Terrassenbeleidsregels Maashorst

Overwegende:

 

dat het wenselijk is om geharmoniseerde terrassenbeleidsregels voor de gemeente Maashorst vast te stellen.

 

Besluit:

 

  • 1.

    De terrassenbeleidsregels gemeente Maashorst vast te stellen;

  • 2.

    De volgende overgangsbepalingen op de dag van inwerkingtreding van de Terrassenbeleidsregels gemeente Maashorst vast te stellen:

    • o

      Binnengekomen en in behandeling zijnde aanvragen voor terrassen na inwerkingtreding van deze beleidsregels worden behandeld en getoetst conform de Terrassenbeleidsregels gemeente Maashorst.

    • o

      Bestaande vergunningen worden omgezet naar nieuwe vergunningen. Bij dit besluit worden de oude vergunningen ingetrokken, maar de bestaande situatie wordt meegenomen in de toetsing van de nieuwe vergunningen.

1. Inleiding

1.1 Aanleiding

De gemeente Maashorst wenst een aantrekkelijke en bruisende gemeente te zijn. Horeca speelt hierbij een belangrijke rol, welke rol, ook binnen de in 2021 vastgestelde centrumvisie, nog verder toe zal nemen. Een gemeente als Maashorst kan niet zonder een bloeiend uitgaansleven. Een gemeente die bruist, is tenslotte ook een gemeente die bewoners, ondernemers en bezoekers aan zich bindt.

 

Binnen het straatbeeld van de gemeente Maashorst, mogen terrassen een prominente plaats innemen. Zeker bij een gemeente met zes unieke kernen en toeristisch aantrekkelijke locaties, leveren terrassen niet alleen een bijdrage aan de economie op, maar dragen zij ook bij aan de leefbaarheid en levendigheid van de kernen en aantrekkelijke locaties in de gemeente. Daar staat tegenover dat het gebruik van terrassen voor hinder en geluidsoverlast kan zorgen en door de inrichting van de openbare ruimte, de beeldkwaliteit en mogelijkheden van gebruik van de openbare ruimte kunnen beïnvloeden. Ook is een privatisering van de openbare ruimte niet gewenst.

 

In deze beleidsregels staat het belang van deze nieuwe gemeente, met al haar kernen, centraal.

 

1.2 Doelstelling en visie

Sinds 1 januari 2022 zijn de voormalige gemeenten Landerd en Uden samengevoegd naar de gemeente Maashorst. Deze fusering vraagt om uniforme kaders en werkwijze voor alle terrassen van horecagelegenheden in de gemeente Maashorst. De gemeente Maashorst heeft hele diverse en unieke kernen. Terrassen leveren in deze kernen niet alleen een bijdrage aan de economie op, maar dragen ook bij aan de leefbaarheid en levendigheid van de kernen in de gemeente. Horeca en terrassen kunnen bijdragen aan deze doelstellingen van de gemeente.

Het geheel vrijgeven van de openbare ruimte ten behoeve van terrassen, of het stellen van minimale eisen kan ongewenste ontwikkelingen tot gevolg hebben. In de horecabranche dient er altijd maatwerk te worden toegepast. In deze beleidsregels staat dan ook de praktische uitvoerbaarheid voorop die duidelijkheid moet bieden aan ondernemer, bezoeker, omwonenden en de gemeente.

 

Een terras is erg bepalend voor het straatbeeld en de uitstraling van de gemeente. De terrassen zijn mede het visitekaartje voor de kernen van de gemeente. De horecaexploitant is in beginsel verantwoordelijk voor de uitstraling en de inrichting van zijn terras en het voorkomen van overlast / schade bij derden door de exploitatie van het terras.

 

Als gemeente creëren we de voorwaarden om horecaexploitanten en hun gasten zo goed als mogelijk van dienst te kunnen zijn, in balans met het gebruik van de openbare ruimte en in harmonie met de leefomgeving. We geven ruimte waar het kan en richting waar het moet. Zo behouden we en verbeteren we de sfeer binnen onze gemeente. De gemeente heeft als rechthebbende en beheerder van de openbare ruimte de verantwoordelijkheid om de kwaliteit en de veiligheid van de openbare ruimte te waarborgen en overlast te voorkomen.

 

In deze beleidsregels staat het belang van de gemeente Maashorst, met al haar kernen, centraal. Er is oog voor de horecaexploitanten, de gebruikers van de terrassen en de effecten op de overige ondernemers die hierbij meeliften.

 

Met deze beleidsregels wordt beoogd eenduidige en transparante regels te stellen op het gebied van de exploitatie van terrassen en de wijze van vergunningverlening. Op deze wijze zal er sprake zijn van geharmoniseerde beleidsregels op het gebied van terrassen en de eisen aan de inrichting hiervan.

 

Deze Terrassenbeleidsregels gelden, tenzij anders aangegeven, voor de gehele gemeente en zijn een toevoeging aan de regels die opgenomen staan in de Algemene plaatselijke verordening Maashorst (hierna: APV).

2. Relevante wet- en regelgeving

2.1 Algemeen Plaatselijke Verordening Maashorst (APV)

2.1.1. Definities openbare inrichting en terras

De wettelijke grondslag voor een terras staat in de APV. Onder artikel 2:27 lid 1 APV wordt onder openbare inrichting verstaan: een hotel, restaurant, pension, café, waterpijpcafé, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis of elke andere voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie ter plaatse worden bereid of verstrekt.

 

Vervolgens staat in artikel 2:27 lid 2 APV een terras als volgt omschreven: “Een buiten de in het eerste lid bedoelde besloten ruimte liggend deel waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waartegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie ter plaatse kunnen worden bereid of verstrekt, waaronder in ieder geval een terras, maakt voor de toepassing van deze afdeling deel uit van die besloten ruimte.”

 

Op basis van artikel 2:28 APV wordt gesteld dat het verboden is een openbare inrichting te exploiteren zonder of in afwijking van de vergunning van de burgemeester. Bij deze vergunning moet ook worden vermeld of een terras wordt ingenomen

2.1.2. Sluitingstijden

Artikel 2:29a en 2:29b APV vermelden de sluitingstijden die er gelden voor openbare inrichtingen inclusief het terras. Bij het innemen van een terras moet rekening ermee worden gehouden dat de sluitingstijden van het terras afwijken van de sluitingstijden van het horecabedrijf zelf (binnen-gedeelte). De burgemeester kan een ontheffing verlenen voor het afwijken van sluitingstijden.

 

Verboden gedragingen op of bij terrassen

Op basis van artikel 2.31 APV is het verboden in een openbare inrichting op het terras spijzen of dranken te verstrekken aan personen die geen gebruik maken van het terras, de orde verstoren of zich in de openbare inrichting te bevinden na sluitingstijd (m.u.v. personeel).

 

2.2 Verordening Fysieke Leefomgeving gemeente Maashorst (VFL)

2.2.1. Collectieve festiviteit, incidentele festiviteit of onversterkte muziek

Het Activiteitenbesluit, zoals dat gold voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet, geeft algemene voorschriften waaraan de horecabedrijven zich moeten houden. Een onderdeel van het Activiteitenbesluit betreffen de geluidvoorschriften. Zie 2.4. Wet Milieubeheer1. Het afwijken van de normen van het Activiteitenbesluit (hogere geluidsproductie) kan worden toegestaan via de zogenaamde twaalfdagenregeling. Het doel van de twaalfdagenregeling is om inrichtingen zoals horecabedrijven de mogelijkheid te bieden gedurende een aantal dagen activiteiten in de inrichting te organiseren, die normaal vanwege de strenge geluidsnormen niet mogelijk zijn.

 

Deze regeling is uitgewerkt in hoofdstuk VII in de VFL. Zij omvat per jaar een aantal collectief aangewezen dagen voor festiviteiten die niet aan één inrichting gebonden zijn, zoals de carnavals- en kermisdagen. In de VFL staan ook de geluidsnormen bepaald die gelden voor een collectieve of incidentele festiviteit. Hiernaast staan in de VFL ook regels ten aanzien van onversterkte muziek.

 

2.3 Alcoholwet

De Alcoholwet is van oudsher een volksgezondheidswet en gaat in de basis over het verstrekken van alcoholhoudende drank en sinds 1991 ook over eerlijke mededinging van paracommerciële instellingen. De wet kent ge- en verboden en heeft een imperatief karakter. De gemeente kan daar, waar deze landelijke wet het toestaat, verordeningen maken en op andere onderdelen heeft de gemeente (de burgemeester) ruimte om maatwerk te bieden. Voldoe je aan de bepalingen van de Alcoholwet, dan moet de gevraagde vergunning worden verleend. Dan kan het toch zijn dat de vergunning bijvoorbeeld niet gebruikt mag worden, bijvoorbeeld op basis van strijd met het bestemmingsplan.

 

Op een terras waar alcoholhoudende drank wordt verstrekt voor gebruik ter plaatse bepaalt de Alcoholwet dat dit terras op de Alcoholwetvergunning moet worden vermeld. Voor de Alcoholwet geldt dat uitsluitend een terras op de Alcoholwetvergunning mag worden benoemd, indien zij in de onmiddellijke nabijheid van een horecalokaliteit is gelegen. Indien een terras onderdeel is van een inrichting, die onderdeel uitmaakt van een winkel wordt dit uitsluitend toegestaan, indien dit onmiddellijk aansluit aan een horecalokaliteit.

 

Net als in de APV is in de Alcoholwet bepaald dat de alcoholhoudende drank uitsluitend mag worden verstrekt voor gebruik ter plaatse, dus in de horecalokaliteit of op het terras. Hiernaast bepaalt de Alcoholwet dat alcoholhoudende drank slechts mag worden verstrekt aan personen van wie is vastgesteld dat deze 18 jaar of ouder zijn en de alcoholhoudende drank kennelijk niet bestemd is voor personen van wie niet is vastgesteld dat deze 18 jaar of ouder zijn. Het is verboden in de Alcoholwet om in de horecalokaliteit of op het terras de aanwezigheid toe te laten dan wel dienst te (laten) doen van een persoon die in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen verkeert.

