Verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen doorfietsroute Lodewijk van Deyssellaan in Haarlem

Nr. 2025.0192931

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

Overwegende:

dat de Lodewijk van Deyssellaan gelegen is binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Lodewijk van Deyssellaan in beheer is bij de gemeente Haarlem;

dat de Lodewijk van Deyssellaan een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Beleid Openbare Ruimte, waarbij ondermandaat is verleend aan de Teammanager beleid openbare ruimte;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem op 25 april 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld in de Beleidsnotitie Afweging 30 km/u;

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

dat de Lodewijk van Deyssellaan gecategoriseerd is als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom waarop een maximumsnelheid van 30 km/u geldt;

dat de verblijfsfunctie op een erftoegangsweg boven geschikt is aan de verkeersfunctie;

dat de Lodewijk van Deyssellaan binnen de 30 km/u zone valt;

dat de Lodewijk van Deyssellaan zoals aangegeven in het wegcategoriseringsplan en de Structuurvisie Openbare Ruimte 2040 onderdeel is van de hoofdfietsroute tussen Velsen en Heemstede;

dat gezien het huidige wegprofiel en de functie als hoofdfietsroute het gewenst is om de Lodewijk van Deyssellaan in te richten naar een wegprofiel waar de fietser comfortabel door kan fietsen;

dat de Lodewijk van Deyssellaan, tussen de Van Riebeecklaan en Laurens Reaellaan, ingericht wordt als fietsstraat, waar de fietser de belangrijkste weggebruiker is en de auto te gast is;

dat de fietsstraat op de Lodewijk van Deyssellaan, telkens direct na het kruispunt met een zijweg, kenbaar wordt gemaakt door middel van bord L51b van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat met de inrichting naar een fietsstraat de gemiddelde gereden snelheid omlaag gaat en de weg verkeersveiliger wordt;

dat de fietsersaantallen hoger zullen zijn dan 1000 fietsers en daarmee overeenkomen met de prognose voor een fietsstraat volgens de richtlijnen van het CROW, waarbij het aantal voertuigbewegingen lager ligt dan 2500 motorvoertuigen per etmaal en het aantal fietsbewegingen hoger of gelijk is aan 1000 fietsers per etmaal;

dat de fietsers daarmee de dominante gebruiker wordt van de Lodewijk van Deyssellaan;

dat de inrichting van de Lodewijk van Deyssellaan als fietsstraat in overeenstemming is met de inzet van de gemeente Haarlem om het fietsgebruik te stimuleren als hoofdvervoersmiddel;

dat de fiets een schone manier van verplaatsen is, weinig ruimte in beslag neemt en bijdraagt aan een verbeterde luchtkwaliteit van de stad;

dat de Lodewijk van Deyssellaan, tussen de Laurens Reaellaan en Stuyvesantbrug, in twee richtingen toegankelijk is;

dat op een aantal wegvakken van de Lodewijk van Deyssellaan, ter hoogte van de kruising met de Otto van Reeslaan en de kruising met de Cornelis Speelmanlaan, een eenrichtingsweg geldt, in noordelijke richting;

dat gelet op de hoge aantallen fietsers in combinatie met auto’s die te gast zijn, het gewenst is om enkel auto’s in een enkele richting toe te staan over de hele fietsstraat;

dat het daarom gewenst is om over alle wegvakken van de Lodewijk van Deyssellaan, tussen de Laurens Reaellaan en de Stuyvesantbrug, eenrichtingsverkeer te laten gelden met uitzondering van fietsers en bromfietsers;

dat de rijrichting van het eenrichtingsverkeer zal verlopen vanaf de kruising met de Laurens Reaellaan richting de Stuyvesantbrug;

dat de huidige eenrichtingswegen op de Lodewijk van Deyssellaan zodoende worden omgedraaid;

