Wijzigingsbesluit Uitvoeringsbesluit Parkeren Gouda – Flankerend beleid

Het college van burgemeester en wethouders van Gouda;

 

gelezen het voorstel van 28 januari 2025;

 

gelet op artikelen 1, 3, 4 en 12 van de Parkeerverordening Gouda 2024;

 

gelet op artikelen 1 en 2 van de Parkeerbelastingverordening 2025;

 

besluit:

 

Tot wijziging van het Uitvoeringsbesluit Parkeren Gouda;

Artikel I  

  • A.

    De tabel in lid 1 van artikel 3 wordt vervangen door deze tabel:

     

    Locatie

    Vergunningenplafond

    Binnenstad

    (vergunningsector 1)

    Bewonersparkeervergunningen: 1.295

    Parkeerterrein Klein Amerika

    (vergunningsector 4)

    Sectorgebonden parkeerterreinvergunningen bewoners Binnenstad + Goudse sectorgebonden parkeerterreinvergunningen + open sectorgebonden parkeerterreinvergunningen: 150

    Parkeerterrein Schouwburgplein

    (vergunningsector 5)

    Sectorgebonden parkeerterreinvergunningen bewoners Binnenstad + Goudse sectorgebonden parkeerterreinvergunningen + open sectorgebonden parkeerterreinvergunningen: 50

    Parkeerterrein Vossenburchkade

    (vergunningsector 6)

    Sectorgebonden parkeerterreinvergunningen bewoners Binnenstad + Goudse sectorgebonden parkeerterreinvergunningen + open sectorgebonden parkeerterreinvergunningen: 50

    Stationsgarage voor bewoners van de Binnenstad

    Stationsgaragevergunning bewoners Binnenstad: 50

    Toelichting

    De algemene sectorgebonden parkeerterreinvergunning vervalt per 1 maart 2025. Daarvoor in de plaats komen er twee andere sectorgebonden parkeerterreinvergunningen: de Goudse en de open. Tevens bestaat per 1 maart 2025 de Binnenstad nog slechts uit 1 vergunningsector, de deelvergunningsectoren 1a en 1b zijn komen te vervallen. Deze wijzigingen zijn verwerkt in bovenstaande tabel.

  • B.

    De tabel in lid 1 van artikel 4 wordt aangevuld met:

     

    Vergunningsector

    Type vergunning

    Maximum aantal

    per adres

    7

    Bewonersvergunning

    3

    8

    Bewonersvergunning

    3

    Toelichting

    Met het aanvaarden van het amendement Derde vergunning door de raad op 11 december 2024, heeft de raad het mogelijk gemaakt om een derde bewonersparkeervergunning aan te vragen. Gezien de tekst van het amendement is het de bedoeling geweest dat dit alleen voor de Kadenbuurt en de buurt Kort Haarlem (vergunningsector 7) en Korte Akkeren (vergunningsector 8) zou gaan gelden. Dat is hiermee vastgelegd.

  • C.

    De tekst van artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Was

    Wordt

    Artikel 5 Nadere regels bewonersvergunningen

    • 1.

      Een bewonersparkeervergunning voor het vergunningenjaar van 1 maart 2024 tot en met 28 februari 2025 voor deelvergunningsector 1a die voortvloeit uit een verlenging van de bewonersvergunning voor het vergunningenjaar van 1 maart 2023 tot en met 29 februari 2024 is voor het vergunningenjaar van 1 maart 2024 tot en met 28 februari 2025 geldig in de vergunningsectoren 1 en 6.

    • 2.

      Een bewonersparkeervergunning voor het vergunningenjaar van 1 maart 2024 tot en met 28 februari 2025 voor deelvergunningsector 1b die voortvloeit uit een verlenging van de bewonersvergunning voor het vergunningenjaar van 1 maart 2023 tot en met 29 februari 2024 is voor het vergunningenjaar van 1 maart 2024 tot en met 28 februari 2025 geldig in de vergunningsectoren 1, 4, 5 en 6 .

    Artikel 5 Nadere regels derde bewonersparkeervergunningen

    • 1.