 

2.4 Omgevingswet, Omgevingsplannen

In het omgevingsplan is bepaald of de locatie waar de horeca en de terrassen worden gevestigd of zich zal gaan vestigen, past binnen het omgevingsplan. Het komt voor dat horeca inclusief terras, die zich wil vestigen op een bepaalde locatie, in strijd is met het geldende omgevingsplan en daardoor niet kan. Het kan zijn dat bepaalde vergunningen formeel moeten worden verleend terwijl sprake is van strijdigheid met het omgevingsplan, waardoor in de praktijk geen gebruik van de vergunning kan worden gemaakt (denk bijvoorbeeld aan de Alcoholwetvergunning). Overigens is bij de horeca-exploitatievergunning strijdigheid met het omgevingsplan wel een weigeringsgrond (artikel 2:28 APV). Het omgevingsplan kan eventueel worden gewijzigd of een omgevingsvergunning voor strijdigheid met het omgevingsplan op grond van artikel 2.1, onder c van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht kan worden verleend. Hierbij hoort een ruimtelijke onderbouwing waaruit moet blijken dat de horeca met terras, of een terras op zichzelf, commercieel of paracommercieel goed is in te passen in de omgeving. Hierbij zijn verschillende aspecten van belang, zoals geluid, verkeer en parkeren.

 

2.5 Wet Bibob, integriteit en aanpak ondermijning

De Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) is een (preventief) bestuurlijk instrument. Het biedt bestuursorganen de mogelijkheid om de achtergrond van een bedrijf of persoon en de handelingen te onderzoeken. Bij horeca-exploitatievergunningen en Alcoholwetvergunningen wordt een eerste Bibob-toets altijd uitgevoerd. Het terras is een onderdeel van de horeca-exploitatievergunning.

 

2.6 Terraszoneringen centrum Uden

De Terraszonering centrum Uden behandelt de grootte van het terras dat verdeeld wordt in drie zones: serre, gevelterras en straatterras. Elke zone heeft verschillende mogelijkheden ten aanzien van inrichtingselementen zoals terrasschermen, luifels, parasols etc. Voor iedere zone is duidelijk omschreven welke mogelijkheden er zijn voor de inrichting van het terras. Met de terraszonering wordt meer duidelijkheid gegeven aan ondernemers en aan de gemeentelijke toetser.

De zonering biedt een balans tussen:

 

  • -

    Ruimtegebruik;

  • -

    Economische belangen;

  • -

    Interactie openbare ruimte en terras;

  • -

    Het waarborgen van de veiligheid en de openbare orde.

De Terraszonering betreft een actualisering van de Uitvoeringsregels Terrassen Markt Uden die in januari 2018 door het college van de voormalige gemeente Uden is vastgesteld. Echter, gezien het belang van de zonering zoals hierboven is aangegeven, is het nodig om de zonering uit te breiden naar het overig gedeelte van het centrum van de kern Uden. De Uitvoeringsregels van 2018 waren slechts beperkt tot de noord- en westzijde van de Markt in Uden. Gekozen is om nu de terraszonering te beperken tot het centrum van de kern van Uden en niet ook van toepassing te verklaren op de centra van de overige kernen. De reden hiervoor is dat het centrum van de kern van Uden zich van de centra van de overige kernen onderscheid in omvang en dichtheid van horeca. Voor deze kernen is daarom meer maatwerk vereist. De zoneringsregels met bijbehorend kaartje staan in de bijlage bij deze beleidsregels.

 

Terrassen op eigen terrein. Als de exploitant een terras exploiteert op eigen grond, bijvoorbeeld op een binnenplaats of in een afgesloten tuin, dan maakt hij geen gebruik van openbare grond of ruimte en is hij geen huur verschuldigd aan de gemeente. Er is dan ook geen huurovereenkomst voor de grond nodig. Wel dient de horecaexploitant altijd een horeca-exploitatievergunning inclusief terras aan te vragen. En uiteraard een alcoholwetvergunning voor het schenken van alcoholische dranken. Verder is het ook belangrijk om te controleren of er geen andere regels van toepassing zijn, zoals bijvoorbeeld het omgevingsplan, de bouwregelgeving of eventuele andere vergunningen.

3. Van aanvraag tot vergunning

3.1 Aanvraag

Een aanvraag voor een terras is onderdeel van de aanvraag voor een horeca-exploitatievergunning op grond van artikel 2:28 APV. Deze aanvraag wordt ten minste 8 weken voordat de exploitatie geopend is en het terras in gebruik wordt genomen ingediend bij de gemeente. De aanvraag wordt ondertekend en bevat ten minste:

  • De naam en het adres van de aanvrager;

  • De dagtekening;

  • Een aanduiding van welke onderdelen wordt gevraagd (bijvoorbeeld: terras en/of alcohol)

  • Openingstijden van het terras;

  • Een situatietekening/plattegrond van het terras op schaal 1:100 met de indeling en verdere details als bomen, bebouwing (in de omgeving), eventuele omliggende terrassen, lichtmasten, parasols (incl. afmetingen), terrasafscheidingen en locatieopslag.

3.2 Beslistermijn

In artikel 1:2 APV is de beslistermijn op een aanvraag vastgelegd. Op een aanvraag voor een vergunning (of ontheffing) wordt binnen 8 weken na de datum van ontvangst van de aanvraag beslist. De burgemeester kan de termijn met maximaal 8 weken verdagen.