dat het eenrichtingsverkeer kenbaar wordt gemaakt door middel van de borden C2, C3 en C4r van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat gelet op het eenrichtingsverkeer van noord naar zuid wordt er aan de westzijde (huizenzijde) een parkeerstrook ingericht;

dat met de parkeerstrook aan de rechterzijde van de rijbaan de wegrijdende bestuurders voldoende zicht hebben op het overig rijdende verkeer;

dat bestuurders en passagiers daarmee aan de huizenzijde uitstappen en de rijbaan niet over hoeven te steken;

dat het gelet op de doorstroming en het zicht van fietsers en overig verkeer op de rijbaan van de Lodewijk van Deyssellaan, tussen de Laurens Reaellaan en Stuyvesantbrug, gewenst is om een parkeerverbod in te stellen aan de oostzijde van de Lodewijk van Deyssellaan;

dat de Lodewijk van Deyssellaan, tussen de Laurens Reaellaan en de Pim Mulierlaan, bereikbaar blijft voor verkeer in twee richtingen;

dat het kruispunt A.W.F. Idenburglaan - Van Riebeecklaan verkeersveiliger wordt ingericht en dat voor de preferente en dominante fietsers een verkeersveilige oversteek wordt gerealiseerd met aansluiting op het fietspad van het Carel Reinierszpad en waarop de fietsers voorrang hebben op het overig verkeer;

dat de A.W.F. Idenburglaan namelijk de ontsluitingsweg betreft van het parkeerterrein van de Kennemersporthal en de ijsbaan-Kennemerland;

dat de verkeersveiligheid op het kruispunt A.W.F. Idenburglaan - Van Riebeecklaan verbetert door het scheiden van het gemotoriseerd verkeer en het langzame verkeer, waarbij er voorrangsregelingen, geslotenverklaringen, verplichte rijrichtingen en geboden tot het volgen van de juiste rijrichting worden getroffen;

dat er tevens over de A.W.F. Idenburglaan en de Van Riebeecklaan voorafgaand aan de kruisende fietsoversteek drempels worden aangelegd ter attentieverhoging van het verlenen van voorrang aan de fietsers over de fietsoversteek;

dat de Van Riebeecklaan aansluit op de N208 Delftlaan;

dat om te voorkomen dat bestuurders, zoals fietsers en bromfietsers, op de rijbaan van de Van Riebeecklaan richting de N208 Delftlaan terecht komen, het wenselijk is om een geslotenverklaring met bord C9 van bijlage 1 van het RVV 1990 (voor ruiters, vee, wagens, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines, brommobielen, fietsen, snorfietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen) in te stellen ter hoogte van de rijstrookverdeling op de Van Riebeecklaan vanaf de kruising met de Lodewijk van Deyssellaan;

dat bestuurders met uitzondering van fietsers en bromfietsers komende vanaf de Lodewijk van Deyssellaan verplicht wordt om rechtsaf af te slaan richting de Van Riebeecklaan, aangezien de Lodewijk van Deyssellaan richting het Carel Reinierszpad overloopt in een (brom-)fietsoversteekplaats;

dat hiermee de verkeersveiligheid voor fietsers en bromfietsers op het kruispunt Van Riebeecklaan- A.W.F. Idenburglaan -Lodewijk van Deyssellaan gewaarborgd blijft;

dat tussen de Laurens Reaellaan en de Pim Mulierlaan / Orionbrug een vrijliggend tweerichtingsfietspad wordt aangelegd zodat het fietsverkeer en gemotoriseerd verkeer van elkaar gescheiden wordt en hiermee een doorgaande fietsverbinding gerealiseerd is;

dat er op het vrijliggend tweerichtingsfietspad een verplicht (brom-)fietspad wordt ingesteld ter hoogte van de kruising Laurens Reaellaan – Lodewijk van Deyssellaan en ter hoogte van het kruispunt Pim Mulierlaan / Orionbrug;

dat het kruispunt Pim Mulierlaan - Orionbrug verkeerveiliger wordt ingericht en dat voor fietsers een verkeersveilige oversteek wordt gerealiseerd waarop de fietsers op dit fietspad voorrang hebben op het overig verkeer of fietsers komende vanaf de kruisende fietspaden;

dat op hoofdfietsroutes in verblijfsgebieden het wenselijk is om af te wijken van het uitgangspunt “bij erftoegangswegen binnen de bebouwde kom dat voorrang niet geregeld wordt en alle bestuurders van recht voorrang hebben” en zodoende fietsers voorrang te geven, hoofdfietsroutes hebben voor fietsers immers een stroomfunctie (ook in verblijfsgebieden).

dat gelet op de toepassing van het bord B6 in de uitvoeringsvoorschriften van het BABW onder lid 2 een hoofdfietsroute benoemd wordt, die duidelijk als zodanig herkenbaar is en waarop slechts een ondergeschikte hoeveelheid gemotoriseerd verkeer voorkomt;

dat het daarbij van belang is dat de voorrang door de vormgeving optimaal wordt ondersteund en wordt er aanbevolen om op de kruisende weg altijd snelheidsremmers toe te passen zoals drempels;

dat bovengenoemde kruispunten voorzien worden van voorrangsregelingen door middel van borden B6 met onderbord “fietsers en bromfietsers in twee richtingen” en B3 van bijlage 1 van het RVV 1990, ondersteund met haaientanden;

dat de overige straten die aansluiten op de Lodewijk van Deyssellaan voorzien zijn van een uitritconstructie;

dat in verband daarmee door bestuurders die vanuit de uitrit van de Cornelis Speelmanlaan, Joan Maetsuijkerlaan, Laurens Reaellaan de Lodewijk van Deyssellaan oprijden het overige verkeer voor moeten laten gaan;

dat de Pim Mulierlaan gezien een gelijke toekomstige functie als de Lodewijk van Deyssellaan en het aantal fietsers dat boven de 1000 fietsers per etmaal zal zijn wordt aangewezen als een fietsstraat;

dat daartoe op deze weg, telkens direct na het kruispunt met een zijweg, het bord L51b “fietsstraat, auto te gast” geplaatst wordt;

dat in verband daarmee door bestuurders die vanuit de uitritconstructie op de Jaap Edenlaan de Pim Mulierlaan oprijden het overige verkeer voor moeten laten gaan;

dat de uitrit van de Pim Mulierlaan op de Lodewijk van Deyssellaan en de Orionbrug niet voldoet aan de constructie eisen voor een uitrit en er daarom voorrangsborden en verkeerstekens geplaatst dienen te worden om dit voorrangskruispunt aan te duiden;

dat er een maximumsnelheid van 30 km/u geldt op het kruispunt Pim Mulierlaan – Orionbrug en dat het gelet op de nieuwe inrichting gewenst is om extra borden A1-30zb en A2-30ze van bijlage 1 van het RVV 1990 toe te voegen ter attentie verhoging;

dat er een zonaal parkeerverbod geldt op de Pim Mulierlaan en het gewenst is om het zonale parkeerverbod uit te breiden naar de Lodewijk van Deyssellaan vanaf de ingang van de 30 km/u zone op het kruispunt Pim Mulierlaan-Orionbrug;

dat het geldende fietspad vanaf het Delftpad richting de Pim Mulierlaan en vanaf de Pim Mulierlaan richting Orionbrug wordt opgeheven vanwege de nieuwe fietsoversteek en op de fietsoversteek een aantal (brom-)fietspaden worden ingesteld nabij de kruisende weg;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen of verwijderen van de borden A1-30zb, A2-30ze, B3, B6, C2, C3, C4, D2R, E1, G12A, G12B van bijlage 1 van het RVV 1990, het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 en het verwijderen van zebramarkering zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met uitvoeren van de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen, met dien verstande dat zolang de V85, zijnde de snelheid die door 85% van de weggebruikers niet wordt overschreden, te ver boven de gestelde maximumsnelheid van 30km/u ligt, dan kan en zal er van handhaving op snelheid geen sprake kunnen zijn;

dat met de gekozen inrichting van deze erftoegangswegen als fietsstraat is het noodzakelijk dat voldaan wordt aan de prognoses, dat het fietsgebruik op deze wegen toe zal nemen en autogebruik ondergeschikt wordt aan het fietsgebruik.

