Gemeenteblad van Echt-Susteren
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Echt-Susteren | Gemeenteblad 2025, 83705 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Echt-Susteren | Gemeenteblad 2025, 83705 | beleidsregel |
Beleidsregel vrijlating giften Participatiewet gemeente Echt-Susteren 2025
In deze beleidsregel en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Alle andere begrippen die in deze beleidsregel worden gebruikt en die hierboven niet nader zijn omschreven hebben dezelfde betekenis als in de wet, de Algemene wet bestuursrecht, alsmede andere wet- en regelgeving.
Zodra het ontvangen van een gift ertoe leidt dat het drempelbedrag zoals bedoeld in artikel 1 onderdeel c in een kalenderjaar wordt overschreden, moet dit direct door de bijstandsgerechtigde aan de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente Echt-Susteren worden gemeld.
Artikel 4. Overschrijding drempelbedrag
Wanneer het drempelbedrag zoals bedoeld in artikel 1, onderdeel c in een kalenderjaar wordt overschreden, beoordeelt het college of en zo ja, in hoeverre het bedrag boven € 1.800,- wordt aangemerkt als inkomen of vermogen. Dit heeft te maken met de noodzaak en de bestemming van de gift.
Artikel 5. Inwerkingtreding en citeertitel
Deze beleidsregel treedt in werking met terugwerkende kracht op 1 januari 2025.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 11 februari 2025.
Burgemeester en wethouders van Echt-Susteren,
secretaris
voorzitter
De definitie van een gift kan worden omschreven als ‘een betaling uit vrijgevigheid door een natuurlijk persoon of een instelling, waarvoor niets wordt terugverlangd’. Deze beleidsregel geeft aan hoe er met het ontvangen van giften door bijstandsgerechtigden moet worden omgegaan.
Door giften niet volledig tot de middelen te rekenen, wordt voorkomen dat de Participatiewet een ontmoediging vormt voor de vrijgevigheid van instellingen of personen. Het uitgangspunt hierbij is dat kerkelijke, particuliere en maatschappelijke initiatieven zoveel mogelijk worden gerespecteerd. Wanneer deze giften niet leiden tot een duidelijke besparing op de kosten van levensonderhoud, zal vrijlating in beginsel mogelijk moeten zijn. Het ontvangen van giften mag niet leiden tot een bestedingsniveau dat onverenigbaar is met wat op bijstandsniveau gebruikelijk is. Gezien het minimumbehoeftenkarakter van de bijstand kan de vrijlating daarom niet onbeperkt zijn.
Bij het vaststellen van deze beleidsregel is geen onderscheid gemaakt tussen uitkeringsgerechtigden van 18 tot 21 jaar en personen van 21 jaar en ouder. Kwetsbare jongeren vallen namelijk vaak tussen wal en schip wat betreft (schuld)hulpverlenende instanties. Omdat het dus wenselijk is om (verdere) schuldproblematiek bij deze groep te voorkomen, is daarom gekozen om geen leeftijd onderscheid te maken. Dit is volgens de landelijke zienswijze met betrekking tot kwetsbare jongeren (zie ook Gemeentenieuws SZW 2018 3).
In deze beleidsregel is aangegeven wanneer giften in de bijstand tot de middelen moeten worden gerekend. Maar ook wanneer er sprake is van giften die niet in deze beleidsregel worden genoemd, kan het zijn dat deze toch tot de middelen gerekend moeten worden. Ten aanzien van deze giften zal altijd een specifieke afweging moeten worden gemaakt of de gift uit het oogpunt van bijstandsverlening verantwoord is.
Een gift kan zowel eenmalig verstrekt zijn of een zeker periodiciteit kennen. Daarnaast kunnen giften in verschillende vormen aan de belanghebbende worden geschonken: per bankoverschrijving, contant of in natura. Voor het vaststellen van de economische waarde van giften in natura wordt gebruik gemaakt van de eest actuele NIBUD-prijzengids.
