Gemeenteblad van West Betuwe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| West Betuwe | Gemeenteblad 2025, 58839 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| West Betuwe | Gemeenteblad 2025, 58839 | beleidsregel |
Subsidieregels West Betuwe 2025
West Betuwe voert een subsidiebeleid om maatschappelijke organisaties en/of inwoners te ondersteunen. Zij leveren een bijdrage met hun activiteiten aan het verwezenlijken van gemeentelijke doelstellingen.
We waarderen de inzet van de laagdrempelige vrijwilligersorganisaties voor de inwoners van West Betuwe. Zij vervullen een belangrijke sociale rol waar het gaat om participatie. Door hun inzet mag West Betuwe zich rekenen tot de groep inclusieve gemeenten.
Met de subsidie ondersteunt en stimuleert de gemeente het organiseren van activiteiten en dan met name de activiteiten die voor meerdere kernen of dorpen toegankelijk zijn.
Op 28 januari 2025 is de Algemene subsidieverordening West Betuwe 2025 (ASV2025) vastgesteld. De nieuwe subsidieverordening werken we uit in subsidieregels. De subsidieregels gelden voor alle subsidies die de gemeente verstrekt aan maatschappelijke organisaties en instellingen. Gemeentelijke subsidies of bijdragen vallen buiten deze nota subsidieregels als er sprake is van een aparte verordening of regeling of als er expliciet sprake is van inkoop.
Naast de ASV2025 gebruiken we de geldende kadernota’s en praktijkervaringen als leidraad voor het opstellen van de subsidieregels. De uitwerking van de subsidieregels is op basis van het soort subsidie en/of de doelgroep. Dit is opgenomen in de subsidietabellen.
De diversiteit aan activiteiten en organisaties in 26 kernen is groot; maatwerk met betrekking tot de subsidieregels is van groot belang. Bij een bijzondere omstandigheid is een gemotiveerd beroep mogelijk op de hardheidsclausule in artikel 24 ASV2025. De relevante subsidievoorschriften stellen we daarmee buiten werking.
De nota subsidieregels start met een algemeen deel, te beginnen met de duiding van de verschillende groepen subsidieaanvragen en de soorten subsidies.
Vervolgens beschrijven we de stappen rondom de belangrijke onderdelen van het subsidieproces: de aanvraagprocedure, de besluitvorming en de verantwoording. Het maatwerk zoals genoemd in de inleiding komt onder meer tot uiting bij de bepalingen rondom de meerjarensubsidie.
Daarnaast gaan we in op gewijzigde of toegevoegde bepalingen in de ASV2025: de indieningstermijn, de vaststellingsnormen en de egalisatiereserve.
Tot slot staan er in de subsidietabellen (hoofdstuk 13) de subsidiesoort, de doelgroep, de subsidiabele activiteiten, de grondslag van het beleid, de aanvullende eisen en eventueel het subsidieplafond.
Binnen de subsidieaanvragen onderscheiden we drie groepen: vitale kernen (eigen kracht), activiteiten/activering en diensten.
Subsidie binnen vitale kernen (eigen kracht) draagt bij aan het ontmoeten, ontplooien
en aan de totstandkoming en instandhouding van een vorm van zelforganisatie (‘eigen kracht’) van iedere kern. Hieronder vallen dorpshuizen, speelplaatsen en zelforganisaties.
Er ligt nadruk op activiteiten die mede dankzij het leefbaarheidsbudget op kernenniveau uitgevoerd worden, denk aan activiteiten op het gebied van omzien naar elkaar, sociaal culturele activiteiten en zorg.
Subsidie binnen activiteiten/activering zetten we in voor activiteiten van de betreffende doelgroep en is kernen overstijgend. Het ‘doen’ staat in deze subsidiegroep centraal, denk aan ontplooiing, verbinden, bewegen, sociaal contact of talentontwikkeling. Veel van deze activiteiten vinden elk jaar plaats. Binnen deze groep vallen subsidie aan bijvoorbeeld: sportverenigingen, cultuur- en kunstorganisaties, muziekverenigingen en jongeren- en ouderenorganisaties. Het kan gaan om een evenement, maar ook om het geven van lessen. Het is geen subsidie om iets aan te schaffen of op te bouwen.
