Voornemen verkeersbesluit tot het afsluiten voor doorgaand verkeer van de Spuiboulevard en daarmee samenhangende maatregelen Spuiweg en Hellingen e.o.

 

 

Wettelijk kader

Op grond van artikel 2 lid 1 van de wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot de volgende belangen:

 

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Op grond van artikel 2 lid 2 van de wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot:

 

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Dordrecht.

 

Op grond van artikel 15, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer wordt overleg gepleegd over de handhaafbaarheid van het verkeersbesluit met de verkeersfunctionaris van de eenheid Rotterdam, namens de korpschef van politie.

 

Motivering besluit

Overwegende dat,

- het college het voornemen heeft om verkeersmaatregelen te nemen op en rond de Spuiboulevard, de belangrijkste daarvan zijn:

 

1. Ter beperking van het autoverkeer en ten behoeve van bouwontwikkelingen aan de Spuiboulevard wordt de Spuiboulevard voor doorgaand verkeer afgesloten door het aanbrengen van twee ‘knippen’ en wordt de Hellingen afgesloten.

2. Teneinde bestemmingen op en rond de Spuiboulevard bereikbaar te houden worden op de Spuiboulevard voor gemotoriseerd verkeer doorsteken van de middenberm gerealiseerd op het kruispunt Spuiweg en ter hoogte van de parkeergarage De Nieuwe Poort en wordt op de Spuiweg en Papeterspad en Aert de Gelderstraat tweerichtingenverkeer ingesteld.

3. Teneinde de leefbaarheid en veiligheid in het gebied te vergroten wordt de 30 km/u zone ten zuiden van Spuiboulevard uitgebreid met de Spuiweg en Papeterspad - Aert de Gelderstraat.

 

- Het college licht de voorgenomen verkeersmaatregelen hieronder toe en stelt belanghebbenden in de gelegenheid om uiterlijk op 14 april 2025 hun zienswijze op dit voornemen naar voren te brengen.

 

Met de verkeersmaatregelen gediende belangen

 

Beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast

Verzekering van de veiligheid op de weg

Beschermen van weggebruikers en passagiers

 

- In het Dordtse Mobiliteitsplan 2040 wordt de ambitie uitgesproken om het autoverkeer in de stad te beperken. Dat resulteert niet alleen in een gezondere en aantrekkelijkere stad, maar ook in meer ruimte op de hoofdwegen. Daarmee wordt de bereikbaarheid van de stad verbeterd. De Dordtse historische binnenstad is levendig, aantrekkelijk en autoluw. De insteek is dat dat ook voor de Spuiboulevard - die de overgang vormt tussen het centrum en schil vormt - gaat gelden. De Spuiboulevard wordt daarom niet meer een route, maar een bestemming en transformeert hiermee van een ontsluitingsroute van en naar het centrum met aanliggende kantoorpanden en parkeervoorzieningen, naar een verblijfsgebied met voornamelijk een woonfunctie.

 

De uitwerking hiervan is opgenomen in de Gebiedsvisie Spuiboulevard 2018 en het Verkeersstructuurplan Spuiboulevard en omgeving, dat in april 2020 na uitgebreide consultatie door de gemeenteraad is vastgesteld.

 

- Met het niet meer faciliteren van het doorgaand verkeer op de Spuiboulevard worden de volgende doelen worden gerealiseerd:

- verbetering van de leefbaarheid van de openbare ruimte van Spuiboulevard en omgeving;

- vergroten van de leefbaarheid voor bestaande en toekomstige woningen aan de Spuiboulevard;

- meer ruimte voor langzaam verkeer en verbeteren van de oversteekbaarheid van de Spuiboulevard;

- minder auto’s op de Spuiboulevard.

 

- De Spuiboulevard wordt daartoe op twee plaatsen afgesloten voor doorgaand auto- en motorverkeer door het plaatsen van het verbodsborden C01. Er komt een verbod op het doorrijden op de Spuiboulevard tussen de Hellingen en de Spuiweg en tussen de Spuiweg en de Van Godewijckstraat (ter hoogte van het nieuwe Dordthuis).

 

Omdat de Spuiboulevard in geval van werkzaamheden of bij calamiteiten op andere wegen (onder andere de Burgemeester de Raadtsingel) als vervangende/alternatieve route moet kunnen blijven fungeren, wordt de weg niet fysiek afgesloten, en blijft de weg in gebruik als busroute en voor fietsers. Omdat dit mogelijk tot een onduidelijke en niet-handhaafbare situatie leidt, zal bij beide ‘knippen’ met bebording aan weerszijden de geslotenverklaring duidelijk worden aangegeven en met een systeem op basis van camerabewaking worden gehandhaafd.

 

Het aandeel doorgaand verkeer op Spuiboulevard is, gelet op de bestemmingen direct aan Spuiboulevard, hoog. Door de relatief korte lengtes van de geslotenverklaringen en de onwenselijkheid om deze fysiek af te sluiten is het aannemelijk is dat (een aanzienlijk deel van) dit verkeer zonder camerahandhaving de geslotenverklaring zal negeren. Het simpelweg aanbieden van andere routes zal voor dit (gewoonte)verkeer onvoldoende zijn om het gedrag aan te passen. Hierdoor is het de verwachting dat zonder aanvullende 24/7-handhaving alsnog veel sluipverkeer zal optreden.

 

- Om de bestemmingen op en rond de Spuiboulevard bereikbaar te houden voor bestemmingsverkeer wordt op de Spuiboulevard ter hoogte van de Spuiweg een doorsteek voor gemotoriseerd verkeer gerealiseerd en wordt op de Spuiweg tweerichtingenverkeer ingesteld. Ter hoogte van de Spuiweg wordt de middenberm in de Spuiboulevard weggehaald en ontstaat daarmee een volledig kruispunt, waarbij het verkeer vanaf de Spuiweg rechtdoor het centrum in kan rijden en omgekeerd. Ter hoogte van parkeergarage De Nieuwe Poort wordt de middenberm op Spuiboulevard eveneens onderbroken om het uitrijden van de garage richting Spuiweg mogelijk te maken. Om de bereikbaarheid van het Geldelozepad te garanderen- bij afsluiting van de Hellingen, wordt op het Papeterspad en Aert de Gelderstraat ook tweerichtingenverkeer ingesteld.

 

- Om de leefbaarheid en veiligheid te waarborgen wordt de bestaande 30 km/u zone in het gebied ten zuiden van Spuiboulevard uitgebreid met de Spuiweg, Papeterspad en Aert de Gelderstraat en Kilwijkstraat. De zone zal het gebied gaan omvatten dat wordt omsloten door de Spuiboulevard, de Johan de Witstraat-Stationsweg, Burgemeester De Raadtsingel-Korte Parallelweg en Wilgenbos-Achterhakkers.

 

- Omdat de route over de Spuiboulevard als essentieel gezien wordt voor het openbaar vervoer, fietsers en voor hulpdiensten worden deze groepen gebruikers uitgezonderd van de geslotenverklaring. Er ontstaat zo meer ruimte voor het openbaar vervoer, dat zijn rijsnelheid kan behouden, en voor het langzaam verkeer. Het gebied blijft goed bereikbaar en genoemde, toegestane verkeersstromen kunnen beter afgewikkeld worden. Dit maakt de verkeerssituatie overzichtelijker en veiliger. De omgeving wordt aantrekkelijker en leefbaarder.

 

- De beperking van het autoverkeer op de Spuiboulevard is tevens noodzakelijk om ervoor te zorgen dat het kruispunt Wilgenbos – Korte Parallelweg in de avondspits minder belast wordt, de groei van het verkeer vanaf de Laan der Verenigde Naties kan blijven verwerken en terugslag van wachtend verkeer richting de A16 wordt voorkomen. De beperking van het autoverkeer leidt tot minder geluidsbelasting van het verkeer op Spuiboulevard. Hierdoor wordt het ook mogelijk om woningen aan de Spuiboulevard te realiseren.

 

- De bushaltes aan de Hellingen en Kilwijkstraat worden opgeheven en daarvoor wordt aan beide kanten van de Spuiweg tussen Singel en rotonde Kilwijkstraat een nieuwe halte gerealiseerd.

 

- De touringcarparkeerplekken aan de Hellingen nabij Spuiboulevard worden opgeheven en hiervoor zal een andere locatie op de Johan de Wittstraat, ter hoogte of vlak blij de huidige centrumhaltes worden aangewezen.

 

- De gevolgen van het onderhavige verkeersbesluit qua verkeersintensiteiten en milieueffecten (o.a. geluid) worden voor de van belang zijnde wegen op dit moment nog in beeld gebracht. Zo nodig zullen daartoe noodzakelijke maatregelen worden gerealiseerd om de effecten binnen aanvaardbare/wettelijke grenzen te houden.

 

Het onderhavige verkeersbesluit zal leiden tot extra verkeersbewegingen op de Korte Parallelweg, Havenstraat en Burgemeester de Raadtsingel. De weginrichting van deze wegen zal ten tijde van de uitvoering van onderhavig verkeersbesluit zijn aangepast zodat de veiligheid van fietsers verbetert en woningen minder last ondervinden van het passerende verkeer. Als door groei van het verkeer op termijn doorstromings-problemen ontstaan (o.a. afhankelijk van beleidsmaatregelen en andere aanpassingen op de centrumroute) zullen -als dit aan de orde is- aanvullende maatregelen worden genomen. De maatregelen op de Korte Parallelweg, Havenstraat en Burgemeester de Raadtsingel zijn geen onderdeel van dit voornemen.

 

- De verkeersmaatregelen zoals opgenomen in dit voornemen, zijn gebaseerd op het huidige situatie. Het definitieve weginrichtingsplan van zowel de Spuiboulevard als de andere betrokken wegen dient nog vastgesteld te worden. Dit kan bijvoorbeeld voor de benodigde bebording leiden tot het nemen van aanvullende of gewijzigde besluiten.

 

- De verkeersmaatregelen zoals opgenomen in dit voornemen, zullen gefaseerd worden gerealiseerd vanaf 2026, waarbij gestart wordt met de Spuiweg. De herinrichting van de Spuiweg, het realiseren van de ‘knippen’ op Spuiboulevard en direct daarmee samenhangende maatregelen vormen fase 1. In fase 2 worden het Papeterspad en Aert de Gelderstraat aangepakt en wordt de Hellingen afgesloten. Nadat de bouwwerkzaamheden bij de Hellingen zijn afgerond, wordt de westelijke ‘knip’ op Spuiboulevard verlengd naar de Houtkopersplaats (inrit parkeergarage Spuihaven). Met de werkzaamheden wordt pas gestart nadat het definitieve verkeersbesluit is genomen.

 

Op basis van bovenstaande overwegingen en met inachtneming van:

 

- de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

- de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

- het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

- het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

- het Algemeen mandaatbesluit Dordrecht;

 

Besluit het college van burgemeester en wethouders van Dordrecht:

 

Fase 1

- De Spuiboulevard tussen Hellingen en Spuiweg en tussen Spuiweg en Van Godewijckstraat (thv. het nieuwe Dordthuis) gesloten te verklaren door het op 4 locaties plaatsen van borden geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (C01) volgens bijlage 1 van het RVV 1990 met de onderborden ‘Uitgezonderd fietsers’ (OB53), ‘Uitgezonderd hulpdiensten’ (OB10x) en het onderbord ‘Uitgezonderd lijnbussen’ (OB104).

 

Tot het plaatsen van een vooraankondiging geslotenverklaring op de Spuiboulevard, aan de oostkant van de Spuiweg, met het bord geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (C01) volgens bijlage 1 van het RVV 1990 met de onderborden ‘Uitgezonderd fietsers’ (OB53), ‘Uitgezonderd hulpdiensten’ (OB10x), het onderbord ‘Uitgezonderd lijnbussen’ (OB104) en onderbord ‘30 m’ (OB401).

- Tot het realiseren van een doorsteek in de middenberm Spuiboulevard ter hoogte van de Spuiweg, en het opheffen van het bord ‘gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven’(D05r), deels met onderbord ‘Uitgezonderd fietsers’ (OB52) op:

- de Spuiweg, nabij Spuiboulevard (D05r)

- Spuibrug-Spuiplein, nabij Spuiboulevard (D05r+OB52)

 

- Tot het realiseren van een doorsteek in de middenberm Spuiboulevard ter hoogte van de inrit van parkeergarage De Nieuwe Poort om uitrijdend verkeer uit de garage en keerbeweging voor de geslotenverklaring Spuiboulevard mogelijk te maken.

 

- Tot het opheffen van het fietspad en de fietsstroken Spuiweg en verwijderen bijbehorende bebording ‘verplicht fietspad’ (G11 +OB505) op:

- de fietsstrook en het tweerichtingenfietspad Spuiweg tussen rotonde Kilwijkstraat en Singel (G11+OB505)

- het tweerichtingenfietspad Spuiweg tussen Singel en Spuiboulevard (G11+OB505)

- de geleiders met bord ‘Gebod voor bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft’ (D02) op:

- het fietspad Spuiweg nabij Spuiboulevard (2x D02)

- de Singel Westelijk van Spuiweg (2x D02)

 

- Het instellen van tweerichtingenverkeer op de Spuiweg (cq. opheffen éénrichtingsverkeer), tussen Spuiboulevard en rotonde Kilwijkstraat, door het verwijderen van de borden ‘Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters, en geleiders van rij-, of trekdieren of vee’ (C02) en bord ‘eenrichtingsweg’ (C03) op de volgende locaties:

- Spuiweg, ten zuiden van Singel (C02 +OB52)

- Spuiweg, ten noorden rotonde Kilwijkstraat (C03)

- Spuiweg, ten noorden van Singel (C03)

 

- Het realiseren van bushaltes aan weerszijden van de Spuiweg tussen Singel en rotonde Kilwijkstraat door het plaatsen van bord L03b en het aanbrengen van geblokte markering overeenkomstig het bepaalde in artikel 23 sub e van het RVV 1990.

 

- Het uitbreiden van de bestaande 30 km/u zone met de Spuiweg, in het gebied omsloten door Spuiboulevard, Johan de Witstraat-Stationsweg, Burgemeester de Raadtsingel-Korte Parallelweg en Wilgenbos-Achterhakkers*, door:

a. het plaatsen van zoneborden 30 km/u (A01-30z) op de Spuiweg nabij de rotonde Kilwijkstraat en op de Spuiweg nabij de Spuiboulevard

b. het plaatsen van zoneborden einde 30 km/u (A02-30z) op de Spuiweg nabij de rotonde Kilwijkstraat en op de Spuiweg nabij de Spuiboulevard

 

* Hellingen-Papeterspad-Aert de Gelderstraat in deze fase nog uitgezonderd, evenals de

Koninginnestraat (erf)

 

Fase 2

- Het opheffen van bushaltes aan de Hellingen en Kilwijkstraat door het verwijderen van bord ‘Bushalte’ (L3b) en geblokte markering, overeenkomstig het bepaalde in artikel 23 sub e van het RVV 1990.

- aan de Hellingen, tussen Spuiboulevard en Geldelozepad

- aan de Kilwijkstraat (nabij de Aert de Gelderstraat)

 

- Het opheffen van de touringcarparkeerplaatsen aan de Hellingen nabij Spuiboulevard door het verwijderen van bord ‘parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie, of groep voertuigen, die op het bord is aangegeven’ (E08d) en onderbord ‘Langer dan 10 min. parkeren, motor uitzetten’.

 

- Instellen van tweerichtingenverkeer op het Papeterspad en Aert de Gelderstraat, door het verwijderen van de borden ‘Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters, en geleiders van rij-, of trekdieren of vee’ (C02) en bord ‘Eenrichtingsweg’ (C03) op de volgende locaties:

- Hellingen, ten zuiden van Spuiboulevard (C03+OB52)

- Hellingen, ten noorden van de kruising met Geldelozepad (C02 + OB52)

- Papeterspad, ten zuiden van de kruising met Geldelozepad (C03 + OB52)

- Papeterspad, ten noorden van aansluiting Singel (C02 + OB52)

- Singel, tussen Aert de Gelderstraat en Papeterspad, zuidkant weg (C02+OB52)

- Aert de Gelderstraat, ten zuiden van Singel (C03+OB52)

 

- Het verwijderen van de fietsstroken en bijbehorende tekens op het wegdek ter aanduiding van die stroken op het Papeterspad en Aert de Gelderstraat (tussen Singel en Kilwijkstraat)

 

- Uitbreiden van de bestaande 30 km/u zone met Papeterspad en Aert de Gelderstraat in het gebied omsloten door Spuiboulevard, Johan de Witstraat-Stationsweg, burg. De Raadtsingel-Korte Parallelweg en Wilgenbos-Achterhakkers*, door:

a. het plaatsen van zoneborden 30 km/u (A01-30z) op de Aert de Gelderstraat nabij de Burgemeester de Raadtsingel;

b. het plaatsen van het einde zonebord 30 km/u (A02-30z) op de Aert de Gelderstraat nabij de Burgemeester de Raadtsingel;

c. het plaatsen van einde zonebord 30 km/u (A02-30z) op de Kilwijkstraat, nabij de rotonde Spuiweg.

 

* uitgezonderd de Koninginnestraat (erf)

 

- Opheffen voorrangssituatie Papeterspad/Singel/Aert de Gelderstraat met bord ‘Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’ B06 respectievelijk bord ‘Voorrangskruispunt’ (B03, B04 of B05) en haaientanden op de volgende locaties:

- Papeterspad ten noorden van Singel, verwijderen bord B04 met onderbord OB713;

- Singel, oostelijk van Papeterspad verwijderen bord B06 en haaientanden;

- Singel, tussen Papeterspad en Aert de Gelderstraat (noordkant weg), verwijderen bord B05;

- Singel, tussen Aert de Gelderstraat en Papeterspad (zuidkant weg), verwijderen bord B05;

- Singel, westelijk van Aert de Gelderstraat, verwijderen bord B06 en haaientanden;

- Aert de Gelderstraat, tussen Singel en Kilwijkstraat, verwijderen Bord B05 met OB713;

- Aert de Gelderstraat, ten zuiden van Kilwijkstraat, verwijderen bord B06 (2x) en haaientanden;

 

- Opheffen voetgangersoversteekplaats (verwijderen zebramarkering) en bijbehorende bebording (L02) op de volgende locatie:

- Singel, tussen Papeterspad en Aert de Gelderstraat

 

- Tot het afsluiten/opheffen van de weg Hellingen tussen Spuiboulevard en Geldelozepad.

 

- Uitbreiden westelijke geslotenverklaring Spuiboulevard tot aan Houtkopersplaats (inrit parkeergarage Spuihaven) door het verplaatsen van de borden uit de eerste fase.

 

 

 

 

Algemeen

- Een en ander conform de bij dit besluit behorende situatieschetsen met bijlagenummer 2025-0019753-1 en -2.

 

- Dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn.

 

Het college van burgemeester en wethouders

namens dezen,

 

de heer J. Booij

Clustermanager

 

 

Voornemen

Dit besluit is een voornemen. Het is gebaseerd op beleidskeuzes die in onder meer de vastgestelde De Gebiedsvisie Spuiboulevard 2018, het Verkeersstructuurplan Spuiboulevard e.o. van 2020 en de het Mobiliteitsplan 2040, en daaraan te grondslag liggende onderzoeken zijn gemaakt. Voor het Verkeersstructuurplan Spuiboulevard 2020 is reeds een uitgebreid participatietraject doorlopen. Omdat het om ingrijpende verkeersmaatregelen gaat en de wens bestaat om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed in beeld te krijgen, biedt het college belanghebbenden de gelegenheid om hun zienswijze naar voren te brengen.

 

Belanghebbende

Onder belanghebbende wordt verstaan: degene wiens belang rechtstreeks bij het verkeersbesluit is betrokken. Bij een verkeersbesluit moet van geval tot geval worden onderzocht wiens belangen rechtstreeks bij een dergelijk besluit zijn betrokken. Hier is slechts sprake van als een persoon een bijzonder, individueel belang heeft bij het verkeersbesluit dat zich in voldoende mate onderscheidt van dat van andere weggebruikers. Dit is bijvoorbeeld het geval als een verkeersbesluit directe gevolgen heeft voor het aantal verkeersbewegingen ter plaatse van de woning/het bedrijf van een persoon. Uit vaste rechtspraak volgt dat de omstandigheid dat een persoon regelmatig gebruikmaakt van een weggedeelte waar het verkeersbesluit over gaat, onvoldoende is om hem aan te merken als belanghebbende.

 

Zienswijze

Eventuele vragen over dit voornemen kunt u mailen naar spuiboulevard@dordrecht.nl.

 

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de publicatiedatum onder vermelding van het zaaknummer 2025-0019753 een zienswijze indienen bij:

Het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 8, 3300 AA Dordrecht,

t.a.v. de heer J.A. de Haas.

 

De ingediende zienswijzen worden bij het nemen van het definitieve verkeersbesluit meegewogen. Na publicatie van het definitieve verkeersbesluit is het mogelijk bezwaar te maken en een voorlopige voorziening aan te vragen.

 

Naar boven