Gemeenteblad van Beek
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Beek | Gemeenteblad 2025, 86640 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Beek | Gemeenteblad 2025, 86640 | beleidsregel |
Besluit Wmo Gemeente Beek 2025
Artikel 1. Verantwoording en betaling Persoonsgebonden budget (Pgb)
De cliënt aan wie een eenmalig Pgb als bedoeld in artikel 15 lid 1 onder a en h van de verordening (hulpmiddel, woningaanpassingen opgenomen in het prijzenboek,) is toegekend, verstrekt binnen 3 maanden na het verlenen van de voorziening de hierop betrekking hebbende originele factuur aan het college.
De cliënt aan wie een eenmalig Pgb als bedoeld in artikel 15 lid 1 onder i van de verordening (woningaanpassing niet opgenomen in het prijzenboek) is toegekend, meldt de woningaanpassing zo mogelijk binnen een termijn van maximaal 12 maanden gereed onder overlegging van de hierop betrekking hebbende originele facturen. Voor de gereedmelding wordt gebruik gemaakt van het door het college vastgestelde ge-reedmeldingsformulier.
Uitbetaling van een eenmalig Pgb als bedoeld onder a van dit artikel (m.u.v. een woningaanpassing) vindt plaats nadat de verantwoording met bijbehorende facturen door het college is ontvangen en het college heeft vastgesteld dat een voorziening is aangeschaft overeenkomstig het programma van eisen en wordt voldaan aan de overige voorwaarden in de beschikking.
Uitbetaling van een eenmalig Pgb voor een woningaanpassing vindt plaats nadat het gereedmeldingsformulier met bijbehorende facturen door het college is ontvangen en het college heeft vastgesteld dat de aanpassing heeft plaatsgevonden overeenkomstig het programma van eisen en wordt voldaan aan de overige voorwaarden in de beschikking.
Bij overlijden van de cliënt, na de 15e in een kalendermaand, wordt een periodiek Pgb voor de maatwerkvoorziening in de vorm van een dienstverlening stopgezet per eerste dag van de maand volgend op de maand van overlijden. Valt de overlijdensdatum voor of op de 15e in een kalendermaand dan vordert het college het Pgb over de tweede helft van die kalendermaand terug.
Artikel 2. Verantwoording en betaling financiële tegemoetkoming
De cliënt aan wie een financiële tegemoetkoming als bedoeld in artikel 16 lid 1 onder a, b, c, d en e van de verordening (verhuiskosten, kosten van het bezoekbaar maken van een woning, woningsanering, autoaanpassing en sportvoorziening) is toegekend, verstrekt binnen 3 maanden na het verlenen van de voorziening de hierop betrekking hebbende originele factuur aan het college.
Uitbetaling van een financiële tegemoetkoming als bedoeld onder a van dit artikel vindt plaats nadat de verantwoording met bijbehorende facturen door het college is ontvangen en het college heeft vastgesteld dat een voorziening is aangeschaft overeenkomstig het programma van eisen en wordt voldaan aan de overige voorwaarden in de beschikking.
Artikel 3. Weigeringsgronden Pgb
Verstrekking van een toegekende maatwerkvoorziening in de vorm van een Pgb vindt niet plaats als kan worden aangetoond dat:
Bouwkundige of woontechnische woonvoorzieningen:
Bij het vaststellen van de kosten van een woningaanpassing, wordt rekening gehouden met de volgende kosten:
Het architectenhonorarium inclusief BTW, indien het omgevingsvergunningsplichtige werkzaamheden betreffen, tot maximaal 10% van de aanneemsom, met dien verstande dat dit niet hoger is dan het maximale honorarium zoals vastgelegd in de vigerende DNR1.
De noodzaak van het inschakelen van een architect is aantoonbaar en is een voorwaarde voor de subsidieverstrekking van deze kosten.
De kosten van noodzakelijk technisch onderzoek en voor advisering over de te treffen aanpassing, indien deze kosten zijn gemaakt voorafgaand aan de aanbesteding en geen deel uitmaken van de aanneemsom. Over de te vergoeden onderzoekskosten bij de complexe woningaanpassingen zal de verhuurder vooraf met de gemeente overleggen.
Artikel 7. Normbedragen woningsanering
De normbedragen welke gehanteerd worden voor woningsanering als bedoeld in artikel 16 lid 1 onder c van de verordening zijn als bijlage 1 opgenomen bij dit Besluit.
Artikel 8. Tarieven maatwerkvoorziening Begeleiding, Groepsbegeleiding, Bereikbaarheid en Beschikbaarheid, Intramuraal Wonen, Kortdurend Verblijf, Huishoudelijke Ondersteuning en Hulpmiddelen
De tarieven die gehanteerd worden voor de maatwerkvoorzieningen Begeleiding, Groepsbegeleiding, Bereikbaarheid en Beschikbaarheid, Intramuraal Wonen, Kortdurend Verblijf, Huishoudelijke Ondersteuning en Hulpmiddelen als bedoeld in artikel 15 lid 1 onder a, b, c , d, e, f en g van de verordening zijn als bijlage 5 opgenomen bij dit Besluit.
Aldus besloten door het college van de gemeente Beek in zijn vergadering van 18-02-2025,
De Secretaris
Paul de Jonge
De Burgemeester
Christine van Basten-Bodin
Bijlage 1: Maximale normbedragen woningsanering
Maximale normbedragen (inclusief BTW) per 1 januari 2025 bij woningsanering ingevolge van artikel 16, lid 2 onder c van de verordening Wmo gemeente Beek 2024.
De voor het prijzenboek vastgestelde prijzen conform aanbesteding bouwkundige en installatietechnische werken per 1-1-2025 en addendum op raamovereenkomst Bouwkundige en installatietechnische woningaanpassingen.
Aanvullend op de benoemde prijzen komt nog een toeslag voor indirecte kosten, te weten:
Tevens is er altijd een betaalde vooropname (opname van het werk) en bij werkzaamheden die minder dan 4 uur tijdsinvestering vergen een extra post voorrijkosten (beiden in de post “Voorrijkosten” te scoren).
|
Rechte leuning langs vrijstaande zijde buitentrap geschroefd aan traptredes/bordes |
||
|
GRONDGEBONDEN WONING of VOORDEUR APPARTEMENT Draadloze video deur-intercomset |
|
|
De- en hermontage wastafelmengkraan Verplaatsen wastafel of fontein |
||
Bijlage 3. Aanpassing badkamers
(ingevolge artikel 5 van dit Besluit)
Deze afspraak is van toepassing voor badkameraanpassingen waarbij een ligbad of douche wordt verwijderd en een inloopdouche/douche met verlaagde instap wordt gerealiseerd.
Bij een badkamer waarvan redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze ouder is dan 30 jaar, wordt zónder aanvraag doorverwezen naar de woningeigenaar. Er zal in een dergelijke situatie wel in het gespreksverslag opgenomen worden in hoeverre een aanpassing noodzakelijk wordt geacht. De eigenaar kan zelf bepalen of hij tot renovatie over zal gaan.
Bijlage 4: Prijslijst voor de kosten en onderhoud van trapliften
Vergoeding voor de kosten en onderhoud van trapliften ingevolge artikel 5 van dit besluit.
De werkelijke kosten van reparatie komen voor vergoeding in aanmerking mits gedeclareerd binnen 12 maanden na betaling.
Bijlage 5: Tarieven maatwerkvoorziening Begeleiding, Groeps-begeleiding, Bereikbaarheid en Beschikbaarheid, Intramuraal Wonen, Kortdurend Verblijf, Huishoudelijke Ondersteuning en Pgb Hulpmiddelen
Deze bijlage bevat een overzicht van de kostprijzen voor de maatwerkvoorzieningen Begeleiding, Groepsbegeleiding, Bereikbaarheid en Beschikbaarheid, Intramuraal Wonen, Kortdurend Verblijf, Huishoudelijke Ondersteuning en de Pgb-tarieven voor Hulpmiddelen met ingang van 1 januari 2024.
Maatwerkvoorziening Begeleiding
Onderstaand het tarief per uur behorende bij de maatwerkvoorziening Begeleiding
(*1): Verordening Wmo gemeente Beek 2024; artikel 15, lid 1 onder c
Maatwerkvoorziening Groepsbegeleiding
Onderstaand het tarief per uur (groepsbegeleiding) of per dag (toeslag vervoer) behorende bij de maatwerkvoorziening Groepsbegeleiding.
(*2): Verordening Wmo gemeente Beek 2024; artikel 15, lid 1 onder d
Maatwerkvoorziening Bereikbaarheid en Beschikbaarheid
Onderstaand het tarief per etmaal behorende bij de maatwerkvoorziening Bereikbaarheid en Beschikbaarheid
(*3): Verordening Wmo gemeente Beek 2024; artikel 15, lid 1 onder e
Maatwerkvoorziening Intramuraal Wonen
Onderstaand het tarief per etmaal behorende bij de maatwerkvoorziening Intramuraal Wonen.
(*4): Verordening Wmo gemeente Beek 2024; artikel 15 lid 1 onder f
Maatwerkvoorziening Kortdurend Verblijf
Onderstaand het tarief per etmaal behorende bij de maatwerkvoorziening Kortdurend Verblijf.
(*5): Verordening Wmo gemeente Beek 2024; artikel 15 lid 1 onder g
Maatwerkvoorziening Huishoudelijke Ondersteuning (HO)
Onderstaand het uurtarief behorende bij de maatwerkvoorziening Huishoudelijke Ondersteuning (HO).
(*6) Verordening Wmo gemeente Beek 2024; artikel 15, lid 1 onder b
(*7) Het ZIN tarief verschilt per aanbieder en varieert tussen de € 35,13 en € 37,84
Pgb Maatwerkvoorziening Hulpmiddelen
Onderstaand de Pgb-tarieven behorende bij de maatwerkvoorziening Hulpmiddelen. Het betreft het maximale Pgb-bedrag voor de duur van 7 jaar. Declaraties m.b.t. aanschaf, onderhoud en reparaties kunnen ingediend worden tot dit bedrag bereikt is. De middelen dienen te voldoen aan de voorwaarden zoals gesteld in bijlage 6.
