Gemeenteblad van Bunnik
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bunnik | Gemeenteblad 2025, 82399 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bunnik | Gemeenteblad 2025, 82399 | beleidsregel |
Beleidsregels erfwindturbines gemeente Bunnik
Beleidsregels erfwindturbines gemeente Bunnik
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Bunnik;
gelet op artikel 4:81, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht, artikelen 5.1, 5.8 en 5.12 van de
Omgevingswet, artikel 7.207b, tweede lid van de Omgevingsregeling, artikel 5.3, eerste lid van de
Omgevingsverordening provincie Utrecht;
De gemeente Bunnik heeft als doel om in 2040 klimaatneutraal te zijn. Om deze ambitie te behalen is het
programma Bunnik Klimaatneutraal 2040 opgesteld met bijbehorende routekaart waarin staat hoe we stap
voor stap tot dit doel komen. Eén van de door de gemeenteraad vastgestelde activiteiten in dit programma
is het opstellen van een afwegingskader voor de plaatsing van ‘kleine windmolens’, ook wel erfwindturbines.
De wens om te komen tot een afwegingskader voor erfwindturbines sluit goed aan bij de doelstellingen uit
het programma Klimaatneutraal. Hoewel de gemeente al volop inzet op de ontwikkeling van duurzame
energieprojecten, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van grootschalige zonnevelden, wenst de gemeente
ook kleinschaligere vormen van duurzame energieopwekking te ondersteunen. Erfwindturbines kunnen bij
het kleinschalig opwekken van duurzame energie een belangrijke meerwaarde hebben. Zo zorgt het
combineren van zonne- en windenergie voor een betere spreiding van energie opwek en vraag, wat de
noodzaak voor energieopslag vermindert en het elektriciteitsnet in bepaalde periodes minder belast.
Daarnaast kunnen erfwindturbines een belangrijk middel zijn om ondernemers in het buitengebied in staat
te stellen om hun bedrijfsvoering te verduurzamen. Zij hebben veelal namelijk niet voldoende aan de
bestaande mogelijkheid van het plaatsen van zon op daken. Eerder ontving de gemeente dan ook al
verscheidene omgevingsvergunningsaanvragen voor het plaatsen van erfwindturbines.
Ondanks de voordelen die erfwindturbines bieden, blijft het noodzakelijk om een goede afweging te maken
of erfwindturbines passen in het landschap voor wat betreft hun vorm en locatie. Erfwindturbines kennen
namelijk een impact op de directe omgeving (milieu, de natuur en/of de beleving van het landschap en de
cultuurhistorische elementen). Het beleidskader dat nu voorligt is helpend in het afwegen van al deze
Om het kader vorm te geven zijn verschillende partijen om advies gevraagd, waaronder de
Energiecoöperatie Bunnik, Land- en Tuinbouw Organisatie Noord, Natuur en Milieufederatie Utrecht en de
Omgevingsdienst Regio Utrecht. Aan de hand van deze input zijn de uitgangspunten van het beleid
geconcretiseerd. Omdat er op dit moment nog geen duidelijkheid is over op welke locaties uiteindelijk
initiatieven tot het plaatsen van een erfwindturbine zullen ontstaan, is ervoor gekozen om dit beleidskader
niet in participatie met inwoners op te stellen. Onder de Omgevingswet worden belanghebbende inwoners
in de gelegenheid gesteld te participeren op het moment dat een concreet initiatief tot ontwikkeling komt.
Het Aanwijzingsbesluit adviesrecht en verplichte participatie omgevingsvergunningen gemeente Bunnik
verplicht initiatiefnemer tot participatie bij een Buitenplanse OmgevingsPlanActiviteit (BOPA). De
initiatiefnemer van een plan zal op dat moment dan ook het gesprek aan moeten gaan met
belanghebbenden om het sentiment op te halen en hier in de verdere uitvoering rekening mee te houden.
Met deze beleidsregels voor erfwindturbines geeft het college van burgemeester en wethouders van de
gemeente Bunnik regels op welke wijze wordt getoetst aan omgevingsvergunningsaanvragen voor het
plaatsen van erfwindturbines. Op dit moment biedt het bestaande (tijdelijke) omgevingsplan nog geen ruimte
voor het plaatsen van deze erfwindturbines. Het doel is om op termijn de beleidsregels over erfwindturbines
te integreren in het Omgevingsplan. Totdat de mogelijkheid voor het plaatsen van erfwindturbines in het
Omgevingsplan is gerealiseerd, wordt op basis van deze beleidsregels het toetsen en vergunnen van deze
activiteit mogelijk gemaakt. Een vergunning voor een erfwindturbine wordt dan verleend voor een
Buitenplanse OmgevingsPlanActiviteit (BOPA). De voorliggende beleidsregels vormen het toetsingskader
voor de verlening van een omgevingsvergunning voor deze activiteit.
