Gemeenteblad van Wormerland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Wormerland | Gemeenteblad 2025, 85786 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Wormerland | Gemeenteblad 2025, 85786 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Jongerenvoucher Wormerland 2025
Artikel 7 Subsidieplafond en wijze van verdeling
Indien het college een subsidieplafond heeft vastgesteld voor deze regeling, worden subsidieaanvragen afgehandeld in volgorde van ontvangst. Als tijdstip van ontvangst geldt het tijdstip waarop de aanvraag compleet is.
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend binnen 1 maand na het ingaan van de arbeidsovereenkomst.
Bedrijven die, op basis van ”Social return on investment” (SROI), een percentage van de loon/aanneemsom in moeten zetten voor het in dienst nemen van mensen uit de doelgroep, worden uitgesloten van de jongerenvoucher. Indien aan de SROI verplichting is voldaan komt de werkgever weer in aanmerking voor de subsidie.
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht kan het college een aanvraag weigeren indien:
De werkgever is verplicht per ommegaande wijzigingen door te geven aan het college die gevolgen hebben voor de aanvang, duur en hoogte van de subsidieverlening.
De aanvrager kan worden verplicht om aan te tonen dat de subsidie is gebruikt voor een tegemoetkoming in de salariskosten of een bijdrage aan opleidings- en/of begeleidingskosten en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Wormerland,
Burgemeester
Judith Michel-de Jong
Gemeentesecretaris
Elsa van der Linden
Als een van de maatregelen in het kader van de aanpak Jeugdwerkloosheid zet de arbeidsmarktregio jongerenvouchers in, een stimuleringssubsidie voor werkgevers. Deze regeling beschrijft de subsidieregels voor deze jongerenvoucher.
Niet genoemde artikelen behoeven geen toelichting
De gemeente wil, in samenwerking met partners, jongeren op weg helpen met het vinden van hun plek op de arbeidsmarkt. Daarom is er in de regio een aanpak Jeugdwerkloosheid ontwikkeld. D.m.v. een integrale intake vindt een afweging plaats of 1. de jongere zo mogelijk terug naar school kan 2. regulier aan het werk kan of 3. dat er inzet van andere instrumenten nodig is. Een van de instrumenten van de aanpak is de jongerenvoucher.
Het doel is werkgevers te stimuleren jongeren aan te nemen in een reguliere baan of in een baan in het kader van een leerwerktraject.
Het college levert maatwerk bij het bepalen welke re-integratie voorziening voor een kandidaat nodig is. De voorziening is het resultaat van een zorgvuldige, op de persoon toegesneden, afweging. In het kader van deze regeling is het resultaat van de afweging of de jongerenvoucher een noodzakelijke voorziening is i.v.m. de kansen op de arbeidsmarkt. Van belang is de koppeling met de bevordering van de arbeidsmarktpositie van de kandidaat.
Bij deze afweging zijn de volgende aspecten van belang: de mogelijkheden, werkervaring (in kansrijke sectoren), opleiding (gericht op kansrijke sectoren), gezinssituatie, werkloosheidsduur. Deze opsomming is niet limitatief. De aspecten leiden in onderling verband tot een oordeel over de voorziening c.q. het traject voor de kandidaat.
Een voorbeeld: Een werkgever wil voor een net afgestudeerde HBO-er, in een opleiding gericht op een kansrijke sector, voor een kandidaat zonder verdere belemmeringen, gebruik maken van de jongerenvoucher. Hier ontbreekt de koppeling met de bevordering van de arbeidsmarktpositie van de kandidaat en daarmee ontbreekt de noodzakelijkheid van de voorziening. In een dergelijk geval is het niet noodzakelijk/doelmatig om meteen een re-integratie instrument in te zetten.
De werkgever levert desgevraagd gegevens aan m.b.t. de solvabiliteit.
De subsidie wordt verstrekt als er loon wordt betaald voor werk of voor de leerwerkplek.
Er mag geen sprake zijn van verdringing op de arbeidsmarkt. De werkgever verklaart, dat in de periode tot een half jaar voorafgaand aan het verzoek tot de subsidie, niet een of meer overeenkomsten of aanstellingen tot het verrichten van vergelijkbare arbeid beëindigd zijn op bedrijfseconomische gronden, dan wel er is geen ontslagprocedure om bedrijfseconomische redenen in behandeling.
Een subsidieverzoek van de werkgever wordt niet gehonoreerd indien de werkgever korter dan 6 maanden voorafgaand aan de aanvraag, een andere medewerker die met een tijdelijke loonkostensubsidie bij hem in dienst was en naar behoren functioneerde, geen contractverlenging heeft aangeboden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-85786.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.