en verplichten zij zich tot tijdige betaling van de daarop gebaseerde kosten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-90120.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.