Gemeenteblad van Assen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Assen | Gemeenteblad 2025, 86945 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Assen | Gemeenteblad 2025, 86945 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit parkeerverbodszone bedrijventerrein Messchenveld
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Het Messchenveld is een bedrijventerrein aan de noordzijde in Assen tussen de weg Peelo,
de A28, het beekdal van de Messchen en het Noord-Willemskanaal. De breedte van de wegen op dit bedrijventerrein varieert tussen 6,00 meter en 7,50 meter. Voor het aanleggen van uitwegen op het bedrijventerrein Messchenveld is een inritvergunning nodig. In de ‘Beleidsregels uitwegen’ is de volgende maatvoering opgenomen:
- op percelen groter dan 2.000 m2 kunnen twee uitwegen worden toegestaan met een breedte van maximaal 9,00 meter;
- op grote bedrijfspercelen worden meerdere uitwegen toegestaan, waarbij geldt dat per 50 meter frontbreedte maximaal één uitweg van 12,00 meter breed wordt toegestaan.
De opzet van dit bedrijventerrein is dat op eigen terrein geparkeerd dient te worden. Dit staat in het beeldkwaliteitsplan uit 2002. De wegen op Messchenveld zijn qua wegbreedte gedimensioneerd op een situatie zonder geparkeerde motorvoertuigen op de rijbaan.
De gemeente heeft afgelopen jaar een klacht ontvangen over geparkeerde voertuigen op de rijbaan, waardoor laden en lossen van een naast gelegen perceel bemoeilijkt werd. Bij de behandeling van deze klacht kwam naar voren dat hoewel in het beeldkwaliteitsplan is vermeld dat parkeren op de openbare weg niet wordt toegestaan, dit niet verder is uitgewerkt met een parkeerverbod. Vandaar dat er nu alsnog een verkeersbesluit genomen wordt.
Geparkeerde voertuigen op de rijbaan kunnen hinder veroorzaken voor de overige weggebruikers. Zo wordt het bijvoorbeeld voor vrachtverkeer moeilijk om de percelen te bereiken als er nabij de uitritten voertuigen geparkeerd staan. Om deze hinder nu en in de toekomst tegen te gaan, is besloten om heel Messchenveld aan te wijzen als parkeerverbodszone. Dit is in lijn met het huidige beeldkwaliteitsplan, waarin vermeld staat dat parkeren op de openbare weg niet wordt toegestaan. Alleen wordt dit verbod gefaseerd ingevoerd per deel wat bebouwd is of waar gebouwd gaat worden. Alleen in die delen van Messchenveld zorgen geparkeerde voertuigen op de rijbaan namelijk voor hinder.
Het instellen van een parkeerverbodszone waarbij parkeren op de rijbaan wordt verboden op de volgende straten in Messchenveld:
De maatregelen gefaseerd uit te voeren op de straten waar bebouwing aanwezig is of waar gebouwd gaat worden.
Het verkeersbesluit wordt genomen in het belang van het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van de weggebruikers en passagiers. Ook de leefbaarheid van de omgeving wordt middels dit besluit gewaarborgd.
Messchenveld is een bedrijventerrein dat nog volop in ontwikkeling is. Momenteel is het bedrijventerrein nog niet volledig gevuld. De gevestigde bedrijven beschikken allemaal over parkeergelegenheid op eigen terrein. Hierdoor worden zij niet de dupe van dit verkeersbesluit.
Naast bedrijven zijn er ook woon-werklocaties op Messchenveld. Voor deze percelen geldt dat ook zij voldoende ruimte hebben op eigen terrein om het parkeren op te vangen. Ook zij gaan geen hinder ondervinden van het ingestelde parkeerverbod.
Door het invoeren van het parkeerverbod mogen er geen voertuigen meer geparkeerd worden op de rijbaan. Zo blijven de percelen goed bereikbaar voor grotere voertuigen. Met dit besluit wordt dus met name de bruikbaarheid van de weg voor vrachtverkeer geborgd. Het parkeerverbod zal niet tot parkeerproblematiek leiden. Huidige bedrijven moesten hun parkeervraag op eigen terrein oplossen, anders werd geen vergunning verleend. Dit blijft onveranderd.
Daarnaast wordt met dit besluit de veiligheid van de weg geborgd, omdat er geen parkeerbewegingen meer op de rijbaan zullen plaatsvinden. Ook is er zonder geparkeerde voertuigen beter zicht op het verkeer vanuit opritten en zijstraten. Dit heeft een positief effect op de verkeersveiligheid van fietsers en andere bestuurders.
Voor bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 15 en artikel 18 van de Wegenverkeerswet (WVW 1994) en de nadere voorschriften in het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen. Voor de uitvoering van de bovengenoemde maatregelen moeten, in het belang van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en de vrijheid van het verkeer, verkeerstekens als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 worden geplaatst.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Burgemeester en wethouders zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de eenheidschef van de politie Noord Nederland.
Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
Het instellen van een parkeerverbodszone overeenkomstig op de bij dit besluit behorende situatieschets getiteld ‘’Parkeerverbod Messchenveld bebordingstekening_def-A3’’ door het plaatsen van de borden E1-ZB (zone parkeerverbod) en E1-ZE (einde zone parkeerverbod) uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de volgende locaties:
Het besluit gefaseerd uit te voeren op de straten waar bebouwing aanwezig is of waar gebouwd gaan worden.
Dit besluit treedt in werking op de dag na de openbare bekendmaking ervan. Iedere belanghebbende die het met dit besluit niet eens is kan daartegen binnen zes weken na de datum van openbare bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Deze dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van de gemeente Assen, Postbus 30018, 9400 RA Assen. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:
- uw naam, adres en telefoonnummer;
- de datum waarop u het bezwaar indient;
- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee);
- waarom u het niet eens bent met het besluit;
Bij de Voorzieningenrechter van de Afdeling Bestuursrecht van de Rechtbank Noord-Nederland, Postbus 150, 9700 AD Groningen, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Zo’n verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-86945.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.