Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Roosduinenpad

Onderwerp: herinrichting fietspad

Nummer: XS-25020412.829

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

  • a.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • b.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

Het fietspad naast de Roosduinen in Hoofddorp is onderdeel van het in de Mobiliteitsvisie vastgestelde fietsroutenetwerk. In de LIOR is vastgesteld dat de breedte van vrijliggende fietspaden dient te passen bij het gebruik: de minimale maten zijn 2,50 m voor eenrichtingsverkeer en 3,50 m voor tweerichtingsverkeer. Daarbij zijn geen hinderlijke trottoirbanden toegestaan.

Conform de LIOR wordt het fietspad, tussen de twee afslagen naar de Roosduinen (weg), aangepast naar de gewenste breedte van 3,5 meter. De aanwezige bebording komt niet goed overeen met de situatie, waardoor het nodig is om de bebordingen langs het fietspad passend te maken. Ter hoogte van Roosduinen huisnummer 22/23 ontbraken haaientanden, alsook het voorrangsbord B6. Met de voorgestelde maatregelen is de situatie eenduidig, compleet en daardoor veiliger.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Het verwijderen van twee borden G12 RVV 1990 ter hoogte van Roosduinen 22 en Roosduinen 109, daar het duidelijk is dat het fietspad hier eindigt;

 

  • 2.

    Het instellen van een voorrangsregeling ter hoogte van Roosduinen 23, door het plaatsen van een bord B6 RVV 1990 en haaientanden conform artikel 80 RVV 1990;

 

  • 3.

    Het aanduiden/het verduidelijken van het fiets-/bromfietspad ter hoogte van Roosduinen 109 door het verplaatsen van het bord G12a RVV 1990 met onderbord OB505 en het plaatsen van een nieuw G12a RVV 1990 bord.

 

  • 4.

    Het verduidelijken van de overgang van het fiets/bromfietspad naar het fietspad door het bestaande G12 bord dichterbij het kruispunt te plaatsen.

Eerder zijn haaientanden artikel 80 RVV 1990 aangebracht bij de afslag ter hoogte van Roosduinen 109, maar deze zijn vervaagd en zullen opnieuw worden aangebracht.

De aan te brengen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met titel kader 302500-VO-01.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

De belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 worden niet geschaad.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners.

Bedrijven

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor gemotoriseerd verkeer.

Vrachtverkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer omdat de eenduidigheid en daarmee de verkeersveiligheid worden verbeterd.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te waarborgen en de leefbaarheid en de waarde voor het recreatieve verkeer te verbeteren. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van langzaam verkeer. Er worden geen belangen geschaad.

 

Voorbereiding en overleg

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 21-01-2025 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekeningen, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    Op het fietspad ter hoogte van Roosduinen 23 in Hoofddorp:

  • Het verwijderen van het bord conform model G12 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, omdat het duidelijk is dat het fietspad hier eindigt;

 

  • 2.

    Het instellen van een voorrangsregeling door het plaatsen van een conform model bord B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden conform artikel 80 van het RVV 1990, zodanig dat afslaand fietsverkeer voorrang moet verlenen aan het verkeer op Roosduinen;

 

  • 3.

    Op het fiets/bromfietspad ter hoogte van Roosduinen 109:

  • Het verwijderen van het bord conform model G12 uit bijlage I van het RVV 1990, omdat het duidelijk is dat het fiets-/bromfietspad hier eindigt;

 

  • 4.

    Het aanduiden/het verduidelijken van het fiets-/bromfietspad door het verplaatsen van het bord conform model G12a uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord OB505 en het plaatsen van een nieuw bord conform model G12a uit bijlage I van het RVV 1990;

 

  • 5.

    Het verduidelijken van de overgang van het fiets/bromfietspad naar het fietspad door het bestaande bord conform model G12 uit bijlage I van het RVV 1990 dichterbij het kruispunt te plaatsen.

 

  • 6.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 27-2-2025.

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Contract en Uitvoering,

 

 

 

B. Wendelgelst

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven