Gemeenteblad van Apeldoorn
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Apeldoorn | Gemeenteblad 2025, 83530 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Apeldoorn | Gemeenteblad 2025, 83530 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Transformatiefonds Apeldoorn
Artikel 1 Algemene bepalingen en begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
zone C: randen van de hoofdwinkelstraten, waar wel verplaatsingen van winkels en horeca is toegestaan, maar geen transformatie naar wonen is toegestaan, zoals aangegeven op de bij deze regeling behorende situatietekening in bijlage A; deze bijlage maakt onlosmakelijk onderdeel uit van deze subsidieregeling;
Deze subsidieregeling heeft als doelstelling het compacter maken van het winkelgebied en het verminderen van het percentage van winkel- en horecapanden in zone B.
De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal € 25.000. Er kan gedurende de looptijd van de subsidie per pand in zone B maximaal één keer een subsidie voor een verplaatsing en maximaal één keer subsidie voor een transformatie worden aangevraagd. Voor een pand in zone C geldt dat er, gedurende de looptijd van de subsidie, maximaal één keer een verplaatsingssubsidie kan worden aangevraagd.
Bij de aanvraag overlegt de aanvrager in ieder geval de volgende gegevens:
een begroting van en een dekkingsplan voor de kosten van de activiteiten. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij andere bestuursorganen of private organisaties of personen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Awb en artikel 9 van de Asv kan het college de subsidie weigeren als de aanvraag niet voldoet aan de in deze regeling gestelde eisen.
Artikel 10 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 11 en 12 van de Asv heeft de subsidieontvanger in ieder geval de volgende verplichtingen:
De subsidieontvanger toont desgevraagd aan dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van de volgende bewijsstukken:
Artikel 12 Subsidievaststelling en betaling
De subsidie wordt direct vastgesteld en de betaling van het subsidiebedrag vindt in een keer plaats.
Het college mandateert de bevoegdheden voor uitvoering van deze regeling, met uitzondering van de bevoegdheden genoemd in artikel 14 (hardheidsclausule), aan het afdelingshoofd van de afdeling Vitaal en Ondernemend Apeldoorn.
Aldus vastgesteld op 11 februari 2025
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,
S. de Bruin
de burgemeester,
A.J.M. Heerts
Toelichting op de Subsidieregeling Transformatiefonds Apeldoorn
De binnenstad van Apeldoorn kampt met een structureel hoge leegstand van winkel- en horecapanden. Dit heeft een negatieve impact op de aantrekkelijkheid en economische vitaliteit van het centrum. In het ontwikkelperspectief ‘Binnenstad als Stadspark’ is vastgesteld dat een compacter winkelgebied en herbestemming van leegstaande panden bijdragen aan een toekomstbestendige binnenstad.
Om deze doelstellingen te realiseren, heeft de gemeenteraad middelen gereserveerd in de meerjarenprogrammabegroting (MPB). Deze middelen worden via het Transformatiefonds ingezet om eigenaren en ondernemers financieel te ondersteunen bij het transformeren van leegstaande panden en het verplaatsen van winkel- en horecagelegenheden naar strategische locaties. De subsidieregeling biedt hiervoor een concreet instrument.
Artikel 1: Algemene bepalingen en begripsomschrijvingen
Dit artikel definieert de kernbegrippen van de regeling. De subsidieregeling maakt onderscheid tussen zones A, B en C, zoals vastgelegd op de situatietekening in bijlage A. Dit onderscheid bepaalt in welke gebieden transformatie of verplaatsing van functies wordt gestimuleerd.
De subsidieregeling is gericht op het verkleinen van het winkelgebied en het verminderen van de leegstand in zone B door transformatie en verplaatsing van winkel- en horecapanden naar zone A.
Artikel 3: Subsidiabele activiteiten
De gemeente verstrekt subsidie voor:
Deze maatregelen ondersteunen de concentratie van commerciële functies in de hoofdwinkelstraten en bevorderen een efficiënter gebruik van de beschikbare ruimte.
Voor transformatieprojecten gelden onder andere de eisen dat de panden een bestaande winkel- of horecabestemming hebben, de toegankelijkheid voor mindervaliden wordt verbeterd en de benodigde vergunningen aanwezig zijn. Voor verplaatsingen moet een getekend huur- of koopcontract voor een pand in zone A worden overlegd. De nieuwe locatie moet passen binnen de functieprofielen.
Het beschikbare budget voor deze subsidieregeling bedraagt €300.000. Dit plafond stelt de gemeente in staat om meerdere projecten te ondersteunen en tussentijds de effectiviteit van de regeling te evalueren.
Subsidies worden verstrekt op volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen. Indien op een dag meer aanvragen binnenkomen dan het beschikbare budget toelaat, wordt de verdeling door loting bepaald.
De maximale subsidie per aanvraag bedraagt €25.000. Per pand kan gedurende de looptijd van de regeling maximaal één transformatiesubsidie en één verplaatsingssubsidie worden aangevraagd. Voor panden in zone C is uitsluitend een verplaatsingssubsidie mogelijk.
Aanvragen dienen schriftelijk te worden ingediend en vergezeld te gaan van een projectbeschrijving, een begroting en een dekkingsplan. Voor transformatieprojecten zijn vergunningen vereist, terwijl voor verplaatsingssubsidies een getekend huurcontract van een pand in zone A moet worden bijgevoegd.
Naast de standaard weigeringsgronden in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Algemene subsidieverordening Apeldoorn (Asv) kan het college een aanvraag weigeren als deze niet voldoet aan de specifieke voorwaarden van de subsidieregeling.
Artikel 10: Verplichtingen van de subsidieontvanger
Subsidieontvangers zijn verplicht binnen vastgestelde termijnen de werkzaamheden te starten en af te ronden. Transformatieprojecten moeten binnen 36 maanden na start bouw worden opgeleverd. Verplaatsingen moeten binnen 12 maanden gerealiseerd zijn.
Ter controle van de juiste besteding van subsidiegelden kan de gemeente bewijsstukken opvragen, zoals een activiteitenverslag en foto- of videomateriaal van de situatie voor en na uitvoering van de werkzaamheden.
Artikel 12: Subsidievaststelling en betaling
De subsidie wordt direct vastgesteld en in één keer uitgekeerd, wat de administratieve lasten voor de aanvrager en de gemeente beperkt.
Het afdelingshoofd van de afdeling Vitaal en Ondernemend Apeldoorn is gemandateerd om de regeling uit te voeren. Het toepassen van de hardheidsclausule blijft voorbehouden aan het college.
Het college kan bepalingen in de regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken indien strikte toepassing leidt tot onredelijke of ongewenste situaties die het doel van de regeling belemmeren.
De regeling treedt, met terugwerkende kracht, in werking op 1 januari 2025.
Met deze subsidieregeling stimuleert de gemeente Apeldoorn de herinrichting van het centrum en draagt bij aan een aantrekkelijker en economisch veerkrachtiger binnenstad.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-83530.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.