Gemeenteblad van 's-Gravenhage
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| 's-Gravenhage | Gemeenteblad 2025, 76465 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| 's-Gravenhage | Gemeenteblad 2025, 76465 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2025
Ten behoeve van de volwasseneneducatie in Den Haag is er een nieuwe Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2025. De Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2025 is grotendeels identiek aan de Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2022, die onbedoeld van rechtswege is vervallen en volgt deze op. Om beter in te spelen op de ontwikkelingen in de stad zijn de subsidieplafonds aangepast. Hierbij is rekening gehouden met de specifieke uitkering educatie van de Rijksoverheid die de gemeente ontvangt.
Voor het uitvoeren van de activiteiten zoals bedoeld in deze regeling vormt ‘De taal van meedoen’ – Taalnota gemeente Den Haag (RIS307986) het inhoudelijk beleidskader. De doelen uit deze nota zijn het bereiken van meer laaggeletterde inwoners onder de in de nota genoemde doelgroepen, het beter laten aansluiten van (taal)trajecten bij de behoefte van de doelgroep, meer aandacht voor digitale vaardigheden en betere samenwerking gericht op het verminderen van laaggeletterdheid.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag,
gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020,
besluit vast te stellen de navolgende Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2025:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2.1.2, 2.2.2, 2.3.2 en 2.4.2 bedoelde activiteiten.
Artikel 1.3 Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidies
Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidies in deze regeling is om te zorgen dat onderwijs bijdraagt aan de kenniseconomie van Den Haag en de regio en een impuls geeft aan sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen.
In afwijking van artikel 9, eerste en tweede lid, van de ASV wordt een aanvraag om subsidie ingediend:
a. van 1 juni tot en met 30 september in het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar, waarin de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd, zullen plaatsvinden;
b. op 1 december voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft tot en met 31 oktober van het kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.
Artikel 1.5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de voorbereiding, coördinatie, uitvoering, evaluatie of kwaliteitsverhoging en uitvoering van de activiteiten, genoemd in deze regeling.
Onverminderd de artikelen 4:37 van de Awb en artikel 12 tot en met 14 van de ASV, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
a. de subsidieontvanger werkt mee aan het onderzoek op grond van de door het college aangewezen toezichthouder;
b. de subsidieontvanger werkt mee aan inhoudelijk onderzoek ten behoeve van monitoring en evaluatie;
c. de subsidieontvanger stelt, op verzoek van het college, de ervaringen en ontwikkelde producten ter beschikking aan andere scholen of instellingen;
d. de subsidieontvanger werkt met een evaluatiesystematiek of een tevredenheidsmeting onder deelnemers en deelt de resultaten daarvan in de jaarverantwoording.
Het college beslist, in afwijking van artikel 10, tweede lid, van de ASV binnen 12 weken na sluiting van de aanvraagtermijnen bedoeld in artikel 1.4, tweede lid, nadat de volledige digitale subsidieaanvraag om subsidie is ingediend.
Subsidies bedoeld in artikel 1.4, tweede lid, worden bevoorschot met 100% van de verleende subsidie in één keer.
Artikel 1.9 Wijze van verantwoorden
In aanvulling op artikel 17, vierde en vijfde lid, van de ASV bevat de subsidieaanvraag tot vaststelling tevens:
a. een bestuursverklaring volgens het door burgemeester en wethouders vastgestelde model;
b. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk en financieel verslag, waarbij afwijkingen op de hoofdposten van de begroting die groter zijn dan 10% worden toegelicht en (waarbij de BTW zichtbaar is) in de financiële verantwoording.
Hoofdstuk 2 Onderwijs dat bijdraagt aan de brede welvaart van Hagenaars
Paragraaf 2.1 Subsidie versterking van basisvaardigheden van laaggeletterde volwassenen
Artikel 2.1.1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het terugdringen van laaggeletterdheid en analfabetisme onder volwassenen in de regio Haaglanden door middel van het bieden van trajecten Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
a. activiteiten die vallen onder artikel 2.3.1, eerste lid van de WEB, mits deze activiteiten voldoende verspreid over de regio plaatsvinden;
b. opleidingen en trajecten taal en rekenen met inbegrip van digitale vaardigheden, die bevorderen dat laaggeletterde en laagopgeleide volwassen inwoners in Den Haag met een onderwijsachterstand zelfstandig kunnen deelnemen aan de samenleving;
c. activiteiten die ondersteunend of aanvullend zijn aan de activiteiten genoemd onder a en b, zoals online oefenmateriaal en het organiseren van taalstages voor de regio Haaglanden.
Artikel 2.1.3 Doelgroep en aanvraag
De aanvrager toont bij de aanvraag aan dat:
a. er gekwalificeerde docenten NT1 en NT2 met ervaring in volwasseneneducatie worden ingezet;
b. er vrijwilligers worden ingezet ter ondersteuning van de uitvoering van de activiteiten zoals bedoeld in artikel 2.1.2;
c. er een uiteenlopend aanbod wordt aangeboden in Nederlands als tweede taal, variërend van alfabetisering tot en met taalniveau B2, Nederlands als eerste taal en rekenen gericht op niveau 1F en 2F en een aanbod gericht op digitale vaardigheden, zoals online aanbod of onderwijs op afstand;
d. er nauw wordt samengewerkt met mbo-opleidingen om soepele doorstroom, waar mogelijk, van deelnemers van de volwasseneneducatie naar een beroepsopleiding mogelijk te maken;
e. er wordt samengewerkt met commerciële en gesubsidieerde organisaties in Den Haag en in de regio om taalachterstand bij laaggeletterden en anderstaligen te verminderen;
f. er wordt samengewerkt met andere organisaties om deelnemers door te verwijzen naar een vervolgtraject of -activiteit;
g. er een proces van intake, voortgangsmeting en rapportage op resultaat van deelnemers wordt gevolgd;
h. er aan deelnemers een duidelijke beschrijving wordt aangeboden van de aard en omvang van de trajecten en activiteiten;
i. er bekendheid is met de grote-stedenproblematiek; en
j. er voor minimaal 6.000 deelnemers per kalenderjaar trajecten volwasseneneducatie worden aangeboden op daarvoor geschikte locaties.
Artikel 2.1.4 Hoogte van de subsidie
Artikel 2.1.6 Wijze van verdeling
Een aanvraag voor een subsidie onder artikel 2.1.2 wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.4, tweede lid, onder a.
Paragraaf 2.2 Subsidie taal voor specifieke doelgroepen volwassenen
Artikel 2.2.1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is om, groepsgewijs of individueel, laagdrempelige taallessen aan te bieden in Den Haag die bijdragen aan zelfredzaamheid en participatie van groepen die (nog) niet aan regulier taalaanbod (kunnen) deelnemen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
a. het uitvoeren van een activiteitplan, (mede) uitgevoerd door vrijwilligers, gericht op taallessen op diverse niveaus met inbegrip van digitale vaardigheden voor deelnemers in asielprocedure, vluchtelingen, geïsoleerde en overige migranten die (nog) niet aan regulier taalaanbod (kunnen) deelnemen;
b. het uitvoeren van een activiteitenplan, uitgevoerd door professionele docenten of getrainde vrijwilligers, gericht op taallessen op diverse niveaus voor deelnemers uit moeilijker te bereiken groepen die aansluiten bij de prioritaire doelgroepen uit de Taalnota en die niet aan regulier taalaanbod deelnemen of kunnen deelnemen.
c. het uitvoeren van een activiteitenplan, uitgevoerd door professionele docenten of getrainde vrijwilligers, gericht op taallessen op diverse niveaus in opdracht van werkgevers voor hun medewerkers.
Artikel 2.2.3 Doelgroep en aanvraag
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een rechtspersoon die bij de aanvraag aantoont dat:
a. er over aantoonbare expertise en ervaring wordt beschikt op het gebied van volwasseneneducatie;
b. activiteiten, zoals bedoeld in artikel 2.2.2, worden uitgevoerd met de inzet van getrainde vrijwilligers en of professionele docenten;
c. training en begeleiding aan vrijwilligers wordt geboden, indien gewerkt wordt met de inzet van getrainde vrijwilligers;
d. er taallessen worden aangeboden aan de doelgroepen bedoeld in artikel 2.2.2, onder a of b, met inbegrip van digitale vaardigheden;
e. er activiteiten, zoals bedoeld in artikel 2.2.2 onder a, voor minimaal 1000 deelnemers per kalenderjaar worden gerealiseerd, of activiteiten, zoals bedoeld in artikel 2.2.2 onder b, voor minimaal 300 deelnemers per kalenderjaar worden gerealiseerd;
f. er wordt samengewerkt met commerciële en gesubsidieerde organisaties in Den Haag en in de regio om taalachterstand bij laaggeletterden en anderstaligen te verminderen;
g. er wordt samengewerkt met andere organisaties om deelnemers door te verwijzen naar een vervolgtraject of -activiteit;
h. een proces wordt gevolgd van intake, voortgangsmeting en rapportage op resultaat van deelnemers;
i. er aan deelnemers een duidelijke beschrijving wordt geboden van de aard en omvang van de trajecten en activiteiten; en
j. er over geschikte locaties in Den Haag wordt beschikt voor het uitvoeren van de activiteiten.
Artikel 2.2.4 Hoogte van de subsidie
Artikel 2.2.6 Wijze van verdeling
Paragraaf 2.3 Subsidie voor laagdrempelige activiteiten ter versterking van taal, rekenen en digitale vaardigheden voor volwassenen
Artikel 2.3.1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is om aan volwassenen, groepsgewijs of individueel, laagdrempelige activiteiten aan te bieden in Den Haag die bijdragen aan het verbeteren van taal, rekenen en digitale basisvaardigheden en in het verlengde daarvan aan zelfredzaamheid in de samenleving.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het uitvoeren van één of een combinatie van de volgende activiteiten:
a. activiteiten waarmee deelnemers werken aan het behouden van het huidige taalniveau en mogelijk kunnen doorstromen naar andere activiteiten waaronder participatieactiviteiten;
b. activiteiten gericht op het behouden of versterken van de spreekvaardigheid van deelnemers voor wie het Nederlands niet de moedertaal is, door het oefenen van de Nederlandse taal met een vrijwilliger;
c. alternatieve laagdrempelige activiteiten gericht op het versterken van de basisvaardigheden of activiteiten die ondersteunend of aanvullend zijn aan het doel zoals bedoeld in artikel 2.3.1.
