Gemeenteblad van Bergeijk
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bergeijk | Gemeenteblad 2025, 71615 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bergeijk | Gemeenteblad 2025, 71615 | beleidsregel |
Beleidsregel Bibob gemeente Bergeijk 2025
Het doel van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (hierna: Wet Bibob) is het waarborgen van de integriteit van het bestuursorgaan en het voorkomen van onbewust faciliteren van criminele activiteiten.
Op basis van de uitkomsten van dit Bibob-onderzoek kunnen bijvoorbeeld vergunningen of subsidies worden geweigerd of ingetrokken of kan de gemeente besluiten geen opdracht te verlenen aan een partij of geen vastgoedtransactie aan te gaan.
De Wet Bibob geeft de gemeente Bergeijk hierbij eigen beleidsruimte bij de besluitvorming omtrent het toepassen van de uit deze wet voortvloeiende bevoegdheden.
Uitgaande van bovengenoemd doel zijn hieronder de beleidsuitgangspunten geformuleerd van gevallen waarin een Bibob-onderzoek wordt uitgevoerd.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergeijk,
gelet op de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob);
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Gebruiksoppervlakte: de gebruiksoppervlakte (GO) van een ruimte of van een groep van ruimten is de oppervlakte van alle bouwlagen en alle gebruiksfuncties, gemeten op vloerniveau, tussen de opgaande scheidingsconstructies, die de desbetreffende ruimte of groep van ruimten onthullen. Bij de bepaling van de GO worden niet meegerekend:
Hoofdstuk 2 APV en bijzondere wetten
Artikel 2.1 Bibob-onderzoek bij een aanvraag voor een vergunning
Een Bibob-onderzoek zal plaatsvinden bij een aanvraag voor een:
Evenementenvergunning: In het geval van een aanvraag als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor zover het organiseren van evenementen voor een vechtsportgala’s met betrekking tot vecht- dan wel zelfverdedigingsporten in al hun varianten. Voor andere evenementen zoals bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke verordening blijft de toepassing van de Bibob-toets beperkt tot de bij afzonderlijk besluit van de burgemeester aangewezen evenementenvergunningen.
Wanneer sprake is van een de zogenaamde paracommerciële rechtspersoon als bedoeld in artikel 1 van de Alcoholwet (waaronder stichting en verengingen op het gebied van sport- en welzijn), waarvan de horeca-inrichting in eigen beheer van de rechtspersoon is en niet is verpacht aan derde, vindt in beginsel geen Bibob-onderzoek plaats.
Hoofdstuk 3 Omgevingswet bouwactiviteit en omgevingsplanactiviteit
Artikel 3.1 Bibob-onderzoek bij aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit en omgevingsplanactiviteit
Een Bibob-onderzoek zal plaatsvinden bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit (artikel 5.1 lid 2 onder a van de Omgevingswet) of een aanvraag voor een omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit (artikel 5.1 lid 1 onder a van de Omgevingswet) als zij vallen onder één van de onderstaande gevallen:
Risico-categorieën: Er is sprake van een aanvraag omgevingsvergunning bouwactiviteit of een aanvraag voor een omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit waarbij sprake is van een of meerdere risicocategorieën zoals aangegeven in bijlage 1 van deze Beleidsregel en met een bruto gebruiksoppervlakte gelijk aan of tussen het volgende aantal m2 per gebruiksfunctie:
Risicogebied: Er is sprake van een aanvraag omgevingsvergunning bouwactiviteit of een aanvraag voor een omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit waarbij het een locatie betreft die gelegen is in een door het college respectievelijk de burgemeester bij afzonderlijk besluit aangewezen risicogebied zoals bepaald in bijlage 2 van deze Beleidsregel en met een bruto gebruiksoppervlakte gelijk aan of tussen het aantal m2 per gebruiksfunctie zoals opgenomen in artikel 3.1 onder ‘b Risico-categorieën’ van deze Beleidsregel.
Artikel 3.2 Bibob-onderzoek bij bijzondere gevallen
Een Bibob-onderzoek kan plaatsvinden bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit (artikel 5.1 lid 2 onder a van de Omgevingswet) of een aanvraag voor een omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit (artikel 5.1 lid 1 onder a van de Omgevingswet) als zij vallen onder één van de onderstaande gevallen:
Cumulatie: Indien sprake is van een 4e aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit of voor een omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit in het tijdsvlak van twee jaar van dezelfde aanvrager en/of betrokkene, indien de aanvraag een bruto gebruiksoppervlakte heeft met meer dan het volgende aantal m2 per gebruiksfunctie:
Illegaal gestarte bouwactiviteiten: In het geval reeds is begonnen met de realisatie van een vergunningplichtig bouwwerk, zonder dat daarvoor de vereiste vergunning is aangevraagd en met een bruto gebruiksoppervlakte gelijk aan of tussen het aantal m2 per gebruiksfunctie zoals opgenomen in artikel 3.1 onder ‘b Risico-categorieën’ van deze Beleidsregel.
Hoofdstuk 4 Omgevingsactiviteit Milieu
Artikel 4.1 Bibob-onderzoek bij een aanvraag voor een milieubelastende activiteit (MBA)
Een Bibob-onderzoek zal plaatsvinden bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning milieubelastende activiteit (artikelen 5.1, lid 2, sub b Omgevingswet) waarbij sprake is van een of meerdere risicocategorieën genoemd in bijlage 1 en/of vallen binnen een in bijlage 2 genoemd risicogebied.
Hoofdstuk 5 Bibob-onderzoek bij reeds verleende vergunningen
Artikel 5.1 Bibob-onderzoek bij verleende vergunningen
Een Bibob-onderzoek zal plaatsvinden bij alle verleende vergunningen waarop deze Beleidsregel van toepassing is, indien:
Artikel 5.2 Risicogebieden en -categorieën bij verleende beschikkingen
Een Bibob-onderzoek kan plaatsvinden bij een verleende beschikking indien de verstrekte beschikking betrekking heeft op een activiteit en/of gelegen is in een concreet bepaald gebied, dat op basis van een daartoe genomen besluit van het bevoegd gezag van de gemeente Bergeijk na de verstrekking van de beschikking, in Bijlage 1 is aangewezen als een risicocategorie en/of valt binnen een in Bijlage 2 genoemd risicogebied.
Artikel 6.1 Toepassingsbereik bij subsidies
Een Bibob-onderzoek kan plaatsvinden met betrekking tot een aanvraag om een subsidie dan wel een reeds verleende subsidie zoals bedoeld in de algemene subsidieverordening en overige subsidieregelingen, waarbij sprake is van een of meerdere risicocategorieën genoemd in bijlage 1.
Hoofdstuk 7 Privaatrechtelijke transacties
Artikel 7.2 Toepassingsbereik bij overheidsopdrachten
In (aanbestedings-) documenten wordt opgenomen dat inschrijvende partijen er rekening mee moeten houden dat de gemeente, alvorens tot definitieve gunning wordt overgegaan, een Bibob onderzoek kan starten, dan wel advies kan inwinnen als bedoeld in artikel 9 lid 2 van de Wet. Dit onderzoek kan zich ook richten op eventuele onderaannemers.
In de overeenkomst wordt een integriteitsclausule opgenomen op basis waarvan kan worden overgegaan tot uitsluiting van de inschrijvende partij indien zich een van de situaties zoals bedoeld in artikel 9 lid 1 van de Wet Bibob zich voordoet danwel een situatie zoals bedoeld in artikel 9.3 van deze Beleidslijn.
Hoofdstuk 8 Algemene uitzonderingen
Artikel 8.1 Aanvullende grondslagen voor uitvoeren van een Bibob-onderzoek
In dit beleidsstuk staan een aantal gevallen genoemd waarin de gemeente een Bibob-onderzoek kan plaatsvinden danwel in beginsel geen Bibob-onderzoek zal laten plaatsvinden. Echter, kan de gemeente toch overgaan tot plaatsvinden van een Bibob-onderzoek indien:
Hoofdstuk 9 Weigeren volledig invullen Bibob-vragenformulieren
Artikel 9.1 Buiten behandeling stellen aanvraag om beschikking
Bij een weigering om de Bibob-vragenformulier (inclusief de gevraagde bescheiden) als bedoeld in artikel 7a, vijfde lid van de Wet Bibob volledig ingevuld te retourneren, zullen bij aanvragen om een beschikking de daartoe gestelde regels van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) worden toegepast. Bij volharding zal de gevraagde beschikking buiten behandeling worden gesteld ingevolge artikel 4:5 van de Awb.
Artikel 9.2 Verleende beschikkingen
Bij verleende beschikkingen zal een weigering om het Bibob-vragenformulier (inclusief gevraagde bescheiden) volledig ingevuld te retourneren, op grond van artikel 4 lid 1 van de Wet Bibob worden beschouwd als een ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet. De verstrekte vergunning kan als gevolg daarvan worden ingetrokken.
Artikel 9.3 Vastgoed en overheidsopdrachten
Indien er sprake is van een vastgoedtransactie of een overheidsopdracht zal de weigering van betrokkene om de formulieren (inclusief de gevraagde bescheiden) als bedoeld in artikel 7a, vijfde lid van de Wet Bibob niet of niet volledig ingevuld te retourneren danwel de weigering om ingevolge artikel 12 lid 3 van de Wet Bibob aanvullende gegevens te verstrekken aan het Landelijk Bureau Bibob, leiden tot het niet sluiten van de vastgoedovereenkomst of het niet gunnen van de overheidsopdracht.
Burgemeester en wethouders van Bergeijk,
A.J.M. Ewalds
Gemeentesecretaris
A. Callewaert-de Groot
Burgemeester
De burgemeester van Bergeijk,
A. Callewaert-de Groot
Burgemeester
Bijlage 1 Risicocategorieën*
Het bevoegd gezag van de gemeente Bergeijk kan bepaalde gebieden aanwijzen waarbij het wenselijk is dat in dat gebied een eigen onderzoek wordt gestart indien sprake is van een aanvraag om een beschikking (of een verleende vergunning) of een vastgoedtransactie wordt aangegaan of een overheidsopdracht wordt gegund.
Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn bij nieuw te ontwikkelen bedrijventerreinen, revitalisatie van gebieden, bepaalde gebieden waar sprake is van (vermoedens van) ondermijnende activiteiten, en dergelijke.
Het bevoegd gezag van de gemeente Bergeijk heeft geen risico-gebieden aangewezen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-71615.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.