 

3.3 Toetsingskader

3.3.1. Weigeringsgronden

In artikel 1.8 en 2.28 APV zijn weigeringsgronden opgenomen welke kunnen leiden tot het geheel of gedeeltelijk weigeren op een aanvraag voor een horeca-exploitatievergunning waar het terras onderdeel van is. De aanvraag voor een horeca-exploitatievergunning inclusief. terras kan op grond van artikel 1.8 en/of 2.28 van de APV worden geweigerd:

  • In het belang van de openbare orde (artikel 1:8 APV);

  • In het belang van de openbare veiligheid (artikel 1:8 APV);

  • In het belang van de volksgezondheid (artikel 1:8 APV);

  • In het belang van de bescherming van het milieu (artikel 1:8 APV);

  • Bij strijdigheid met het omgevingsplan (artikel 2.28 lid 3 APV);

  • Wanneer de woon- of leefsituatie of de openbare orde op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloedt (artikel 2:28 lid 4 APV);

  • Indien de exploitant of de leidinggevende in enig opzicht van slecht levensgedrag is (als bedoeld in de Alcoholwet) (artikel 2:28 lid 4 APV);

  • Wanneer één of meer leidinggevenden niet voldoen aan de eisen genoemd in het lid 2 van artikel 2:28 lid 4 APV);

  • Wanneer redelijkerwijs moet worden aangenomen dat de feitelijke situatie niet in overeenstemming is met de aanvraag (artikel 2:28 lid 4 APV).

Indien aan de indieningsvereisten wordt voldaan en er geen redenen zijn om te weigeren kan een horeca-exploitatievergunning met voorwaarden voor onbepaalde tijd worden verleend.

3.3.2. Periode innemen terras

Het staat de exploitant vrij gedurende het gehele jaar een vergund terras te exploiteren. In verband met onder andere sommige evenementen, reguliere weekmarkten, losse standplaatsen of beschikbaarheid parkeerplaatsen in de winter, kan de gemeente specifieke voorwaarden en/of beperkingen stellen aan de reguliere terrassen. Indien de gemeente van deze bevoegdheid gebruik maakt, wordt dit tijdig gecommuniceerd met de horecaexploitant(en) en de omgeving.

 

Bij noodzakelijke (onderhouds)werkzaamheden door of in opdracht van de gemeente moet het terras (terrasmeubilair en andere voorwerpen behorende bij het terras) op verzoek van de gemeente ook worden verwijderd door de horecaexploitant.

 

Indien mogelijk zullen (onderhouds)werkzaamheden plaatsvinden buiten het terrasseizoen (april t/m oktober). Is het niet mogelijk de (onderhouds)werkzaamheden buiten het terrasseizoen te laten plaatsvinden, dan zullen deze dan zoveel mogelijk, buiten de openingstijden van het terras plaatsvinden zodat de ondernemer zo min mogelijk hinder hiervan ondervindt. Wanneer dit niet mogelijk is zal tijdig gecommuniceerd worden met de horecaexploitanten wanneer er werkzaamheden zullen plaatsvinden zodat de ondernemer hier met zijn bedrijfsvoering rekening kan houden. Bij (onvoorziene) spoedwerkzaamheden kan het voorkomen dat de horecaexploitant gevraagd wordt op een (zeer) korte termijn het terras tijdelijk te ontruimen.

 

Ook in het geval van een evenement of algemene kermis kan het voorkomen dat op verzoek van de gemeente het terras tijdelijk moet worden ontruimd door de horecaexploitant. Dit wanneer er geen alternatieve mogelijkheden bestaan om het evenement/kermis te laten plaatsvinden. De organisator van het evenement/kermis dient aan te tonen dat er geen alternatieve mogelijkheden bestaan. In dit geval zal de burgemeester, in overleg met de horecaexploitant, tijdelijk een andere locatie voor het terras aanwijzen dan waarvoor vergunning is verleend, mits dat dit mogelijk is.

 

3.3.3. Terrasafmetingen

De afmetingen van een terras worden per situatie bepaald. Dit is afhankelijk van de mogelijkheden van de situatie en de verkeersveiligheid. In ieder geval moet rekening gehouden worden met de volgende voorwaarden:

  • De aanwezigheid van het terras mag de vrije doorgang van voetgangers en rolstoelgebruikers buiten de grenzen van het terras niet belemmeren;

  • Het gebruik van het terras vormt geen belemmering voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte;

  • Van eventuele overkappingen, parasols en zonneschermen mag zich in geopende stand geen onderdeel daarvan buiten de op de situatietekening aangegeven grenzen bevinden;

  • Brandkranen moeten vrij toegankelijk zijn voor hulpverleningsdiensten;

  • Voor hulpverleningsdiensten moet een ongehinderde doorgang van minimaal 3,50 meter breed en 4,20 meter hoog geborgd zijn;

  • Naburige woningen en/of bedrijven dienen altijd bereikbaar te blijven.

In de vergunning worden de exacte afmetingen aangegeven en hierbij dient ook een situatietekening te worden bijgevoegd. Het terras mag geen grotere afmetingen hebben dan de afmetingen die staan vermeld in de vergunning en op de situatietekening.

 

Bij uitzondering kan er besloten worden dat er gedurende een bepaalde periode een andere terrasafmeting mag worden geëxploiteerd. Dit dient in de vergunning specifiek te worden omschreven met de bijbehorende afmetingen gedurende deze periode.