Bijlage 6: Pgb kwaliteits- en veiligheidseisen hulpmiddelen, woonvoorziening, vervoersvoorziening en (sport)rolstoelvoorzieningen.
Aanbestedingsleidraad in het kader van de Europese openbare aanbesteding Wmo hulpmiddelen.
O.b.v. van de Aanbestedingsleidraad Wmo hulpmiddelen, bijlage A “programma van ei-sen/dienstverleningsvoorwaarden Wmo hulpmiddelen”, hoofdstuk 8 “eisen te stellen aan de hulpmiddelen”.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opdrachtgever heeft gekozen voor een indeling in 26 categorieën (inclusief subcategorieën). Alle hulpmiddelen zijn te scharen onder deze categorieën. Discussie of afwijking van deze categorieën is niet mogelijk en toegestaan. De hulpmiddelen zijn onderverdeeld in functionele en herkenbare categorieën die gerelateerd zijn aan specifieke verplaatsingsproblemen, functionele beperkingen en ergonomische belemmeringen.
Het is opdrachtnemer toegestaan om gereconditioneerde hulpmiddelen in te zetten.
Tijdens de contractperiode worden alle nadere opdrachten (leveringen inclusief onderdelen,
fabrieksopties, accessoires en (na-)aanpassingen en bijbehorende servicedienstverlening) al-tijd door opdrachtnemer uitgevoerd tegen de overeengekomen all-in categorieprijzen huur behorende bij de betreffende categorie. Voor iedere categorie geldt een all-in categorieprijs huur wat betekend dat alle hulpmiddelen die tot de categorie behoren ongeacht uitvoering, moment van introductie op de markt en aan te brengen of mee te leveren onderdelen, (fabrieks-)opties, accessoires en (na-)aanpassingen zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur van de desbetreffende categorie inclusief alle na eerste levering benodigde (dus niet
limitatief) op het hulpmiddel aan te brengen/aangebrachte of mee te leveren onderdelen, (fabrieks-)opties, accessoires en (na-)aanpassingen inclusief alle bijbehorende werkzaamheden.
Ter illustratie: voor iedere elektrische rolstoel is dezelfde all-in categorieprijs huur voor categorie 8 altijd van toepassing;
Voor de overeengekomen all-in categorieprijzen huur moet opdrachtnemer dus de betreffende functioneel best passende sober adequate duurzame voorziening voor de cliënt, voorzien van alle functioneel en adequaat duurzame (fabrieks-)opties, accessoires en aanpassingen die nodig en passend zijn zodat cliënt altijd een functioneel compleet duurzaam sober adequaat en passend hulpmiddel heeft volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt. De geleverde voorziening is juist voor de cliënt ingesteld en cliënt is volledig geïnstrueerd over het goede en veilige gebruik van de het hulpmiddel.
De tarieven zijn exclusief Btw. Als er sprake is van een ander btw-tarief binnen de categorie zal hier administratief een separate code aan worden gehangen waarbij de all-in categorie-prijs huur exclusief Btw. voor de desbetreffende categorie niet wijzigt. Specifieke inrichting hiervan vindt in overleg met opdrachtgever plaats in de implementatieperiode.
Er worden geen merken of typen vastgelegd in een categorie. Opdrachtnemer is dus vrij om die hulpmiddelen in te zetten welke behoren en passen binnen de betreffende categorie zolang ze voldoen aan hetgeen is opgenomen in dit programma van eisen en passend zijn voor de cliënt en opdrachtgever hiermee akkoord is. Het is opdrachtgever toegestaan om ter verificatie van het juiste hulpmiddel een externe deskundige in te schakelen.
In het enkele geval dat opdrachtnemer Wmo hulpmiddelen inclusief als nodig bijbehorende
servicedienstverlening dient te verstrekken aan cliënten met een beschikking van opdrachtgever via een persoonsgebonden budget en/of opdrachtgever zelf een hulpmiddel wenst te kopen, verbindt opdrachtnemer zich eraan dat de levering en servicedienstverlening aan deze cliënten niet tegen minder goede voorwaarden en tarieven wordt uitgevoerd dan in deze raamovereenkomst is overeengekomen.
Iedere cliënt heeft de mogelijkheid buiten de raamovereenkomst om aanvullend aan de betreffende functioneel best passende sober adequate duurzame voorziening vanuit de Wmo, voor eigen rekening rechtstreeks bij opdrachtnemer, aanvullend aan de indicatie van opdrachtgever, onderdelen, opties en accessoires aan te schaffen en te laten installeren op de huurhulpmiddelen onder voorwaarde dat:
6.1 Algemene eisen en uitgangspunten
Opdrachtnemer is er verantwoordelijk voor dat de door hem te verstrekken hulpmiddelen van goede kwaliteit zijn. Dat betekent dat de hulpmiddelen inclusief daarop toe te passen onderdelen, (fabrieks)opties, accessoires en aanpassingen:
De invulling van behoeften van cliënten op basis van eigen kracht, gebruikelijke hulp, algemene of algemeen beschikbare voorzieningen, mantelzorg of gebruikelijke hulp gaat altijd voor de inzet van maatwerkvoorzieningen voor zover ze beschikbaar, verantwoord, veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht zijn.
Eenvoudige douche- en toilethulpmiddelen zonder wielen waaronder toiletstoel/postoel, douchekruk en vergelijkbaar (op poten) en de badplank zijn in de regel algemeen verkrijgbaar en daardoor niet opgenomen in dit PvE/dienstverleningsvoorwaarden.
Alle te leveren en geleverde Wmo hulpmiddelen voldoen vanaf het moment van levering tot en met het moment van inname altijd aan de van toepassing zijnde vigerende Wet- en regelgeving, bepalingen uit verdragen en daaruit volgende normen en richtlijnen. Ten tijde van de-ze aanbesteding betreft dit tenminste, en niet limitatief bedoeld, de navolgende Wet- en regelgeving en verdragen:
Daarnaast eist opdrachtgever van de door opdrachtnemer in te zetten Wmo hulpmiddelen het volgende:
Per categorie is er sprake van zoveel mogelijk standaardisatie, met optimale uitwisselbaarheid van onderdelen, (fabrieks-)opties, accessoires en aanpassingen. Onder alle nodige onderdelen, (fabrieks-)opties, accessoires en aanpassingen zijn ook anti decubituskussens inclusief (extra) hoezen, stok/krukhouders links of rechts te plaatsen en zuurstoffleshouders, anti-tipsysteem en alle typen rugleuningen en zittingen evenals noodzakelijke opties accessoires en aanpassingen die nodig zijn voor veilig vervoer als nodig en vereist en als nodig later aan te brengen voor de cliënt inbegrepen in de all-in categorieprijzen huur evenals als van toepassing (WAM) verzekering.
Bij normaal gebruik hebben de in te zetten hulpmiddelen, een minimale technische en functionele levensduur van zeven jaar (84 maanden) na eerste levering. Voorgereconditioneerde hulpmiddelen geldt een minimale technische en functionele levensduur van 5 jaar (60 maanden) waarbij geldt zo min mogelijk wisselingen voor de cliënt.
In alle categorieën uit het assortiment zijn alle benodigde formaten, zitbreedtes, zitdieptes, zithoogtes, aanpassingen waaronder ook (zit)orthesen en dergelijke en heavy duty uitvoeringen van hulpmiddelen en hulpmiddelen voor kleine mensen of mensen met andere afwijkende lichaamsmaten als van toepassing en vereist voor cliënt in de all-in categorieprijzen huur inbegrepen.
Voor hulpmiddelen die voorzien zijn van een accu wordt zorggedragen dat dit brandveilige accu’s betreffen en/of dat deze hulpmiddelen zijn voorzien van maatregelen waardoor een eventuele brand gecompartimenteerd blijft tot de accuruimte van het hulpmiddel en daarmee voldoen aan de richtlijnen van de brandweer voor het veilig stallen van het elektrische hulpmiddel.
6.2 Categorie-indeling en verdere vereisten
Naam: Handbewogen rolstoel voor kortdurend/incidenteel gebruik
Deze categorie bevat handbewogen rolstoelen kortdurend/incidenteel gebruik bedoeld voor cliënt van alle leeftijden ongeacht fysieke kenmerken, lichaamsmaten, mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor (o.a.) een maatwerkvoorziening hand-bewogen rolstoel kortdurend/incidenteel gebruik, die voor het overbruggen van middellange afstanden een rolstoel nodig heeft. De cliënt kan zich over korte stukken (soms) zelfstandig voortbewegen maar wordt buitenshuis veelal geduwd.
All-in voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam sober adequaat en passende handbewogen rolstoel voor kortdurend/incidenteel gebruik geleverd, volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieks-opties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, deze zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Naam: Handbewogen rolstoel voor actief of (semi) permanent gebruik
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden ongeacht fysieke kenmerken, lichaamsmaten, mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor (o.a.) een maatwerk-voorziening handbewogen rolstoel actief of (semi) permanent gebruik, die de rolstoel frequent of continu gebruiken gedurende langere periodes per dag. De cliënt kan in hoge mate zelfstandig ADL-activiteiten uitvoeren vanuit de rolstoel en kan zich zelfstandig verplaatsen binnen- en buitenshuis.
All-in voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passende handbewogen (comfort)rolstoel actief of (semi) permanent gebruik geleverd volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Naam: Handbewogen (comfort)rolstoel permanent/passief gebruik (met kantelverstelling)
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden ongeacht fysieke kenmerken, lichaamsmaten, mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen, met een beschikking voor (o.a.) een maatwerk-voorziening handbewogen rolstoel permanent/passief gebruik met kantelverstelling, met een lage mate tot geen zelfstandige uitvoering van ADL-handelingen vanuit de voorziening. De gebruiker zit de gehele dag in de rolstoel en is doorgaans niet in staat om deze zelfstandig voort te bewegen. Om de houding te kunnen variëren kan de rolstoel gekanteld worden door de verzorger of mantelzorger.
