Verkeersbesluit voor het aanwijzen van parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen aan Oude Dreef te Waddinxveen

238170

  • 1.

    Aanleiding

Waddinxveen werkt aan een duurzame, bereikbare en energiezuinige gemeente met een schonere lucht. Mobiliteit speelt hierbij een belangrijke rol in. Eén derde van de CO2-uitstoot in de gemeente wordt veroorzaakt door verkeer. Waddinxveen kiest er daarom voor om uiteindelijk al het verkeer emissievrij te maken. Het is helaas niet voor iedere eigenaar van een elektrisch voertuig mogelijk het voertuig op eigen terrein te plaatsen en daarop te laden. Hierom kan door inwoners een aanvraag voor een laadpaal in de buurt gedaan worden. Daarnaast kan de gemeente op basis van inzicht in data besluiten om opdracht te geven tot uitbreiding van het laadnetwerk. De gemeente wil elektrisch rijden aanmoedigen, waardoor er parkeervakken in de openbare ruimte ingericht moeten worden voor het opladen van elektrische voertuigen. Hierdoor worden inwoners niet ontmoedigd om een elektrische auto aan te schaffen.

 

  • 2.

    Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaten- en volmachtenlijst 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

  • 3.

    Motivering

De gemeente wil laadpalen bij openbaar parkeerplekken plaatsen omdat:

  • In het gemeentelijk beleid ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ is opgenomen dat wij het aantal elektrische auto’s in de gemeente willen verhogen. Het opzetten van een adequaat laadpaalnetwerk zien wij als een voorwaarde om deze doelen te behalen.

  • Elektrische voertuigen bij het rijden geen fijnstof uitstoten, dat de luchtkwaliteit in Waddinxveen verbeterd. Dit sluit aan bij het gestelde doel uit het Schone Lucht Akkoord (SAL).

  • Een belangrijk deel van alle CO2 uitstoot binnen de gemeente komt van autoverkeer. Elektrische voortuigen stoten bij het rijden geen CO2 uit, dat de milieuschade van autorijden verminderd.

  • Elektrische voertuigen veroorzaken minder stank en zijn stiller, waardoor de leef kwaliteit in de gemeente verbeterd.

     

  • 4.

    Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur.

De politie adviseert positief op de in te richten parkeer- plaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen op weggedeelten die in het beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Waddinxveen.

 

  • 5.

    Belangenafweging

     

  • In het gemeentelijk beleid ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ is opgenomen dat wij het aantal elektrische auto’s in de gemeente willen verhogen. Het opzetten van een adequaat laadpaalnetwerk zien wij als een voorwaarde om deze doelen te behalen.

  • Het plaatsen van een object, in dit geval een laadpaal, kan gevolgen hebben voor de stoep of straat. Bij het plaatsen van een laadpaal wordt er altijd op gelet dat er voldoende ruimte overblijft dat men zich langs de paal kan verplaatsen. Hierbij letten wij op toegankelijkheidsrichtlijnen.

  • Hoogwaardig groen zal nooit beschadigd worden bij het plaatsen van een laadpaal. Mocht het nodig zijn om een laadpaal in het groen te plaatsen, dan zal hierbij enkel een klein stuk niet-hoogwaardig groen ter grootte van de paal weggehaald worden.

  • De parkeervakken zijn bij de gemeente in beheer.

  • Volgens het document ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ wordt bij een aanvraag getoetst of er binnen 200m van de aanvrager een andere openbare laadpaal aanwezig is. In deze situatie is dit niet het geval. Dit is voor de gemeente een van de redenen om deze aanvraag goed te keuren.

  • De bezettingsgraad op dit stuk van Oude Dreef is als volgt volgens onze metingen uit september 2023:

     

    • o

      Dinsdag 12 sep ochtend: bezettingsgraad 100%

    • o

      Dinsdag 12 sep middag: bezettingsgraad 100%

    • o

      Dinsdag 12 sep avond: bezettingsgraad 43%

    • o

      Woensdag 13 sep nacht: bezettingsgraad 29%

    • o

      Donderdag14 sep avond: bezettingsgraad 45%

    • o

      Zaterdag16 sep ochtend: bezettingsgraad 51%

Op het hoogste punt van de meting(100%) is er sprake van parkeerdruk (90% of hoger) in deze straat.

  • De gemeente erkent in het document ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ dat een parkeervak dat enkel gebruikt mag worden door elektrische voertuigen een (tijdelijk) daling van de bezettingsgraad kan hebben. Hierdoor neemt de bezettingsgraad op andere parkeervakken toe en daarmee de kans op parkeerdruk. Dit komt mede omdat een elektrisch voertuig moet worden verplaatst wanneer deze volledig is opgeladen. In dit stuk van Oude Dreef zal de parkeerdruk dus nog verder toenemen door het aanwijzen van dit parkeervak voor het opladen van elektrische voertuigen.

  • Om deze impact te minimaliseren wordt er vooralsnog slechts één van de twéé aangewezen parkeervakken gereserveerd voor elektrische auto’s. Het inrichten van het tweede parkeervak alsmede het plaatsen van het onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” wordt gedaan als er daadwerkelijk één of meer aanvragen voor een oplaadpaal op minder dan 200 meter van deze oplaadpaal zijn ingediend bij de gemeente en/of het daadwerkelijke verbruik het inrichten van het tweede parkeervak rechtvaardigt

  • In het ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ is omschreven dat een laadpaal geplaatst wordt binnen 200 meter van de aanvrager. Gezien het feit dat parkeerdruk een veelvoorkomende bezwaargrond is, is gekeken voor een locatie binnen 200 meter waar de parkeerdruk significant lager is. Daarnaast moet ook rekening worden gehouden met de andere aspecten die in het beleid zijn omschreven zoals het opzetten van een dekkend laadpaalnetwerk, de ondergrondse infrastructuur, zichtbaarheid etc. Hierdoor is niet elk parkeervak geschikt voor deze transformatie. Op basis van deze criteria is geen alternatief gevonden.

  • Ook blijkt uit recente jurisprudentie, zoals bijvoorbeeld de uitspraak van 9 mei 2023 van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant, ECLI:NL:RBZWB:2023:3170, dat niet gezegd kan worden dat het aanwijzen van één parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen zodanig nadelig is voor de omwonenden in verhouding tot de belangen van het opzetten van een deugdelijke laadinfrastructuur, dat de keuze die het college heeft gemaakt onevenredig is.

  • Ook in jurisprudentie heeft de Raad van State aangegeven, dat een hoge parkeerdruk op zichzelf geen reden vormt om van het plaatsen van een laadpaal af te zien. Elektrische auto’s moeten immers worden opgeladen. Zie de uitspraak ECLI:NL:RVS:2018:489.

    Wegens bovenstaande redenen acht de gemeente het nodig om dit besluit te nemen op deze locatie, ondanks de bestaande parkeerdruk.

     

  • 6.

    Bekendmaking van het verkeersbesluit

Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt op www.officielebekendmakingen.nl en in het Hart van Holland op de gemeentepagina. Tegen het verkeersbesluit kunt u bezwaar maken. Ga daarvoor naar Externe link: www.waddinxveen.nl/bezwaar.

 

  • 7.

    Besluit

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • door het plaatsen van bord E8c van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” twee parkeervakken aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen op de volgende locatie(s); Oude Dreef 4

  • vooralsnog één parkeervak in te richten als laadvak;

  • indien dit parkeervak veel wordt gebruikt, zal het tweede parkeervak worden ingericht.

  • het inrichten van het tweede parkeervak alsmede het plaatsen van het onderbord OB504“twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” wordt gedaan als er daadwerkelijk één of meer aanvragen voor een oplaadpaal op minder dan 200 meter van deze oplaadpaal zijn gedaan en/of het daadwerkelijke verbruik dit inrichten van het tweede parkeervak rechtvaardigt.

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening.

Waddinxveen, 26 februari

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

de beleidsadviseur verkeer,

Alex Lochtenbergh

Naar boven