Gemeenteblad van Midden-Delfland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Midden-Delfland | Gemeenteblad 2025, 83063 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Midden-Delfland | Gemeenteblad 2025, 83063 | beleidsregel |
Privacy protocol Bestuurlijke aanpak ondermijnende criminaliteit gemeente Midden-Delfland 2025
Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Midden-Delfland en de burgemeester van gemeente Midden-Delfland, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
Van de gemeente een gedegen aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit wordt verwacht in het kader van de eigen taakuitvoering (niet-faciliteren van criminaliteit en handhaven openbare orde & veiligheid), alsmede in het kader van de RIEC-samenwerking, is dit protocol, als zijnde een afgesproken werkproces, ondersteunend in de aanpak van de georganiseerde criminaliteit;
De aanpak van ondermijning dient te gebeuren met inachtneming van wet- en regelgeving aangaande bescherming van de persoonlijke levenssfeer (privacy), conform de AVG en UAVG en van toepassing zijnde sectorale wetgeving waaraan het bestuursorgaan zijn bevoegdheden ontleent. Dit protocol bevat de benodigde waarborgen om dit te realiseren.
Het Voorlichtingsrapport Raad van State: “De rol van gemeenten in de bestuurlijke en integrale aanpak van ondermijning” (20-03-2019):
“Het mag duidelijk zijn dat ook de bestuurlijke aanpak van ondermijning tot de taak van de gemeente behoort. Vaak nestelt georganiseerde criminaliteit zich in lokale gemeenschappen. In de taak van gemeentelijke organen ligt besloten om georganiseerde criminaliteit niet ongemerkt en onbedoeld te faciliteren met subsidies, vergunningen en overheidsopdrachten. Daarnaast bestaat een samenhang met de taak van handhaving van de openbare orde in bredere zin en bevorderen van de leefbaarheid van (kwetsbare) wijken. De strafrechtelijke aanpak van ondermijning is een taak van politie en OM. De bestuurlijke aanpak is een taak van gemeenten, waarbij zowel het college van B&W als de burgemeester beschikken over bevoegdheden die uiterst effectief kunnen zijn bij het tegengaan van ondermijnende criminaliteit.”
“Privacy protocol Bestuurlijke aanpak ondermijnende criminaliteit gemeente Midden-Delfland 2025”
Gelegenheidsstructuren: een gelegenheid en/of een opeenstapeling van gelegenheden welke zich voordoen in de bestuurlijke, maatschappelijke en zakelijke omgeving die faciliterend werken voor het plegen van bestuursrechtelijk of strafrechtelijk of civielrechtelijk te sanctioneren gedragingen en waarin personen samenwerken die deze gedragingen faciliteren.
Georganiseerde ondermijnende criminaliteit (ondermijning): criminaliteit met een maatschappij ondermijnend karakter, die tot stand komen uit samenwerking tussen personen en worden gepleegd met het oog op het gezamenlijk behalen van financieel of materieel gewin. Ondermijnende criminaliteit is vooral een economisch gedreven maatschappelijk fenomeen waarbij de verwevenheid van de onderwereld met en de ontwrichting van de bovenwereld een belangrijk kenmerk is.
Signaal: Aanwijzing(-en) van één of meerdere professionals en/of burgers dat bepaalde handelingen, gedragingen en/of situaties mogelijk verband kunnen houden met (verschijningsvormen van) ondermijnende activiteiten. Met een signaal wordt ook bedoeld: (een cluster van) signalen of een (cluster van) melding(-en) die zien op eenzelfde ondermijnende activiteit.
Lokale ondermijningstafel (LOT): overleg waarin wordt besloten of signalen verder in behandeling worden genomen en of deze zich lenen voor een integrale aanpak. In dit overleg zijn enkel gemeentelijke medewerkers aangesloten, die op basis van binnengemeentelijke gegevensdeling informatie met elkaar uitwisselen.