All-in voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passend handbewogen (comfort)rolstoel permanent/kortdurend gebruik met kantelverstelling geleverd volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet-limitatief daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden ongeacht fysieke kenmerken, lichaamsmaten, mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor (o.a.) een maatwerk-voorziening elektrische rolstoel, met beperkte mobiliteit waarbij de mogelijkheid tot inzet van een handbewogen rolstoel en/of een scootmobiel niet of niet volledig functioneel en adequaat is. Gebruiker heeft geen of beperkte transfermogelijkheden. De elektrische rolstoel stelt de gebruiker in staat zich binnen en buiten de woning te verplaatsen.
All-in voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passende elektrische rolstoel geleverd, uitgevoerd met het aantal wielen, de benodigde aandrijving, besturing of bediening dat nodig is, volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Naam: Universele "losse" elektrische (duw)ondersteuning voor begeleider
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden en/of indirect diens vaste begeleider(s) ongeacht fysieke kenmerken mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen waarbij de cliënt een beschikking heeft voor (o.a.) een maatwerkvoorziening handbewogen rolstoel, waarbij is geconstateerd dat diens vaste begeleider(s) fysiek ondersteuning nodig heeft/hebben ter compensatie van beperking in kracht/energie/uithoudingsvermogen ten aanzien van het duwen en/of voortbewegen van de rolstoel.
All-in voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passende hulpaandrijving aangebracht op de handbewogen rolstoel (inclusief montage) afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de begeleider inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Naam: Universele "losse" elektrische (hulp)aandrijving voor cliënt
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden ongeacht fysieke kenmerken mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen waarbij de cliënt een beschikking heeft voor (o.a.) een maatwerk-voorziening handbewogen rolstoel, waarbij is geconstateerd dat cliënt fysiek ondersteuning of zelfstandige aandrijving nodig heeft ter compensatie van beperking in kracht/energie/uithoudingsvermogen ten aanzien van het (zelfstandig) met de handen of voeten (duwen, hoepelen of trippelend) voortbewegen van de rolstoel al dan niet met een aankoppelbaar fietsdeel.
All-in voor alle cliënten in de doelgroep waar op een hulpmiddel een universele “losse” elektrische (hulp)aandrijving voor cliënt aanvullend moet worden aangebracht. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passende hulpaandrijving aangebracht op de handbewogen rolstoel of aankoppelbaar fietsdeel en er wordt een volledig aangedreven elektrisch aangedreven of ondersteund fietsdeel geleverd (inclusief montage) afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Naam: Buggy/kinderduw-wandelwagen
Bedoeld voor kinderen of jong volwassenen met beperkte lichaamslengte ongeacht fysieke kenmerken, lichaamsmaten, mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor (o.a.) een maatwerkvoorziening buggy/kinderduwwandelwagen, die nog niet aan een rolstoel toe zijn en die vervoerd moeten worden in een buggy die sterker (en groter) is dan de buggy’s voor niet lichamelijk of verstandelijk beperkten, of in een aangepaste duw-wandelwagen omdat zij te weinig zitbalans hebben voor een buggy.
All-in voor alle kinderen in de doelgroep. Voor ieder kind wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passende buggy/duwwandelwagen geleverd volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden, ongeacht fysieke kenmerken, lichaamsmaten, mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor (o.a.) een maatwerk-voorziening elektrische scootmobiel. Client heeft in het algemeen loopproblemen en is niet in staat om zich met ondersteuning op de (elektrische) fiets buitenshuis (directe woonomgeving) te verplaatsen. De scootmobiel is geveerd doormiddel van een licht verend onderstel en lichte stoelvering waardoor de scootmobiel comfortabel te gebruiken is. Gewicht en postuur van de gebruiker vormen geen aanleiding voor extra vering. Ook is er geen sprake van extra schok-gevoeligheid bij de gebruiker, die extra vering vereist.
All-in voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passende scootmobiel geleverd volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Naam: Scootmobiel extra geveerd of 4-wiel uitvoering
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden, ongeacht fysieke kenmerken, lichaamsmaten, mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor (o.a.) een maatwerk-voorziening elektrische scootmobiel, die in het algemeen loopproblemen heeft en niet in staat is met ondersteuning op de (elektrische) fiets zich buitenshuis (directe woonomgeving) te verplaatsen. De scootmobiel is bedoeld voor cliënten met specifieke zitproblemen en/of schokgevoeligheid waarvoor extra en/of extra zware vering en/of andere specifieke aanpassingen nodig en noodzakelijk zijn.
All-in (inclusief extra of extra zware vering) voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passende scootmobiel geleverd volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Naam: Tweewielfiets / driewielfiets (volwassen)
Bedoeld voor volwassenen (inclusief heavy duty), ongeacht fysieke kenmerken, lichaamsmaten, mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor een maat-werkvoorziening driewielfiets, die zelfstandig kan fietsen, zelfstandig kan op- en afstappen en kan sturen maar onvoldoende balans heeft voor het gebruik van een tweewielfiets. Tijdens het rijden kan al dan niet zelfstandig worden geremd. Wanneer de beperkingen van de gebruiker daar aanleiding toe geven, moet ook een fiets met trapondersteuning worden verstrekt binnen de all-in categorieprijs huur.
All-in (als nodig elektrische trapondersteuning), voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passende driewielfiets geleverd volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
De scootfietsen zoals de Easy Rider Go vallen ook binnen deze categorie.
Naam: Tweewielfiets of driewielfiets kind
Bedoeld voor kinderen, ongeacht fysieke kenmerken, lichaamsmaten, mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor een maatwerkvoorziening driewielfiets, die zelfstandig kan fietsen, zelfstandig kan op- en afstappen en kan sturen maar onvoldoende balans heeft voor het gebruik van een reguliere tweewielfiets. De driewielfiets kent doorgaans een uitvoering met twee wielen achter en één wiel voor, echter in een incidentele situatie kan er een noodzaak bestaan voor twee wielen aan de voorzijde en één wiel achter. De driewielfiets zal overwegend niet elektrisch aangedreven zijn. Wanneer de beperkingen van de gebruiker daar echter aanleiding toe geven, moet ook een fiets met trapondersteuning worden verstrekt.
All-in (inclusief als nodig elektrische trapondersteuning), voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passende driewiel-fiets geleverd volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt/fietser/begeleider inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Naam: Universeel ( aankoppelbaar ) fietsdeel/handbike/voetbike niet elektrisch aangedreven of ondersteund
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden ongeacht fysieke kenmerken mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen waarbij de cliënt een beschikking heeft voor (o.a.) een maatwerk-voorziening handbewogen rolstoel actief of semipermanent gebruik, waarbij de cliënt zich wenst voort te bewegen over langere afstanden, waarbij de cliënt de capaciteit heeft om voor langere perioden met de handen of voeten een ronddraaiende beweging te maken en te sturen. De hand- of voet wordt door de gebruiker veelal gekozen om in beweging te blijven of om zich in de regio te verplaatsen.
All-in voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passend aankoppelbaar (en afkoppelbaar) fietsdeel geleverd waarbij de rolstoel en het fietsdeel optimaal geschikt worden gemaakt om zelfstandig te koppelen afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Naam: Universeel ( aankoppelbaar ) fietsdeel/handbike/voetbike elektrisch aangedreven of ondersteund
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden ongeacht fysieke kenmerken mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen waarbij de cliënt een beschikking heeft voor (o.a.) een maatwerk-voorziening handbewogen rolstoel actief of semipermanent gebruik, waarbij de cliënt zich wenst voort te bewegen over langere afstanden, waarbij de cliënt elektrisch ondersteund
met de handen of voeten een ronddraaiende beweging te maken en te sturen of volledig elektrisch aangedreven zich voort te bewegen. De hand- of voet betreft een elektrische uitvoering en wordt door de gebruiker veelal gekozen om in beweging te blijven of om zich in de regio te verplaatsen.
All-in voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passend aankoppelbaar (en afkoppelbaar) fietsdeel geleverd waarbij rolstoel en fietsdeel optimaal geschikt worden gemaakt om zelfstandig te koppelen afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief alle niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Naam: Duofiets / ouder kind (tweewieltandem) en/of rolstoelfiets
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden (inclusief heavy duty), ongeacht fysieke kenmerken, lichaamsmaten, mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor een maatwerkvoorziening duofiets/tandem en/of rolstoelfiets waarbij cliënt vanwege een beperking (bijvoorbeeld visueel) niet zelfstandig tot fietsen in staat is. De cliënt kan voor (ook in het geval van een rolstoelfiets), naast of achter de medebestuurder plaatsnemen of in het geval van een rolstoelfiets zich met de rolstoel positioneren. De fiets zal veelal elektrisch aangedreven zijn, wat inbegrepen is in het all-in tarief voor deze categorie. Binnen deze categorie vallen ook de Opair en Plateaufietsen of vergelijkbaar.
All-in (inclusief elektrische trapondersteuning/aandrijving), voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passende duofiets/tandem geleverd volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmer-, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt/fietser/begeleider inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
De elektrische bakfiets die als rolstoelfiets kan worden ingezet valt als niet algemeen gebruikelijk en is toegestaan door gemeente binnen deze categorie.
Bedoeld voor cliënten ongeacht fysieke kenmerken, lichaamsmaten, mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor (o.a.) een maatwerkvoorziening autozitje voor het veilig en comfortabel kunnen vervoeren van de cliënt met de auto waarvoor gangbare autozitjes gezien de lichamelijke beperkingen niet geschikt zijn.
All-in voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passend autozitje geleverd volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur. De stoel voldoet aan ECE R44-04.
Een speciaal autozitje wordt enkel als separate categorie beschouwd als deze ‘zelfstandig’ (niet toegepast/geplaatst op een andere voorziening) wordt gebruikt.
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden, ongeacht fysieke kenmerken, lichaamsmaten, mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor (o.a.) een maatwerk-voorziening tillift actief, met een zelfstandig transferprobleem en een beperkte stafunctie en waarbij de cliënt zich nog enigszins kan vasthouden tijdens de transfer. Het zelfstandig opstaan en gaan zitten is echter niet meer mogelijk. Client is afhankelijk van begeleiding bij de transfers. De tilliften met aparte rijfunctie zoals de Struzzo en vergelijkbaar vallen ook onder deze categorie.
All-in (inclusief niet limitatief tilbanden, tilzakken, douchezakken), voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passende tillift actief geleverd volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden, ongeacht fysieke kenmerken, lichaamsmaten, mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor (o.a.) een maatwerk-voorziening tillift passief, met een zelfstandig transferprobleem en geen sta-functie. De cliënt kan vanwege zijn/haar beperking niet op eigen kracht of op eigen benen een transfer maken (bv. bed-rolstoel; rolstoeltoilet(stoel); rolstoel-relaxfauteuil) en zich ook tijdens de transfer niet meer kan vasthouden of actief kan participeren.
All-in (inclusief niet limitatief tilbanden, tilzakken, douchezakken, elektrische aandrijving/ondersteuning en verstelling) voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passende tillift passief geleverd vol-ledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Naam: (Verrijdbaar) Transferhulpmiddel
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden ongeacht fysieke kenmerken mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor (o.a.) een maatwerkvoorziening transfer-hulpmiddel. Cliënt heeft vaak geen of een beperkte sta-functie of draaifunctie waarbij de client zich nog enigszins kan vasthouden tijdens de transfer. Het zelfstandig zonder hulpmiddel opstaan en gaan zitten en/of draaien is echter niet meer mogelijk. Hieronder vallen tevens de tranferhulpmiddelen met draaischijf zoals de Etaq turner, Steady, Betty of vergelijkbare transferhulpmiddelen.
All-in (inclusief heavy duty) voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passend transferhulpmiddel geleverd volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn. Alle op het hulpmiddel bij levering (inbegrepen in de all-in categorieprijs huur) en gedurende de looptijd van de overeenkomst (inbegrepen in de all-in categorieprijs servicedienstverlening) aan te brengen/aangebrachte of mee te leveren onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijzen voor deze categorie.
Naam: Douche- en/of toilet of transfervoorziening eenvoudig op poten of voet (koop zon-der serviceverleningstarief)
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden ongeacht fysieke kenmerken, mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor (o.a.) een maatwerkvoorziening douche- en/of toiletvoorziening eenvoudig op poten, die ondersteuning nodig heeft bij het douchen en/of het toiletteren of het maken van de transfer daar naartoe of in het geval van toiletteren het toilet niet tijdig kan bereiken en waarvoor een algemeen verkrijgbare douche en/of toiletvoorziening of transfervoorziening niet voldoende is.
All-in voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passend douche- en/of toiletvoorziening eenvoudig op poten of voet geleverd volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Naam: Douche, (toilet)voorziening, verrijdbaar en kantelbaar
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden ongeacht fysieke kenmerken mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor (o.a.) een maatwerkvoorziening douche- (toilet)voorziening verrijdbaar en kantelbaar, die ondersteuning nodig heeft bij het douchen en/of het toiletteren waarbij verhoging en verlaging en kanteling van de stoel noodzakelijk is om een goede positie te verkrijgen of verzorging van de cliënt mogelijk te maken aangezien de cliënt veelal niet ADL zelfstandig is.
All-in voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passend douche- toilethulpmiddel geleverd volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Naam: Douche en/of toiletvoorziening (zelf) verrijdbaar
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden ongeacht fysieke kenmerken mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor (o.a.) een maatwerkvoorziening douche- toilethulpmiddelen, die ondersteuning nodig heeft bij het douchen en/of het toiletteren of in het geval van toiletteren het toilet niet tijdig kan bereiken maar wel zelf er naartoe kan rijden.
All-in voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passend douche- toilethulpmiddel geleverd volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
De roerende douchbrancard en/of douchebadwagen vallen binnen deze categorie.
Bedoeld voor cliënt van alle leeftijden ongeacht fysieke kenmerken mogelijkheden, onmogelijkheden of beperkingen met een beschikking voor (o.a.) een maatwerkvoorziening badlift welke cliënt in staat stelt gebruik te maken van een ligbad. De cliënt kan niet altijd zelfstandig in- en uit het bad komen en heeft ondersteuning nodig bij het gaan zitten en overeind komen. Een badplank is voorliggend op een badlift.
All-in voor alle cliënten in de doelgroep. Voor iedere cliënt wordt een functioneel compleet duurzaam adequaat en passende badlift geleverd volledig afgestemd, afgesteld en ingesteld op de fysieke kenmerken, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt inclusief niet limitatief alle daarop bij levering en gedurende de looptijd van de overeenkomst aan te brengen/aangebrachte onderdelen, fabrieksopties, accessoires en aanpassingen die om dit te realiseren nodig en passend zijn, zijn inbegrepen in de all-in categorieprijs huur.
Bijlage 7: Kwaliteitseisen maatwerkvoorziening Begeleiding, Groepsbegeleiding, Bereikbaarheid en Beschikbaarheid, Intra-muraal Wonen en Kortdurend Verblijf
Uitgangspunten en algemene eisen
Begeleiding is gericht op het vergroten/ontwikkelen van de zelfredzaamheid & participatie van de cliënt samen met zijn Netwerk. Indien dit niet (meer) mogelijk is, zal Begeleiding zich richten op het stabiliseren en het voorkomen of vertragen van verdere achteruitgang in de zelfredzaamheid en het vergroten van het ondersteunend vermogen of uitbreiding van het Netwerk en de inzet van het voorliggend veld. Dit moet bijdragen aan de doelstelling om zelfstandiger in de maatschappij te functioneren. De Begeleiding kan zich richten op de volgende vijf resultaatgebieden voor zover nodig:
Sociaal en persoonlijk functioneren
Aanbieder dient daarbij te kiezen voor de meest economische adequate Begeleiding, waarbij de gemeentelijke budgetten zo efficiënt mogelijk worden ingezet om de door de Toegang geformuleerde resultaten duurzaam te behalen binnen de afgegeven termijn. Voor een verder beschrijving van de resultaten per resultaatgebied wordt verwezen naar het Normenkader Wmo-begeleiding en groepsbegeleiding van HHM (november 2020).
Begeleiding is niet bedoeld ter vervanging van Behandeling op basis van de Zorgverzekerings-wet en/of ter overbrugging wanneer een Cliënt op de wachtlijst staat voor Behandeling op basis van de Zorgverzekeringswet.
Persoonlijke verzorging kan alleen worden geboden indien de Wlz/Zorgverzekeringswet hierin niet voorliggend zijn. Dit betreft Begeleiding van de persoonlijke verzorging met de handen op de rug.
In het Ondersteuningsplan worden de te behalen resultaten en methodische aanpak beschreven in lijn met het eventuele plan wat vanuit de Toegang is opgesteld. Bij voorkeur wordt gebruik gemaakt van sociale netwerkstrategieën of een vergelijkbare systematiek.
Binnen de Productvorm Begeleiding onderscheiden wij twee soorten indicatieprofielen:
Beide indicatieprofielen kennen de producten:
Voor een beschrijving van de profielen wordt verwezen naar Normenkader Wmo-begeleiding en groepsbegeleiding van HHM (november 2020) zoals aangegeven in de vigerende Beleidsregels Wmo.
Innovatie: Er wordt verwacht dat aanbieder aantoonbaar investeert in het innoveren en eventueel afbouwen van Begeleiding, dat wil zeggen het verkorten van de begeleidingsduur en het verminderen van het aantal begeleidingsuren, en een lagere overhead.
Bij begeleiding betekent dit dat aanbieder waar mogelijk werkt met het afbouwen van Begeleiding naar voorliggende voorziening en/of inzet van het sociaal netwerk, bij voorkeur met behulp van sociale netwerkstrategieën én met de inzet van moderne (communicatie)middelen zoals beeldbellen, de toepassing van eHealth modules. Daarnaast wordt ingezet op het afschalen van specialistische begeleiding richting basis begeleiding. Hierover worden concrete afspraken gemaakt in het ondersteuningsplan van de cliënt.
Methodieken en interventies: Aanbieder maakt gebruik van erkende methodieken en effectieve interventies opgenomen in de databank effectieve sociale interventies welke gehanteerd wordt door: Movisie, NJI, Trimbos. In het ondersteuningsplan worden de doelen en methodische aanpak gedefinieerd in lijn met het eventuele plan dat door de Toegang is opgesteld. Bij voorkeur wordt gebruik gemaakt van sociale netwerkstrategieën, eigen kracht conferenties of een vergelijkbare systematiek.
Zorgplicht: Aanbieder zet zich actief in om met cliënt in contact te blijven en de afgesproken Begeleiding te leveren.
Aanbieder heeft een zorgplicht. Bij dreigende zorgmijding, uitval en/of (huis)uitzetting zet aanbieder (preventief) in op het waarborgen van continuïteit van de begeleiding, waarbij in het bijzonder wordt gedacht en gehandeld vanuit ketensamenwerking (andere aanbieders, het netwerk van cliënt, behandelaren, politie, etc.). Aanbieder informeert de toegang.
Aanbieder ondersteunt de cliënt (op verzoek en/of met instemming) bij het gebruik van medisch (specialistische) gezondheidszorg als de cliënt daar zelf het inzicht of vertrouwen mist. Hierbij wordt de cliënt ten minste de weg gewezen naar deze zorg. Soms is verdergaande begeleiding nodig (bijv. bij het maken van afspraken of inschakelen van zorg.) Denk aan: samen beeldbellen met de huisarts of specialist.
Professional(s) hebben kennis van en beschikken over relevante competenties die voor de uitvoering van het product Begeleiding Behoud (m.b.t het stabiliseren- vertragen van de achteruitgang in de zelfredzaamheid en participatie) nodig zijn om invulling te kunnen geven aan het doel dat een cliënt zo lang mogelijk zelfstandig thuis kan blijven wonen.
De professional heeft kennis van o.a. sociale netwerk strategieën, herstel gericht werken, positieve gezondheid, Krachtwerk en kan deze in de begeleiding toepassen.
Aanbieder heeft kennis van en past moderne communicatiemiddelen zoals beeldbellen en voor zover dit aansluit bij de cliënt eHealth modules toe in de Begeleiding.
