Gemeente Nissewaard, verkeersbesluit Sparrenstraat 16 te Spijkenisse aanwijzen parkeergelegenheid voor opladen elektrische voertuigen

Burgemeester en wethouders van Nissewaard,

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van het Mandaatbesluit gemeente Nissewaard 2021 is gemandateerd aan J. Rijsdijk;

  • artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • krachtens artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • dit verkeersbesluit betrekking heeft op Sparrenstraat 16 te Spijkenisse en deze straat als woonstraat kan worden gekenmerkt;

  • een bewoner in de omgeving van voornoemde woonstraat een aanvraag heeft ingediend voor het plaatsen van een oplaadpunt voor elektrische voertuigen in de straat;

  • deze bewoner geen oplaadpunt op eigen terrein kan realiseren;

  • de aanvraag is getoetst aan de “Uitvoerend beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen van 1 juli 2021;

  • uit de toets blijkt dat binnen een loopafstand van 200 meter van het adres van de bewoner geen openbaar laadpunt beschikbaar is, dan wel er binnen die loopstand wel een openbaar laadpunt beschikbaar is echter het verbruik van dit laadpunt meer dan 500 KWh en/of op dit laadpunt meer dan 25 transacties per maand plaatsvinden;

  • de gemeente Nissewaard streeft naar een reductie van een CO2-uitstoot met 55% in 2030 en een volledig energie neutrale gemeente en daarom het elektrisch rijden wil faciliteren want elektrisch rijden draagt bij aan schonere lucht, minder geluidsoverlast en een betere leefbaarheid;

  • dit faciliteren plaatsvindt door het uitbreiden van het netwerk van openbare laadinfrastructuur in de openbare ruimte en ook nodig is vanwege de groei van elektrisch vervoer, mede door de opkomst van tweedehands elektrische voertuigen;

  • de gemeente Nissewaard meedoet aan de Concessie openbare laaddiensten elektrisch vervoer die, in samenwerking met een aantal gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den haag (MRDH), is aanbesteed door de gemeente Rotterdam;

  • door het stimuleren van elektrische mobiliteit het van belang is dat er over een netwerk van elektrische oplaadpunten kan worden beschikt;

  • spreiding daarvan over de gemeente daarbij cruciaal is, waarbij het streven is om een dekkend netwerk te realiseren;

  • om dit dekkend netwerk te bereiken wordt conform de ‘Laadstrategie gemeente Nissewaard van 1 juli 2021’ een vraag gestuurde aanpak gecombineerd met de strategische planning met ruim 300 voorgestelde laadlocaties die op een plankaart zijn aangegeven;

  • de voorgestelde laadlocaties voldoen aan de criteria technische haalbaarheid, veiligheid en toegankelijkheid, vindbaarheid en zichtbaarheid en omgevingsaanpassing;

  • gelet op vorenstaande overwegingen een oplaadpunt gerealiseerd kan worden door de inrichting van de parkeerplaatsen aan de Sparrenstraat 16;

  • per elektrische oplaadpaal twee elektrisch aangedreven voertuigen gelijktijdig kunnen worden opgeladen;

  • het nodig is om de betreffende parkeerplaatsen middels een verkeersbesluit aan te wijzen als zijnde parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen;

  • er gezien de behoefte voor het opladen van elektrische voertuigen ten tijde van het nemen van het besluit nu één parkeervak wordt ingericht als zijnde een parkeerplaats om een elektrisch voertuig te kunnen opladen;

  • tot de daadwerkelijke inrichting van het tweede parkeervak wordt overgegaan op het moment dat de vraag naar elektrische oplaadpunten hiertoe aanleiding geeft;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde weg in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Nissewaard;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van politie en dat positief is geadviseerd;

  • de aanvraag verder voldoet aan alle criteria en de gemeente daarom aan het verzoek van de aanvrager tegemoet wil komen;

  • aan de Sparrenstraat 16 daarom een oplaadpunt voor elektrische voertuigen wordt gerealiseerd;

  • het plaatsen van de oplaadpaal geen exclusief recht voor gebruik door de aanvrager vertegenwoordigt;

  • dit betekent dat de parkeerplaats door een ieder kan worden gebruikt, mits tijdens het parkeren een elektrisch voertuig wordt opgeladen;

  • dit tevens impliceert dat de parkeerplaats niet op een andere manier gebruikt mag worden, dan voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

BESLUITEN :

1.

twee parkeerplaatsen bij de oplaadpaal aan de Sparrenstraat 16 aan te wijzen als parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen e.e.a. zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

2.

één parkeerplaats daadwerkelijk in te laten richten als oplaadplaats voor elektrische voertuigen conform de huidige behoefte, en de tweede parkeerplaats pas dan in te richten wanneer hier in de toekomst behoefte toe ontstaat;

3.

dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruikers middels plaatsing van het bord E4 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderbord met de tekst ‘Opladen elektrische voertuigen’ alsmede met onderbord OB504 – schuin links/rechts wijzend te plaatsen;

4.

de bebording te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.

Datum besluit: 5-02-2025

Publicatie datum: 18-02-2025

Burgemeester en wethouders van Nissewaard.

namens dezen,

Gemandateerde

J. Rijsdijk

Bezwaar

U kunt tegen dit besluit binnen 6 weken bezwaar maken. Doe dat per brief. Vermeld daarin:

  • de datum van de brief

  • uw naam en adres

  • uw bezwaren

  • het nummer van het gemeenteblad van dit besluit (rechtsboven in deze bekendmaking).

Onderteken het bezwaarschrift en stuur het naar:

Gemeente Nissewaard

het college van burgemeester en wethouders

Postbus 25

3200 AA Spijkenisse

Voorlopige voorziening

Als u bezwaar maakt kunt u om uitstel van dit besluit vragen. Dit heet een voorlopige voorziening. U dient hiervoor een verzoek in bij:

de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam

Sector Bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam

U kunt het verzoek ook indienen via http://loket.rechtspraak.nl. U heeft hiervoor DigiD nodig.

Let op! Het aanvragen van een voorlopige voorziening kost geld.

Naar boven