 

Verder is het van belang dat altijd de grens van de zijgevel van het pand waar de horeca inrichting zich bevindt wordt aangehouden, ook voor het terras.

 

Voor het centrum van Uden is ook de Terraszonering van belang (2.6).

 

Indien er sprake is van herinrichting en/of reconstructie van de openbare ruimte en de gemeente daarbij noodzaak ziet om een bestaand terras van vorm of oppervlakte te wijzigen, en er geen alternatieve opties bestaan, dan kan de gemeente de horeca-exploitatievergunning wijzigen. Dit is onder voorbehoud van volgende voorwaarden:

  • o

    De aanpassing van het terras is noodzakelijk voor de herinrichting en/of reconstructie van de openbare ruimte;

  • o

    Alternatieve mogelijkheden worden onderzocht;

  • o

    Tijdig overleg met de horecaexploitant over de gevolgen van de wijziging en eventuele oplossingen;

  • o

    De belangen van het horecabedrijf worden betrokken bij de beoogde herinrichting en/of reconstructie.

3.3.4. Overlast, hinder en schade

De horecaexploitant is verantwoordelijk voor de exploitatie van zijn terras alsmede in het voorkomen van overlast / schade bij derden door de exploitatie. De horecaexploitant is dan ook gehouden te doen en na te laten hetgeen redelijkerwijs gevergd kan worden om hinder en overlast veroorzaakt door op het terras aanwezige bezoekers te voorkomen of te beperken.

 

In het voorkomen van overlast is het belangrijk dat de horecaexploitant zorgt voor een schoon en net terras alsmede omgeving. Tevens dient de horecaexploitant zorg te dragen dat er wordt voldaan aan de geldende geluidsregels/-normen.

 

Van de horecaexploitant mag worden verwacht dat hij alle redelijkerwijs mogelijke maatregelen treft ter voorkoming dat de gemeente of derden schade lijden ten gevolge van het gebruiken van de vergunning. De horecaexploitant is verplicht de schade, die door het gebruikmaken van de vergunning, aan eigendommen van de gemeente of van derden toebrengt te vergoeden. De gemeente kan in ieder geval niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortvloeit uit het gebruiken van het terras.

3.3.5. Muziek

Op een terras is achtergrondmuziek toegestaan. Voor muziekgeluid met een volume hoger dan achtergrondmuziek geldt het volgende: bij de toetsing van muziekgeluid wordt onderscheid gemaakt tussen versterkte en onversterkte muziek. Voor versterkte muziekgeluid gelden de geluidsnormen in het Activiteitenbesluit. Als niet aan de geluidnormen kan worden voldaan, kan voor versterkte muziek maatwerkvoorschriften worden vastgesteld. Hierbij kan worden gedacht aan verplicht stellen van een begrenzer. Onversterkte muziek is uitgezonderd. Hiervoor gelden de regels uit de VFL. Om te kunnen voldoen aan de geluidsnormen is het bij de meeste inrichtingen niet mogelijk om versterkte muziek op het terras te hebben, tenzij zij hiervoor een kennisgeving incidentele festiviteit indienen bij de gemeente of sprake is van een dag(deel) dat is aangewezen als collectieve festiviteit op grond van de VFL.

3.3.6. Verankeringen in de grond

In de aanvraag dient de horecaexploitant ook de soort, vorm en afmetingen van de gewenste verankeringen in de grond aan te geven en waarvoor deze verankeringen dienen. Bij de beoordeling van de aanvraag zal een medewerker kabels en leidingen bekijken of deze verankeringen in de grond ter plaatse mogelijk zijn. Om dit goed te kunnen beoordelen dient voor de aanvraag een altijd KLIC-melding te worden gedaan. Deze KLIC-melding met de kabel- en leidinginformatie wordt bijgevoegd als bijlage bij de aanvraag. Verder dient de horecaexploitant bij een verankering die dieper dan 50cm de grond in gaat altijd een (schriftelijke) goedkeuring voor de verankering te hebben van netbeheerders die uit de KLIC-melding naar voren zijn gekomen, ook deze dienen als bijlage bij de aanvraag meegestuurd te worden. Mocht het nodig zijn dat bepaalde kabels en/of leidingen verlegd moeten worden voor de gevraagde verankering, dan komen de kosten die gemaakt moeten worden voor het verleggen voor rekening van de aanvrager. Ondanks de toestemming zijn eventuele schades aan kabels en/of leidingen voor rekening van de aanvrager/horecaexploitant. Verankeringen dienen altijd demontabel te zijn.

 

3.4 De vergunning en voorschriften

Indien de aanvraag aan het toetsingskader voldoet, kan een terras onder voorwaarden worden verleend. Het terras is altijd onderdeel van de horeca-exploitatievergunning.

 

De vergunning is persoonsgebonden en niet overdraagbaar. Dit is om handel in vergunningen te voorkomen. Overschrijven van een vergunning op naam van een familielid of persoon die werkzaam is in het bedrijf, is dus niet mogelijk. Een opvolgende eigenaar dient altijd zelf een nieuwe vergunning aan te vragen.