Een gift kent voorts een onverplicht karakter. Bijdragen die zijn gebaseerd op wederkerige overeenkomsten (zoals leningen) kunnen om die reden dan ook niet aangemerkt worden als giften. Ook is er geen sprake van een gift als er een prestatie tegenover staat of voor wordt verlangd.
Het bedrag van € 1.800,- is gekozen omdat dit is toegezegd.
Het vaste bedrag voor gelijkheid onder alle belanghebbenden, ook wanneer men gedurende het jaar meerdere uitkeringsnormen ontvangt. Voor de uitvoering van deze beleidsregel geldt de vrijlating per uitkering, niet per persoon. Dit houdt in dat voor een alleenstaande ouder en gehuwden (en daarmee gelijkgestelden) dezelfde vrijlating van toepassing is als voor een alleenstaande.
Ten tweede kunnen giften fiscale gevolgen hebben voor de ontvangers, de eventuele fiscale gevolgen van ontvangen giften worden bepaald door de belastingdienst. Daarop heeft de gemeente geen invloed. Dit bedrag is beneden de grens van giften die belastingvrij ontvangen kunnen worden.
Het drempelbedrag ter hoogte van € 1.800,- wordt toegerekend aan een kalenderjaar (1 januari tot en met 31 december). Wanneer iemand minder dan het drempelbedrag aan giften heeft ontvangen, mag het restant niet mee worden genomen naar het volgend jaar. Voor mensen die gedurende het jaar een uitkering toegekend hebben gekregen, geldt dat de drempel van € 1.800,- geldt voor de periode van de aanvraag van de bijstandsuitkering tot en met 31 december van dat jaar.
Vrij te laten giften (charitatief)
Giften die worden verstrekt vanuit charitatieve instellingen, zoals de Voedselbank, Kledingbank, Fonds Bijzondere Noden, Stichting Leergeld etc. zoals bedoeld in artikel 2, onderdeel 2 worden sowieso buiten beschouwing gelaten en dus niet tot de middelen gerekend. Deze giften tellen bovendien niet mee voor het bepalen van het drempelbedrag.
Wanneer de gift als bedoeld in artikel 2, onderdeel 1 het drempelbedrag van € 1.800,- in het betreffende kalenderjaar overstijgt, dan moet dit direct bij de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente Echt-Susteren worden gemeld. In de toelichting van artikel 4, wordt de beoordeling uitgelegd.
Artikel 4. Overschrijding drempelbedrag
Wanneer de gift het drempelbedrag als bedoeld in artikel 1, onderdeel c overschrijdt, wordt aan de hand van de persoonlijke situatie van de bijstandsgerechtigde beoordeeld of het bedrag van de overschrijding tot het inkomen of het vermogen wordt geregeld. De klantmanager kijkt dan bijvoorbeeld naar de schuldpositie, medische situatie en gezinssituatie en weegt dan ook (geheel in lijn met de geldende jurisprudentie) mee of het ontvangen van de gift niet leidt tot een bestedingsniveau dat onverenigbaar is met wat op bijstandsniveau gebruikelijk is.
Daarbij geldt de volgende afweging:
Krijgt een bijstandsgerechtigde een eenmalige gift groter dan € 1.800,- per jaar en heeft die gift:
Voorbeeld 1: Wanneer een gift wordt ontvangen van € 2.000,- en de maanduitkering bedraagt bijvoorbeeld € 1.100,-:
Voorbeeld 2: Wanneer een gift wordt ontvangen van € 3.000,- en de maanduitkering bedraagt bijvoorbeeld € 1.100,-:
Omdat voor toepassing van het drempelbedrag het kalenderjaar van belang is, is ervoor gekozen de beleidsregel met terugwerkende kracht te laten ingaan op 1 januari 2025.
Indien strikte toepassing van deze beleidsregels leidt tot onbillijkheid van overwegende aard, kan in individuele gevallen worden afgeweken van de beleidsregels.
Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Beleidsregel vrijlating giften Participatiewet gemeente Echt-Susteren 2025”.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-83705.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.