Naar aanleiding van de wetgeving rondom het digitaal maken voor rijhulpsystemen en digitaliseringsopgave moeten verkeersmaatregelen onderbouwd zijn met een verkeersbesluit. Voor de kern Waardenburg zijn de verkeersbesluiten over de voorrangsregelingen en verplichte fietspaden eerder nog niet genomen.
Dit besluit legt de situatie vast zoals deze buiten met verkeersborden is aangegeven voor het gebied binnen en buiten de bebouwde kom van de kern Waardenburg.
De kruisingen zijn ingericht als voorrangskruising. In de vorige eeuw zijn de eerste verkeersborden hiervoor geplaatst. De fietspaden zijn ook al aanwezig en als zodanig aangewezen en ingericht.
Gezien de aard en inrichting van de kruisingen is een voorrangsregeling noodzakelijk en draagt deze bij aan een veilige verkeersafwikkeling.
Door de aanwijzing van de fietspaden als verplichte fietspaden wordt een scheiding van de verkeerssoorten bewerkstelligt. Dit komt de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers ten goede.
De besluiten uit die tijd zijn niet allemaal te vinden of soms onjuist gepubliceerd.
Zonder onderliggend verkeersbesluit is handhaving en het verder ontwikkelen van de digitaliseringsopgave niet mogelijk.
Op grond van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 wordt uit oogpunt van de vrijheid van verkeer dit verkeersbesluit genomen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) heeft overleg plaatsgevonden met de, namens de korpschef gemachtigde, verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid.