Gemeenteblad van Blaricum
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Blaricum | Gemeenteblad 2025, 86996 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Blaricum | Gemeenteblad 2025, 86996 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling woningisolatie Blaricum
Het college van de gemeente Blaricum;
dat het verder verduurzamen een belangrijk onderwerp is in de gemeente Blaricum
-artikel 149 van de Gemeentewet,
-de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en
-de bepalingen van de Algemene subsidieverordening van de gemeente Blaricum,
Het Klimaatakkoord gaat uit van een CO2-neutrale en aardgasvrije gebouwde omgeving in 2050. Deze subsidieregeling stimuleert en ondersteunt woningeigenaren in Blaricum bij het nemen van maatregelen die de woning isoleren. Daarmee worden de woningen energiezuiniger en comfortabeler. Het nemen van isolatiemaatregelen is een belangrijke stap richting een CO2-neutrale en aardgasvrije woningvoorraad.
De doelgroep van deze subsidie betreft woningeigenaren in de gemeente Blaricum, waarvan:
de WOZ waarde van de woning was in 2022 niet lager dan € 867.000. Woningen met een lager WOZ-waarde komen namelijk in aanmerking voor subsidie via het Nationaal Isolatieprogramma. Woningeigenaren die daarvoor in aanmerking komen worden verzocht om daarvan gebruik te maken via (https://nip.duurzaambouwloket.nl/blaricum).
Subsidie kan worden aangevraagd voor het opvragen van een Duurzaamheidsadvies Niveau 1, 2, of 3 afkomstig van een erkende DuMo-adviseur (Duurzame Monumenten adviseur). Voor een volledige lijst van erkende DuMo-adviseurs kunt u naar: https://www.restauratiefonds.nl/partners/kennispartners/duurzame-monumenten-adviseurs.
De subsidie bedraagt maximaal 100% van de investering van de aanvrager. De investering van de aanvrager is gelijk aan de totale gemaakte kosten minus eventuele (te) ontvangen subsidies (zoals ISDE-subsidie). Bijvoorbeeld: als een aanvrager € 2.000 uitgeeft aan isolatiemaatregelen, en € 600 ontvangt in het kader van ISDE-subsidie, wordt het resterende bedrag van € 1.400 gezien als de totale investering. De subsidie van de gemeente zal nooit meer dan 100% van die investering bedragen.
Artikel 9 Aanvraag en verantwoording
Voor het aanvragen van subsidie wordt gebruik gemaakt van het door het college vastgestelde formulier. Op het formulier staat welke gegevens nodig zijn voor de aanvraag. Dit zijn in ieder geval een kopie van de factuur, een kopie van het betalingsbewijs zoals een bankafschrift, informatie over de aard en omvang van de maatregel(en), zoals een kopie van de offerte, een foto van de maatregel(en), een kopie van het Duurzaamheidsadvies (indien van toepassing).
Voor het vooraf aanvragen van subsidie bestaat de mogelijkheid alleen een kopie van de te honoreren offerte in te dienen. Dit verzekert de aanvrager van een tijdige aanvraag, onafhankelijk van het leveringstijdstip van materiaal en/of installatie van de isolatiemaatregelen. Na uitvoering van de maatregelen dienen alle documenten genoemd onder sub 1 bij de verantwoording overlegd te worden en wel vóór 31 december 2025. Uitbetaling van de subsidie is pas dan mogelijk.
Artikel 10 Wijze van toekenning
Conform de Algemene Subsidieverordening, beslist het college binnen 13 weken na ontvangst van de complete aanvraag. Dit besluit wordt per email kenbaar gemaakt aan de aanvrager. De beslissing kan met maximaal vier weken worden verdaagd voor zover de controle op de juistheid van de gegevens daartoe aanleiding geeft.
Artikel 11 Uitbetaling subsidie
Toegekende subsidie wordt uiterlijk binnen vier weken na verzending van het subsidiebesluit uitbetaald.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-86996.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.