Een derde subsidie is er voor diensten. Hier gaat het om professionele instellingen, jeugd-, welzijn- en zorgorganisaties, die in opdracht van de gemeente diensten verrichten. Dit zijn onder meer : Welzijn West Betuwe, Mozaïek welzijn, Connect2Jeugd, Santé Partners (t/m 2025), de GGD, Iris verslavingszorg, Begeleiding en Wonen Nijmegen & Rivierenland en Jeugdbescherming Gelderland.
Soorten subsidies : structureel en incidenteel
Activiteiten en/of programma’s die ieder jaar terugkomen komen in aanmerking voor structurele subsidie. Dit zijn bijvoorbeeld cultuur- en sportverenigingen en beheer en onderhoud van accommodaties dat over jaren is uitgesmeerd.
Het aanvragen van een structurele subsidies kan uiterlijk tot 1 mei in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidie heeft.
Incidentele subsidies keert de gemeente uit voor eenmalige (nieuwe) activiteiten. Als het nodig is voor het slagen van de activiteit is eenmalige verlenging van de subsidie mogelijk.
Een incidentele subsidie aanvragen kan gedurende het gehele jaar, zes weken voordat de activiteit plaatsvindt. Toekenning van een incidentele subsidie is niet mogelijk als het subsidieplafond voor de betreffende subsidiecategorie bereikt is.
De procedure : eenvoudig en transparant
De procedure voor de aanvraag, een beslissing en verantwoording van de subsidie is eenvoudig en transparant.
Op de website van de gemeente West Betuwe is een subsidieportaal gemaakt. Het aanvraagformulier heeft een handleiding voor het invullen. Hierin is opgenomen waar de aanvraag aan moet voldoen. Tevens is een contactpersoon bekend voor vragen en dergelijke.
In de toekenning of afwijzing van de subsidieaanvraag is de grondslag opgenomen op grond waarvan tot een positief dan wel een negatief besluit is gekomen.
De controle : eenvoudig en doelmatig
De controle op een subsidieaanvraag, de uitvoering en de verantwoording is eenvoudig en doelmatig.
Hoe lager de subsidie, hoe eenvoudiger de verantwoording. Het opstellen van een (jaarlijks) openbaar subsidieregister maakt inzichtelijk hoeveel en welke subsidies verstrekt zijn. Het subsidieregister publiceren we op onze website.
Vergroten kans toekenning subsidie
Bij de beoordeling van een subsidieaanvraag zijn er initiatieven die de kans op toekenning van subsidie vergroten: de eigen inbreng van de subsidieaanvrager en de inzet voor de inclusieve samenleving.
Inzet voor een inclusieve samenleving
De organisatie die een subsidie aanvraagt kan aangeven op welke manier de organisatie zich inzet voor een inclusieve samenleving. Dit kan intern zijn: wat doet de organisatie om zelf inclusief te zijn, bijvoorbeeld in het personeelsbeleid. En kan ook extern zijn: wat doet de organisatie om de samenleving een beetje inclusiever te maken, bijvoorbeeld door activiteiten te organiseren waar iedereen welkom is en activiteiten die voor iedereen toegankelijk zijn.
Artikel 11 tot en met 13 ASV2025
Afhankelijk van de hoogte van de toegekende subsidie is een verantwoordingsproces ingericht. We onderscheiden subsidies tot 5.000 euro, subsidies vanaf 5.000 euro tot 50.000 euro en subsidies vanaf 50.000 euro.
Belangrijk is dat het subsidieproces voor de subsidieontvanger zo min mogelijk administratieve last met zich mee brengt. Voor het overgrote deel van de subsidieontvangers (bijna 90%), geldt dat zij een subsidie ontvangen onder de 5.000 euro. Tegelijk met de verlening stellen we de subsidie vast. De administratieve handeling voor de aanvrager beperkt zich tot het eenmaal per jaar aanvragen van subsidie.
Artikel 7 ASV2025 stelt dat het mogelijk is dat een subsidie voor de duur van maximaal vier jaar kan worden aangevraagd. Het voordeel van het ‘niet verantwoorden’ is dan echter nog maar van toepassing voor 26% van de subsidieontvangers. Dit omdat het subsidiebedrag over de vierjarige subsidieperiode boven de 5.000 euro is.
De verantwoording over vier jaar brengt meer administratieve last voor de subsidieontvanger met zich mee dan het jaarlijks indienen voor de aanvraag. Het toekennen van een meerjarige subsidie voldoet daarom niet aan het uitgangspunt dat het subsidieproces zo min mogelijk administratieve last met zich mee brengt.
Op basis van maatwerk in het subsidieproces blijft het echter bij uitzondering mogelijk een meerjarige subsidie toe te kennen. Het toekennen van een meerjarige subsidie kan bijvoorbeeld in een situatie waarbij de activiteiten en/of het programma van de subsidieaanvrager zich richten op het realiseren van lange termijn doelstellingen, die niet binnen één jaar behaald kunnen worden en de uitvoering van de activiteiten door meerjarige subsidiëring efficiënter of effectiever is. In alle gevallen gaat het om maatwerk en omschrijven we de nadere voorschriften in de subsidiebeschikking.
Een subsidieplafond is het maximale bedrag dat vooraf is vastgesteld en maximaal besteedbaar is aan bepaalde activiteiten. Een subsidieplafond voorkomt ‘open-eind’ regelingen en geeft duidelijkheid aan de aanvragers. Zij weten daardoor immers hoeveel geld er in een bepaald tijdvak beschikbaar is.
Niet ieder subsidiecluster heeft een subsidieplafond. Soms komt een subsidie immers uit een grotere subsidiepot met algemene bestemming. Daar waar wel een subsidieplafond bekend is, is die opgenomen in de subsidietabel. De subsidietabel volgt de bedragen die zijn opgenomen in de gemeentebegroting.
Een subsidieplafond vereist een verdeelsystematiek. De toe te passen verdeelsystematiek is ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’.
Nieuw in de ASV2025 is de egalisatiereserve. Hiermee kan de subsidieontvanger toekomstige onvoorziene kosten dragen. Aan het vormen van een egalisatiereserve zijn aanvullende voorwaarden verbonden.
Kadernota Cultuur en Kunst West Betuwe
Het Cultuur- en Kunstbeleid rust op een viertal pijlers, te weten Versterken, Verbreden, Verbinden en Vernieuwen. Onder versterken wordt verstaan een bloeiend cultureel verenigingsleven als cement van de leefbaarheid. Vrijwilligers in de verenigingen en Identiteit en traditie; ons levendig erfgoed koesteren. Onder verbreden wordt verstaan: iedereen doet mee en speciale aandacht voor jongeren. Verbinden is altijd synergie zoeken in de werkwijze en het verbindt mensen, dorpen en disciplines. Het vernieuwen is inspringen op de veranderende behoeftes en expressievormen.
Kadernota Dorpshuizen en Multifunctionele Centra
Om de leefbaarheid en de sociale samenhang in stand te houden is een ontmoetingspunt in de kern van belang. En dat zijn dorpshuizen. Voor de langere termijn is een zogenaamde ‘Tafel van zeven’ geformuleerd. Over sociaal beleid, voorzieningenniveau, vastgoed, horeca/commercie en ondersteuning worden afspraken gemaakt. Een jaarlijks overleg met de dorpshuizen en het instellen van een Klankbordgroep maken deze ‘Tafel van zeven’ compleet.
De subsidie Vitale dorpshuizen gaat de dorpshuizen ondersteunen om activiteiten op sociaal terrein uit te voeren en verder te ontwikkelen. Preventie, inclusie, eenzaamheidsbestrijding, voorlichting, zorg en ontspanning zijn belangrijke taken.
Een Fonds Steengoed ondersteunt de dorpshuizen om de accommodatie goed te beheren en te onderhouden zodat een goede staat van de accommodaties gewaarborgd blijft.
Speeltuinorganisaties realiseren en beheren onder regie van de gemeente speelruimten. Het gemeentelijk beleid is gericht op ondersteuning van de speeltuinorganisaties. Dat geschiedt langs twee lijnen: het plegen van (vervanging)investeringen en het verrichten van beheer en onderhoud. Doel is het realiseren van centrale, multifunctionele en inclusieve speelruimten. Waar een toekomstbestendig kwalitatief aanbod kan worden geboden en iedereen, jong en oud, kan ontmoeten, ontdekken en ontplooien in de kernen. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van het aantal toegekende functies per speelplek. We onderscheiden de functies 0-6 jaar, 6-12 jaar, 12-18 jaar en een centrale speelplek.
De transformatie in het sociaal domein is een complexe uitdaging gebleken. Afgelopen jaren hebben gemeenten stappen gezet om beter in te spelen op de unieke behoeften van inwoners. Waardoor meer dynamische en effectievere ondersteuning mogelijk is. De ervaringen van afgelopen jaren tonen aan dat voortdurend leren en bijsturen nodig is.
Alle inzet is erop gericht om van een verzorgingsstaat te bewegen naar een participatiemaatschappij. Er zijn landelijke initiatieven om dit te ondersteunen en daar ligt mede een opdracht voor gemeenten. Denk hierbij aan het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en de Hervormingsagenda Jeugd.
In West Betuwe hebben we de afgelopen jaren met het programma Bouwen aan Sociale Kracht gewerkt aan een sterke samenleving en aan de juiste zorg op de juiste plek.
Tegelijkertijd is in deze periode de financiële houdbaarheid van het sociaal domein steeds meer onder druk komen te staan. Mede als gevolg van vergrijzing en toename van kwetsbare groepen, stijgt de vraag naar zorg en ondersteuning.
Naar aanleiding van landelijke ontwikkelingen en financiële overschrijdingen op budgetten voor jeugdhulp en Wmo, heeft het college eerder in 2024 een Herstelplan Sociaal Domein opgesteld. Deze is gericht op een veranderaanpak om in relatief korte tijd (2024-2025) een meer eenduidige koers en grip op het sociaal domein tot stand te brengen.
Het Visiedocument Sociaal Domein richt zich op een langere periode (tot en met 2028). Het geeft richting aan ons handelen in het sociaal domein en vormt de kapstok voor ons beleid. De lijn die is ingezet in het Herstelplan is gecontinueerd en verder uitgebouwd.
Overzicht verordeningen, overeenkomsten, regelingen
In onderstaand overzicht staan subsidies die onder sociaal beleid vallen, maar niet in de subsidieregels zijn opgenomen. De reden is dat afzonderlijke verordeningen zijn vastgesteld op basis van een wettelijke verplichting, een samenwerkingsverband van gemeenten en/of gemeentelijk beleid.
Per groep subsidieaanvragen zijn de nadere subsidieregels uitgewerkt in subsidietabellen. De tabellen zijn opgebouwd volgens de volgende systematiek.
Subsidieplafond, een maximaal uit te geven bedrag door de gemeente, wordt gekoppeld aan een incidentele subsidie. Bij structurele subsidies is de omvang jaarlijks bekend en vaststaand. Bij een incidentele subsidie is het totale bedrag bekend, de grondslag van de subsidie ook maar is jaarlijks onbekend hoeveel aanvragen er worden gedaan. Om (forse) overschrijdingen van het beschikbare budget te voorkomen wordt een subsidieplafond ingesteld.
Subsidies activiteiten/activering
|
Sportverenigingen met een buitensportaccommodatie zijnde geen sportveld : Paardensport, fiets-/motorcross. |
||
|
Paardensport: 500 euro per paardenbak |
||
|
Het organiseren van een jaarlijks festival voor jongeren in West Betuwe |
||
|
Het festival is toegankelijk voor alle jeugd en jongeren uit de gemeente West Betuwe |
||
|
Het organiseren van activiteiten voor en door jongeren in de gemeente West Betuwe. |
||
|
De scouting is toegankelijk voor alle jeugd en jongeren in de gemeente West Betuwe |
||
|
Het aanbieden van lessen in circusvaardigheden voor jeugd en jongeren in West Betuwe |
||
|
Het jeugdcircus is toegankelijk voor alle jeugd en jongeren in de gemeente West Betuwe |
||
|
(Vrijwilligers)jeugdorganisatie die structurele jeugd- en jongerenactiviteiten organiseren. |
||
|
Het organiseren van activiteiten voor en door jongeren, bijvoorbeeld door jeugdsozen. |
||
|
||
|
Activiteiten ter bevorderen van persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke participatie. Het creëren van een ontmoetingsplek. |
||
|
||
|
Inwoners die een AED- en reanimatie training willen volgen of een herhaling van de training nodig hebben. |
||
|
||
Brede Regeling Combinatiefuncties
Vrijwilligersondersteuning (professioneel)
Versterken mentale weerbaarheid
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-58839.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.