Daartoe geeft het college middels deze regels duidelijkheid over:
De gemeente hanteert een positieve grondhouding tegenover aanvragen voor de plaatsing van een
erfwindturbine. Echter, het blijft ook maatwerk. Er kunnen zich specifieke omstandigheden en belangen
voordoen waardoor een specifieke ontwikkeling toch niet door kan gaan. Het is dan ook wenselijk dat
initiatiefnemer in een vooroverleg treedt met de gemeente om in een vroeg stadium de (concept)aanvraag
Binnen de gemeente Bunnik staat men positief tegenover de realisatie van erfwindturbines. Met het
opstellen van deze beleidsregels beoogt men dan ook een ‘ja, mits’ benadering te kiezen. Met andere
woorden, het college staat open voor de plaatsing van erfwindturbines. Desondanks zal het college in enkele
gevallen toetsen of de verlening van een omgevingsvergunning in het individuele geval passend is.
Het is de verantwoordelijkheid van de initiatiefnemer om te zorgen voor een haalbaar en uitvoerbaar plan
waarbij de geldende wet- en regelgeving en andere randvoorwaarden worden gehandhaafd. Hierbij geldt
wel de kanttekening dat (nationale) normen en richtlijnen regelmatig vernieuwd worden. Het is voor de
gemeenten dan ook van cruciaal belang dat een initiatiefnemer zich aan de meest recente versie van deze
normen en richtlijnen houdt om medewerking te kunnen verlenen. Het college zal afwijzend besluiten op het
Erfwindturbines kennen in potentie een behoorlijke impact op hun direct omgeving. Hierdoor worden er aan
het plaatsen van erfwindturbines een aantal algemene voorwaarden gesteld. Indien een initiatief niet aan
één van deze voorwaarden voldoet, wordt het initiatief dan ook als niet passend beschouwd doordat de
impact daarvan niet in verhouding zou staan tot de opbrengst daarvan. Een initiatief kan dan ook alleen als
passend worden aangemerkt als:
Op grond van hoofdstuk 3 van het ‘Aanwijzingsbesluit adviesrecht en verplichte participatie
omgevingsvergunningen gemeente Bunnik’ heeft de gemeenteraad bindend adviesrecht bij de plaatsing
van sommige erfwindturbines. Indien er sprake is van adviesrecht van de raad zal het college alleen positief
besluiten op een omgevingsvergunningsaanvraag als de gemeenteraad een positief advies heeft
In zijn afwegingen acht het college het van zeer groot belang dat een erfwindturbine zorgvuldig ruimtelijk is
ingepast op haar locatie en de impact van de erfwindturbine op haar directe omgeving in verhouding staat
tot de opbrengst van de turbine. Het college beschouwt erfwindturbines dan ook alleen als wenselijk als de
situering en kenmerken van de te plaatsen erfwindturbine voldoen aan de volgende ruimtelijke
2.3.3. Nadere ruimtelijke afwegingen
Het plaatsen van een erfwindturbine is maatwerk. Bij het maken van een afweging of de erfwindturbine wel
of niet wenselijk is op een locatie wordt dan ook een situatie specifieke afweging gemaakt over de
wenselijkheid van het initiatief. Hierbij zal het college in ieder geval kijken naar de impact van het initiatief op
Indien het college van mening is dat het initiatief onevenredig veel impact heeft ten aanzien van één of
meerdere van bovenstaande aspecten kan het college besluiten om alsnog geen medewerking te verlenen
of nadere instructies te geven ten aanzien van de plaats, omvang, het gebruik en de ruimtelijke inpassing
3. Passende locaties voor een erfwindturbine
Het college ziet kansen voor de plaatsing van erfwindturbines bij:
Deze locaties bieden door hun ligging genoeg kansen voor een rendabele energie opwek, doordat het hier
relatief hard waait. Daarnaast geldt voor het bedrijventerrein dat de erfwindturbines hier als minder storend
worden ervaren doordat er nauwelijks woningen aanwezig zijn in dit gebied.