 

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

Tekening 138047-13-3005, blad 1

 

  • -

    Door het verwijderen van bord A2-30ze van bijlage 1 van het RVV 1990 het einde van de 30 km/u zone in te trekken ter hoogte van de nieuwe fietsoversteekplaats over de Van Riebeecklaan;

  • -

    Door het verwijderen van drie borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 het verlenen van de voorrang aan bestuurders op de kruisende weg in te trekken ter hoogte van het kruispunt Willem van Outhoornlaan-Van Riebeecklaan;

  • -

    Door het verwijderen van bord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 de geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in te trekken op de Willem van Outhoornlaan ter hoogte van de kruising met de Van Riebeecklaan;

  • -

    Door het verwijderen van bord C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 het eenrichtingsverkeer rechtdoor op de Lodewijk van Deyssellaan in te trekken ter hoogte van Cornelis Speelmanlaan;

  • -

    Door het verwijderen van twee borden C4r met één onderbord OB54 van bijlage 1 van het RVV 1990 het eenrichtingsverkeer naar rechts in te trekken op de Van Riebeecklaan ter hoogte van de middengeleider en het kruispunt met de Lodewijk van Deyssellaan;

  • -

    Door het verwijderen van bord E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 het parkeerverbod op de Lodewijk van Deyssellaan in te trekken ter hoogte van het kruispunt met de Van Riebeecklaan;

  • -

    Door het verwijderen van bord G12a en bord G12b met onderbord OB505 van bijlage 1 van het RVV 1990 het verplichte twee richtingen (brom-)fietspad op het pad langs de ijsbaan in te trekken ter hoogte van de kruising met de Willem van Outhoornlaan;

  • -

    Door het verwijderen van de zebramarkering zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 de voetgangersoversteekplaats over de Willem van Outhoornlaan in te trekken ter hoogte van de nieuwe fietsoversteekplaats en de kruising met de Van Riebeecklaan;

  • -

    Door het plaatsen van twee borden B3 van bijlage 1 van het RVV 1990 een voorrangskruispunt in te stellen op de fietsoversteekplaats ter hoogte van het kruispunt Van Riebeecklaan- Lodewijk van Deyssellaan- Willem van Outhoornlaan;

  • -

    Door het plaatsen van zes borden B6 met onderbord OB503OB504 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 het verlenen van de voorrang aan bestuurders op de kruisende weg in te stellen op de Van Riebeecklaan ter hoogte van de overgang van de nieuwe fietsoversteekplaats;

  • -

    Door het plaatsen van bord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 de geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in te stellen op de Willem van Outhoornlaan ter hoogte van de kruising met de Van Riebeecklaan;

  • -

    Door het plaatsen van bord C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 eenrichtingsverkeer, in deze richtingen gesloten, in te stellen op de Lodewijk van Deyssellaan ter hoogte van de kruising met de Van Riebeecklaan;

  • -

    Door het plaatsen van bord C4r van bijlage 1 van het RVV 1990 eenrichtingsverkeer, rechtsaf, in te stellen op de Lodewijk van Deyssellaan ter hoogte van de kruising met de Cornelis Speelmanlaan;

  • -

    Door het plaatsen van 2 borden C9 van bijlage 1 van het RVV 1990 de Van Riebeecklaan te verbieden voor ruiters, vee, wagens, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines, brommobielen, fietsen, snorfietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen ter hoogte van de rijstrookverdeling richting het kruispunt met de Delftlaan;

