Overwegingen ten aanzien van het besluit
Om de stabiliteit van de oeverconstructie van het kanaal Almelo-De Haandrik te waarborgen, is het noodzakelijk om op het gedeelten van daar naastgelegen wegen: Kanaalweg Zuid, Kanaalweg noord, Wierdenseweg, Daarlerveenseweg te Vriezenveen en Vriezenveenseweg, Verzonenweg, Seperatiepunt, Puntkolk, Hoofdstraat, Oranjestraat, Noorderweg en Schoolstraat te Vroomshoop, een parkeerverbod in te stellen.
Voor het instellen van het parkeerverbod worden verkeerstekens die een verbod of gebod inhouden langs de rijbaan geplaatst. Hiervoor is het is op grond van artikel 2 en 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb) nodig om een verkeersbesluit te nemen.
De doelstelling van dit verkeersbesluit is het zoveel mogelijk waarborgen van de stabiliteit van de naast de wegen gelegen oeverconstructie van het kanaal Almelo-De Haandrik. Het besluit strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade als bedoeld in artikel 2 lid 2 onder a van de Wegenverkeerswet 1994.
Afweging belangen
De provincie Overijssel heeft onderzoek laten doen naar de stabiliteit van de oevers langs het kanaal Almelo-De Haandrik. Uit deze onderzoeken blijkt dat de oevers voor grote delen van het kanaal niet meer voldoen aan de veiligheidsnormen. Uitvoering van onderhoud ter verbetering van de veiligheid van de constructie kan niet op korte termijn plaatsvinden. Daarom wordt langs gedeelten van het kanaal een parkeerverbod ingesteld om de belasting van de oever te verminderen. De getroffen maatregel dient tot het zoveel mogelijk waarborgen van de veiligheid van de oeverconstructie van het kanaal Almelo-De Haandrik.
De maatregel leidt wel tot een beperking in de vrijheid van de weggebruiker nu zij op de aangegeven gedeelten van wegen niet meer mogen parkeren. Gezien dat de oeverconstructie op de gedeelten waar het parkeerverbod wordt ingesteld niet voldoet aan veiligheidseisen, wordt daaraan prioriteit gegeven.
Gelet hierop verwachten wij niet dat belangen van derden door dit verkeersbesluit onevenredig geschaad worden.
Verplicht overleg
Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. Het besluit is vooraf voorgelegd aan de daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de eenheid Oost Nederland. De gemachtigde medewerker, E. Reuvers, heeft ingestemd met het besluit.
Over een verkeersbesluit als gevolg waarvan het verkeer op wegen anders dan die waarop het verkeersbesluit betrekking heeft rechtstreeks en ingrijpend wordt beïnvloed, moet op grond van artikel 25 van het BABW overleg gevoerd worden met het ten aanzien van die andere wegen bevoegd gezag. In dit geval is geen sprake van een rechtstreekse en ingrijpende beïnvloeding op wegen anders dan die waarop het verkeersbesluit betrekking heeft.
Bevoegdheden
Het weggedeelte waar de maatregelen worden getroffen, is in beheer bij de gemeente Twenterand. Daarom zijn wij (Burgemeester en Wethouders van Twenterand) op grond van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegd bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.