Ondanks dat er sprake is van een positieve grondhouding van de gemeente Bunnik, zijn er toch gebieden
waar de ontwikkeling van erfwindturbines op voorhand als niet wenselijk wordt bestempeld. Het betreft hier
locaties binnen de volgende gebieden.
Naar mening van het college weegt in deze gebieden de potentiële opbrengst van een erfwindturbine in
duurzame energie niet op tegen de negatieve impact van de turbine op de directe omgeving. Het college
zal dan ook geen medewerking verlenen aan initiatieven binnen deze gebieden om de cultuurhistorische-,
landschappelijke- en/of natuurwaarden van deze gebieden te beschermen en om de leefbaarheid in de
3.1.1. Locatie specifieke omstandigheden
Locatie specifieke omstandigheden kunnen aanleiding zijn om een extra afweging te maken, boven op het
algemene afwegingskader. In onderstaande lijst van locatie specifieke omstandigheden geldt eveneens een
‘ja, mits’ benadering, maar gelden er extra randvoorwaarden. Het gaat daarbij om de plaatsing van
In bijlage 2 treft men een kansenkaart met daarin overzicht van de locaties die door de gemeenten kansrijk
worden geacht, locaties waar extra aandachtspunten gelden én locaties die niet kansrijk zijn voor de
4. Aan te leveren documenten bij een omgevingsvergunning
Voor het indienen van de omgevingsvergunning voor de erfwindturbine is het van belang dat in ieder geval
de volgende stukken compleet aangeleverd worden zodat het college voldoende in staat wordt gesteld om
de aanvraag te beoordelen a.d.h.v. deze beleidsregels:
De in de “NWEA Afvinklijst Miniwind- en Kleinschalige windmolens” ”(Afvinklijst-miniwind-en-kleinewindmolens.pdf (nwea.nl)) genoemde aspecten van de aanvraag, te weten:
sjabloon voor het participatieverslag zijn te vinden op de website van de gemeente.
de BOPA-handleiding van de gemeente Bunnik.
Deze beleidsregels zullen worden geëvalueerd na het verlenen een omgevingsvergunning voor de plaatsing
uiterlijk 2 jaar na het inwerkingtreden. De beleidsregels zullen eerder dan 2 jaar worden geëvalueerd op het
moment dat er een omgevingsvergunning is afgegeven voor 5 afzonderlijke erfwindturbines of als er
zwaarwegende redenen zijn om het beleid eerder te evalueren.
Aldus besloten op 11 februari 2025.
College van burgemeester en wethouders van de gemeente
Bunnik,
de secretaris de burgemeester,
dhr. M.R. van der Jagt dhr. R. van Bennekom,
Bijlage 1 – Definitie van erfwindturbine binnen de beleidsregels
Een erfwindturbine is een vorm van een kleinschalige windturbine die wordt ingezet voor de opwek van duurzame energie ‘achter de meter’. Dit betekent dan ook dat het overgrote deel van de energie die wordt opgewekt direct en ter plekke wordt verbruikt. Een eventueel overschot kan terug geleverd worden aan het net. Ten behoeve van dit beleidskader kijkt de gemeente in basis naar erfwindturbines van het HAT-type, met een minimale ashoogte van 10 meter en maximale ashoogte van 20 meter.
Bij uitzondering is een aanvraag tot vergunning ook mogelijk voor erfwindturbines:
Erfwindturbines van het HAT-type kenmerken zich door een as die evenwijdig aan de windrichting ligt. De wieken van de rotor staan loodrecht op de wind. Indien de turbine actief is, staat deze turbine met de neus in de wind. Verandert de wind van richting, dan zal de turbine opzoek gaan naar een nieuwe optimale stand ten opzichte van de wind met gebruik van een windvaan of kruimotor. Het kenmerkende beeld van een HAT-type turbine zijn de windturbines met 3 wieken, maar er zijn ook voorbeeld van HAT-type turbines met 2 wieken of een groter aantal wieken dat wordt omringd door een ring. Bij erfwindturbines van het VAT-type staat de as, in tegenstelling tot bij het HAT-type, loodrecht op de windrichting. De wieken zijn evenwijdig aan deze as bevestigd. Doordat deze turbines de wind loodrecht op de wieken vangen, is dit type turbines niet afhankelijk van de windrichting. Er zijn voorbeelden van VAT-turbines met volledig dichte rotorbladen (Savonius-type) als met open rotorbladen (Darrieus-type).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-82399.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.