      Voor de aanvraag van een derde bewonersparkeervergunning, zoals bedoeld in artikel 4 lid 1, op een adres moet de bewoner aantonen dat op 11 december 2024:

      • a.

        ten minste drie volwassenen een gezamenlijke huishouding voerden op het adres;

      • b.

        ten minste drie kentekens bij de Dienst Wegverkeer (RDW) op het adres geregistreerd waren.

    • 2.

      Het college trekt de derde bewonersparkeervergunning in zodra:

      • a.

        er minder dan drie volwassenen op het adres geregistreerd staan, of;

      • b.

        er minder dan drie kentekens bij de Dienst Wegverkeer (RDW) op het adres geregistreerd staan.

    Toelichting

    Met ingang van 1 maart 2025 zijn de huidige leden 1 en 2 niet meer geldig, daarom zijn deze verwijderd. Met het aanvaarden van het amendement Derde vergunning door de raad op 11 december 2024, heeft de raad het mogelijk gemaakt om een derde bewonersparkeervergunning aan te vragen, zie de wijziging zoals opgenomen in artikel I lid B van dit wijzigingsbesluit. In de geamendeerde gewijzigde Parkeerverordening Gouda 2024 is ook opgenomen aan welke voorwaarden voldaan moet worden om in aanmerking te komen voor de derde bewonersparkeervergunning. Met deze wijziging moet de aanvrager (bewoner) van de derde bewonersparkeervergunning aantonen dat hij aan die voorwaarden voldoet.

  • D.

    De tekst van artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Was

    Wordt

    Artikel 6 Nadere regels mantelzorgvergunning

    • 1.

      Aantonen van de noodzaak tot mantelzorg, als bedoeld in artikel 12 lid 2 van de Parkeerverordening Gouda 2024, kan met een door een arts, CIZ, Palet Welzijn of hulpverlener opgestelde verklaring dat minimaal 4 dagen per week mantelzorg nodig is.

    • 2.

      In geval een bewoner is ingeschreven op een adres in deelvergunningsector 1b, is de mantelzorgvergunning ook geldig voor vergunningsectoren 4, 5 en 6.

    Artikel 6 Nadere regels mantelzorgvergunning

    • 1.

      Aantonen van de noodzaak tot mantelzorg, als bedoeld in artikel 12 lid 2 van de Parkeerverordening Gouda 2024, kan met een door een arts, CIZ, Palet Welzijn of hulpverlener opgestelde verklaring dat gedurende minimaal 3 maanden voor minimaal 8 uur per week mantelzorg nodig is.

    • 2.

      De uiterste datum waarop de noodzaak tot mantelzorg, als bedoeld in artikel 23 lid 3 van de Parkeerverordening Gouda 2024 opnieuw moet zijn aangetoond is 28 februari 2030. Mantelzorgvergunningen die verleend worden vanaf 1 maart 2025, moeten bij de aanvraag aantonen dat zij in aanmerking komen voor mantelzorg, zoals opgenomen in lid 1. Daarna kunnen deze jaarlijks verlengd worden tot maximaal de hiervoor genoemde datum zonder de noodzaak tot mantelzorg opnieuw aan te tonen.

    • 3.

      Voorafgaand aan het nieuwe vergunningenjaar per 1 maart 2030 stelt het college een nieuwe einddatum voor het aantonen van de noodzaak tot mantelzorg vast.

    Toelichting

    Met het aanvaarden van het amendement Mantelzorgvergunning door de raad op 11 december 2024, heeft de raad in de Parkeerverordening Gouda 2024 de voorwaarde om in aanmerking te komen voor een mantelzorgvergunning gewijzigd van minimaal 4 dagen per week mantelzorg naar gedurende minimaal 3 maanden voor minimaal 8 uur per week mantelzorg. Met de wijziging in artikel 6 lid 1 moet de aanvrager van de mantelzorgvergunning aantonen dat hij aan die voorwaarden voldoet.

    In de wijziging van de Parkeerverordening Gouda 2024 die op 11 december door de raad is vastgesteld is in artikel 23 opgenomen dat een mantelzorgvergunning maximaal 5 jaar geldig is en dat het college hiervoor een datum vast moet stellen. Gedurende deze periode kan de mantelzorgvergunning verlengd worden zonder ieder jaar bij de verlenging opnieuw aan te hoeven tonen dat mantelzorg benodigd is. Dat is verwerkt in het nieuwe lid 2 en lid 3 van artikel 6.

  • E.

    De tekst van artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Was

    Wordt

    Artikel 7 Nadere regels bedrijfsvergunningen

    • 1.

      Voor de aanvraag van de 1e, 2e en 3e bedrijfsparkeervergunning werkweek of 1e, 2e en 3e bedrijfsparkeervergunning gehele week in vergunningsector 1 moet het bedrijf aantonen dat zij voor het vervoer van zware, kwetsbare, bederfelijke, kostbare dan wel omvangrijke goederen minstens vijf maal per dag over het voertuig moeten beschikken.

    • 2.

      Voor de aanvraag van de 2e en 3e bedrijfsparkeervergunning werkweek of 2e en 3e bedrijfsparkeervergunning gehele week in vergunningsector 2 en 3 moet het bedrijf aantonen dat zij voor het vervoer van zware, kwetsbare, bederfelijke, kostbare dan wel omvangrijke goederen minstens vijf maal per dag over het voertuig moeten beschikken.

    • 3.

      Voor de aanvraag van de 2e en 3e bedrijfsvoeringvergunning kortlopend of 2e en 3e bedrijfsvoeringvergunning langlopend moet het bedrijf aantonen dat zij voor het vervoer van zware, kwetsbare, bederfelijke, kostbare dan wel omvangrijke goederen minstens vijf maal per dag over het voertuig moeten beschikken.

    • 4.

    Artikel 7 Nadere regels bedrijfsvergunningen

    • 1.

      Voor de aanvraag van de 1e, 2e en 3e bedrijfsparkeervergunning werkweek of 1e, 2e en 3e bedrijfsparkeervergunning gehele week in vergunningsector 1 moet het bedrijf aantonen dat zij voor het vervoer van zware, kwetsbare, bederfelijke, kostbare dan wel omvangrijke goederen minstens vijfmaal per dag over het voertuig moeten beschikken.

    • 2.

      Voor de aanvraag van de 2e en 3e bedrijfsparkeervergunning werkweek of 2e en 3e bedrijfsparkeervergunning gehele week in vergunningsector 2 en 3 moet het bedrijf aantonen dat zij voor het vervoer van zware, kwetsbare, bederfelijke, kostbare dan wel omvangrijke goederen minstens vijfmaal per dag over het voertuig moeten beschikken.

    • 3.

      Voor de aanvraag van de 2e en 3e bedrijfsvoeringvergunning kortlopend of 2e en 3e bedrijfsvoeringvergunning langlopend moet het bedrijf aantonen dat zij voor het vervoer van zware, kwetsbare, bederfelijke, kostbare dan wel omvangrijke goederen minstens vijfmaal per dag over het voertuig moeten beschikken.

    • 4.

    Toelichting

    Tekstuele fout in leden 1 t/m 3 aangepast (vijf maal moet zijn vijfmaal).

  • F.

    Na artikel 7 wordt een nieuw artikel 7a ingevoegd, luidend:

     

    Artikel 7a Nadere regels maatschappelijke bedrijfsvoeringvergunning

    • 1.

      De volgende typen bedrijven, conform de Standaard Bedrijfsindeling 2008 zoals geregistreerd bij de Kamer van Koophandel (SBI-code), kunnen maatschappelijke bedrijfsvoeringvergunningen, zoals bedoeld in artikel 18a Parkeerverordening Gouda 2024, aanvragen, inclusief de daaronder vallende subcodes:

      • a.

        32.99.1 (Sociale werkvoorziening);

      • b.

        75 (Veterinaire dienstverlening);

      • c.

        84.2 (Overheidsdiensten);

      • d.

        85 (Onderwijs);

      • e.

        86.10.4 (Geestelijke gezondheids- en verslavingszorg met overnachting);

      • f.

        86.92.1 (Gezondheidscentra);

      • g.

        86.92.5 (Ambulancediensten en centrale posten);

      • h.

        86.92.9 (Samenwerkingsorganen op het gebied van gezondheidszorg en overige gezondheidszorgondersteunende diensten);

      • i.

        87 (Verpleging, verzorging en begeleiding met overnachting);

      • j.

        88 (Maatschappelijke dienstverlening zonder overnachting);

      • k.

        90 (Kunst);

      • l.

        91 (Culturele uitleencentra, openbare archieven, musea, dieren- en plantentuinen, natuurbehoud);

      • m.

        93.12 (Buitensport);

      • n.

        94.91.1 (Religieuze organisaties);

      • o.

        94.99.5 (Overkoepelende organen en samenwerkings- en adviesorganen (niet op het gebied van gezondheids- en welzijnszorg, sport en recreatie)).

    • 2.

      Voor de aanvraag van maatschappelijke bedrijfsvoeringvergunningen moet het bedrijf een uittreksel van de Kamer van Koophandel overleggen van niet ouder dan 3 maanden waarin:

      • a.

        aangetoond is dat het bedrijf valt in één van de categorieën genoemd in lid 1 van dit artikel, en;

      • b.

        het aantal werkzame personen op de locatie van de vestiging van het bedrijf waarvoor de maatschappelijke bedrijfsvoeringvergunningen aangevraagd worden is opgenomen.

    • 3.

      Het toegestane aantal maatschappelijke bedrijfsvoeringvergunningen per adres wordt als volgt berekend: 0,5 * aantal werkzame personen op de locatie van de vestiging van het bedrijf waarvoor de maatschappelijke bedrijfsvoeringvergunningen aangevraagd worden, waarbij de uitkomst wordt afgerond op het eerstvolgende gehele getal.

Toelichting

Met het vaststellen van de Wijziging Parkeerverordening Gouda 2024 door de raad op 11 december 2024 is er een nieuw type parkeervergunning mogelijk gemaakt: de maatschappelijke bedrijfsvoeringvergunning. De voorwaarden om in aanmerking te komen voor de maatschappelijke bedrijfsvoeringvergunning zijn in dit nieuwe artikel vastgelegd.

 

  • G.

    De tekst van artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Was

    Wordt

    Artikel 8 Nadere regels bezoekersregeling

    • 1.

    • 2.

      Een bezoekersregeling voor een bewoner van een adres in vergunningsectoren 2 of 3 is geldig in de sector waarin de bewoner volgens de Basisregistratie personen staat ingeschreven.

    • 3.

    Artikel 8 Nadere regels bezoekersregeling

    • 1.

    • 2.

      Een bezoekersregeling voor een bewoner van een adres in vergunningsectoren 2, 3, 7 of 8 is geldig in de sector waarin de bewoner volgens de Basisregistratie personen staat ingeschreven.

    • 3.

    Toelichting

    Met het uitbreiden van het gebied met de vergunningsectoren 7 en 8, moeten ook de voorwaarden voor het verkrijgen van een bezoekersregeling in die vergunningsectoren opgenomen worden in het Uitvoeringsbesluit Parkeren Gouda. Met deze wijziging is dat mogelijk gemaakt.

  • H.

    De tekst van artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Was

    Wordt

    Artikel 9 Lijst uitsluitingen parkeervergunningen Gouda (LUP)

    • 1.

      … t/m 2

    • 3.

      Onder een eigen parkeergelegenheid wordt in ieder geval verstaan:

      • a.

        een garage, parkeerplaats, carport of oprit op eigen terrein, welke laatste met een minimale lengte van 4,80 meter en een minimale breedte van 2,30 meter;

      • b.

        een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken op de openbare weg;

    • 4.

      Een parkeerplaats in een parkeergarage of garagebox (mede) gebouwd ten behoeve van de woning. Adressen die als gevolg van lid 1 op de Lijst uitsluitingen parkeervergunningen Gouda onder VUP zijn geplaatst hebben geen recht op bewonersvergunningen, bedrijfsparkeervergunningen of algemene sectorgebonden parkeerterreinvergunningen. Op deze adressen rust de volgende beperking op het adres: “geen recht op een parkeervergunning van het maximum aantal uit te geven bewonersvergunningen, bedrijfsparkeervergunningen of algemene sectorgebonden parkeerterreinvergunningen per adres dat in die sector geldt”.

    • 5.

