Verkeersbesluit tijdelijke verkeersmatregel op Hoofdstraat te 't Zandt in de gemeente Eemsdelta

Kenmerk: Z/25/1002382

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta,

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta 2021 en het Ondermandaatbesluit Eemsdelta 2021, beiden van 5 januari 2021, van het college van burgemeester en wethouders, is de teammanager Beleid, Realisatie en Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk een weg die in beheer is bij de gemeente Eemsdelta.

Aanleiding

Aan de Hoofdstraat in 't Zandt ligt een versterkingsopgave. Het trottoir aan de Hoofdstraat te 't Zandt is tijdelijk afgesloten t.b.v. deze versterkingsopgave. Als gevolg daarvan is het nodig om verkeersmaatregelen te treffen voor korte of langere tijd.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende dat

  • 1.

    er aan de Hoofdstraat in 't Zandt een versterkingsopgave ligt;

  • 2.

    het Monumentencluster versterkt wordt;

  • 3.

    de projectlocaties bereikbaar moeten zijn voor het bouwverkeer;

  • 4.

    gedurende deze werkzaamheden veel bewegingen plaatsvinden door bouwverkeer;

  • 5.

    bij een menging van bouwverkeer en overig verkeer de verkeersveiligheid in het geding komt;

  • 6.

    het daarom wenselijk is om het trottoir ter plaatsen en de Kerklaan tijdelijk te stremmen;

  • 7.

    dit om de veiligheid van de weggebruikers te waarborgen;

  • 8.

    er op de locatie van de bouwplaats een bushalte staat;

  • 9.

    deze gedurende de werkzaamheden verplaatst dient te worden;

  • 10.

    de bushalte tijdelijk verplaatst wordt naar de Hoofdstraat ter hoogte van perceelnummer 49a;

  • 11

    deze maatregelen een tijdelijk karakter hebben, maar wel langer dan 4 maanden;

  • 12

    op grond van het bepaalde in artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de in artikel 34 van het BABW bedoelde tijdelijke plaatsing van verkeerstekens en het uitvoeren van tijdelijke maatregelen, indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregelen leiden van langere duur zijn dan vier maanden, dan wel zich regelmatig voordoen;

  • 13

    artikel 12 van het BABW ingevolge de plaatsing van de verkeerstekens C12, C16 en L3 van de bijgevoegde tekeningen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • 14

    De inrichting van de tijdelijke maatregel conform de richtlijn CROW 96b ingericht dient te zijn;

Motivering

Uit het oogpunt van

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • 3.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

Het is daarom gewenst om tot en met 2026, of zoveel korter of langer als nodig is een gedeelte van het trottoir aan de Hoofdstraat en de Kerklaan te 't Zandt af te sluiten en de bushalte ter hoogte van het Monumentencluster te verplaatsen.

Overleg

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemandateerde verkeersadviseur van de korpschef van politie Noord Nederland, bureau Ommelanden-Noord. De politie heeft in haar advies met kenmerk 2025017411 geadviseerd.

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    Tijdelijk een gedeelte van de Hoofdstraat te 't Zandt af te sluiten tot en met 2026 of zoveel korter of langer dan nodig is, door het plaatsen van verkeerborden conform bijgevoegde bebordingsplan (t.o.v. borden C12 en C16 conform bijgevoegde tekening "24.05.0618.1 681093 Hoofdstraat, 't Zandt V3 (2)");

  • 2.

    Tijdelijk het bord L3, en daarmee de bushalte, te plaatsen ter hoogte van perceelnummer 49a.

  • 3.

    dit verkeersbesluit treedt in werking nadat een termijn van zes weken na bekendmaking van het besluit is verstreken.

Appingedam, 06-02-202

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta,

Namens dezen,

Teammanager Beleid, Realisatie en Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen

Mededelingen

Inzage besluit

Dit besluit is gepubliceerd via https://www.officielebekendmakingen.nl/ en Eemsbode en ligt eveneens gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de Publieksbalie te Appingedam, Delfzijl en Loppersum. U kunt dit besluit op afspraak inzien gedurende openingstijden.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Belt u ons dan eerst. Wij nemen dan samen met u het besluit door om te bekijken of er nog onduidelijkheden zijn, of er nog andere relevante informatie is en of er misschien een andere oplossing mogelijk is die uw bezwaren wegneemt. Soms blijkt een bezwaarprocedure achteraf helemaal niet nodig.

Bezwaar- of beroepsclausule

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Eemsdelta, Postbus 15, 9900 AA Appingedam, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten.

Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Groningen, sector bestuursrecht, Postbus 781, 9700 AT Groningen vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Naar boven