  • -

    Door het plaatsen van bord C9 van bijlage 1 van het RVV 1990 de aansluiting van de Willem van Outhoornlaan met de Van Riebeecklaan te verbieden voor ruiters, vee, wagens, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines, brommobielen, fietsen, snorfietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen ter hoogte van de rijstrookverdeling richting het kruispunt met de Delftlaan;

  • -

    Door het plaatsen van 2 borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 geboden voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft in te stellen op het verplichte twee richtingen (brom-)fietspad op de fietsoversteek over de Van Riebeecklaan;

  • -

    Door het plaatsen van bord D5r met onderbord OB54 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplichte rijrichting rechtsaf met uitzondering van (brom-)fietsers in te stellen op de Lodewijk van Deyssellaan ter hoogte van de kruising met de Van Riebeecklaan;

  • -

    Door het plaatsen van drie borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 op de nieuwe fietsoversteekplaats over de Willem van Outhoornlaan en Van Riebeecklaan;

Tekening 138047-13-3005, blad 2

  • -

    Door het verwijderen van twee borden C2 met onderbord OB54 van bijlage 1 van het RVV 1990 het eenrichtingsverkeer, in deze richtingen gesloten, op de Lodewijk van Deyssellaan in te trekken ter hoogte van de Cornelis van der Lijnlaan;

  • -

    Door het verwijderen van twee borden D2r van bijlage 1 van het RVV 1990 het gebod voor bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, op de Lodewijk van Deyssellaan in te trekken ter hoogte van de Cornelis van der Lijnlaan;

  • -

    Door het verwijderen van bord D5l met onderbord OB54 van bijlage 1 van het RVV 1990 de verplichte rijrichting links in te trekken op de Cornelis van der Lijnlaan ter hoogte van de kruising met de Lodewijk van Deyssellaan;

  • -

    Door het plaatsen van twee borden C4r van bijlage 1 van het RVV 1990 eenrichtingsverkeer, rechtsaf, in te stellen op de Lodewijk van Deyssellaan ter hoogte van de kruising met de Joan Maetsuykerlaan en de Cornelis van der Lijnlaan;

  • -

    Door het plaatsen van bord E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerverbod in te stellen op de Lodewijk van Deyssellaan ter hoogte van de kruising met de Cornelis van der Lijnlaan;

Tekening 138047-13-3005, blad 3

  • -

    Door het verwijderen van twee borden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 het parkeerverbod op de Lodewijk van Deyssellaan in te trekken ter hoogte van het kruispunt met de Laurens Reaellaan;

  • -

    Door het plaatsen van twee borden B3 van bijlage 1 van het RVV 1990 een voorrangskruispunt in te stellen op de Lodewijk van Deyssellaan ter hoogte van het kruispunt met de Laurens Reaellaan;

  • -

    Door het plaatsen van vier borden B6 met onderbord OB503OB504 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 het verlenen van de voorrang aan bestuurders op de kruisende weg in te stellen op de Laurens Reaellaan ter hoogte van de Lodewijk van Deyssellaan;

  • -

    Door het plaatsen van vier borden B6 met onderbord OB503OB504 van bijlage 1 van het RVV 1990 het verlenen van de voorrang aan bestuurders op de kruisende weg in te stellen op de Lodewijk van Deyssellaan op 50 meter voorafgaand aan de kruising Laurens Reaellaan - Lodewijk van Deyssellaan;

  • -

    Door het plaatsen van bord C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 eenrichtingsverkeer, rechtdoor, in te stellen op de Lodewijk van Deyssellaan ter hoogte van de kruising met de Laurens Reaellaan;

  • -

    Door het plaatsen van bord E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerverbod in te stellen op de Lodewijk van Deyssellaan richting de Van Riebeecklaan en ter hoogte van de kruising met de Laurens Reaellaan;

  • -

    Door het plaatsen van bord E1zb van bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerverbodszone in te stellen op de Lodewijk van Deyssellaan richting de Orionbrug en ter hoogte van de kruising met de Laurens Reaellaan;

  • -

    Door het plaatsen van bord G12a en bord G12b van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplicht (brom-)fietspad in te stellen op het (brom-)fietspad na de kruising van de Lodewijk van Deyssellaan met de Laurens Reaellaan;

Tekening 138047-13-3005, blad 4

  • -

    Door het verwijderen van twee borden D2r van bijlage 1 van het RVV 1990 het gebod voor bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, in te trekken op de Orionbrug en de Pim Mulierlaan in te trekken ter hoogte van het kruispunt Orionbrug – Pim Mulierlaan - Lodewijk van Deyssellaan;

  • -

    Door het verwijderen van twee borden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 het parkeerverbod op de Lodewijk van Deyssellaan in te trekken ter hoogte van het kruispunt Orionbrug – Pim Mulierlaan - Lodewijk van Deyssellaan;

  • -

    Door het verwijderen van bord E1zb en bord E1ze van bijlage 1 van het RVV 1990 de parkeerverbodszone op de Pim Mulierlaan in te trekken ter hoogte van het kruispunt Orionbrug – Pim Mulierlaan - Lodewijk van Deyssellaan;

  • -

    Door het verwijderen van bord G11 en bord G12 van bijlage 1 van het RVV 1990 het verplichte fietspad in te trekken op het fietspad langs de Pim Mulierlaan ter hoogte van het kruispunt Orionbrug – Pim Mulierlaan - Lodewijk van Deyssellaan;

  • -

    Door het verwijderen van bord G12a met onderbord OB505 en bord G12b van bijlage 1 van het RVV 1990 het verplichte (brom-)fietspad in te trekken op de Jaap Edenlaan ter hoogte van het kruispunt Orionbrug – Pim Mulierlaan - Lodewijk van Deyssellaan;

  • -

    Door het verwijderen van drie borden G11 en één bord G12 van bijlage 1 van het RVV 1990 de verplichte fietspaden aan beide zijden van de Pim Mulierlaan in te trekken ter hoogte van de kruising met de Jaap Edenlaan en ter hoogte van het Mendelcollege;

  • -

    Door het plaatsen van vier borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 het verlenen van de voorrang aan bestuurders op de kruisende weg in te stellen ter hoogte van de fietsaansluitingen op het kruispunt Orionbrug – Pim Mulierlaan - Lodewijk van Deyssellaan;

  • -

    Door het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 het verlenen van de voorrang aan bestuurders op de kruisende weg in te stellen op de Pim Mulierlaan van en naar de Lodewijk van Deyssellaan en de Orionbrug en ter hoogte van de (brom-)fietsoversteek en de kruising met de Lodewijk van Deyssellaan;

  • -

    Door het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 het verlenen van de voorrang aan bestuurders op de kruisende weg in te stellen ter hoogte van de kiss & ride keerlus nabij de kruising van de Pim Mulierlaan met de Jaap Edenlaan;

  • -

    Door het plaatsen van bord D2r van bijlage 1 van het RVV 1990 het gebod voor bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, in te stellen op de Orionbrug ter hoogte van het kruispunt Orionbrug – Pim Mulierlaan - Lodewijk van Deyssellaan;

  • -

    Door het plaatsen van twee borden E1zb van bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerverbodszone in te stellen vanaf de Orionbrug ter hoogte van het kruispunt Orionbrug – Pim Mulierlaan;

  • -

    Door het plaatsen van twee borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 verplichte (brom-)fietspaden in te stellen op de fietsoversteekplaats over de Pim Mulierlaan ter hoogte van het kruispunt Orionbrug – Pim Mulierlaan - Lodewijk van Deyssellaan;

     

- een en ander overeenkomstig uit de situatieschetsen.

Aldus vastgesteld op 20 februari 2025 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

Melvin Werkhoven

Teammanager bereikbaarheid

 

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

 

Naar boven