Toelichting
De invulling van het werkgeverschap van de raad is door de raad gedelegeerd aan de werkgeverscommissie die is ingesteld op grond van artikel 83 Gemeentewet.
De werkgeverscommissie kan ervoor kiezen om de te nemen personele besluiten over de griffiemedewerkers te mandateren aan de griffier, verordening - 'Werkgeverscommissie 2022', artikel 1, lid 3. Dit ligt voor de hand aangezien de griffier de eindverantwoordelijke functionaris is van de griffie en hieraan leidinggeeft. Om de griffie doelgericht en doelmatig aan te kunnen sturen moet de griffier naar bevinden kunnen handelen en niet afhankelijk worden gemaakt van de werkgeverscommissie.
De werkgeverscommissie behoudt de formele bevoegdheid en de commissie kan altijd besluiten om de uitoefening van deze bevoegdheid aan zich te houden. De griffier is bovendien verantwoording schuldig aan de werkgeverscommissie over de besluiten die hij/zij heeft genomen namens deze commissie over het griffiepersoneel. Bovendien is in dit mandaatbesluit geregeld dat indien redelijkerwijs te verwachten is dat een in mandaat te nemen besluit bestuurlijke of politieke implicaties kan hebben, de werkgeverscommissie in de gelegenheid wordt gesteld haar wensen of bedenkingen over een ontwerp van het te nemen besluit, vergezeld van een advies van de griffier, naar voren te brengen.
Wat voor soort personele besluiten betreft het?
Ten eerste besluiten die rechtstreeks voortvloeien uit de landelijke Cao voor gemeenteambtenaren. Daarbij gaat het onder andere over de volgende besluiten:
1) Het openstellen van vacatures
2) Het werven en selecteren van griffiepersoneel
3) Het verlenen van (tijdelijke) arbeidsovereenkomsten naar burgerlijk recht
4) Het aangaan van stage-overeenkomsten
5) Het aangaan van detacheringsovereenkomsten
6) Het voeren van functionerings- en beoordelingsoverleg
7) Het verlenen van waarnemingsvergoedingen
8) Het verlenen van buitengewoon verlof met behoud van bezoldiging
9) Het verlenen van studiefaciliteiten
10) Het verlenen van betaald ouderschapsverlof
11) Het verlenen van zwangerschaps- en bevallingsverlof
12) Het bevoorschotten, berekenen, en betaalbaar stellen van salarissen, presentiegelden, suppleties, toelagen, reiskosten, verblijfskosten, verplaatsingskosten, dan wel bijzondere vergoedingsregelingen
13) Het verlenen van eervol ontslag wegens:
a. Eigen verzoek
b. Ouderdomspensioen
c. Arbeidsongeschiktheid
d. Afloop van de aanstelling van rechtswege
14) Het aangaan van vaststellingsovereenkomsten
15) Het aangaan en begeleiden van Werk naar werktrajecten
16) Besluiten met betrekking tot verlof, overwerkvergoedingen en andere besluiten in het kader van geldende personeelsregelingen
Daarnaast zijn er personele besluiten die zijn opgenomen of voortvloeien uit de regeling organisatiewijzigingen raadsgriffie 2025 en functiewijzigingen raadgriffie 2025.