Gemeenteblad van Utrecht
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Utrecht | Gemeenteblad 2025, 61122 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Utrecht | Gemeenteblad 2025, 61122 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regel subsidie deelname sport en cultuur gemeente Utrecht
Deze nadere regel verstaat onder:
Wettelijk Sociaal Minimum: Het sociaal minimum is het minimale bedrag dat een inwoner nodig heeft om in uw levensonderhoud te kunnen voorzien. De rijksoverheid heeft hiervoor een normbedrag opgesteld, dat ze ieder half jaar aanpast. Het sociaal minimum is meestal even hoog als een bijstandsuitkering.
Deze nadere regel draagt bij aan het doel om:
Utrechtse gezinnen met minderjarige kinderen die een inkomen hebben tot maximaal 125% van het sociaal wettelijk minimum een financiële bijdrage ontvangen om mee te doen aan sport en cultuur.
Artikel 3 Eisen aan de subsidieaanvrager
De subsidie kan worden aangevraagd door een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid.
Artikel 4 Vaststellen subsidieplafond
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat.
Artikel 6 Eisen aan de aanvraag
De aanvraag van de subsidie wordt ingediend met e-Herkenning via www.utrecht.nl/subsidiedeelnamesportencultuur.
Bij de aanvraag worden de volgende documenten aangeleverd:
een financiële onderbouwing per kalenderjaar van de aanvraag aansluitend op het overzicht van de activiteiten. In deze onderbouwing staat per activiteit opgenomen welke personele en materiele middelen nodig zijn voor de activiteiten. Tevens is het gevraagde subsidiebedrag helder onderbouwd met daarbij – indien van toepassing – een sluitende begroting met daarin alle (overige) inkomsten;
Artikel 7 Indieningstermijn aanvraag
De subsidieaanvraag moet voor woensdag 12 maart 2025 9.00 uur zijn ingediend.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in de vergadering van 11 februari 2025
De burgemeester
Sharon A.M. Dijksma
De secretaris,
Michiel J. Ruis
Burgemeester en wethouders hebben deze nadere regel vastgesteld met het doel om een groter aantal minderjarige kinderen uit gezinnen die leven van een inkomen onder 125 % van het Wettelijk sociaal Minimum deel te laten nemen aan sport en cultuur.
Uit de Minima Effect Rapportage blijkt al jaren dat gezinnen met kinderen moeilijk of niet kunnen rondkomen. We willen dat alle Utrechtse gezinnen met minderjarige kinderen voldoende financiële middelen en mogelijkheden hebben om mee te doen. Daarmee investeren we ongelijk voor gelijke kansen. Meedoen gaat verder dan alleen sport en cultuur, maar we weten dat deelname aan sport en cultuur voor kinderen met een lage SEP minder vanzelfsprekend is. Het opgroeien in armoede heeft grote impact op kinderen. Zo weten we dat kinderen in gezinnen met lage inkomens een minder goede gezondheid hebben en meer stress ervaren. Sport en cultuurparticipatie heeft vele voordelen, het draagt bij aan mentale en fysieke gezondheid en de sociaal- emotionele ontwikkeling van het kind. Via deze subsidie wordt de toegang voor kinderen uit gezinnen met een lage SEP tot sport en cultuur verhoogd, om zo meer kansen te creëren voor kinderen en om de positieve effecten van sport en cultuur te ervaren.
We bereiken niet alle inwoners met de U-pas. Ook voorziet de U-pas niet in de behoefte van alle inwoners. In sommige gevallen is er behoefte aan maatwerk, iets wat een generieke regeling als de U-pas niet kan bieden. Via deze regeling wordt de mogelijkheid geboden om een vangnet naast de U-pas in stand te houden. Daarmee komen we tegemoet aan verschillende behoeften van Utrechters. De subsidieaanvrager heeft de mogelijkheid om maatwerk te leveren.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
In artikel 5 is opgenomen welke activiteiten wel en niet in aanmerking komen voor subsidie.
De subsidie is met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025 beschikbaar, waardoor kosten voor aanvragen vanaf 1 januari van het subsidiebedrag kunnen worden gedekt. Dit geeft de mogelijkheid om het subsidiebedrag in te zetten voor aanvragen die in de periode van 1 januari tot de datum van de beschikking binnen komen.
Inwoners met een inkomen van maximaal 125 % van het Wettelijk Sociaal Minimum hebben recht op de U-pas. De voorwaarde voor deze subsidie is gelijk hieraan. Er wordt daarom geen subsidie verleend voor de bijdrage aan gezinnen met minderjarige kinderen die leven van een inkomen boven 125 % van het Wettelijk Sociaal Minimum.
Een financiële bijdrage voor eenmalig kennismakingsaanbod wordt geen subsidie verleend. Kennismakingsaanbod is een belangrijke manier om kinderen in aanraking te laten komen met sport en cultuuraanbod en hen te laten ontdekken wat zij leuk vinden. Dit soort kennismakingsaanbod wordt gestimuleerd via andere subsidies.
Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag
De subsidieaanvraag wordt door een inhoudelijke commissie van ambtenaren beoordeeld. Deze beoordeling is op 4 criteria.
Een van de criteria van de subsidie is eenvoud voor de inwoner. De veelvoud aan verschillende regelingen en de beschikbare fondsen, elk met eigen aanvraagproces en bewijslast, zorgt voor complexiteit voor de inwoner, waardoor zij niet altijd de ondersteuning vinden die zij nodig hebben. Een van de leidende principes uit het gemeentelijke armoedebeleid is meer eenvoud. Tegelijkertijd zien we het belang van fondsen in de stad die maatwerk kunnen bieden en kunnen functioneren als een vangnet naast de U-pas. Om zo veel mogelijk vast te houden aan het principe van eenvoud, is eenvoud een van de beoordelingscriteria in de nadere regel, daarin ligt de nadruk op een verdere integratie met de U-pas als voorliggende voorziening en via het sociaal partnerportaal. Fondsen bereiken gezinnen die wel recht hebben op de U-pas maar deze, om welke reden dan ook, niet aanvragen. We willen ervoor zorgen dat inwoners krijgen waar ze recht op hebben. Door het versterken van de samenwerking tussen fondsen en de U-pas kan worden gewerkt aan meer eenvoud en kan mogelijk het bereik van de U-pas worden verhoogd.
Als onderdeel van de aanbesteding van de U-pas is het sociaal partnerportaal ontwikkeld. Dit portaal geeft fondsen de mogelijkheid om hun regelingen aan inwoners aan te bieden via de U-pas, waardoor inwoners geen declaraties meer in te hoeven dienen bij de fondsen. Het sociaal partnerportaal gaat breder dan enkel sport en cultuur. Daardoor hebben inwoners toegang tot zo veel mogelijk regelingen via een centrale plek, namelijk de U-pas. Dit zorgt voor meer cohesie in het armoedebeleid en draagt bij aan het verder verstevigen van het bereik van de U-pas.
Het huidige beleid wordt periodiek geëvalueerd. Wat onder andere bestaat uit een trendanalyse en monitoring van de besteding van de verschillende armoederegelingen. De eerste evaluatie zal plaatsvinden na het U-pasjaar 1 juli 2025 – 1 juli 2026. Waardoor deze regeling mogelijk met ingang van 2028 wordt aangepast.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-61122.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.