3.4.1. Vergunningvoorschriften

Op grond van artikel 1.4 APV kunnen er voorschriften aan de vergunning worden verbonden. De vergunninghouder is verplicht de daaraan verbonden voorschriften en beperkingen na te komen. Onderstaand de voorschriften die standaard kunnen worden opgenomen in de horeca-exploitatievergunning voor wat betreft het terras. Indien noodzakelijk kunnen er aan de vergunning andere nadere voorschriften worden verbonden, als hiervoor vermeld in paragraaf 3.3.

 

Algemeen

  • 1.

    De terrassenbeleidsregels gemeente Maashorst zijn van toepassing op deze vergunning.

  • 2.

    De vergunning is persoons- en inrichting gebonden en niet aan derden overdraagbaar;

  • 3.

    De vergunning wordt verleend voor de exploitatie van de inrichting ‘<naam inrichting>’ gevestigd op het perceel: <straatnaam en huisnummer> , <postcode en plaatsnaam>;

  • 4.

    De vergunning geldt voor de volgende lokaliteiten en terrassen:

    Situering in de inrichting en eventuele benaming:

    Oppervlakte in m2:

    • 1.

      Lokaliteit 1

    XX m2

    • 2.

      Lokaliteit 2

    XX m2

    • 3.

      Terras 1

    XX m2

  • 5.

    De vergunning is geldend voor onbepaalde tijd;

  • 6.

    Eventuele aanwijzingen en/of bevelen gegeven door de politie en/of andere door mij aangewezen ambtenaren dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd;

  • 7.

    In het bezit dient te zijn van een alcoholwetvergunning om alcoholische dranken te mogen serveren en/of aan te reiken op het terras;

  • 8.

    Het terras is onder voorbehoud van mogelijk toekomstige herinrichting en/of reconstructie van de openbare ruimte. De gemeente kan in dat geval de horeca-exploitatievergunning ambtshalve wijzigen, onder voorbehoud van voorwaarden.

Veiligheid en overlast

  • 9.

    U zorgt ervoor dat bezoekers geen glaswerk buiten de inrichting brengen en laten. Het terras valt onder de inrichting;

  • 10.

    In het geval van calamiteiten dient het terras en bijbehorende toebehoren direct op verzoek te worden verwijderd;

  • 11.

    Voor hulpverleningsdiensten moet een ongehinderde doorgang van minimaal 3,50 meter breed en 4,20 meter hoog geborgd zijn;

  • 12.

    Brandkranen moeten vrij toegankelijk zijn voor hulpverleningsdiensten;

  • 13.

    U bent gehouden te doen en na te laten hetgeen redelijkerwijs gevergd kan worden om hinder en overlast veroorzaakt door op het terras aanwezige bezoekers te voorkomen of te beperken;

  • 14.

    Obstakels, in welke vorm dan ook, dienen duidelijk gemarkeerd te worden en zodanig worden geplaatst dat daardoor geen hinder, schade of overlast wordt veroorzaakt voor derden, noch dat de plaatsing daarvan op enigerlei wijze kan leiden tot gevaarlijke situaties;

Inrichting terras

  • 15.

    De inrichting van het terras moet zodanig zijn, dat voetgangersverkeer, waaronder tevens wordt verstaan kinderwagens, rolstoelen en scootmobielen en toegangen tot ruimten van derden niet wordt belemmerd;

  • 16.

    Een eventueel aanwezige blindengeleidestrook moet aan weerszijden met minimaal 60 centimeter vrijgehouden wordt;

  • 17.

    Het terrasmeubilair moet van hoogwaardig en brandveilig/brandvertragend materiaal zijn, dat past bij de omgeving en de inrichting;

  • 18.

    Indien u gebruik maakt van tappunten, dan wel kook- en/of grilapparatuur op uw terras dient u er zorg voor te dragen dat de omgeving geen overlast (zoals geur en/of rook) ondervindt van deze activiteiten op uw terras en de veiligheid niet in gevaar komt. Indien vereist dient u hiervoor ook de benodigde vergunning/toestemming te hebben;

  • 19.

    Het plaatsen van menuborden, bestek- en serveerkasten e.d. is enkel toegestaan binnen de grenzen van het aangewezen terras;

  • 20.

    Het plaatsen van terrasverwarming op het terras of aan de gevel is enkel toegestaan indien deze voldoet aan alle wettelijke voorschriften;

  • 21.

    Het is niet toegestaan voorwerpen zoals parasolvoeten, bloembakken, kabels e.d. aan te brengen, te bevestigen of te verankeren aan, in of op gemeentelijke eigendommen. Dit is enkel toegestaan wanneer hier uitdrukkelijk toestemming voor is verleend;

  • 22.

    Het is niet toegestaan obstakels, zoals schermen, luifels, vlonders en overkappingen aan te brengen, te hebben en te houden op het terras. Dit is enkel toegestaan wanneer hier uitdrukkelijk toestemming voor is verleend en indien wettelijke vereist een vergunning voor is verleend;

  • 23.

    Indien toestemming wordt verleend voor het plaatsen van terrasschermen, dienen de terrasschermen niet verplaatsbaar, maar wel weg neembaar te zijn (dus niet zodanig gefundeerd dat ze niet eenvoudig demontabel zijn). De terrasschermen dienen vanaf 1 meter hoogte transparant te zijn;

  • 24.

    Het terras dient voornamelijk ingericht te worden met zodanig meubilair dat het de bezoeker slechts de mogelijkheid biedt een zitplaats in te nemen, tenzij er een evenement of bijzondere omstandigheid is waarvoor een vergunning is verleend;

  • 25.

    Van eventuele overkappingen, parasols en zonneschermen mag zich in geopende stand geen onderdeel daarvan buiten de op de situatietekening aangegeven grenzen bevinden;

Muziek en evenementen

  • 26.

    Op het terras mag slechts zacht achtergrondmuziek ten gehore worden gebracht, mits het geluidsniveau binnen de voor u geldende geluidsnormen blijft;

  • 27.

    Tijdens door de gemeente toegestane evenementen in de directe omgeving van de inrichting mag het terras en bijbehorende toebehoren geen belemmering vormen en dient op verzoek te worden verwijderd;

  • 28.

    Indien aan u een evenementenvergunning is verleend gelden voor die toegestane periode de voorschriften uit de verleende evenementenvergunning;

Schoonhouden

  • 29.

    U zorgt ervoor dat het terras en de naaste omgeving steeds in een nette en opgeruimde staat wordt gehouden;

  • 30.

    Iedere keer na sluitingstijd zorgt u ervoor dat de omgeving van uw terras van eventueel van uw openbare inrichting afkomstig afval wordt opgeruimd en afgevoerd;

  • 31.

    Het is niet toegestaan om (afval)containers op uw terras te plaatsen, ook niet indien deze zijn afgeschermd met schermen of iets dergelijks;

Schade en werkzaamheden

  • 32.

    U mag enkel verankeringen in de grond aanbrengen na schriftelijk toestemming van de gemeente;

  • 33.

    U treft alle redelijkerwijs mogelijke maatregelen teneinde te voorkomen dat de gemeente dan wel derden schade lijden ten gevolge van het gebruiken van de vergunning;

  • 34.

    U bent verplicht de schade, die door het gebruikmaken van de vergunning, aan eigendommen van de gemeente of van derden toebrengt te vergoeden. De gemeente kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortvloeit uit het gebruiken van de vergunning;

  • 35.

    Indien er door de gemeente toegestane werkzaamheden uitgevoerd dienen te worden in de directe omgeving van de inrichting mag het terras en bijbehorende toebehoren geen belemmering vormen en dient op verzoek (direct) verwijderd te worden.

3.5 Leges en huur

Voor het in behandeling nemen van een horeca-exploitatievergunningsaanvraag moeten leges worden betaald. De tarieven van de leges staan in de legesverordening. Deze verordening wordt jaarlijks opnieuw geïndexeerd en vastgesteld door de gemeenteraad.

 

Voor het in gebruik nemen van openbare grond voor een terras wordt een huurovereenkomst opgemaakt die deel uitmaakt van de horeca-exploitatievergunning. Op basis van de huurovereenkomst mag u de gemeentegrond gebruiken voor het terras en wordt er jaarlijks huur in rekening gebracht voor het gebruik van de grond.

 

De tarieven voor huur van de grond om te mogen gebruiken voor een terras zijn onderverdeeld in twee verschillende gebieden en worden jaarlijks geïndexeerd. De tarieven die per 1 januari 2025 gelden zijn de volgende:

  • -

    Centrum Uden (dit gebied is aangeduid in bijlage 1) € 27,50 m2

  • -

    Alle overige gebieden € 16,50 m2

4. Toezicht en handhaving

 

Voor de openbare orde en veiligheid is het van belang dat de terrassenbeleidsregels, relevante regels uit de APV ,andere ter plekke geldende wetgeving en de vergunningsvoorschriften goed worden nageleefd. Om dit te bevorderen is toezicht en handhaving op de regels van groot belang. De aangewezen toezichthouders van de gemeente Maashorst zijn verantwoordelijk om toezicht te houden op bovengenoemde regels. Indien er wordt geconstateerd dat de exploitant zich niet houdt aan de wet- en regelgeving en/of de vergunningsvoorschriften dan wordt het handhavingstraject opgestart.

5. Overgangsbepalingen

 

Binnengekomen en in behandeling zijnde aanvragen na inwerkingtreding van deze beleidsregels worden behandeld en getoetst conform de terrassenbeleidsregels gemeente Maashorst 2025. Bestaande vergunningen worden omgezet naar nieuwe vergunningen. Bij dit besluit worden de oude vergunningen ingetrokken.

6. Citeertitel

 

Deze nadere regels worden aangehaald als Terrassenbeleidsregels gemeente Maashorst.

7. Inwerkingtreding

 

De Terrassenbeleidsregels gemeente Maashorst treedt in werking op de dag na bekendmaking.

8. Besluitvorming

 

Vastgesteld door het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Maashorst op 28 januari 2025.

Bijlage I Terraszoneringen Centrum Uden 2025 Januari 2025

 

 

zonering terrassen

 

Zone 1: serre

Deze zone geeft de meeste mogelijkheden:

 

  • binnen eigen gevelgrenzen (zijgrenzen);

  • gebouwde serre toegestaan:

    • -

      hoogte bovenzijde 1e verdiepingsvloer met maximale hoogte van 4 meter;

    • -

      transparant karakter;

  • overkapping/luifel of parasols:

    • -

      vlakvormige constructie;

    • -

      vrijstaand of verankerd op hoekpunten of aan gevel.

  • zijwanden mogelijk:

    • -

      diepte haaks op gevel max. 4 meter.

  • aanvraag omgevingsvergunning;

  • constructie mag groei en watervoorziening bomen niet hinderen;

  • onderhoudt aan openbare verlichting moet mogelijk blijven.

Zone 2: gevelterras

  • zone direct aansluitend aan voorgevel of serre (indien aanwezig);

  • binnen eigen gevelgrenzen (zijgrenzen);

  • maximale diepte conform tekening zonering terrassen;

  • Semi- privaat karakter door inrichtings- en afschermmogelijkheden.

Terrasschermen gevelterras

  • max. diepte gevelterras;

  • max. hoogte 1.8 meter, 1 meter boven maaiveld transparant;

  • eenvoudig te verplaatsen of verwijderen i.v.m. calamiteiten;

  • aanvraag omgevingsvergunning noodzakelijk.

Zonneluifels en parasols gevelterras

  • mogelijk voor plaatsing terrasdoek of (vaste) parasols;

  • uitgeklapte situatie blijft binnen het totale terras;

  • maximale hoogte 4 meter of bovenzijde 1e verdiepingsvloer (bij uitgeklapte situatie);

  • de parasols mogen aaneengeschakeld worden geplaatst;

  • verankering parasols in bestrating mogelijk;

  • aanvraag omgevingsvergunning;

  • geen permanente verankering van zonneluifel met vaste palen op hoekpunten, wel mogelijkheid om zonneluifel dagelijks met een vergrendelingssysteem te kunnen borgen voor stabiliteit;

  • doel terras: geen volledig omsloten buitenruimte met permanent binnenklimaat.

Eet- en drankbuffet, serveermeubel, buitenkassa, menu- en reclameborden

  • plaatsing binnen zone gevelterras;

  • Bij vaste elementen welke structureel op het terras aanwezig zijn, met een hoogte boven 1,20m en/of een verticaal oppervlak van meer dan 2m² is een omgevingsvergunning vereist. Voor incidentele, mobiele voorzieningen geldt deze verplichting niet.

Plantenbakken

  • geen afschermende zichtwerking, overzicht behouden op het terras;

  • aanvraag omgevingsvergunning bij hoogte boven 1 meter, oppervlak boven 2m².

Zone 3: straatterras

Zonering op de Markt

  • binnen eigen gevelgrenzen (zijgrenzen);

  • aansluitend aan gevelterras richting parkeerterrein, maximale diepte 4,00m;

  • open uitstraling aan zowel zijkant als voorkant:

    • -

      alleen lage afschermingen toegestaan (maximaal 1,00m hoog)

  • flexibele invulling, geen verankering in ondergrond;

Parasols straatterras

  • uitgeklapte situatie blijft binnen terrasgrenzen;

  • de maximale hoogte 4 meter of tot 1e verdiepingsvloer (bij uitgeklapte situatie);

  • de parasols mogen niet aaneengeschakeld worden.

Zonering in de Marktstraat

  • binnen eigen gevelgrenzen (zijgrenzen);

  • alleen aan de noordzijde van de straat;

  • aan de zuidzijde van de straat i.v.m. fietsnietjes en bomen kijken naar maatwerk mogelijkheden;

  • gelegen tussen de vaste plantenbakken, los van de eigen gevel;

  • open, geen schermen en andere afscherming toegestaan;

  • flexibele invulling,

  • bij evenementen inpandige opslag terrasmeubilair.

Parasols straatterras

  • uitgeklapte situatie blijft binnen terrasgrenzen;

  • de maximale hoogte 4 meter of tot 1e verdiepingsvloer (bij uitgeklapte situatie);

  • de parasols mogen niet aaneengeschakeld worden.

Zonering overige straten (conform centrum kaart aangegeven plekken)

  • binnen eigen gevelgrenzen (zijgrenzen);

  • tegen de eigen gevel aan;

  • open, geen schermen en andere afscherming toegestaan;

  • flexibele invulling,

  • bij evenementen inpandige opslag terrasmeubilair.

Parasols straatterras

  • uitgeklapte situatie blijft binnen terrasgrenzen;

  • de maximale hoogte 4 meter of tot 1e verdiepingsvloer (bij uitgeklapte situatie);

  • de parasols mogen niet aaneengeschakeld worden.

Algemeen

Openbaar Gebied

  • terras vergunning / overeenkomst met de gemeente noodzakelijk;

  • gronden blijven gemeentelijke eigendom;

  • alleen ten dienste van terras meubilair e.d. niet ten dienste van afvalcontainers en/of opslag faciliteiten;

  • behoudt van de bestaande bestrating:

    • -

      vlonders en vloerbedekking is niet toegestaan;

  • horeca ondernemer houdt de bestrating schoon.

bomen en lantaarnpalen

  • bomen en lantaarnpalen vrij houden van obstakels;

  • geen obstakels die groei en regenwatertoevoer bomen verstoren.

verlichting

  • de verlichting mag niet hinderlijk zijn naar de omgeving;

  • APV , algemene regels lichthinder NSVV.

reclame

  • conform reclamebeleid;

  • alleen toegestaan binnen de aangegeven terrasgrenzen, geen extra ruimte buiten deze zones.

Bijlage 2 Kaart Centrum Uden (m.b.t. tarieven)

 

 

Naar boven