Situatietekening: ‘Bushalte Ommedijkseweg DO d.d. 04-12-2024’
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Gelet op hoofdstuk II paragraaf 2 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens en de Bevoegdhedenregeling gemeente Leiden, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten is voorbehouden aan de managers van het cluster Stedelijke Ontwikkeling.
Overwegende dat:
Recreatiegebied Valkenburgse Meer gelegen is in de gemeente Katwijk en wordt ontsloten via de Ommedijkseweg, gelegen in de gemeente Leiden;
de Ommedijkseweg in het jaar 2019 als onderdeel van het project Rijnlandroute is gereconstrueerd en daarbij bushalte Tienhuizen, nabij Ommedijkseweg 30, is komen te vervallen;
buslijn 43 als onderdeel van de concessie Haaglanden Streek met een frequentie van twee bussen per uur over de Ommedijkseweg rijdt;
de afstand tussen het recreatiegebied en de dichtstbijzijnde bushalte (halte Haagse Schouw) circa 700 meter betreft;
de gemeente Leiden het reizen van en naar het recreatiegebied met de bus als duurzaam transportmiddel wil stimuleren en zodoende een bushalte wil realiseren in de directe nabijheid van het recreatiegebied;de Ommedijkseweg een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom (ETW type I) betreft met een maximaal toegestane snelheid van 60 km/uur en een rijloper van circa 6,00 meter voorzien van een kantmarkering;
conform de basiskenmerken wegontwerp- categorisering en inrichting van wegen van kennisplatform CROW halteren op de rijbaan mogelijk is bij een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom;
geen fysieke ruimte aanwezig is om een bushalte met haltekom te realiseren;
fietsers een eigen voorziening hebben in de vorm van een vrijliggend fietspad;
vervoerder EBS met gelede voertuigen rijdt met een lengte van circa 18 meter;
beide bushaltes worden voorzien van een perron voorzien van geblokte zwart-wit markering in combinatie met verkeersbord L03b van bijlage I van het RVV 1990;
door het aanbrengen van geblokte markering in combinatie met verkeersbord L03b (bushalte) het voor bestuurders niet is toegestaan om ter hoogte van de geblokte markering stil te staan, behalve voor het onmiddellijk laten in- en uitstappen van passagiers;
deze verkeersmaatregelen worden genomen met een doel als beoogd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994;
gelet op artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden met de (gemandateerde van) korpschef de politie welke een positief advies heeft afgegeven ten aanzien van het aanleggen van een haltepaar op de Ommedijkseweg;
de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden;