Gemeenteblad van Urk
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Urk | Gemeenteblad 2025, 88054 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Urk | Gemeenteblad 2025, 88054 | beleidsregel |
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) Jaarverslag 2023
Dit jaarverslag geeft inzicht in de taken die de gemeente Urk in 2023 heeft uitgevoerd op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving, welke capaciteit daarmee gemoeid is en of de gewenste resultaten behaald zijn.
Het jaarverslag is een wettelijke verplichting. Hieruit moet blijken of de in het handhavingsuitvoeringsprogramma 2023 (hierna HUP 2023) opgenomen activiteiten zijn uitgevoerd en in hoeverre deze activiteiten hebben bijgedragen aan het bereiken van de gestelde doelen in het Handhavingsbeleid 2016-2022.
In dit jaarverslag wordt verantwoording afgelegd over het kalenderjaar 2023. Het jaarverslag bestaat uit zes hoofdstukken, inclusief de inleiding. De hoofdstukken twee tot en met vijf beslaan elk een eigen beleidsveld en zijn per hoofdstuk als volgt gestructureerd:
De eerste paragraaf van het hoofdstuk bevat een samenvatting in de vorm van een tabel. In de samenvatting wordt als eerst een conclusie gegeven ten aanzien van de gestelde doelstellingen uit het HUP 2023. Daarna volgt een overzicht van de uitgevoerde werkzaamheden in het licht van toezicht- en handhavingsactiviteiten. Verder wordt er ingegaan op de meest geconstateerde overtredingen van 2023 (monitoring). Als laatste worden de aantallen bezwaar- en beroepsprocedures weergegeven.
Paragraaf 2 geeft een tabel waarin wordt opgesomd wat er actief is opgepakt in 2023 met betrekking tot het onderwerp. De tabellen zijn als volgt ingedeeld: wat wordt er opgepakt, waarom wordt dit opgepakt, hoe wordt dit opgepakt en op welke doelgroep is de interventie gericht. Op deze vragen wordt een conclusie gegeven.
Het laatste hoofdstuk gaat in op programma en organisatie. Hierin wordt ingegaan op de, borging van middelen en de beschikbare financiële capaciteit.
Als laatst is er een aantal bijlagen toegevoegd, namelijk:
Hoofdstuk 2. Bouwen en ruimtelijke ordening
|
Meest geconstateerde overtredingen Hieronder volgt een opsomming van de meest voorkomende overtredingen/gebreken die tijdens een controle zijn geconstateerd:
|
|
2.2 Wat hebben wij actief opgepakt in 2023
2.3 Bouwen en Ruimtelijke Ordeningen in Beeld: Opvallend onderwerp van het afgelopen jaar
Bijzondere bouw met maatschappelijke impact
Urk groeit. Daarbij hoort ook een nieuwe brandweerkazerne. De oude kazerne voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd. Door de groei van het dorp zorgde de ligging voor langere aanrijtijden en het gebouw zelf was verouderd. Daarom is besloten tot de bouw van een nieuwe kazerne op een andere locatie. Het nieuwe pand zal bovendien beschikken over een directe uitrit op de Urkerweg.
In 2023 is een omgevingsvergunning verleend voor de bouw van de nieuwe brandweer kazerne op een nieuwe locatie. De verwachting is dat de brandweer het pand in 2024 in gebruik kan nemen.
Aanpak permanente bewoning vakantiepark
In het kader van het aanpakken van illegale bewoning op de camping gedurende het jaar 2023, hebben we verschillende onderdelen uit het plan van aanpak opgestart. Wij zijn begonnen met het voeren van gesprekken met bewoners, het uitvaardigen van preventieve handhavingsbrieven voor nieuwe aanmeldingen, en het opleiden van juristen en toezichthouders.
In september en oktober zijn uitgebreide gesprekken gevoerd met de huidige bewoners van de camping. Deze gesprekken hebben ons inzichten opgeleverd in de redenen achter illegale bewoning. Dit moet ons helpen om maatregelen te nemen die, als dat mogelijk is, aansluiten bij hun behoeften en zorgen.
Gesprek met de bewonersvereniging in wording:
In juni is er door de gemeente een bewonersavond georganiseerd op de camping. Er is gekozen om dit op de camping te doen om het zo laagdrempelig mogelijk te houden. De avond is anders verlopen dan is voorzien. Er is in juli een bestuurlijk gesprek geweest met de bewonersvereniging. De bewonersvereniging was op dat moment nog in oprichting.
Preventieve Handhavingsbrieven:
Als preventieve maatregel zijn brieven opgesteld. Deze worden meegegeven aan de bewoners bij hun registratie in het BRP. Het doel is om potentiële bewoners op voorhand te informeren over de geldende regels en zo illegale bewoning te ontmoedigen. Team Toezicht en Handhaving krijgt een melding van team Burgerzaken als een nieuwe bewoners zich registreert op de camping. Dan wordt er opnieuw een brief gestuurd. In de brief wordt de nieuwe bewoners uitgenodigd voor een gesprek en wordt er opnieuw gewezen op het feit dat permanente bewoning op de camping niet is toegestaan. Op de uitnodigingen tot het voeren van een gesprek worden door de nieuwe bewoners niet gereageerd.
Opleiding Juristen en Toezichthouders:
Het opleiden van juristen en toezichthouders heeft gezorgd voor een meer inzicht in de specifieke handhaving van regelgeving met betrekking tot permanente bewoning van vakantieparken. Zij beschikken nu over de nodige kennis en vaardigheden om juridische procedures correct toe te passen en toezicht te houden op naleving.
Het team toezicht en handhaving concludeert dat zij in 2024 voor een enkele uitdagingen staan, zoals de weerstand bij bewoners en de beperkte doorstroom in de sociale huurwoningen.
Hoofdstuk 3 Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) en Veiligheid
Keur feiten zijn allemaal kenteken gerelateerd en houd in de brom- en/of snorfietsen die zijn staande gehouden of verwijderd van de openbare weg in verband met overlast.
3.2 Wat hebben wij actief opgepakt in 2023
3.3 APV en Veiligheid in Beeld: Opvallende onderwerpen van het afgelopen jaar
Geweld en agressie tegen de boa
In het afgelopen jaar is onze gemeente geconfronteerd met een zorgwekkende toename van geweld tegen de boa. Deze verontrustende trend heeft geleid tot een ernstig geweldsincident, waarbij onze boa langdurig niet inzetbaar was. Dit incident heeft niet alleen een aanslag gepleegd op de fysieke integriteit van onze medewerker, maar heeft ook diepgaande effecten gehad op zijn mentale welzijn.
Als reactie op deze alarmerende ontwikkeling heeft de gemeente besloten om proactief in te grijpen. Er is een extra boa aangenomen, waardoor we nu in staat zijn om boa's in koppels te laten opereren. Dit biedt niet alleen een gevoel van veiligheid en ondersteuning voor onze medewerkers, maar verhoogt ook de effectiviteit van ons handhavingsbeleid.
Daarnaast hebben we geïnvesteerd in moderne technologieën om de veiligheid van onze boa's te waarborgen. De boa's zijn nu uitgerust met bodycams, waardoor we in staat zijn om incidenten vast te leggen en eventuele daders verantwoordelijk te houden voor hun daden. We hopen hiermee niet alleen het geweld tegen boa's terug te dringen, maar ook een preventief effect te creëren door potentiële daders af te schrikken.
Ondanks de uitdagingen waarmee we werden geconfronteerd in het afgelopen jaar, zijn we vastbesloten om de veiligheid en het welzijn van onze boa's te blijven waarborgen. We blijven nauw samenwerken met relevante stakeholders en blijven ons inzetten voor een veilige en leefbare gemeente voor al onze inwoners en
Hinderlijke en gevaarlijke honden
Ondanks onze aanvankelijke terughoudendheid, zoals aangegeven in het handhavingsuitvoeringsprogramma 2023 (HUP 2023), hebbe wij in 2023 enkel bijtincidenten moeten afhandelen. Deze incidenten vereisten aandacht en actie, aangezien ze een directe impact hebben op de veiligheid van onze gemeenschap.
Het beleid dat in 2020 is vastgesteld is uitgegaan van de input van de politie als degene die de overtreding vaststelt. Echter is gebleken dat de boa van de gemeente Urk ook deze constateringen kan doen. Hij beschikt over de mogelijkheid een proces-verbaal op te maken, waarop de juridisch medewerkers van de gemeente Urk een kort aanlijn- en/of muilkorf gebod kunnen opleggen.
Wij verwachten dat in 2024 een nieuw handhavingsarrangement wordt vastgesteld waarbij onze boa’s de bevoegdheid krijgen om zelf te constateren en een proces-verbaal op te maken. Een inwoner kan dan zowel bij politie als bij de gemeente een melding doen.
We moeten erkennen dat in 2023 is gebleken dat de samenwerking met de politie niet optimaal is geweest. Dit heeft ons doen inzien dat het proces van informatie-uitwisseling en samenwerking nader moet worden bekeken en verbeterd. Samenwerking met de politie is cruciaal om bijtincidenten effectief te kunnen aanpakken. Het gebrek aan samenwerking heeft ons gehinderd in het nemen van doeltreffende maatregelen binnen een redelijke termijn na het incident. Het verbeteren van het samenwerkingsproces en de beleidsregel wordt een speerpunt voor 2024.
Voor het toezicht op de beide stranden maakt de gemeente Urk gebruik van de diensten van het externe bedrijf Louay. De medewerkers daarvan zijn aangewezen als toezichthouder en/of Boa voor gemeente Urk. In 2023 hebben wij 308 uur ingezet voor het toezicht op het strand.
Er worden 2 toezichthouders ingezet als de temperaturen gelijk aan of boven de 22°, op dagen waarop overwegend zon wordt voorspeld, stijgen. Zij controleren wisselend op het grote strand en het kleine strand. Mocht het blijken dat dit te weinig is, in verband met drukte, dan zal er een extra toezichthouder worden ingezet. Als het toch, onverwacht, slechter weer wordt (niet warmer dan 22°of te zeer bewolkt) wordt de stranddienst afgeblazen en zullen de toezichthouders gepaste andere werkzaamheden krijgen en uitvoeren.
Tentenkampen op Urk zijn een jarenlange traditie, waarbij buurtverenigingen in de eerste of in de laatste week van de zomervakantie een grote tent plaatsen waar activiteiten in worden georganiseerd, een springkussen opzetten en vaak een barbecue houden met de gehele buurt. In 2023 hebben 59 buurtverenigingen weer een tentenkamp gehouden, verspreid over Urk.
Het bevorderen van op tijd ingediende vergunningaanvragen was het doel voor 2023. In de eerste week van april hebben alle buurtverenigingen een brief ontvangen met het verzoek de vergunningaanvraag in te gaan dienen. In deze brief werd nog toegelicht wat er belangrijk is bij het doen van een vergunningaanvraag en wat de kosten zijn. Als bijlage is er een beschrijving toegevoegd waarin stap voor stap het maken van een goede tekening is beschreven. Onder de 38 aanvragers die op tijd de vergunning hebben aangevraagd is een verloting geweest. Burgemeester Cees van den Bos heeft uit een ballenbak 3 winnende buurtverenigingen getrokken. Alle drie de buurtverenigingen hebben een slagersbon voor de barbecue ontvangen.
Tijdens de tentenkampweek is de burgemeester bij een aantal tentenkampen langs geweest waar hij de sfeer heeft geproefd. Hij mocht zelfs de bingo die op dat moment plaats vond even overnemen. Kortom voor Urk is de tentenkampweek een intensieve maar vooral gezellige en saamhorige tijd.
4.2 Wat hebben wij actief opgepakt in 2023
Hoofdstuk 6 Personele capaciteit en middelen
Om de VTH-taken uit het handhaving- en uitvoeringsprogramma uit te kunnen voeren, zijn personele capaciteit en financiële middelen noodzakelijk
Voor 2023 is nog een inschatting van de werkzaamheden gemaakt op basis van de oude risicoanalyse uit het meerjarenprogramma 2016 – 2023. Ook zijn daarbij de conclusies van het voorgaande jaar betrokken.
6.1.1 VTH-Beleid en de beleidsnota vergunningverlening
In 2023 is het nieuwe meerjarenprogramma vastgesteld voor 2024. In dit meerjarenprogramma is rekening gehouden met de veranderingen door de Omgevingswet. Voor het meerjarenprogramma is een nieuwe risicoanalyse gemaakt. Voor het HUP 2024 zal een inschatting van de werkzaamheden op deze nieuwe risicoanalyse worden gemaakt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-88054.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.