Gemeenteblad van Epe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Epe | Gemeenteblad 2025, 66070 | ander besluit van algemene strekking | 31-03-2025 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Epe | Gemeenteblad 2025, 66070 | ander besluit van algemene strekking | 31-03-2025 |
Definitief plaatsingsplan ondergrondse papiercontainers diverse locaties Epe en Vaassen
Het college van burgemeester en wethouders van Epe,
gelezen het voorstel van het college d.d. 11 februari 2025, zaaknr. 1177028:
in februari 2019 door de gemeenteraad is vastgesteld, het grondstoffenplan “grondstofrijk Epe”. Doel is te komen tot een vermindering van restafval door betere scheiding van grondstoffen. Hiertoe stelt de gemeente inzamelmiddelen ter beschikking. Naast huis-aan-huis-inzameling wordt ingezet op centrale inzamelmiddelen zoals ondergrondse containers;
Het definitief plaatsingsplan vast te stellen.
Per 1 januari 2025 kunnen inwoners vrijwillig een papier mini-container (240 liter) aan huis krijgen. Het oud papier en karton wordt dan niet meer in losse bundels op straat aangeboden en ingezameld. Niet ieder huishouden kan/ wil een eigen mini-container plaatsen. Inwoners van hoogbouw hebben geen keuze voor een mini-container. Daarvoor is een betere dekking van brengvoorzieningen (ondergrondse containers) noodzakelijk. De nieuwe ondergrondse verzamelcontainers voor papier zijn voor iedereen toegankelijk.
Bij de vaststelling en motivatie van de gekozen locaties zijn de "Beleidsregels locaties ondergrondse containers voor huishoudelijk afval Gemeente Epe" gevolgd. Deze beleidsregels zijn vastgesteld in het collegebesluit van 29-09-2020 (zaaknummer 203134). In de gemeente Epe zijn 25 geschikte locaties bepaald voor een ondergrondse papiercontainer, elk weergegeven in de hieronder opgenomen tabel en op de tekeningen in bijlage 2 bij dit plaatsingsplan.
Het algemeen belang is, dat er een optimale verdeling van de locaties van de ondergrondse containers is, zodat er sprake is van een logisch, kosten efficiënt en samenhangend netwerk. Bij de afweging gaat het algemeen belang voor het individuele belang.
Het individuele belang is, dat de aanwezigheid, het gebruik en het legen van de containers zo min mogelijk hinder geeft voor de aanwonenden.
Bij de afweging wordt onder andere rekening gehouden met:
De fysieke mogelijkheid om een container te plaatsen
Containers mogen niet op een riolering geplaatst worden. Bij voorkeur worden kabels en leidingen niet verlegd. Voor elke locatie zijn Klic-meldingen gedaan om de aanwezigheid van kabels en leidingen in beeld te krijgen. Klic-meldingen zijn niet altijd even nauwkeurig. Voor de locaties waar mogelijk knelpunten zijn te verwachten zijn proefsleuven gegraven.
De beschikbare werkruimte voor het inzamelvoertuig
Er is in alle richtingen (ook in de hoogte; denk aan boomkronen) voldoende werkruime om de container te kunnen legen.
De container wordt zo geplaatst dat er sociale controle mogelijk is. Er wordt rekening gehouden met de verkeerssituatie ter plaatse (vormgeving, soorten en aantallen weggebruikers), onder andere de ruimte die voor voetgangers ter beschikking blijft. Bij voorkeur is het niet nodig dat het inzamelvoertuig achteruit rijdt om bij de locatie te komen of de locatie weer te verlaten. Het inzamelvoertuig moet veilig bij de containerlocatie kunnen stoppen en stilstaan, zonder dat het voertuig de totale doorstroming blokkeert.
Containers worden bij voorkeur niet in de nabijheid van bomen geplaatst, om schade aan het wortelstelsel van de boom te voorkomen. Bij voorkeur wordt plaatsing van containers in groenvoorzieningen voorkomen.
De kwaliteit van de openbare ruimte
Bij voorkeur worden de containers niet in een grote open ruimte geplaatst, om versnippering van de ruimte te voorkomen. Hiervoor worden ook nieuwe containers zoveel mogelijk in de buurt geplaatst bij reeds bestaande containers. Bij voorkeur worden de containers niet in stedenbouwkundige zichtlijnen geplaatst. Containers mogen niet op laad- en losplaatsen of gehandicaptenparkeerplaatsen geplaatst worden (eventueel compenseren op een andere plaats). Bij voorkeur wordt plaatsing van containers in parkeerruimte voorkomen.
Het voorkomen van schade aan andere objecten
Bij voorkeur plaatsing op gemeentelijk eigendom. Op particulier terrein plaatsing zo dicht als mogelijk bij de openbare weg (i.v.m. kans op beschadiging van de bestrating op het particulier terrein). Containers moeten zo gesitueerd worden dat bij het legen geen schade aan bijvoorbeeld bomen, lantaarnpalen, verkeersborden en geparkeerde auto’s kan optreden (bijvoorbeeld voorkomen dat een container over een geparkeerde auto getild moet worden).
De motivering waarom voor een bepaalde locatie is gekozen is weergegeven in de tabel op de volgende pagina’s.
Bij de afweging worden alle genoemde criteria betrokken. Soms zal blijken dat niet aan alle criteria gelijktijdig voldaan kan worden en dat er weinig speelruimte is voor alternatieve locaties. In dat geval wordt er voor de meest optimale of meest aanvaardbare oplossing gekozen.
Wijziging ten opzichte van ontwerp-plaatsingsplan
Bewoners van complex Buys Ballot aan de Scheperstraat 145-191 in Epe en vertegenwoordigers van Habion/ Stichting Woonzorg Nederland zijn niet akkoord gegaan met deze locatie op particuliere grond. Bewoners van de Scheperstraat 61-119 hebben kenbaar gemaakt juist graag een papiercontainer in de buurt te hebben. Aangezien hier veel ouderen (veelal met lichamelijke beperkingen) wonen is gekozen om de papiercontainer hier te plaatsen op gemeentegrond in plaats van nabij het complex Buys Ballot.
Dit definitieve plaatsingsplan treedt in werking na bekendmaking.
Het besluit wordt aangehaald als Definitief plaatsingsplan ondergrondse papiercontainers diverse locaties Epe en Vaassen.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Epe op 11 februari 2025.
Het definitieve besluit ligt de dag na bekendmaking gedurende een periode van zes weken ter inzage en kan worden geraadpleegd via epe.nl/terinzage. Bent u het niet eens met dit besluit? Belanghebbenden die over het ontwerp-plaatsingsplan al dan niet een zienswijze hebben ingediend, kunnen met ingang van de dag na bekendmaking van dit besluit gedurende zes weken schriftelijk een beroepschrift indienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Maakt u gebruik van internet? Dien uw beroepschrift dan in via het digitaal loket van de Raad van State. U heeft hiervoor DigiD nodig. E-mailen kan niet.
Heeft u geen internet, dan kunt u het beroepschrift opsturen naar:
Raad van State, Afdeling bestuursrechtspraak, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.
Het indienen van een beroepschrift heeft geen schorsende werking. Het besluit waartegen u beroep instelt blijft geldig totdat over uw beroep is beslist.
Bij een spoedeisend belang kunt u hangende de behandeling van het beroep en tegen betaling van griffierecht een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-66070.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.