Naar aanleiding van de wetgeving rondom het digitaal maken voor rijhulpsystemen en digitaliseringsopgave dient iedere weg een maximale snelheid te hebben welke is onderbouwd met een verkeersbesluit. Voor de kern Enspijk zijn de verkeersbesluiten over het vrachtwagenverbod met onderborden met uitzonderingen binnen de bebouwde kom eerder nog niet genomen.
De wegen zijn ingericht als 30 km/u zone. In de vorige eeuw zijn de eerste verkeersborden hiervoor geplaatst. De besluiten uit die tijd zijn niet allemaal te vinden of soms onjuist gepubliceerd.
Er is al jaren een gesloten verklaring voor vrachtwachtwagens geplaatst met uitzonderingen op de lengte en voor ontheffinghouders. Hiervoor zijn geen ontheffingen op kenteken bekend.
Bedrijven aan de Kampsedijk worden regelmatig bevoorraad met vrachtwagens. Ook het afval wordt ingezameld met vrachtwagens. Dit blijkt goed te gaan, ook met vrachtwagens, zonder klachten of meldingen.
Het blijkt dan ook dat het verbod genegeerd wordt en dat het niet noodzakelijk meer is door verbeterde navigatiesystemen.
De verkeersborden worden verwijderd zodat alle adressen in Enspijk formeel bereikbaar zijn met een vrachtwagen.
Op grond van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 wordt uit oogpunt van de vrijheid van verkeer dit verkeersbesluit genomen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) heeft overleg plaatsgevonden met de, namens de korpschef gemachtigde, verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid.