Gemeenteblad van Waterland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waterland | Gemeenteblad 2025, 58130 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waterland | Gemeenteblad 2025, 58130 | beleidsregel |
Beleidsregels ontheffing parkeerschijfzones gemeente Waterland 2025
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland,
gelet op artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, en artikel 3, eerste lid onderdeel b, sub i van de Parkeerverordening Waterland 2017;
overwegende dat de gemeenteraad op 16 mei 2024 heeft ingestemd met de motie ‘Parkeerbeleid binnenstad Monnickendam’ (118-130) waarin het college wordt verzocht om over te gaan tot invoering van optie 2: een parkeerschijfzone in de binnenstad van Monnickendam,
overwegende dat het ten behoeve van de uitvoering van motie ‘Parkeerbeleid binnenstad Monnickendam’ (118-130) en het invoeren van een parkeerschijfzone in de binnenstad van Monnickendam, wenselijk is om te komen tot een wijziging van ‘Beleidsregels parkeerschijfzones Waterland 2017’,
vast te stellen de navolgende Beleidsregels ontheffing parkeerschijfzones gemeente Waterland 2025.
Dit beleid is van toepassing op parkeren in een parkeerschijfzone op grond van artikel 3, eerste lid onderdeel b, sub i., van de Parkeerverordening Waterland 2017 in het gebied dat is aangewezen voor het parkeren met parkeerschijf in de gemeente Waterland.
Artikel 2 Voorwaarden parkeerontheffing binnenstad Monnickendam
De adressen waarvoor vanwege het aanwezig zijn van één of meerdere parkeerplaatsen op eigen terrein het recht op één of twee parkeerontheffing(en) voor de parkeerschijfzone van de binnenstad van Monnickendam (zoals in het aanwijzingsbesluit aangewezen) vervalt, zijn opgenomen in de bij dit besluit horende ‘adressenlijst parkeren op eigen terrein binnenstad Monnickendam’.
Artikel 2a Aanvullende voorwaarden parkeerontheffing mantelzorgers binnenstad Monnickendam
Een parkeerontheffing aan mantelzorgers als bedoeld in artikel 2, eerste lid, sub a, onder iii.(mantelzorgers) wordt verleend onder de volgende voorwaarden:
Artikel 3 Voorwaarden parkeerontheffing Broek in Waterland
Een parkeerontheffing op grond van artikel 3, eerste lid onderdeel b, sub i, van de Parkeerverordening Waterland 2017 wordt slechts verleend aan:
Artikel 4 Aanvullende bewijslast
Bij het verstrekken van een parkeerontheffing kan van de aanvrager worden verlangd dat door middel van het toesturen van aanvullende bewijslast aangetoond wordt:
Artikel 5 Intrekking oude regeling
De beleidsregels parkeerschijfzones Waterland 2017 worden ingetrokken.
Artikel 6 Overgangsbepaling reeds verleende parkeerontheffingen parkeerschijfzone binnenstad Monnickendam
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland, gehouden op 4 februari 2025
drs. E.G.H. Dijk MPM
gemeentesecretaris/algemeen directeur
drs. M. van der Weele
burgemeester
Toelichting bij Beleidsregels ontheffing parkeerschijfzones gemeente Waterland 2025
Aanleiding / algemene toelichting
De parkeerdruk in de binnenstad van Monnickendam is hoog. Dit zorgt voor problemen op het vlak van bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid. In de binnenstad van Monnickendam zijn parkeerplekken op eigen terrein. Deze parkeerplekken worden in de huidige situatie onvoldoende benut. Een deel van de inwoners heeft beschikking over parkeren op eigen terrein maar parkeert op de openbare parkeerplaatsen. Mede hierdoor is de druk op de openbare parkeerplaatsen hoog.
In het ‘parkeerbeleid binnenstad Monnickendam’ is benoemd dat het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein in mindering gebracht kan worden op het maximaal aantal te verkrijgen parkeerontheffingen. Dit wordt ook wel ‘salderen’ genoemd. Doel van deze regeling is het beter benutten van de parkeerplaatsen op eigen terrein en daarmee het verlagen van de druk op openbare parkeerplaatsen.
Het uitgangspunt is dat de op het woonperceel aanwezige parkeerplaatsen zijn bedoeld voor het parkeren van personenauto’s van de bewoners van het betreffende perceel. Het uitgangspunt is dat bewoners gebruik maken van hun parkeergelegenheid op eigen terrein. De in het kaderstellend ‘parkeerbeleid binnenstad Monnickendam’ benoemde ‘salderingsregeling’ is in dit document verder uitgewerkt. In deze beleidsregels geeft het college aan wat het maximum aantal parkeerontheffingen is dat een doelgroep kan aanvragen, wat het wel en niet beschouwt als parkeerplaatsen op eigen terrein en op welke wijze hiermee bij de toekenning van een parkeerontheffing rekening wordt gehouden. Vanwege het diverse gebruik zijn inpandig en solitaire garages nu niet meegenomen.
Overwegingen bij bepaling minimaal noodzakelijk maatvoering parkeren op eigen terrein
Om de druk op openbare parkeerplaatsen te verlichten is het van belang dat parkeerplaatsen op eigen terrein beter benut worden. De ‘salderingsregeling’ voorziet hierin door het gebruik van de parkeerplaatsen op eigen terrein te stimuleren. Tegelijkertijd moet het gebruik van de parkeerplaatsen op eigen terrein wel redelijkerwijs mogelijk zijn. zijn Aan de hand van de volgende twee manieren is onderzoek gedaan naar de minimaal noodzakelijke maatvoering:
Zoals in ASVV uit 2021 aangegeven, valt 95% van de voertuigen binnen de lengtemaat van 4,88 meter en breedtemaat van 1,83 meter.
De top 10 meest verkochte auto’s in Nederland in 2023 (bron: https://www.auto.nl/blog/meestverkochte-autos) hebben de volgende maatvoering:
Te zien is dat de gemiddelde lengte en gemiddelde breedte van de top 10 meest verkochte auto’s in Nederland in 2023, respectievelijk 4,19 meter (lengte) en 1,80 meter (breedte) bedragen. Er is minimaal 0,50 meter breedte nodig om een auto in en uit te kunnen stappen.
Gelet op de gemiddelde lengte en breedte van de meest verkochte auto’s in Nederland in 2023, gelet op het belang van het verlichten van de druk op de openbare parkeerplaatsen, gelet op het belang van het beter benutten van de parkeerplaatsen op eigen terrein, gelet op het feit dat er minimaal 0,50 meter breedte nodig is om in en uit te kunnen stappen, overweegt het college dat het gewenst is om af te wijken van het percentielvoertuig uit de ASVV van 2021, en dat de volgende maatvoering minimaal noodzakelijk is:
Overwegingen bij overgangsregeling (artikel 6)
Om de openbare parkeerplaatsen in de binnenstad van Monnickendam te ontlasten en het gebruik van de parkeerplaatsen op eigen terrein beter benutten, is het wenselijk dat de aanvraag van een parkeerontheffing getoetst wordt aan deze beleidsregels, waarin de nieuwe beleidsvoorwaarden zijn opgenomen. Tegelijkertijd hebben houders van een reeds verleende parkeerontheffing voor een bepaalde of onbepaalde periode een recht waar een beleidswijzing niet zomaar inbreuk op mag doen. Om de rechten van deze ontheffinghouders redelijkerwijs tegemoet te komen is in deze beleidsregels een overgangsbepaling opgenomen.
Bijlage behorende bij artikel 2, zesde lid van de Beleidsregels ontheffing parkeerschijfzones gemeente Waterland 2025
*Bij percelen met meerdere adressen, zoals bijvoorbeeld ’t Prooyen 3 tot en met 3I, is onduidelijk hoe de parkeerplaatsen op eigen terrein over de adressen zijn verdeeld. Tijdens het aanvraagproces wordt contact met de aanvrager opgenomen om het daadwerkelijk aantal parkeerplaatsen op eigen terrein voor het betreffende adres vast te stellen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-58130.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.