Verkeersbesluit Inrichten voetgangerszone voor Prinsenstraat en een deel van het Kerkplein in Dalfsen. Uitgezonderd fietsen en laden en lossen.

Burgemeester en wethouders van gemeente Dalfsen hebben besloten over te gaan tot het inrichten van een voetgangerszone voor Prinsenstraat en een deel van het Kerkplein. Een uitzondering wordt gemaakt voor fietsen en laden en lossen. Onmiddellijk laden en lossen is toegestaan van ma. t/m za. tussen 07:00-12:00 uur.

Gelet op:

• de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

• de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

• de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW).

 

Samenvatting

Voor Prinsenstraat en Kerkplein wordt een voetgangerszone ingesteld. Daarbij worden fietsers en bevoorradend verkeer, voor onmiddellijk laden en lossen binnen venstertijden, toegestaan.

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Deze bevoegdheid is door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de medewerker verkeer en vervoer.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

 

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

 

● De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

● Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Overweging

Door de gemeenteraad van Dalfsen is het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan 2016 - 2026 (GVVP) vastgesteld. Prinsenstraat en Kerkplein zijn daarbij gecategoriseerd als erftoegangsweg, wat inhoudt dat de verkeersfunctie van deze wegen ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie.

 

De gemeenteraad heeft in januari 2021 besloten dat de Klimaatwinkelstraat als eerste deel van het ‘Centrumplan Dalfsen’ wordt aangepakt. Dit project sluit aan op de ambitie uit de Centrumvisie voor vergroening van het centrum en past bij de projecten voor ‘Klimaatbestendige oplossingen’ binnen de Regio Deal. In april 2022 heeft de raad kaders meegegeven voor het ontwerp. Prinsenstraat en Kerkplein worden op duurzame en klimaat-bestendige manier ingericht als een aantrekkelijk winkel- en verblijfsgebied. Voetgangers en fietsers hebben hier het primaat. Eén van de kaders is dat de Klimaatwinkelstraat (grotendeels) autovrij wordt.

 

Participatie

Bij de voorbereiding en tijdens het ontwerpproces, zijn door de gemeente in de periode van oktober 2022 tot en met mei 2023 diverse inloop- en informatiebijeenkomsten georganiseerd voor ondernemers en aanwonenden. Ondernemers en aanwonenden zijn ook persoonlijk bezocht. Vertegenwoordigers van belangengroepen, zoals Veilg Verkeer Nederland, Stichting Platform Gehandicapen Dalfsen, Historische kring Dalfsen en de protestantse kerk zijn ook betrokken. Naar aanleiding van alle reacties en de uitkomst van de vergadering van de raadscommissie van 3 april 2023, is het ontwerp op onderdelen aangepast.

 

Op 23 juni 2023 heeft de raad het college opgedragen een verkeersplan op te stellen voor de Klimaatwinkel-straat. Op 13 november 2024 is dit plan door het college geaccordeerd. Op 2 december 2024 is het verkeersplan vastgesteld door de raad. Het verkeersplan dient als baisis voor dit verkeersbesluit.

 

 

 

Inrichting als voetgangerszone

Naar aanleiding van het in dit verkeersplan vastgestelde verkeersgebruik en de verkeerscirculatie worden Prinsenstraat en Kerkplein aangeduid als voetgangerszone. Dit gebeurt door het plaatsen van begin/einde zoneborden G7 van bijlage 1 van het RVV 1990. Door middel van onderborden met de tekst: ‘fietsen toegestaan’ mag deze groep verkeersdeelnemers ook gebruik maken van de Klimaatwinkelstraat. Het onmiddellijk laden en lossen van goederen is tijdens venstertijden toegestaan. Ook dit wordt middels een onderbord aangegeven.

 

Bevoorrading en rijrichting

Voorafgaand aan de inrichting van de Klimaatwinkelstraat is, begin mei 2024, een inventarisatie uitgevoerd onder de ondernemers wat betreft bevoorrading en bereikbaarheid. Uitkomst van dit onderzoek en de daarop volgende gesprekken is dat een venstertijd voor het onmiddellijk laden en lossen tussen 07:00 en 12:00 uur realiseerbaar is.

 

Door de plaatsing van bebording ontstaan vanzelf zowel verkeerscirculatie als wenselijke bevoorradingsroutes via Prinsenstraat en Kerkplein. De bevoorradingsroutes zijn:

1. Vanaf het Burgemeester van Bruggenplein over de Prinsenstraat en via de zuidzijde van het Kerkplein naar Molendijk.

2. Vanaf Molendijk via de oost- en noordzijde van het Kerkplein naar de Bloemendalstraat.

3. De westzijde van het Kerkplein blijft volledig vrij van verkeer. Alleen fietsers en voetgangers zijn hier toegestaan.

4. Aan de Vechtstraat staan historische panden. Fundering en muren zijn gevoelig voor de trillingen van langs rijdend vrachtverkeer. Om te voorkomen dat vrachtverkeer gebruik maakt van de Vechtstraat als bevoorradingsroute wordt een geslotenverklaring voor vrachtauto’s ingesteld door plaatsing van het bord C7 van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de zijde van de Vechtdijk.

 

Te verwijderen verkeersborden

Op 13 februari 2013 is een verkeersbesluit gepubliceerd. Door plaatsing van het bord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 werd een geslotenverklaring voor de Prinsenstraat ingesteld van vrijdag 17.00 uur t/m zondag 09.00 uur. Hiermee werden veiligheid en leefbaarheid vergroot. Daarnaast werden borden C2 en C3 (eenrichtingsverkeer) en borden woonerf/einde woonerf G5 en G6, allen van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst. Verwijdering van al deze borden is mogelijk omdat met het instellen van een voetgangerszone hetzelfde doel wordt bereikt. Het bord woonerf/einde woonerf kan daarom verplaatst worden naar de kruising Kerkplein met Vechtstraat. Alle onderborden ‘(brom)fietsen uitgezonderd’ worden verwijderd. Hiervoor in de plaats komen borden ‘fietsen uitgezonderd’.

 

BELANGENAFWEGING

Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekken de verkeersmaatregelen tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 komt ‘het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer’ weliswaar in het geding bij deze verkeersmaatregelen, maar dit wordt, gelet op bovenstaand, van ondergeschikt belang geacht. Voetgangers en fietsers hebben het primaat. Het belang van toegankelijkheid en veiligheid van deze kwetsbare groep verkeersdeelnemers tot het centrum weegt zwaarder.

 

De geslotenverklaring voor vrachtverkeer in de Vechtstraat is mede gebaseerd op artikel, lid 2 sub b. van bovengenoemd artikel. Namelijk ‘het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden’. Er zijn andere routes beschikbaar voor vrachtverkeer.

 

Het treffen van genoemde verkeersmaatregelen is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. Er zijn meer winkelgebeiden die getransormeerd zijn naar voetgangerszone. Dat neemt niet weg dat uit oogpunt van zorgvuldigheid een uitvoerig participatietraject is gevolgd.

 

Procedure

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. Hij bracht een positief advies uit.

 

BESLUIT

1. Het eenrichtingsverkeer op Prinsenstraat op te heffen door verwijdering van de borden RVV C2, C3, C4.

2. De geslotenverklaring van de Prinsenstraat, gedurende bepaalde dagen en tijden, op te heffen door

verwijdering van bord RVV C1 en het bijbehorende onderbord met dagen en tijden.

3. Het woonerf aan de Prinsenstraat op te heffen door verwijdering van de borden RVV G5/G6 (woonerf/einde

woonerf).

4. Het woonerf op een later moment in te laten gaan door verplaatsing van de borden RVV G5/RVV G6 naar het kruispunt zuidzijde Kerkplein met Vechtstraat.

5. Over te gaan tot plaatsing van begin/einde zoneborden RVV G7zb/RVV G7ze waardoor Prinsenstraat, en zuidzijde, westzijde en noordwestzijde van het Kerkplein, worden aangewezen als voetgangerszone, waarbij middels het plaatsen van onderborden, fietsen wordt toegestaan.

6. Bevoorradend verkeer toe te staan door aan de zoneborden RVV G7zb bij de ingang van de Prinsenstraat en aan de noordzijde van het Kerkplein onderborden toe te voegen met de tekst; uitgezonderd laden en lossen ma. t/m za 07.00 – 12.00 h.

7. Het bord RVV D5R (verplicht naar rechts) aan het eind van de Prinsenstraat, bij huisnummer 35, te plaatsen zodat wordt voorkomen dat ladend en lossend vrachtverkeer vanaf Prinsenstraat langs de westzijde van de kerk rijdt. Onder dit bord een onderbord aan te brengen met de tekst/figuratie ‘uitgezonderd fietsen’.

8. Borden RVV C2 en C3 aan de zuidzijde van het Kerkplein te plaatsen zodat daar eenrichtingsverkeer geldt. Onder deze borden een onderbord aan te brengen met de tekst/figuratie ‘uitgezonderd fietsen’.

9. Een geslotenverklaring voor vrachtauto’s in te stellen door het plaatsen van bord RVVC7 bij de Vechtstraat.

10. Het bord RVV D5R (verplicht naar rechts) te plaatsen bij de kruising Wilhelminastraat met Bloemendalstraat. Hierdoor wordt voorkomen dat gemotoriseerd verkeer komend vanaf Wilhelminastraat, het Kerkplein op rijdt. Onder dit bord een onderbord aan te brengen met de tekst/figuratie ‘uitgezonderd fietsen’.

 

Eén en ander conform de bij dit besluit behorende tekening. Om het overzichtelijk te houden staan de borden ‘einde voetgangerszone’ niet ingetekend. Deze worden echter wel geplaatst. Alle genoemde borden staan in bijlage 1 van het RVV 1990. De te verwijderen bebording is niet ingetekend.

 

Situatieschets

 

Dalfsen, 25 februari 2025

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen,

J. Rijkeboer

medewerker verkeer en vervoer

Bezwaar Dit besluit wordt openbaar bekendgemaakt in het Gemeenteblad en KERNpunten. Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden bezwaar maken. Dit doet u door een bezwaarschrift in te dienen binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit. In het bezwaarschrift moet in ieder geval staan:

- uw naam en adres;

- de datum;

- een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt en de redenen van uw bezwaar.

U moet het bezwaarschrift ook ondertekenen. Ook vragen wij u om een vermelding van het zaaknummer van het besluit waar u bezwaar tegen heeft mee te sturen en aan te geven op welk telefoonnummer of e-mailadres u te bereiken bent. Het bezwaarschrift moet u sturen naar het College van burgemeester en wethouders van Dalfsen, Postbus 35, 7720 AA Dalfsen. Het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, vanwege spoedeisend belang of omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, locatie Zwolle (Postbus 10067, 8000 GB Zwolle).

 

 

Naar boven