Verkeersbesluit instellen van een parkeerverbod zone in de Spijkerboorweg in Haarlem

Nr. 2025/0171318

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

Overwegende:

dat de Spijkerboorweg gelegen is binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Spijkerboorweg in beheer is bij de gemeente Haarlem;

dat de Spijkerboorweg een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze weg;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Beleid Openbare Ruimte, waarbij ondermandaat is verleend aan de Teammanager beleid openbare ruimte;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem op 25 april 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld in de Beleidsnotitie Afweging 30km/u;

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

dat de Spijkerboorweg een erftoegangsweg betreft binnen de bebouwde kom waarop een maximumsnelheid van 30 km/u geldt;

dat de Spijkerboorweg een doodlopende weg is voor bestuurders van motorvoertuigen en beschikt over parkeervoorzieningen aan beide zijden van de weg;

dat de verblijfsfunctie op een erftoegangsweg prevaleert boven de verkeersfunctie;

dat er aan de zuidelijke zijde van de Spijkerboorweg een parkeerverbod geldt tussen de kruising met de Briandlaan tot het einde van de straat;

dat er afgelopen jaren een aantal appartementencomplexen zijn gebouwd, waaronder een verzorgingstehuis;

dat de situatie daardoor gewijzigd is en de parkeerdruk is toegenomen;

dat alle appartementencomplexen voorzien zijn in hun eigen parkeerbehoefte;

dat in de directe omgeving er voldoende parkeerruimte beschikbaar is bij het winkelcentrum Schalkwijk;

dat door het verzorgingstehuis, Meerhoeve, de weg meer gebruikt wordt door grotere voertuigen, zoals bakwagens en taxivervoer;

dat de weg verder toegankelijk moet blijven voor nood- en hulpdiensten;

dat om stremmingen en de bruikbaarheid van de wegte garanderen het daarom verstandig is om een parkeerverbod voor beide zijden van de rijbaan in te stellen;

dat hiermee het parkeren enkel mogelijk is in de daarvoor bestemde parkeervakken;

dat de parkeerverbod zone voor de gehele Spijkerboorweg zal gelden en ingesteld wordt vanaf de kruising van de Spijkerboorweg met de Briandlaan;

dat de parkeerverbod zone kenbaar wordt gemaakt door het plaatsen van borden E1-zb en E1-ze zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het verwijderen van bord E1 en het plaatsen van de borden E1-zb en E1-ze van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 1 lid 2 van het RVV 1990 er onder parkeren verstaan wordt het laten stilstaan van een voertuigen anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met uitvoeren van de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen.

 

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

- door middel van het verwijderen van verkeersbord E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 het parkeerverbod in de Spijkerboorweg in te trekken ter hoogte van de kruising met de Briandlaan;

- door middel van het plaatsen van verkeersborden E1-zb en E1-ze van bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerverbod zone te laten gelden voor de gehele Spijkerboorweg aan beide zijden van de rijbaan tussen de kruising met de Briandlaan en huisnummer 500;

- tot het plaatsen van de verkeerborden zoals aangegeven in de bijbehorende situatieschets;

 

Aldus vastgesteld op 13 februari 2025 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

Melvin Werkhoven

Teammanager bereikbaarheid

 

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

 

Naar boven