Begeleiding Basis wordt ingezet voor cliënten in de profielen 1 en 2 binnen het normenkader zoals opgesteld door HHM.
Voor het opstellen van het ondersteuningsplan en voor de uitvoering van begeleiding dient een professional te worden ingezet met minimaal een afgeronde MBO -opleiding Zorg en Welzijn op niveau mbo-4. Het opstellen van het ondersteuningsplan gebeurt samen met de cliënt en het Netwerk.
Onder een MBO-opleiding Zorg en Welzijn wordt verstaan: Sociaal Pedagogische Werk (SPW), Medewerker Maatschappelijke Zorg (MMZ) of gelijkwaardig.
De begeleiding is planbaar. Begeleiding Basis vindt vrijwel altijd plaats op de geplande momenten.
Begeleiding Basis Plus wordt ingezet voor cliënten in het profiel 3 binnen het objectief normenkader zoals opgesteld door HHM.
Voor de uitvoering van Begeleiding Plus op basis van het ondersteuningsplan dient een professional te worden ingezet met minimaal een afgeronde MBO-opleiding Zorg en Welzijn op niveau mbo-4. Het opstellen van het ondersteuningsplan samen met cliënt en het netwerk wordt uitgevoerd door een professional met minimaal een afgeronde HBO-opleiding Zorg en Welzijn.
Onder een MBO-opleiding Zorg en Welzijn wordt verstaan: Sociaal Pedagogische Werk (SPW), Medewerker Maatschappelijke Zorg (MMZ) of gelijkwaardig
Onder een HBO-opleiding Zorg en Welzijn wordt verstaan: Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH), Social Work (SW), Sociaal Verpleegkundige (SV), Sociaal Psychiatrische Verpleegkundige (SPV), Orthopedagogiek of gelijkwaardig.
De Begeleiding is planbaar. Begeleiding Basis Plus vindt vrijwel altijd plaats op de geplande momenten.
Begeleiding Specialistisch wordt ingezet voor cliënten in profielen 4 binnen het objectief normenkader zoals opgesteld door HHM.
Voor de uitvoering van Begeleiding Specialistisch dient een professional te worden ingezet met minimaal een afgeronde HBO-opleiding Zorg en Welzijn. Het opstellen van het ondersteuningsplan samen met de cliënt en het netwerk wordt uitgevoerd door een professional met minimaal een afgeronde HBO- opleiding Zorg en Welzijn.
Onder een HBO-opleiding Zorg en Welzijn wordt verstaan: Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH), Social Work (SW), Sociaal Verpleegkundige (SV), Sociaal Psychiatrische Verpleegkundige (SPV), Orthopedagogiek of gelijkwaardig.
Begeleiding Specialistisch kan plaatsvinden op geplande en ongeplande momenten. In het tarief is rekening gehouden om ook de ongeplande momenten begeleiding te kunnen bieden.
Begeleiding in de avond en nacht (van 20.00 uur ’s avonds tot 7 uur ’s morgens) en in de weekenden/feestdagen valt onder de productvorm Beschikbaarheid en Bereikbaarheid.
Persoonlijke verzorging kan alleen worden geboden indien dit niet geleverd wordt dan wel kan worden op grond van Wlz/Zorgverzekeringswet. Dit betreft persoonlijke verzorging met de handen op de rug.
Professionals hebben kennis van en relevante competenties voor de uitvoering van begeleiding m.b.t. vergroten van de zelfredzaamheid en participatie van (jong) volwassenen, zodat zij zonder begeleiding verder kunnen. Hierbij heeft de aanbieder o.a. aandacht voor het begeleiden van cliënt naar onderwijs, het behalen van een startkwalificatie en/of (vrijwilligers)werk. De aanbieder weet met welke partijen hiervoor moet worden samengewerkt.
Begeleiding Basis wordt ingezet voor cliënten in de profielen 1 t/m 2 binnen het objectief normenkader zoals opgesteld door HHM.
Voor het opstellen van het ondersteuningsplan en voor de uitvoering van begeleiding op basis van het ondersteuningsplan dient een professional te worden ingezet met minimaal een afgeronde MBO-opleiding Zorg en Welzijn op niveau mbo-4. Het ondersteuningsplan wordt samen met cliënt en het netwerk opgesteld.
Onder een MBO-opleiding Zorg en Welzijn wordt verstaan: Sociaal Pedagogische Werk (SPW), Medewerker Maatschappelijke Zorg (MMZ) of gelijkwaardig.
Voor het uitvoeren van de begeleiding van cliënten kan opdrachtnemer een professional met een afgeronde HBO-opleiding inzetten als de complexiteit van de cliënt dit vereist. In de tariefbepaling wordt uitgegaan van een verhouding 90% MBO en 10% HBO.
Begeleiding Basis Plus wordt ingezet voor cliënten in het profiel 3 binnen het objectief normenkader zoals opgesteld door HHM.
Voor de uitvoering van Begeleiding Plus op basis van het ondersteuningsplan dient een professional te worden ingezet met minimaal een afgeronde MBO-opleiding Zorg en Welzijn op niveau mbo-4. Het opstellen van het ondersteuningsplan samen met cliënt en het netwerk wordt uitgevoerd door een professional met minimaal een afgeronde HBO-opleiding Zorg en Welzijn.
Onder een MBO-opleiding Zorg en Welzijn wordt verstaan: Sociaal Pedagogische Werk (SPW), Medewerker Maatschappelijke Zorg (MMZ), of gelijkwaardig.
Onder een HBO-opleiding Zorg en Welzijn wordt verstaan: Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH), Social Work (SW), Sociaal Verpleegkundige (SV), Sociaal Psychiatrische Verpleegkundige (SPV), Orthopedagogiek of gelijkwaardig.
De Begeleiding is planbaar. Begeleiding Basis Plus vindt vrijwel altijd plaats op de geplande momenten.
Begeleiding Specialistisch wordt ingezet voor cliënten in profielen 4 binnen het objectief normenkader zoals opgesteld door HHM (november 2020).
Voor de uitvoering van Begeleiding Specialistisch dient een professional te worden ingezet met minimaal een afgeronde HBO-opleiding Zorg en Welzijn. Het opstellen van het ondersteuningsplan samen met de cliënt en het netwerk wordt uitgevoerd door een professional met minimaal een afgeronde HBO-opleiding Zorg en Welzijn.
Onder een HBO-opleiding Zorg en Welzijn wordt verstaan: Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH), Social Work (SW), Sociaal Verpleegkundige (SV), Sociaal Psychiatrische Verpleegkundige (SPV), Orthopedagogiek of gelijkwaardig.
Voor het uitvoeren van de begeleiding van cliënten kan opdrachtnemer een professional met een afgeronde MBO-opleiding inzetten als de complexiteit van de cliënt dit vereist. In de tariefbepaling wordt uitgegaan van de verhouding 10% MBO en 90% HBO.
Begeleiding Specialistisch kan plaatsvinden op geplande en ongeplande momenten. Het tarief is toereikend om ook de ongeplande momenten begeleiding te kunnen bieden.
Begeleiding in de avond en nacht (van 20.00 uur ’s avonds tot 7 uur ’s morgens) en in de weekenden/feestdagen valt onder productvorm Beschikbaarheid en Bereikbaarheid.
De aanbieder voert zijn dienstverlening in het kader van de overeenkomst van opdracht uit met ter zake kundig en voldoende gekwalificeerde professionals, die ten minste gehonoreerd worden conform de voor de aanbieder geldende cao of arbeidsvoorwaardenregeling zoals o.a.: cao VVT, cao GGZ, cao Social Work, cao Jeugdzorg.
De mix van HBO en MBO-geschoolde medewerkers staat in verhouding tot de aangeboden producten en aantallen cliënten van de aanbieder.
Indien gevraagd dient de aanbieder gedurende de looptijd van de overeenkomst per professional een bewijs van de gevolgde opleiding(en) te overleggen.
Aanbieder dient indien gevraagd tijdens de looptijd van de overeenkomst bewijzen te overleggen dat professional(s) ten minste worden gehonoreerd overeenkomstig de betreffende cao.
De volgende werkzaamheden vallen onder direct cliëntgebonden tijd:
Alle activiteiten die niet direct of indirect aan individuele cliënten zijn toe te rekenen. Voorbeelden van niet-cliëntgebonden tijd zijn managementtaken, beleidsoverleg, commissies/werkgroepen, deskundigheidsbevordering geven/ontvangen, opleidingsactiviteiten geven/ontvangen; wetenschappelijk onderzoek, algemeen werkoverleg, algemene administratie, persoonlijke verzorging en sociale contacten, niet cliëntgebonden reistijd, telefoneren met anderen dan cliënt of zijn/haar netwerk, tijd besteed aan tijdregistratie, overig.
De indirect cliëntgebonden tijd en niet cliëntgebonden tijd mag NIET worden gedeclareerd omdat deze in het tarief al zijn opgenomen. Begeleiding in combinatie met wonen in een woning van de aanbieder (niet zijnde de productvorm Intramuraal Wonen).
Begeleiding in combinatie met wonen in een woning van de aanbieder (niet zijnde de pro- ductvorm Intramuraal Wonen)
Wanneer aanbieder zelf of via een andere organisatie een woning aanbiedt aan de cliënt, gebeurt dit op basis van een schriftelijk contract, waarbij de wettelijke rechten van de client zijn gegarandeerd. Dit contract legt geen verplichte koppeling op m.b.t. de begeleiding door een specifieke aanbieder/aanbieder; ofwel, de keuze van de aanbieder ter ondersteuning blijft bij de cliënt liggen. De constructie van een “omklaphuurcontract”, waarbij bij voldoende zicht op zelfstandig wonen (evt. in combinatie met de ondersteuning van een netwerk), de huurder het huurcontract op naam krijgt, is het uitgangspunt. Andere huurcontracten dienen vooraf voorgelegd te worden ter goedkeuring aan opdrachtgever.
Het aanbieden van zowel wonen in een woning van de aanbieder als begeleiding aan cli-enten door middel van gekoppelde huurcontracten creëert een ongewenste afhankelijkheid tussen cliënten en aanbieders. En kan ertoe leiden dat cliënten op straat komen te staan als de Begeleiding stop.
Voor cliënten die reeds in begeleiding zijn op basis van een lopende toewijzing geldt dat uiterlijk 2 jaar na ingangsdatum van de overeenkomst van opdracht, de aanbieder voldoet aan deze eis. Voor deze cliënten geldt dat zij dan niet meer gebruikmaken van de woning of dat aanbieder de cliënt een huurcontract aanbiedt dat niet gekoppeld is aan de Begeleiding van aanbieder.
In het geval aanbieder woonruimte verhuurt aan een cliënt moet de hoogte van de huur voor zowel zelfstandige als onzelfstandige woonruimte in verhouding staan tot het aangebodene, conform het woonwaarderingssysteem. Zie: https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurprijs-en-punten/huurprijscheck-en-puntentelling.
Aanbieder biedt een woning aan met een huur die past bij het inkomen van de cliënt, waarbij het uitgangspunt is dat een cliënt minimaal een inkomen op bijstandsniveau heeft. In het geval aanbieder een zelfstandige woonruimte verhuurt, dienen de hoogte van de huur, de huurvoorwaarden en de woonruimte zelf zodanig te zijn dat de cliënt in aanmerking kan komen voor huurtoeslag conform de regels van de belastingdienst (zie hiervoor de website van de belastingdienst). Aanbieder ondersteunt waar nodig bij de aanvraag van huursubsidie.
Aanbieder vergewist zich ervan, dat wanneer er meerdere bewoners op één woonadres staan ingeschreven de inkomens worden opgeteld en de bewoners niet in aanmerking komen voor huurtoeslag. Is er sprake van meerdere zelfstandige woonruimtes op één huisnummer, dan regelt aanbieder via de belastingdienst dat het voor de bewoners mogelijk wordt huurtoeslag aan te vragen.
In het geval aanbieder een onzelfstandige kamer verhuurt aan cliënt die gebruik maakt van een product Begeleiding, mogen de woonlasten (huur inclusief gas, water en licht) van deze onzelfstandig woonruimte niet hoger liggen dan het bedrag dat wordt gerekend voor commerciële huur binnen de participatiewet. Deze eis geldt niet voor die specifieke onzelfstandige woningen in woongebouwen, die door de belastingdienst formeel zijn aangewezen voor huurtoeslag. Voor deze onzelfstandige woningen kan namelijk wel huurtoeslag worden aangevraagd. In deze gevallen geldt de eis samenloop begeleiding met Intramuraal wonen.
Samenloop Begeleiding met Intramuraal wonen
Aanbieder die naast de productvorm Begeleiding tevens Inschrijft voor de productvorm Intramuraal Wonen, dient er rekening mee te houden dat in de productvorm Intramuraal Wonen een component voor woonbegeleiding, die op de verblijfslocatie wordt gegeven, is opgenomen. Dit regelt dat de aanbieder niet per cliënt hoeft te registreren (en te declareren) hoeveel uren begeleiding door de woonbegeleider worden geleverd.
Binnen de productvorm Begeleiding wordt daarom , bij een samenloop met de product-vorm Intramuraal wonen, rekening gehouden met de inzet van de woonbegeleiding. in uren. Voor de productvorm Intramuraal Wonen zijn afwijkende eisen opgenomen ten aanzien van de opleidingseisen die opdrachtgever stelt aan deze woonbegeleiding.
Het uitgangspunt bij groepsbegeleiding is dat eerst wordt onderzocht of het product Groeps-begeleiding Ontwikkeling passend is. Op deze manier wordt er gekeken of er nog kan worden gewerkt aan de zelfredzaamheid van de cliënt. Groepsbegeleiding Ontwikkeling heeft als resultaat dat een cliënt zelfredzamer wordt en gebruik kan gaan maken van een algemene voorziening, door kan stromen naar (vrijwilligers)werk, scholing, etc.
Het resultaat kan ook zijn dat (1) de cliënt naar verloop van tijd dusdanig verslechtert dat de zelfredzaamheid niet kan worden verbeterd of dat (2) de ontwikkelingsvraag beantwoord is maar een algemene voorziening nog steeds niet passend is. In dit geval wordt Groepsbegeleiding Behoud ingezet. Hierover worden concrete afspraken gemaakt in het Ondersteunings-plan van de cliënt.
Een dagdeel groepsbegeleiding staat voor minimaal 3 uur en maximaal 4 uur direct cliëntgebonden tijd. Waarbij het aantal uren dient afgestemd te zijn op de mogelijkheden van de cliënt(en). Opdrachtgever vermeldt de begin en eindtijd op het invulformat Locaties Groepsbegeleiding.
Aanbieder declareert op basis van aanwezigheid van de cliënt en de in het format opgegeven start en eindtijd.
De volgende werkzaamheden vallen onder direct cliëntgebonden tijd:
Alle activiteiten die niet direct of indirect met individuele cliënten zijn toe te rekenen. Het betreft tijd die niet aan een specifieke cliënt is toe te wijzen. Voorbeelden van niet-cliëntgebonden tijd zijn managementtaken, beleidsoverleg, commissies/werkgroepen, deskundigheidsbevordering geven/ontvangen, opleidingsactiviteiten geven/ontvangen; wetenschappelijk onderzoek, algemeen werkoverleg, algemene administratie, persoonlijke verzorging en sociale contacten, niet cliëntgebonden reistijd, telefoneren met anderen dan cliënt of zijn/haar Netwerk , tijd besteed aan tijdregistratie, overig.
De indirect Cliëntgebonden tijd en niet Cliëntgebonden tijd mag NIET worden gedeclareerd omdat deze in het tarief al zijn opgenomen.
Opdrachtgever hanteert voor groepsbegeleiding ontwikkeling een verhouding van gemiddeld 1 professional per 6 cliënten.
Opdrachtgever hanteert voor Groepsbegeleiding Behoud een verhouding van gemiddeld 1 professional per 8 cliënten.
Aanbieder houdt bij het samenstellen van de groep rekening met de uitgangspunten van groepsbegeleiding zoals benoemd in de Productbeschrijvingen, specifiek het uitgangspunt 'zo passend mogelijk': de samenstelling sluit aan bij de talenten, mogelijkheden en ondersteuningsbehoefte van de cliënt(en) en dient ten alle tijden verantwoord te zijn.
Voor de beschikbaarheid van groepsbegeleiding tijdens vakantieperiodes en officiële feestdagen geldt het volgende:
Voor algemeen erkende feestdagen dient Aanbieder tijdig aan de cliënt kenbaar te maken of de groepsbegeleiding doorgaat. Als de groepsbegeleiding niet doorgaat wordt de cliënt tijdig geïnformeerd of en welke alternatieve vorm(en) van groepsbegeleiding eventueel beschikbaar is waarvan gebruik kan worden gemaakt.
Voor vakantieperiodes en in onvoorzienbare omstandigheden (bijv. door corona of andere calamiteiten) geldt het uitgangspunt dat groepsbegeleiding beschikbaar moet zijn; indien dit in uitzonderingssituaties niet mogelijk is moet de cliënt tijdig een aanvaardbaar alternatief worden geboden. Hierover treedt aanbieder altijd in overleg met opdrachtgever.
Groepsbegeleiding Ontwikkeling
Opdrachtgever wenst Vidar een nadrukkelijke rol te geven in het product Groepsbegeleiding Ontwikkeling waarbij een focus ligt op arbeidsmatige activiteiten. Aanbieder dient daarom bij dit product nadrukkelijk de samenwerking en afstemming te zoeken met Vidar. De aanbieder geeft hier invulling aan in het plan van aanpak via het format Plan van aanpak ‘Plan Groepsbegeleiding’.
Groepsbegeleiding Behoud is begeleiding in groepsverband die overdag plaatsvindt, op een locatie buiten de woonlocatie.
Groepsbegeleiding Behoud bestaat uit activiteiten waarbij de vaardigheden van een cliënt worden getraind of onderhouden zodat de cliënt zo lang mogelijk zelfstandig thuis kan blijven wonen en achteruitgang voorkomen wordt of vertraagd.
Het gaat hier om vaardigheden met betrekking tot het uitvoeren van de noodzakelijke algemene dagelijkse levensverrichtingen en het voeren van een gestructureerd huishouden. Er is een gevarieerd aanbod van activiteiten gericht op het fysiek en mentaal welbevinden en een gezonde leefstijl (voeding, beweging, etc.)
Door de Toegang worden een beperkt aantal resultaten vastgesteld. Niet van toepassing is:
Aanbieder voert zijn dienstverlening uit met ter zake kundig en voldoende gekwalificeerde professionals die ten minste gehonoreerd worden conform de voor de aanbieder geldende cao of arbeidsvoorwaardenregeling zoals o.a.: cao VVT, cao GGZ, cao Social Work, cao Jeugdzorg.
Opdrachtgever kan aan de aanbieder verzoeken om een (actueel) overzicht professionals aan te leveren. Aanbieder voldoet hier aan op eerste verzoek.
Indien gevraagd dient de aanbieder per professional een bewijs van de gevolgde opleiding(en) te overleggen. Aanbieder dient bewijzen te overleggen dat professional(s) ten minste worden gehonoreerd overeenkomstig de betreffende cao.
Groepsbegeleiding Ontwikkeling
Minimaal 40% van de Groepsbegeleiding wordt uitgevoerd door een professional met minimaal een afgeronde HBO opleiding Zorg & Welzijn. Bijvoorbeeld: Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH), Social Work (SW), Sociaal Verpleegkundige (SV), Sociaal Psychiatrische Verpleegkundige (SPV), Orthopedagogiek of gelijkwaardig. Er kan een medewerker met een opleiding op mbo niveau uit een andere richting dan Zorg en Welzijn worden ingezet, na goedkeuring door opdrachtgever.
De overige Groepsbegeleiding (60%) wordt door een professional met minimaal een afgeronde MBO opleiding Zorg & Welzijn, niveau mbo-4 uitgevoerd. Bijvoorbeeld: Sociaal Pedagogische Werk (SPW), Medewerker Maatschappelijke Zorg (MMZ), Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH), Social Work (SW), Sociaal Verpleegkundige (SV), Sociaal Psychiatrische Verpleegkundige (SPV), Orthopedagogiek of gelijkwaardig.
De professional op mbo-4 niveau voert de (praktische) Groepsbegeleiding uit.
De professional op hbo-niveau is verantwoordelijk voor de methodische aanpak en de regie. Tevens begeleidt de HBO-professional de resultaten (o.a. het methodisch trainen van vaardigheden) en stelt het ondersteuningsplan op.
De Groepsbegeleiding wordt uitgevoerd door een professional met minimaal een afgeronde MBO opleiding Zorg & Welzijn in een mix van niveau mbo-3 en mbo-4 (80%/15%). Er kan een medewerker met een opleiding op mbo niveau uit een andere richting dan Zorg en Welzijn worden ingezet, na goedkeuring door opdrachtgever.
De Groepsbegeleiding wordt uitgevoerd door een professional met minimaal een afgeronde MBO opleiding Zorg & Welzijn in een mix van niveau mbo-3 en mbo-4 (5%/90%).
De overige Groepsbegeleiding wordt uitgevoerd door een professional met minimaal een afgeronde HBO opleiding Zorg & Welzijn of hoger (5%).
Bijvoorbeeld: Sociaal Pedagogische Werk (SPW), Medewerker Maatschappelijke Zorg (MMZ), Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH), Social Work (SW), Sociaal Verpleegkundige (SV), Sociaal Psychiatrische Verpleegkundige (SPV), Orthopedagogiek of gelijkwaardig.
De professional op mbo-3 niveau is altijd ondersteunend.
De professional op mbo-4 niveau voert de (praktische) Groepsbegeleiding uit.
De professional op hbo niveau is verantwoordelijk voor de methodische aanpak en de regie.
Aanbieder die vervoer inzet dient te voldoen aan de richtlijnen welke door het TX keurmerk worden voorgeschreven. Indien aanbieder ervoor kiest om het vervoer uit te laten voeren door een taxionderneming geldt het TX keurmerk.
Chauffeurs die door of namens aanbieder ingezet worden voor het vervoer zijn betrouwbaar, veilig, vakkundig, klantgericht, in het bezit van het daarvoor bestemde rijbewijs en een VOG. Indien gevraagd dient aanbieder tijdens de looptijd van de overeenkomst van opdracht per professional een bewijs van het rijbewijs en VOG te overleggen.
Bereikbaarheid en Beschikbaarheid
Bereikbaarheid en beschikbaarheid eisen
Bereikbaarheid en Beschikbaarheid basis
Bereikbaarheid en Beschikbaarheid Intensief is gekoppeld aan het product Intramuraal Wonen en kent twee varianten; een slapende en een wakkere wacht op de locatie van intramuraal wonen. Binnen de productvorm worden de volgende uitgangspunten omschreven:
Bereikbaarheid en Beschikbaarheid intensief
Bereikbaarheid en Beschikbaarheid Intensief is gekoppeld aan het product Intramuraal Wonen en kent twee varianten; een slapende en een wakkere wacht op de locatie van intramuraal wonen. Binnen de productvorm worden de volgende uitgangspunten omschreven:
De aanbieder voert zijn dienstverlening in het kader van de overeenkomst van opdracht uit met ter zake kundig en voldoende gekwalificeerde professionals, die ten minste gehonoreerd worden conform de voor de aanbieder geldende cao of arbeidsvoorwaardenregeling zoals o.a.: cao VVT, cao GGZ, cao Social Work, cao Jeugdzorg.
Indien gevraagd dient de aanbieder gedurende de looptijd van de overeenkomst per professional een bewijs van de gevolgde opleiding(en) te overleggen.
Aanbieder dient bewijzen te overleggen dat professional(s) ten minste worden gehonoreerd overeenkomstig de betreffende cao.
Voor de uitvoering van het product Bereikbaarheid en beschikbaarheid basis dient een professional te worden ingezet met minimaal een afgeronde MBO-opleiding Zorg en Welzijn op niveau mbo-3.
Voor de uitvoering van het product Bereikbaarheid en Beschikbaarheid intensief dient een professional te worden ingezet met een minimaal afgeronde MBO-opleiding Zorg en Welzijn op niveau mbo-3, waarbij indien noodzakelijk een beroep gedaan kan worden op een professional met minimaal een afgeronde opleiding op HBO-opleiding richting van Zorg en Welzijn.
Voor de ‘gedoog locaties’, waarbij het gaat om harddrugsgebruik en bovenmatig drankgebruik geldt, in afwijking van vorenstaande, dat er gewerkt mag worden met een professional met een afgeronde MBO opleiding Beveiliging, niveau 2 in combinatie met een op afroep inzetbare professional met minimaal een afgeronde MBO opleiding richting Zorg en Welzijn, niveau mbo-3. Indien noodzakelijk kan tevens een beroep worden gedaan op een professional met een afgeronde HBO opleiding richting van Zorg en Welzijn.
Garantie: Aanbieder garandeert Bereikbaarheid en Beschikbaarheid buiten de normale werkdagen.
Zowel cliënt als het netwerk van de cliënt kan aanbieder benaderen (ook in bijvoorbeeld het geval van overlast of dreigende escalatie).
Aanbieder maakt in het ondersteuningsplan afspraken met cliënt (en het netwerk) over de inzet buiten normale werkdagen en benoemt de benodigde aanrijtijd (indien cliënt zelfstandig woont).
Crisisplan: Aanbieder zorgt voor een crisisplan per cliënt, waardoor er buiten de normale werkdagen (in de avond, nacht en weekenden/feestdagen) de noodzakelijke informatie toegankelijk is en adequaat kan worden gehandeld bij een (dreigende) crisis. Aanbieder stelt dit plan op samen met cliënt (en/of zijn netwerk).
Plan van aanpak: Aanbieder onderschrijft de in de productbeschrijving Intramuraal Wonen beschreven visie van de gemeenten binnen de Westelijke Mijnstreek. Aanbieder dient een plan van aanpak aan te leveren hoe zij gaan werken aan deze visie. Het plan van aanpak bestaat uit maximaal 3 pagina’s, lettertype Calibri en lettergrootte 11.
Aanbieder heeft hierbij aandacht voor zowel de individuele cliënt als het gezamenlijke aspect van een groep.
Aanbieder heeft een acceptatieplicht en levert zijn product aan alle cliënten met een beschikking van opdrachtgever. Er kan door aanbieder geen beroep worden gedaan op algemene uitsluitingscriteria. Een specifieke locatie kan wel uitsluitingscriteria hebben, zie eis voor Uitsluitingscriteria voor locatie(s).
De werkwijze bij eventuele wachtlijsten is geregeld in artikel 1 lid 4 van de Uitvoerings-voorwaarden.
Indien vanwege zwaarwegende redenen de situatie volgens aanbieder onhoudbaar wordt geacht, neemt aanbieder zo spoedig mogelijk contact op met de Toegang van de gemeente Sittard-Geleen.
Herplaatsing onhoudbare situaties:
Op verzoek van de Toegang van Sittard-Geleen wordt in het geval van onhoudbare situaties een selectie van aanbieders uitgenodigd voor casusoverleg om tot een geschikte oplossing te komen. Tot het moment dat dit overleg heeft plaatsgevonden en een oplossing is gevonden, blijft aanbieder verantwoordelijk voor de dienstverlening aan de cliënt op een locatie van de aanbieder. Cliënten mogen niet op straat worden gezet, dan wel naar een opvanglocatie of een camping worden verwezen. Wanneer er een alternatief gevonden is, dient er een warme overdracht plaats te vinden
Locatie, omgeving en veiligheid
Aanbieder zet zich actief in om overlast in de omgeving van de locatie te voorkomen. In het geval van ervaringen van overlast door de omgeving neemt de aanbieder deze ervaringen serieus en handelt de aanbieder zo nodig dit in ketenverband af (bijv. in samenwerking met de cliënt en zijn netwerk , de politie (wijkagent), vertegenwoordiging van de buurt, andere aanbieder(s)).
Aanbieder heeft beleid omtrent het gebruik van alcohol en drugs. Aanbieder ziet er in ieder geval op toe dat, indien de cliënt op een locatie van de aanbieder woont, er geen drugs in bezit zijn, anders dan op grond van de Opiumwet voor eigen gebruik is toegestaan. Aanbieder levert het beleid voor alcohol en drugs aan bij de opdrachtgever. Na akkoordverklaring van de opdrachtgever kunnen deze worden toegepast.
De aanbieder hanteert een vast (eigen) format waarmee bij elke cliënt binnen dit product een risico-inventarisatie wordt afgenomen. Hierbij wordt een inschatting gemaakt van minimaal de risico's op het gebied van medicatie, drugs, alcoholgebruik, suïcide en gedragsproblematiek. Op basis van deze inschatting worden passende begeleidingsafspra-ken gemaakt.
De risico's en de begeleidingsafspraken worden vastgelegd in het ondersteuningsplan.
De locatie voor Intramuraal Wonen voldoet aan alle wettelijke eisen en beschikt over de vereiste vergunningen. Aanbieder beschikt o.a. over een geldige omgevingsvergunning. Aanbieder past het bouwbesluit toe en/of wat van het bouwbesluit op termijn wordt geïntegreerd in de omgevingsvergunning. Het bouwbesluit wordt BBL (Besluit Bouwwerken Leefomgeving).
Een door de Aanbieder op te zetten nieuwe locatie voldoet tenminste aan de wettelijke vereisten (denk hierbij onder andere aan het bestemmingsplan en omgevingsvergunning). De locatie dient te voldoen aan het VN verdrag handicap (Rechten van de mensen met een lichamelijke, geestelijke of verstandelijke beperking). Normen zoals die van het ITS keurmerk zijn richtinggevend daar waar discussie ontstaat.
Indien een cliënt wordt opgenomen voor behandeling in een instelling op grond van de Zorgverzekeringswet, kan na voorafgaande schriftelijke toestemming van de Toegang van de gemeente Sittard-Geleen het product maximaal vier weken worden gedeclareerd. De begeleiding wordt zoveel mogelijk door geleverd. Deze toestemming wordt alleen verleend indien de opname tijdelijk is en de voortzetting van het verblijf in belang van cliënt is.
Instroom vanuit Forensische Zorg
Uitgangspunt bij de dienstverlening is het herstel van de cliënt in de eigen woonomgeving en regio. Indien een aanbieder zich door het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft laten contracteren om forensische zorg te leveren, stelt de opdrachtgever de volgende eis:
Voordat de aanbieder een forensische Cliënt met een indicatie korter dan 6 maanden in zorg neemt, wordt contact gelegd met de Toegang van de gemeente Sittard-Geleen. De Toegang van de gemeente Sittard-Geleen geeft dan vroegtijdig een advies of er na het aflopen van de strafrechtelijke titel vervolgzorg in de vorm van Intramuraal wonen Wmo kan worden ingezet. De Toegang van de gemeente Sittard-Geleen neemt als leidraad voor een positief advies dat de voorwaarden voor een succesvol traject in deze regio het meest kansrijk zijn, conform de regels van de Handreiking Landelijke toegankelijkheid.
Uitgangspunt bij de dienstverlening is het herstel van de cliënt in de eigen woonomgeving en regio. Indien een aanbieder zich door gemeenten heeft laten contracteren zorg uit de Jeugdwet te leveren, stelt de Opdrachtgever de volgende eis: Voordat de aanbieder een Jeugd cliënt in zorg neemt die ouder is dan 17 jaar en 4 maanden, wordt contact gelegd met de Toegang van de gemeente Sittard-Geleen. De Toegang van de gemeente Sittard-Geleen geeft dan vroegtijdig een advies of er na het aflopen van de zorg uit de Jeugdwet de vorm van Intramuraal Wonen Wmo kan worden voortgezet. De Toegang van de gemeente Sittard-Geleen neemt als leidraad voor een positief advies dat de voorwaarden voor een succesvol traject in deze regio het meest kansrijk zijn, conform de regels van de Handreiking Landelijke toegankelijkheid.
Uitstroom naar Wet langdurige zorg (Wlz)
Uitgangspunt bij de dienstverlening is het herstel van de cliënt in de eigen woonomgeving en regio. Indien dit niet mogelijk is en er sprake is van een aandoening of stoornis, permanent toezicht en/of 24 uur per dag zorg in de nabijheid ter voorkoming van ernstig nadeel en de zorgbehoefte is blijvend dient de aanbieder de cliënt te ondersteunen met een aanvraag voor een Wlz indicatie.
Woonbegeleiding, eisen aan professionals
Woonbegeleiding maakt onderdeel uit van het product Intramuraal Wonen.
Aanbieder voert de woonbegeleiding uit met ter zake kundig en voldoende gekwalificeerde professionals die ten minste gehonoreerd worden conform de voor de aanbieder geldende cao of arbeidsvoorwaardenregeling zoals o.a.: cao VVT, cao GGZ, cao Social Work, cao Jeugdzorg.
Aanbieder dient voor de Woonbegeleiding een overzicht van professionals, die hij op de datum van Inschrijving kan inzetten in de Westelijke Mijnstreek, met vermelding van de hoogst genoten (relevante) opleiding Zorg en Welzijn aan te leveren.
Opdrachtgever kan aanbieder verzoeken om een (actueel) overzicht professionals aan te leveren. Aanbieder voldoet hier aan op eerste verzoek.
Indien gevraagd dient de Aanbieder per professional een bewijs van de gevolgde opleiding(en) te overleggen.
Voor de uitvoering van de woonbegeleiding op basis van het ondersteuningsplan dienen professionals te worden ingezet met minimaal een afgeronde MBO-opleiding Zorg en Welzijn met een mix van niveau mbo 3 en mbo-4 (50%-50%). Bijvoorbeeld: Sociaal Pedagogische Werk (SPW), Medewerker Maatschappelijke Zorg (MMZ) of gelijkwaardig. De woonbegeleider kan terugvallen op de professional die wordt ingezet vanuit het product Begeleiding. Het ondersteuningsplan voor het product Begeleiding beschrijft tevens de woonbegeleiding.
De gemeente is op grond van de Wmo 2015 verantwoordelijk voor respijtzorg; het tijdelijk overnemen van de totale ondersteuning van cliënt ter ontlasting van de mantelzorger. Hiervoor kan Kortdurend Verblijf worden ingezet. Zo wordt gestreefd de cliënt met een beperking zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Bij Kortdurend Verblijf logeert een cliënt op een locatie van de aanbieder.
Indien van toepassing vindt door aanbieder afstemming met zorgverzekeraars (voor de Zvw) en zorgkantoor (voor de Wlz) plaats over het bieden van aanvullende verzorging op locatie. Bijvoorbeeld wanneer een cliënt persoonlijke verzorging nodig heeft, dient afstemming plaats te vinden door aanbieder met de aanbieder die deze zorg normaliter verzorgt, over hoe de invulling van deze verzorging tijdens het Kortdurend Verblijf op de lo-geerlocatie plaatsvindt.
Aanbieder garandeert een logeerplek als cliënt minimaal 3 weken voorafgaand aan de lo-geerzorg een reservering doet. Aanbieder heeft een centraal punt waar opdrachtgever en/of de cliënt kan informeren of de cliënt een reservering kan doen en wat de beschikbaarheid is. Op het moment dat er geen logeerplek beschikbaar is, ondanks een tijdige reservering, dan is de werkwijze zoals bedoeld in artikel 1 lid 4 van de Uitvoeringsvoorwaarden.
Kortdurend Verblijf vanuit de Wlz en Zorgverzekeringswet zijn voorliggend op de Wmo. Bij het bepalen of Kortdurend Verblijf onder de financiële verantwoordelijkheid valt van de gemeente op grond van de Wmo 2015 maakt opdrachtgever gebruik van het afwegings-instrument voor opname eerstelijns verblijf 2.0, November 2016, opgesteld door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport of een opvolger hiervan. Het afwegingsinstrument is te vinden op www.verwijshulp.nl
Kortdurend Verblijf wordt aangeboden door professional(s) welke fysiek aanwezig is/zijn in de ruimte en/of op de locatie waar het Kortdurend Verblijf wordt aangeboden. Indien daarbij gebruik wordt gemaakt van één of meerdere locaties dient de veiligheid en het toezicht van de Cliënt te allen tijde gewaarborgd te zijn.
Professional(s) hebben kennis en ervaring met de doelgroep die aanbieder bedient. Onder de doelgroep wordt verstaan: mensen meteen somatische (SOM), psychiatrische (GGZ), psychogeriatrische (PG) aandoening/beperking, niet aangeboren hersenletsel (NAH), zintuigelijke beperking (ZG), verstandelijke (VG) en/of lichamelijke (LG) handicap met beperkingen.
Aanbieder voert zijn dienstverlening uit met ter zake kundig en voldoende gekwalificeerde professionals, die ten minste gehonoreerd worden conform de voor de aanbieder geldende cao of arbeidsvoorwaardenregeling zoals o.a.: cao VVT, cao GGZ, cao Social Work, cao Jeugdzorg.
De mix van HBO en MBO-geschoolde medewerkers staat in verhouding tot de aangeboden producten en aantallen cliënten van de aanbieder.
Bij Inschrijving overlegt aanbieder een overzicht van professionals die worden ingezet voor de uitvoering van de opdracht, opleiding en registratie conform het invulformat professionals
Indien gevraagd dient de aanbieder per professional een bewijs van de gevolgde opleiding(en) te overleggen.
Aanbieder dient bewijzen te overleggen dat professional(s) ten minste worden gehonoreerd overeenkomstig de betreffende cao.
De werkzaamheden in het kader van Kortdurend Verblijf wordt uitgevoerd door een professional met minimaal een afgeronde MBO opleiding Zorg & Welzijn of hoger in een mix van niveau mbo-3 en mbo-4 (40%/40%). De overige werkzaamheden in het kader van Kortdurend Verblijf wordt uitgevoerd door een professional met minimaal een afgeronde HBO opleiding Zorg & Welzijn of hoger (20%). Bijvoorbeeld Sociaal Pedagogisch Werk (SPW), Medewerker Maatschappelijke Zorg (MMZ), Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH), Social Work (SW), Sociaal Verpleegkundige (SV), Sociaal Psychiatrische Verpleegkundige (SPV), Orthopedagogiek of gelijkwaardig. De professional op mbo-3 niveau is altijd ondersteunend. De professional op mbo-4 niveau voert de (praktische) begeleiding(s) taken uit. De professional op hbo niveau is verantwoordelijk voor de methodische aanpak en de regie.
De locatie voldoet tenminste aan de wettelijke vereisten (denk hierbij onder andere aan het bestemmingsplan en omgevingsvergunning). De locatie dient te voldoen aan het VN verdrag handicap (Rechten van de mensen met een lichamelijke, geestelijke of verstandelijke beperking). Normen zoals die van het ITS keurmerk of gelijkwaardig zijn richtinggevend daar waar discussie ontstaat.
Aanbieder zorgt voor het eten en drinken van de cliënt. Het gaat hierbij om de gebruikelijke voeding incl. voedingssupplementen. Per etmaal wordt tenminste voldoende drinken koffie, thee en/of frisdranken, een ontbijt, lunch, avondmaaltijd, fruit en tussendoortjes aangeboden aan de cliënt. De voeding moet voldoen aan de adviezen van gezonde voeding zoals het Voedingscentrum die stelt, en wordt bereid door middel van de ‘hygiëne-code voor woonvormen’. Opdrachtgever gebruikt de hygiënecode voor woonvormen opgesteld door het voedingscentrum, editie 2016 of een opvolger hiervan. Te vinden op www.hygiënecode.voedingscentrum.nl
Of de aanbieder verstrekt een redelijke maaltijdvergoeding voor de cliënt wanneer het gebruik van een maaltijdvergoeding de zelfstandigheid/zelfredzaamheid van de cliënt vergroot. Aanbieder zorgt ook voor een aangepast dieet wanneer dat voor een cliënt medisch noodzakelijk is.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-86640.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.