Ondermijningstafel district E: gremium waar de RIEC-partners (politie, Openbaar Ministerie, Belastingdienst en gemeenten) voor politiedistrict Westland-Delft (E) beslissen over capaciteitsinzet, interventies en sturing ten aanzien van RIEC-casuïstiek. Ook wordt in dit gremium bepaald welke signalen worden aangenomen als RIEC-casus.
Artikel 1. Doel aanpak ondermijnende criminaliteit
Het doel van deze aanpak is om binnen het grondgebied van gemeente Midden-Delfland door middel van samenwerking:
Artikel 2. Doel van het protocol
De bestuurlijke aanpak ondermijnende criminaliteit dient met inachtneming van wet- en regelgeving op het gebied van bescherming van de persoonlijke levenssfeer (privacy) plaats te vinden. Dit protocol biedt de benodigde waarborgen en legt verantwoording hiervoor af. Dit protocol is daarom gefaseerd ingericht, zodat de gegevensverwerking beperkt wordt tot hetgeen noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze worden verwerkt. Het biedt een betrokkene inzicht in de wijze waarop de gemeente Midden-Delfland bij deze aanpak zijn/haar persoonsgegevens verwerkt en met welk doel dat gebeurt. Op deze wijze wordt invulling gegeven aan de belangrijkste privacy-beginselen als genoemd in artikel 5 van de AVG.
Artikel 3. (Verwerkings-)verantwoordelijke
Het college van burgemeester en wethouders en/of de burgemeester van de gemeente Midden-Delfland is verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de bestuurlijke aanpak ondermijnende criminaliteit en de in verband daarmee aan te leggen bestanden. Betrokkenen kunnen zich tot het college richten voor de uitoefening van hun rechten die voortvloeien uit de AVG.
Artikel 4. Grondslag voor de verwerking
De grondslag voor de gegevensverwerking in het kader van de bestuurlijke aanpak ondermijnende criminaliteit is vooralsnog niet gelegen in een specifieke wettelijke taak in sectorale wetgeving, maar in de bestuurlijke opdracht van het kabinet om tot een versterking van de aanpak van de ondermijnde criminaliteit te komen. De gemeentelijke bestuursorganen hebben bevoegdheden, die mede hierop zien. Onder andere de wettelijke taak van de burgemeester tot handhaving van de openbare orde met als grondslag artikel 172 Gemeentewet en aanverwante wet- en regelgeving, waaronder de bestuurlijke aanpak van ondermijning kan hier worden geschaard. De grondslag voor de gegevensverwerking berust dus op artikel 6 lid 1 AVG: “de verwerking is noodzakelijk voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan de verwerkingsverantwoordelijke is opgedragen”.
Voor haar activiteiten is de georganiseerde criminaliteit aangewezen op lokale infrastructuren en faciliteiten. De aanpak van ondermijning biedt een belangrijk instrument om op lokaal niveau in te grijpen, om de veiligheid, leefbaarheid en het behoud van de democratische rechtsstaat te waarborgen.
De teamleider Openbare Orde en veiligheid van de gemeente Midden-Delfland is beheerder. Hij draagt zorg voor het dagelijks beheer van de verwerking, waaronder de beveiliging van de persoonsgegevens, de informatieverstrekking aan betrokkene en de afhandeling van de door betrokkene uitgeoefende rechten.
3. Fase 1 van het protocol (ontvangst en intake van het signaal)
Fase 1 betreft de intake en weging 1, weging 2A en weging 2B van door inwoners en professionals gemelde signalen van bepaalde handelingen, gedragingen en/of situaties die kunnen duiden op verschijningsvormen van ondermijnende criminaliteit. Indien na de eerste weging in deze fase komt vast te staan dat er geen sprake is van ondermijnende activiteiten maar wel mogelijke overtreding van wet- of regelgeving, dan verwerkt het desbetreffende gemeentelijke onderdeel (of onderdelen) de gegevens op basis van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving conform de bijbehorende wettelijke kaders en wordt het signaal versleuteld. Indien bij de tweede weging (2A en 2B) het signaal niet een gemeentelijke taak of bevoegdheid betreft of het geen betrekking heeft op het gemeentelijk grondgebied vindt versleuteling plaats en wordt het signaal wanneer mogelijke doorgezet naar een andere partner of gemeente.
Artikel 11. Doel van de verwerking van persoonsgegevens in deze fase
De verwerking in deze fase is ten behoeve van:
Aan de hand van het signaal registratieformulier en de in het stappenplan onder fase 1 genoemde bronnen vaststellen of een signaal voldoende is voor verdere aanpak ondermijning. Indien er geen sprake is van ondermijnende activiteit en/of een gemeentelijke bevoegdheid/verantwoordelijkheid en/of gemeentelijk grondgebied wordt het signaal:
Artikel 13. Informeren betrokkene in deze fase
Indien een signaal, zoals in hierboven genoemd artikel 12, lid 2, sub b, mono- of multidisciplinair door een onderdeel (onderdelen) van de gemeente wordt opgepakt, dan informeert het desbetreffende onderdeel (onderdelen) betrokkene conform wet- en regelgeving die van toepassing is op basis van de bij die taak behorende wet- en regelgeving. Datzelfde geldt voor de partner die het signaal oppakt zoals genoemd in artikel 12, lid 4, sub b en de gemeente zoals bedoeld in artikel 12, lid 6, sub b.
4. Fase 2 van het protocol (zwaarte van het signaal)
Fase 2 volgt op de wegingen van het signaal in fase 1. In fase 2 volgt een derde weging van het signaal, waarbij eventueel aanvullende open bronnen kunnen worden geraadpleegd. Tijdens de lokale ondermijningstafel wordt beoordeeld of het signaal zwaar genoeg is om door te kunnen naar de volgende fase, de onderzoeksfase. Hierbij worden zoveel mogelijk objectieve criteria gehanteerd. Indien na deze weging tijdens de lokale ondermijningstafel tot de conclusie wordt gekomen dat het signaal niet zwaar genoeg is, vindt versleuteling plaats en wordt het signaal alsnog naar een ander gemeentelijk onderdeel gezonden. Indien het oordeel is dat het signaal zwaar genoeg is, vindt overgang naar fase 3 plaats.
Artikel 14. Het doel van de verwerking van persoonsgegevens in deze fase
Het doel van de verwerking in deze fase is het duurzaam terugdringen van ondermijnende criminaliteit door:
Artikel 16. Informeren betrokkene
Indien een signaal, zoals in hierboven genoemd artikel 15, lid 2, sub b, mono- of multidisciplinair door een onderdeel (onderdelen) van de gemeente wordt opgepakt, dan informeert het desbetreffende onderdeel (onderdelen) betrokkene conform wet- en regelgeving die van toepassing is op basis van de bij die taak behorende wet- en regelgeving.
5. Fase 3 van het protocol (bronnenonderzoek)
De OOV’er beoordeelt aan de hand van het signaalregistratieformulier of per bron de bestrijding van ondermijning verenigbaar is met het oorspronkelijke doel waarvoor de gegevens zijn verzameld en of gebruik van de gegevens noodzakelijk en proportioneel is en aan de subsidiariteitsvereiste wordt voldaan.
De OOV’er maakt de weging of het signaal in voldoende mate door de hit(s) wordt bevestigd. Zo niet, dan wordt het signaal versleuteld en bewaard en indien van toepassing alsnog doorgeleid naar een ander gemeentelijk onderdeel. Als het signaal wel in voldoende mate wordt bevestigd, wordt in fase 4 getoetst of de gegevens kunnen worden gedeeld met de bij het signaal betrokken gemeentelijke sectoren en de politie.
