Gemeenteblad van Sittard-Geleen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2025, 7433 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2025, 7433 | beleidsregel |
Beleidsregels ontheffingenbeleid art. 87 RVV Sittard-Geleen
Het gebruik van de openbare ruimte voor verkeersdoeleinden kan onderhevig zijn aan beperkingen ten aanzien van verkeerssoorten, rijrichting, parkeren en tijden. Veel voorkomende voorbeelden zijn snelheidsbeperkingen, eenrichtingswegen en parkeerverboden. Deze beperkingen zijn van kracht door middel van algemeen geldende verkeersregels of door verkeersbesluiten en worden met bebording en/of markering aangegeven.
Er kunnen redenen zijn dat bepaalde beperkingen genegeerd moeten worden. Een veegwagen moet een fietspad kunnen vegen, een hoogwerker kan conflicteren met een parkeerverbod en inwoners kunnen een parkeerplaats hebben die alleen via een gesloten verklaarde weg bereikt kan worden. Dergelijke gevallen kunnen worden ontheven van de beperking.
De mogelijkheid om weggebruikers te ontheffen van een beperking wordt gegeven in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV). Het RVV bevat de verkeersregels en verkeerstekens die in Nederland gelden. Het verlenen van ontheffingen op grond van artikel 87 RVV is een bevoegdheid van Burgemeester en Wethouders (art. 149 lid 1 Wegenverkeerswet). Aan een ontheffing kunnen beperkingen worden gesteld ten aanzien van plaats, duur en gebruik. De desbetreffende wetsteksten zijn opgenomen in bijlage A.
Ten behoeve van eenduidigheid en consistente ontheffingsverlening heeft de gemeente Sittard-Geleen ontheffingenbeleid opgesteld. Dit is vastgelegd in deze Beleidsregels Ontheffingen art. 87 RVV.
De aanleiding voor de beleidsregels is de situatie in de binnenstad van Sittard. De binnenstad is grotendeels voetgangersgebied en een aantal andere wegen is gesloten voor autoverkeer. Rijden met een motorvoertuigen is er alleen toegestaan tijdens vastgestelde en aangegeven (venster)tijden. Er bevinden zich echter te veel auto’s in dit gebied waar dit niet de bedoeling is. Oorzaken zijn defecte zakpalen, inadequate bebording en een ruim ontheffingenbeleid.
Voor een aangenaam verblijfklimaat in de stadscentra moet het aantal voertuigen buiten de venstertijden tot het minimum beperkt worden. Naast effectieve fysieke afsluitingen en correcte bebording met bijbehorende handhaving vergt dat een adequaat ontheffingenbeleid. Met een restrictief ontheffingenbeleid kan het aantal voertuigen en bijbehorende overlast worden teruggedrongen.
De huidige ontheffingsverlening op basis van artikel 87 RVV, waaronder de toegang tot de voetgangersgebieden en afgesloten wegen, gebeurt op grond van een aantal criteria die zijn vastgesteld in het besluit “Ontheffingenbeleid promenadegebied Sittard” uit september 1988, “Afsluiting promenades buiten laad- en lostijden Gemeente Sittard” uit september 1991 en “Binnenstadsafsluiting” uit 1993. De afgelopen jaren is gebleken dat deze criteria niet consequent werden toegepast. Dit heeft te maken met het feit dat het beleid in meerdere nota’s was verwerkt. Door deze situatie ontstond er ook behoefte aan een toetsing aan de huidige praktijk.
De praktijksituatie in de binnenstad van Sittard en de behoefte aan een actueel beleidskader voor de gehele gemeente vormden de aanleiding om alle relevante beleidsregels ten behoeve van de toetsing van RVV-ontheffingen in een document te bundelen, wat met deze beleidsregel wordt bewerkstelligd.
De beleidsregels zijn als volgt opgebouwd:
Hoofdstuk 1 bevat de begripsbepalingen en voorziet in de algemene vrijstelling voor voertuigen van de hulpdiensten en fietsers.
In hoofdstuk 2 wordt per ontheffingscategorie beschreven op welke gronden een ontheffing voor het rijden in afgesloten wegen/bieden kan worden gegeven.
Hoofdstuk 3 geeft de ontheffingsmogelijkheden voor de overige verkeerstekens en -regels op basis van art. 87 RVV.
Hoofdstuk 4 beschrijft de procedure m.b.t. ontheffingsaanvraag en -verlening.
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Artikel 1.3 Algemene vrijstellingen
De voetgangersgebieden en andere afgesloten wegen zijn steeds vrijelijk toegankelijk voor motorvoertuigen van de hulpdiensten politie, brandweer dan wel de ambulance, mits het motorvoertuig als zodanig herkenbaar is en kennelijk gebruikt wordt ten behoeve van de rechtmatige uitoefening van de functie van de bij deze hulpdienst werkzame bestuurder of andere inzittende.
In de voetgangersgebieden is fietsen toegestaan, tenzij anders per verkeersbesluit is vastgesteld en als zodanig aangeduid. Fietsers dienen voetgangers in voetgangersgebied voorrang te geven. Op afgesloten wegen is fietsen toegestaan tenzij anders per verkeersbesluit is vastgesteld en als zodanig aangeduid.
Hoofdstuk 2 Ontheffing rijden in afgesloten gebieden/wegen
Artikel 2.3 Categorieën ontheffing
Het college kan op een daartoe strekkende aanvraag een ontheffing verlenen voor het rijden met een motorvoertuig in afgesloten gebieden/wegen. Het college maakt hierbij onderscheid in drie categorieën:
Artikel 2.4 Criteria en voorwaarden
De criteria op basis waarvan een ontheffing wordt verstrekt en bijbehorende voorwaarden, zijn weergegeven in de tabel in bijlage C.
Artikel 2.5 Uitvoering verleende ontheffingen
Verleende ontheffingen kunnen op drie wijzen ten uitvoer worden gebracht:
In alle gevallen moet de ontheffing zichtbaar in het voertuig aanwezig en leesbaar zijn, met uitzondering van evenementen waar door evenementcoördinatie van de gemeente toezicht is.
Hoofdstuk 3 Ontheffing overige verkeerstekens en verkeersregels RVV
Artikel 3.1 Verkeersgeboden en verkeersverboden
Voor andere verkeersregels uit het RVV kan eveneens een ontheffing nodig zijn. Veel voorkomend zijn de RVV-artikelen m.b.t.:
Artikel 3.2 Categorieën ontheffingen
Het college kan op een daartoe strekkende aanvraag een ontheffing verlenen voor de overige in artikel 87 van het RVV opgenomen verkeerstekens en verkeersregels. Het college maakt hierbij onderscheid in de twee categorieën:
Vaste ontheffing zonder tijdsduurbeperking (categorie IV)
Een ontheffing die 7 dagen per week / 24 uur per dag toestaat met een motorvoertuig de in de ontheffing benoemde verkeersregel(s) op de desbetreffende weg(en) te negeren. Aanvrager moet de aanvraag motiveren. Deze ontheffing kan worden verleend ten behoeve van vaste of terugkerende activiteiten m.b.t.:
Incidentele ontheffing (categorie V)
Een ontheffing die eenmalig voor dringende en/of bijzondere omstandigheden voor een beperkte periode wordt verleend om met een motorvoertuig de in de ontheffing benoemde verkeersregel(s) op de desbetreffende weg(en) te negeren. Aanvrager moet de aanvraag motiveren. Deze ontheffing kan worden verleend aan/ten behoeve van:
Hoofdstuk 4 Aanvragen, verlenen en intrekken van ontheffingen
Artikel 4.1 Toewijzing van een ontheffing
Het college maakt gebruik van zijn bevoegdheid om ontheffing te verlenen zoals bedoeld in artikel 87 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, conform het in deze beleidsregels bepaalde.
Artikel 4.2 De ontheffingsaanvraag
Ontheffingscategorie IV (vaste ontheffing voor overige situaties onder art. 87 RVV):
een kopie van een geldig kenteken en rijbewijs op naam van de aanvrager of een kopie van het leasecontract van het desbetreffende motorvoertuig. In het geval dat het kentekenbewijs niet op naam van de aanvrager staat tevens een verklaring van de houder van het voertuig dat de aanvrager het voertuig mag besturen.
Artikel 4.4 Voorwaarden voor ontheffingsverlening
Een ontheffing wordt uitsluitend verleend indien voor de aanvraag van desbetreffende ontheffing benodigde gegevens of bescheiden zijn overgelegd en door aanvrager wordt voldaan aan alle in deze beleidsregels beschreven criteria om voor een ontheffing in aanmerking te komen.
Artikel 4.7 Duur van de ontheffing
Vaste en gelimiteerde ontheffingen (cat. I, III en IV) worden automatisch met 12 maanden verlengd, tenzij het college voor het verstrijken van de termijn schriftelijk te kennen geeft dat de houder van de ontheffing een verklaring moet indienen omtrent de juistheid van de verstrekte gegevens. Afhankelijk van de ingediende gegevens wordt de ontheffing al dan niet verlengd.
Artikel 4.9 Gebruik van de ontheffing
Indien de ontheffing geldt voor wegen die met een beweegbare fysieke afsluiting (zakpaal) zijn afgesloten, dan wordt de ontheffingshouder van een cat. I en III-ontheffing tegen borg een On Board Unit ter beschikking gesteld ten behoeve van bediening van de zakpalen. Het gebruik van de On Board Unit is gekoppeld aan de ontheffing en mag niet door derden worden gebruikt.
Voor ontheffingen waarvoor legeskosten van toepassing zijn, gelden de tarieven zoals opgenomen in de tarieventabel behorende bij de vigerende Legesverordening van de gemeente Sittard-Geleen.
Door deze beleidsregel komen alle bestaande ontheffingen te vervallen. Ontheffingen die verleend zijn voor de inwerkingtreding van deze beleidsregels blijven bestaan tot uiterlijk 30 juni 2017. Voor die datum dient een nieuwe ontheffing te zijn aangevraagd die wordt beoordeeld op basis van de criteria in deze beleidsregels.
Artikel 5.3 Intrekking bestaande regelgeving
Het ontheffingenbeleid op basis van de besluiten “Ontheffingenbeleid en promenadegebied Sittard uit 1988, promenadegebied Sittard" uit september 1988 en "Afsluiting promenades buiten laad- en lostijden Gemeente Sittard" worden hiermee ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-7433.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.