Artikel 2.3.3 Doelgroep en aanvraag
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een rechtspersoon die bij de aanvraag aantoont dat:
a. over aantoonbare expertise en ervaring wordt beschikt om de activiteiten, zoals bedoeld in artikel 2.3.2, uit te voeren;
b. de activiteiten, zoals bedoeld in artikel 2.3.2, worden uitgevoerd met de inzet van professionals of getrainde vrijwilligers;
c. training en begeleiding aan vrijwilligers wordt geboden als de activiteit uitgevoerd wordt met de inzet van vrijwilligers;
d. wordt samengewerkt met commerciële en gesubsidieerde organisaties in Den Haag en in de regio om taalachterstand bij laaggeletterden en anderstaligen te verminderen;
e. wordt samengewerkt met andere organisaties om deelnemers door te verwijzen naar een vervolgtraject of -activiteit;
f. een proces wordt gevolgd van intake, voortgangsmeting en rapportage op resultaat van deelnemers;
g. aan deelnemers een duidelijke beschrijving wordt geboden van de aard en omvang van de trajecten en activiteiten; en
h. gebruik kan worden gemaakt van geschikte locaties in Den Haag en van geschikte leermiddelen en digitale leermiddelen voor het uitvoeren van de activiteiten.
Artikel 2.3.4 Hoogte van de subsidie
Een subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2.3.2 bedraagt maximaal € 80.000,- per activiteit per aanvrager.
Artikel 2.3.6 Wijze van verdeling
Een aanvraag voor een subsidie onder artikel 2.3.2 wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.4, tweede lid, onder b.
Paragraaf 2.4 Subsidie Haagse taalketenaanpak
Artikel 2.4.1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het bereiken van meer laaggeletterden door het voorzien in en verwijzen naar een passend taalaanbod en doorstroom naar een vervolgaanbod of -activiteit via een wijkgerichte aanpak.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het uitvoeren van een activiteitenplan gericht op het bereiken van laaggeletterden, het bieden van en doorverwijzen naar een passend (taal)aanbod en het bevorderen van doorstroom naar vervolgaanbod- of activiteiten door een wijkgerichte aanpak die wordt uitgevoerd door partners in de Haagse taalketen.
Artikel 2.4.3 Doelgroep en aanvraag
De aanvrager toont bij de aanvraag aan dat:
a. er over aantoonbare expertise en ervaring op het gebied van volwasseneneducatie wordt beschikt;
b. er een uiteenlopend taalaanbod met aantoonbaar aandacht voor digitale vaardigheden wordt geboden;
c. er wordt samengewerkt met commerciële en gesubsidieerde organisaties in Den Haag en in de regio om taalachterstand bij laaggeletterden en anderstaligen te verminderen;
d. er wordt samengewerkt met andere organisaties om deelnemers door te verwijzen naar een vervolgtraject of -activiteit;
e. er een proces van intake, voortgangsmeting en rapportage op resultaat van deelnemers wordt gevolgd;
f. er aan deelnemers een duidelijke beschrijving van de aard en omvang van de aangeboden trajecten of activiteiten wordt geboden; en
g. er een taalaanbod verspreid over de stad op daarvoor geschikte locaties wordt geboden.
h. de infrastructuur voor samenwerking binnen de taalketen is geborgd, minimaal door het organiseren van een centraal aanspreekpunt binnen en namens de taalketen en voldoende capaciteit van taalcoördinatoren in de verschillende wijken.
De aanvraag bevat een door alle bevoegd gezagen die aan de activiteit deelnemen getekende verklaring, waarin zij verklaren dat de aanvrager gemachtigd is om hen in het kader van de subsidieverstrekking in en buiten rechte te vertegenwoordigen, en dat alle gegevens die noodzakelijk zijn voor de verantwoording door de aanvrager van de besteding van de subsidie, op verzoek aan de aanvrager worden verstrekt.
Artikel 2.4.4 Hoogte van de subsidie
Een subsidie onder artikel 2.4.2 bedraagt maximaal € 1.918.500,- per aanvrager
Artikel 2.4.6 Wijze van verdeling
Een aanvraag voor een subsidie onder artikel 2.4.2 wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.4, tweede lid, onder a.
Hoofdstuk 3 Overige bepalingen
De bepalingen van de Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2022 blijven van toepassing op subsidies die vóór inwerkingtreding van deze regeling zijn aangevraagd op basis van de Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2022.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2025.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-76465.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.