Artikel 17. Het doel van deze verwerking van persoonsgegevens
Het doel van de verwerking in deze fase is het doen van een vervolganalyse van de meldingen en signalen van organisaties, inwoners en professionals op onrechtmatigheden en maatschappelijke bedreigingen van ondermijnende activiteiten door middel van ‘hit’- check bij de relevante gemeentelijke onderdelen (en) om vast te stellen of er sprake is van ondermijnende activiteiten.
5. Fase 4 van het protocol (plan van aanpak)
In deze fase vinden opnieuw een tweetal privacy checks plaats en wordt in het LOT vastgesteld of voor welke aanpak het signaal zich leent:
De OOV’er voert in deze fase een privacy check uit ten aanzien van de vraag: “welke gegevens met welke bij het signaal betrokken gemeentelijke onderdelen (al dan niet aangesloten bij het signaleringsoverleg) en de politie mogen worden gedeeld ten behoeve van het vaststellen van het plan van aanpak”? In het kader van deze privacy check beoordeelt de OOV’er of de betrokkene wel of niet in deze fase kan worden geïnformeerd over de gegevensverwerking, voor zover dit nog niet heeft plaatsgevonden. De OOV’er kan de privacy officer om advies vragen.
Artikel 21. Bepaling aanpak signaal signaleringsoverleg
Indien in het signaleringsoverleg volgt dat het signaal zich leent voor een integrale aanpak op lokaal niveau wordt:
Door een of meerdere partners van het signaleringsoverleg een intake opgesteld, die wordt aangeboden aan de RIEC Ondermijningstafel District E. Indien het signaal door de Ondermijningstafel wordt aangenomen volgt voor eventuele gemeentelijke/ bestuurlijke interventie. Indien het signaal niet door de Ondermijningstafel wordt aangenomen, volgt opnieuw een weging in het LOT.
Artikel 22. Vastleggen (bestuurlijke) interventies in plan van aanpak
De OOV’er stelt met de (gemeentelijke) leden van het signaleringsoverleg en indien van toepassing overige betrokken (gemeentelijke) partners een plan van aanpak (bestuurlijke) interventies op.
6. Fase 5 van het protocol (monitorings- en archiveringsfase)
Na uitvoering van het plan van aanpak bestuurlijke interventies wordt een casus afgesloten. Mogelijk kan informatie uit de casus leiden tot een nieuw signaal en wordt het protocol opnieuw gevolgd.
Na uitvoering van het plan van aanpak bestuurlijke interventies wordt de casus afgesloten. De gegevens worden na sluiting van de casus gedurende vijf jaar vanaf de laatste verwerking versleuteld in een actieve omgeving bewaard. Daarna worden de gegevens een jaar versleuteld bewaard in een niet-actieve omgeving.
Artikel 26. Informeren betrokkene
Aan de persoon of personen op wie het plan van aanpak bestuurlijke interventies als bedoeld in artikel 22, betrekking heeft ("subject(en)"), wordt door de verwerkingsverantwoordelijken de informatie als bedoeld in artikel 14 van de AVG verstrekt. Indien tot interventie wordt besloten, vindt de mededeling/verstrekking plaats tegelijk met de feitelijke uitvoering van de interventie.
Bijlage 1: categorieën van verwerkte persoonsgegevens
Van de subjecten over wie wordt gemeld, kunnen onderstaande gegevens, afhankelijk van de inhoud van de melding/signaal worden verwerkt.
In fase 1 van het Privacy Protocol zijn dit de volgende gegevens:
In fase 2 kunnen in aanvulling op gegevens uit fase 1 onderstaande gegevens worden verwerkt, afhankelijk van de melding en/of relevante casusinformatie:
In fase 3 kunnen in aanvulling op gegevens uit fase 1 en 2 onderstaande gegevens worden verwerkt, afhankelijk van de melding en of relevante casusinformatie:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-83063.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.