Gemeenteblad van Helmond
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Helmond | Gemeenteblad 2025, 82312 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Helmond | Gemeenteblad 2025, 82312 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels subsidie nieuwkomersonderwijs Helmond 2025 – 2026
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
activiteiten: Interventies, programma’s, of voorzieningen die in de gemeente worden uitgevoerd en bijdragen aan de maatschappelijke doelen zoals genoemd in artikel 4. Een interventie of programma is een aanpak met een weldoordachte, doelgerichte en systematische werkwijze (een methode of methodiek), met een nader omschreven tijdsduur en frequentie;
nieuwkomersleerling: een brede groep kinderen en jongeren. Als eerste vallen onder de noemer nieuwkomersleerlingen kinderen die recent in Nederland zijn aangekomen en zich vestigen in onze gemeente. Dit kan variëren van kinderen van vluchtelingen en asielzoekers tot kinderen van migranten die zich in de regio vestigen voor werk. Daarnaast is er ook een groep leerlingen die naar Nederland zijn gekomen zonder ouder of voogd. Dit zijn Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV). Daarnaast zijn nieuwkomersleerlingen ook kinderen die in Nederland geboren zijn, maar anderstalige ouders hebben en hierdoor geen Nederlands spreken in de thuiscontext. Hierdoor zijn ze niet of onvoldoende vaardig in het Nederlands en hebben ze een ontwikkelachterstand ten opzichte van leeftijdsgenoten. Deze groep leerlingen heeft specifieke onderwijsbehoeften vanwege hun achtergrond, taalbarrières en de mogelijke noodzaak voor sociaal-emotionele ondersteuning;
nieuwkomersonderwijs: de onderwijsvoorzieningen en ondersteuningsmaatregelen die speciaal zijn ontworpen om nieuwkomersleerlingen te helpen integreren in het Nederlandse onderwijssysteem. Dit omvat intensieve taalprogramma's, cultuuroriëntatie, en aangepaste leertrajecten die rekening houden met de diverse achtergronden en behoeften van de leerlingen;
nieuwkomersvoorziening: Een gespecialiseerde onderwijsvorm (zoals Onderwijs aan Nieuwkomers (OAN), Eerste Opvang Anderstaligen (EOA), of internationale schakelklas (ISK)) die bedoeld is om nieuwkomersleerlingen te ondersteunen bij hun overgang naar het reguliere onderwijssysteem. De voorziening, waar kinderen ongeveer een jaar (PO) of twee jaar (VO) doorbrengen, richt zich op kinderen en jongeren die recent in Nederland zijn aangekomen met onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal om naar school te kunnen gaan. Op de nieuwkomersvoorziening krijgen de leerlingen intensief onderwijs in het Nederlands, leren ze over de Nederlandse normen, waarden en cultuur en krijgen ze les in vakken die zo ook gaan krijgen op de vervolgschool. De klassen zijn kleinschalig met intensieve begeleiding en er wordt gebruik gemaakt van methoden en materialen die speciaal zijn ontwikkeld voor kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2);
Artikel 2 Wat willen we bereiken met de subsidieregeling?
We willen dat ieder kind de kans krijgt zich optimaal te ontwikkelen, talenten tot bloei te laten komen en op te groeien tot een zelfstandig en betrokken inwoner. De initiatieven die de gemeente (mede) steunt om ontwikkelachterstanden bij Helmondse kinderen t/m 13 jaar te verkleinen en te voorkomen worden uitgevoerd vanuit het ontwikkelkansenbeleid.
Het aantal nieuwkomersleerlingen dat in Helmond woont neemt toe. Zowel binnen de voorziening voor nieuwkomers (de OAN) als de reguliere basisscholen zien we dat er meer nieuwkomersleerlingen staan ingeschreven. Deze kinderen lopen een groter risico op een ontwikkelachterstand. Aspecten als anderstaligheid, sociaal-emotionele problemen of een zorgvraag zorgen ervoor dat de leerlingen meer moeite hebben om mee te komen in het Nederlandse onderwijssysteem. Tegelijkertijd zien we dat de leerkrachten voor de klas ook meer vaardigheden nodig hebben om de nieuwkomersleerlingen op een passende manier te begeleiden.
Met de subsidie nieuwkomersonderwijs 2025 – 2026 willen we de kennis en expertise, en daarmee het ondersteuningsniveau, op het gebied van nieuwkomersonderwijs binnen het Helmondse primair onderwijs vergroten. Op deze manier zorgen we ervoor dat nieuwkomersleerlingen kansrijk, gezond en veilig opgroeien, zodat ze – eenmaal volwassen – kunnen meedoen, rondkomen en vooruitkomen (Externe link: Meerjarenprogramma jeugd 2024-2032).
Artikel 4 Welke activiteiten komen in aanmerking voor subsidie?
Subsidie kan worden aangevraagd voor het versterken van gerichte begeleidings- en ondersteuningsactiviteiten voor nieuwkomersleerlingen binnen een Helmondse school voor primair onderwijs en/of in samenwerking tussen Helmondse scholen voor primair onderwijs. Deze activiteiten omvatten onder andere deskundigheidsbevordering van onderwijsprofessionals, ontwikkeling van specifieke lesmethoden of materialen voor taalontwikkeling en integratie, en extra begeleidingstrajecten die aanvullend zijn op het reguliere curriculum.
Bovengenoemde activiteiten zijn gericht op nieuwkomersleerlingen uit groep 3 tot en met 8 in het primair onderwijs die langer dan één jaar in Nederland verblijven. Het college stelt geen subsidie beschikbaar voor nieuwkomersleerlingen die korter dan 1 jaar in Nederland zijn. Hiervoor stelt de Rijksoverheid middelen beschikbaar via de Rijksbekostiging voor nieuwkomers.
Artikel 6 Aan welke vereisten moet de subsidieaanvraag voldoen?
In aanvulling op de Asv moet de aanvraag voldoen aan de volgende vereisten:
Artikel 9 Hoe wordt de subsidie verdeeld?
Het subsidiebedrag wordt bepaald op basis van het aantal nieuwkomersleerlingen dat langer dan één jaar in Nederland verblijft en staat ingeschreven op de aanvragende school op peildatum 1 februari 2025 en wordt vervolgens naar rato verdeeld onder de aanvragers die in aanmerking komen voor de subsidie.
Artikel 10 Wanneer weigeren wij een subsidieaanvraag?
In aanvulling op de in de Awb en de ASV genoemde weigeringsgronden kan het college een verzoek om subsidieverlening weigeren als:
Hoofdstuk 3 Subsidievaststelling
Artikel 13 Wanneer wordt de subsidie lager vastgesteld?
Indien na herhaalde verzoeken vanuit de gemeente de benodigde verantwoordingsstukken of andere vereiste gegevens niet worden aangeleverd, wordt de subsidie verlaagd met 25% tot 50%, afhankelijk van de aard en omvang van de ontbrekende gegevens en de gevolgen daarvan voor de beoordeling van de subsidie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-82312.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.