Gemeenteblad van Waddinxveen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waddinxveen | Gemeenteblad 2025, 80438 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waddinxveen | Gemeenteblad 2025, 80438 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het aanwijzen van parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen aan Oude Dreef te Waddinxveen
Waddinxveen werkt aan een duurzame, bereikbare en energiezuinige gemeente met een schonere lucht. Mobiliteit speelt hierbij een belangrijke rol in. Eén derde van de CO2-uitstoot in de gemeente wordt veroorzaakt door verkeer. Waddinxveen kiest er daarom voor om uiteindelijk al het verkeer emissievrij te maken. Het is helaas niet voor iedere eigenaar van een elektrisch voertuig mogelijk het voertuig op eigen terrein te plaatsen en daarop te laden. Hierom kan door inwoners een aanvraag voor een laadpaal in de buurt gedaan worden. Daarnaast kan de gemeente op basis van inzicht in data besluiten om opdracht te geven tot uitbreiding van het laadnetwerk. De gemeente wil elektrisch rijden aanmoedigen, waardoor er parkeervakken in de openbare ruimte ingericht moeten worden voor het opladen van elektrische voertuigen. Hierdoor worden inwoners niet ontmoedigd om een elektrische auto aan te schaffen.
Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van de Mandaten- en volmachtenlijst 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De gemeente wil laadpalen bij openbaar parkeerplekken plaatsen omdat:
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur.
De politie adviseert positief op de in te richten parkeer- plaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen op weggedeelten die in het beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Waddinxveen.
Volgens het document ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ wordt bij een aanvraag getoetst of er binnen 200m van de aanvrager een andere openbare laadpaal aanwezig is. In deze situatie is dit niet het geval. Dit is voor de gemeente een van de redenen om deze aanvraag goed te keuren.
Op het hoogste punt van de meting(100%) is er sprake van parkeerdruk (90% of hoger) in deze straat.
De gemeente erkent in het document ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ dat een parkeervak dat enkel gebruikt mag worden door elektrische voertuigen een (tijdelijk) daling van de bezettingsgraad kan hebben. Hierdoor neemt de bezettingsgraad op andere parkeervakken toe en daarmee de kans op parkeerdruk. Dit komt mede omdat een elektrisch voertuig moet worden verplaatst wanneer deze volledig is opgeladen. In dit stuk van Oude Dreef zal de parkeerdruk dus nog verder toenemen door het aanwijzen van dit parkeervak voor het opladen van elektrische voertuigen.
Om deze impact te minimaliseren wordt er vooralsnog slechts één van de twéé aangewezen parkeervakken gereserveerd voor elektrische auto’s. Het inrichten van het tweede parkeervak alsmede het plaatsen van het onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” wordt gedaan als er daadwerkelijk één of meer aanvragen voor een oplaadpaal op minder dan 200 meter van deze oplaadpaal zijn ingediend bij de gemeente en/of het daadwerkelijke verbruik het inrichten van het tweede parkeervak rechtvaardigt
In het ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ is omschreven dat een laadpaal geplaatst wordt binnen 200 meter van de aanvrager. Gezien het feit dat parkeerdruk een veelvoorkomende bezwaargrond is, is gekeken voor een locatie binnen 200 meter waar de parkeerdruk significant lager is. Daarnaast moet ook rekening worden gehouden met de andere aspecten die in het beleid zijn omschreven zoals het opzetten van een dekkend laadpaalnetwerk, de ondergrondse infrastructuur, zichtbaarheid etc. Hierdoor is niet elk parkeervak geschikt voor deze transformatie. Op basis van deze criteria is geen alternatief gevonden.
Ook blijkt uit recente jurisprudentie, zoals bijvoorbeeld de uitspraak van 9 mei 2023 van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant, ECLI:NL:RBZWB:2023:3170, dat niet gezegd kan worden dat het aanwijzen van één parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen zodanig nadelig is voor de omwonenden in verhouding tot de belangen van het opzetten van een deugdelijke laadinfrastructuur, dat de keuze die het college heeft gemaakt onevenredig is.
Ook in jurisprudentie heeft de Raad van State aangegeven, dat een hoge parkeerdruk op zichzelf geen reden vormt om van het plaatsen van een laadpaal af te zien. Elektrische auto’s moeten immers worden opgeladen. Zie de uitspraak ECLI:NL:RVS:2018:489.
Wegens bovenstaande redenen acht de gemeente het nodig om dit besluit te nemen op deze locatie, ondanks de bestaande parkeerdruk.
Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt op www.officielebekendmakingen.nl en in het Hart van Holland op de gemeentepagina. Tegen het verkeersbesluit kunt u bezwaar maken. Ga daarvoor naar Externe link: www.waddinxveen.nl/bezwaar.
Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:
het inrichten van het tweede parkeervak alsmede het plaatsen van het onderbord OB504“twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” wordt gedaan als er daadwerkelijk één of meer aanvragen voor een oplaadpaal op minder dan 200 meter van deze oplaadpaal zijn gedaan en/of het daadwerkelijke verbruik dit inrichten van het tweede parkeervak rechtvaardigt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-80438.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.