Gemeenteblad van Nijmegen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Nijmegen | Gemeenteblad 2025, 84006 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Nijmegen | Gemeenteblad 2025, 84006 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit tot wijziging van de Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019 (NKS 2019)
De Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019 wordt als volgt gewijzigd.
Aan artikel 1 worden de volgende leden j, k en l toegevoegd:
De leden 1 en 2 van artikel 2 worden gewijzigd en luiden na wijziging:
Op de beleidsterreinen zoals genoemd in de doelenboom of andere vastgestelde beleidsnota’s kan subsidie worden verstrekt aan (rechts)personen die, naar het oordeel van het college, een bijdrage leveren aan de vastgestelde beleidsdoelen mits de subsidie past binnen de vastgestelde begroting en de voldoet aan de voorwaarden van de wet en deze verordening.’
Aan artikel 5 lid 2 wordt onderdeel d. vervangen door een nieuw onderdeel d. en wordt een nieuw onderdeel e. toegevoegd:
Een nieuw artikel 7a wordt ingevoegd:
‘Artikel 7a Subsidiebedrag, berekeningswijze en periodiciteit
Aan artikel 8 worden de volgende leden 3,4,5 en 6 toegevoegd:
Voor toepassing van het tweede lid, onder b, wordt aangehouden dat een subsidieontvanger over voldoende eigen vermogen beschikt wanneer het eigen vermogen hoger is dan € 5.000 én meer dan 10% van de totale lasten van de laatst vastgestelde jaarrekening bedraagt. De over het betreffende jaar te verstrekken subsidie wordt dan met de overschrijding verminderd.
Als er sprake is van een rechtspersoon die in juridische zin gelieerd is aan de subsidieontvanger en waarbij de doelstellingen en feitelijke werkwijze van de gelieerde rechtspersoon erop zijn gericht om de subsidieontvanger financieel te ondersteunen kan het college besluiten om het Eigen Vermogen van de gelieerde rechtspersoon tot het Eigen Vermogen van de subsidieontvanger te rekenen.’
Artikel 11 lid 4 wordt gewijzigd en luidt na wijziging:
Lid 2 van artikel 12 wordt gewijzigd en luidt na wijziging:
Aan artikel 12 worden de volgende leden 3 en 4 toegevoegd onder vernummering van het huidige lid 3 naar 5:
Aan artikel 13 wordt een nieuw lid 4 toegevoegd:
In artikel 14, aanhef en eerste lid wordt het woord ‘tot’ vervangen door: ‘tot en met’.
In artikel 15, aanhef wordt het woord ‘vanaf’ vervangen door: ‘boven’.
In artikel 15, eerste lid worden de woorden ‘€ 5000,00 of meer’ vervangen door: ‘meer dan € 5000,00’.
Aan artikel 15 wordt een nieuw tweede lid toegevoegd onder vernummering van het bestaande lid 2 naar 1:
In artikel 17 worden de woorden ‘artikel 15 lid 2 onderdeel e’ vervangen door: ‘artikel 15 lid 3 onderdeel e’.
In artikel 17 wordt een nieuw lid 2 ingevoegd onder vernummering van het bestaande lid 2 naar 3 en het bestaande lid 3 naar 3:
Indien het college al een controleverklaring van een externe AA of RA accountant ontvangt in het kader van een verleende basissubsidie waarbij in de jaarrekening zelf de specifieke kosten en opbrengsten van een project al zijn verantwoord, kan het college ervoor kiezen om de verplichting van artikel 15 lid 3, sub e. niet nogmaals op te leggen bij een aanvullende (project)subsidieaanvraag door dezelfde subsidieontvanger. In de controleverklaring bij de jaarrekening moet in dat geval dit project specifiek vermeld worden. In de subsidiebeschikking zijn hiertoe aanvullende voorwaarden voor opgenomen.’
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 februari 2025,
S. Ruta
griffier
H.M.F. Bruls
voorzitter
TOELICHTING OP HET WIJZIGINGSBESLUIT
Een aantal nieuw geïntroduceerde begrippen worden hier gedefinieerd.
Ten aanzien van het begrip Eigen Vermogen: dat kan bestaan uit diverse reserves zoals Egalisatiereserve, Bestemmingsreserves en Algemene reserve. Er wordt gekeken naar het totale Eigen Vermogen om te bepalen of en hoeverre een aanvrager aanspraak kan maken op subsidie. Er wordt in de NKS niet meer gesproken over een “egalisatiereserve”.
Dit artikel is aangepast om de juridische basis voor de verlening van subsidies duidelijker in de NKS te zetten en tegelijkertijd een koppeling te maken met de gemeentelijke beleidsdoelen uit de doelenboom. Met andere woorden; de subsidieverlening moet passen in de beleidsdoelen die college en raad hebben vastgelegd in doelenboom, beleidsnota’s/kaders en passen binnen het budgettaire en wettelijke kader.
Deze wijziging wordt doorgevoerd om het mogelijk te maken om een nadere specificatie van de subsidie-aanvrager (bij aanvragen van meer dan € 50.000,-) te verlangen als de aanvraag onvoldoende informatie bevat om een goede beoordeling te maken. Bijvoorbeeld als onduidelijk is hoe de overhead is samengesteld. Ook kan gevraagd worden naar een vergelijking met de begroting van eerdere boekjaren als er in eerdere (boek)jaren ook al subsidie is ontvangen. Het opvragen van een jaarrekening is niet nodig als deze al eerder is ingediend.
Het is van belang dat bij de subsidieverlening, in de beschikking waarin deze wordt toegekend, wordt aangegeven op welke wijze de berekening van de definitieve hoogte van de subsidie bij vaststelling, dus aan het einde van het subsidietijdvak, gaat plaatsvinden. Dit geeft de subsidieontvanger vooraf de gewenste duidelijkheid. Om die reden worden ook de verschillende manieren waarop de (definitieve) hoogte van de subsidie kan worden berekend benoemd. Ook wordt in dit artikel geregeld dat de subsidieverlening eenmalig of meerjarig kan zijn met een maximum van 4 jaar.
E. Artikel 8 NKS, leden 3,4,5, 6 en 7
Aan artikel 8 worden een aantal leden toegevoegd om meer duidelijkheid te geven over de hoogte van het eigen vermogen van een ontvanger van subsidie. Er wordt geregeld wat onder voldoende eigen middelen wordt verstaan. Dit is bij een Eigen Vermogen van meer dan 10% van de totale uitgaven én als dat Eigen Vermogen hoger is dan € 5.000,-. Van deze algemene regel kan het college afwijken omdat er een aanleiding kan zijn om op deze hoofdregel een uitzondering te maken. Een andere uitzondering op de hoofdregel is dat er geen consequenties aan de hoogte van het Eigen Vermogen zijn als de subsidieverlening verbonden is aan een specifiek project of activiteit of slechts een deel van het (reguliere) werk.
Er wordt wel naar de hoogte van het Eigen Vermogen gekeken als de gevraagde subsidie over vrijwel het totale reguliere werk / of praktisch alle hoofdactiviteiten gaat, of bedoeld is ter ondersteuning of waardering.
Het zevende lid wordt toegevoegd om te voorkomen dat er een gelieerde rechtspersoon is, die over volgende Eigen Vermogen beschikt, waarbij dit Eigen Vermogen bij de beoordeling van het recht op subsidie buiten beschouwing zou blijven. Als de financieringsbehoefte van de subsidieontvanger (deels) uit het Eigen Vermogen opgevangen zou kunnen worden is deze financiering voorliggend aan het recht op subsidie. Een voorbeeld van een dergelijke gelieerde rechtspersoon is een stichting tot ondersteuning van (naam subsidieontvanger) die als belangrijkste doelstelling heeft het ondersteunen van (naam subsidieontvanger). Die doelstelling zal dan moeten blijken uit de statuten.
Het is mogelijk bij het verlenen van een subsidie (in de beschikking) of in een subsidieregeling verplichtingen op te leggen die niet direct met het doel van de subsidie te maken hebben maar die wel bijdragen aan beleidsdoelen van de gemeente. Onderwerpen als Social Return, duurzaamheid en circulariteit maken al deel uit van het Nijmeegse inkoop en aanbestedingsbeleid en komen op die manier ook terug in aanbestedingsstukken. Dat kan nu dus ook via subsidieverplichtingen. Dat laatste geldt ook voor: inclusiviteit, diversiteit, toegankelijkheid, burgerparticipatie, fitte inwoners/gezonde leefomgeving en wijkgericht werken. Tenslotte zijn ook de verplichtingen om te voldoen aan de integriteitseisen uit de wet BIBOB hier toegevoegd.
Bij meerjarige subsidies is het mogelijk om tussentijds rekening en verantwoording te laten afleggen door de subsidieontvanger. Soms is het wenselijk om enerzijds een instelling meerjarige zekerheid te geven maar het anderzijds niet wenselijk is dat overgebleven middelen naar toekomstige jaren doorgeschoven worden. In deze gevallen kan van deze mogelijkheid gebruik worden gemaakt.
Hier wordt de koppeling gemaakt met de in het nieuwe artikel 7a opgenomen uitgangspunt dat subsidie wordt vastgesteld op basis van de voorwaarden die in het verleningsbesluit zijn opgenomen. Ook dit geeft duidelijkheid aan de subsidie-ontvanger.
J., K. en L. Artikel 14,15 NKS
Voor de duidelijkheid wordt hier meer dan 5000,- en tot en met 5000,- genoemd.
Dit betreft de toevoeging van een termijn in verband met de wijziging van artikel 12, derde lid: de aanvraag tot tussentijds vaststelling. De vernummering hangt samen met het initieel ontbreken van een eerste lid van dit artikel.
Wijziging, noodzakelijk geworden door het doornummeren van artikel 15.
Als er een controleverklaring van een accountant is ontvangen waarbij in de jaarrekening zelf de kosten en baten van een specifiek project al zijn verantwoord, en deze controleverklaring inclusief het betreffende project is kan besloten worden bij een aanvullende projectsubsidie niet apart om een controleverklaring te vragen.
Dit was een overgangsbepaling bij het invoeren van de NKS 2019, inmiddels is deze bepaling overbodig.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-84006.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.