      Voor adressen die als gevolg van lid 2 op de Lijst uitsluitingen parkeervergunningen Gouda onder U1P zijn geplaatst geldt:

      • a.

        voor bewonersvergunningen:

        • i.

          dat als het adres conform artikel 4 Uitvoeringsbesluit Parkeren Gouda valt in een vergunningsector waar per adres maximaal 1 bewonersvergunning verstrekt wordt, het adres geen recht heeft op bewonersvergunningen;

        • ii.

          dat als het adres conform artikel 4 Uitvoeringsbesluit Parkeren Gouda valt in een vergunningsector waar per adres maximaal 2 bewonersvergunningen verstrekt worden, het adres alleen recht heeft op 2e bewonersvergunningen;

      • 2.

        voor bedrijfsparkeervergunningen dat het adres geen recht heeft op 1e bedrijfsparkeervergunningen en daarmee alleen recht heeft op 2e of volgende bedrijfsparkeervergunningen;

      • 3.

        op deze adressen rust de volgende beperking op het adres: “geen recht op een parkeervergunning van 1”.

    Artikel 9 Lijst uitsluitingen parkeervergunningen Gouda (LUP)

    • 1.

      …t/m 2

    • 3.

      Onder een eigen parkeergelegenheid wordt in ieder geval verstaan:

      • a.

        een garage, parkeerplaats, carport of oprit op eigen terrein, welke laatste met een minimale lengte van 4,80 meter en een minimale breedte van 2,30 meter;

      • b.

        een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken op de openbare weg;

      • c.

        een parkeerplaats in een parkeergarage of garagebox (mede) gebouwd ten behoeve van de woning.

    • 4.

      Adressen die als gevolg van lid 1 op de Lijst uitsluitingen parkeervergunningen Gouda onder VUP zijn geplaatst hebben geen recht op bewonersvergunningen, bedrijfsparkeervergunningen of algemene sectorgebonden parkeerterreinvergunningen. Op deze adressen rust de volgende beperking op het adres: “geen recht op een parkeervergunning van het maximumaantal uit te geven bewonersvergunningen, bedrijfsparkeervergunningen of algemene sectorgebonden parkeerterreinvergunningen per adres dat in die sector geldt”.

    • 5.

      Voor adressen die als gevolg van lid 2 op de Lijst uitsluitingen parkeervergunningen Gouda onder U1P zijn geplaatst geldt:

      • a.

        voor bewonersvergunningen:

        • i.

          dat als het adres conform artikel 4 Uitvoeringsbesluit Parkeren Gouda valt in een vergunningsector waar per adres maximaal 1 bewonersvergunning verstrekt wordt, het adres geen recht heeft op bewonersvergunningen;

        • ii.

          dat als het adres conform artikel 4 Uitvoeringsbesluit Parkeren Gouda valt in een vergunningsector waar per adres maximaal 2 bewonersvergunningen verstrekt worden, het adres recht heeft op een 2e bewonersvergunning;

        • iii.

          dat als het adres conform artikel 4 Uitvoeringsbesluit Parkeren Gouda valt in een vergunningsector waar per adres maximaal 3 bewonersvergunningen verstrekt worden, het adres recht heeft op een 2e bewonersparkeervergunning en een 3e bewonersparkeervergunning;

      • b.

        voor bedrijfsparkeervergunningen dat het adres geen recht heeft op 1e bedrijfsparkeervergunningen en daarmee alleen recht heeft op 2e of volgende bedrijfsparkeervergunningen;

      • c.

        op deze adressen rust de volgende beperking op het adres: “geen recht op een parkeervergunning van 1”.

    • 6.

      Voor de begrippen geldt dat:

      • a.

        daar waar VUP staat, dit gelijk is aan GROP;

      • b.

        daar waar U1P staat, dit gelijk is aan POET.

    Toelichting

    Een foutieve plaatsing van de eerste zin onder lid 4 die onder lid 3 sub c had moeten staan, is hier aangepast.

    In lid 4 is een tekstuele fout aangepast, dat geldt ook voor lid 5 sub a sub ii.

    In lid 5 is onder sub a een sub iii toegevoegd voor de gebieden waar maximaal 3 bewonersvergunningen kunnen worden verstrekt. Hiermee wordt aangegeven dat bewoners in deze gebieden recht hebben op een tweede en derde bewonersparkeervergunning als ze op de Lijst uitsluitingen parkeervergunningen Gouda onder U1P geplaatst zijn. Dat wil zeggen dat ze (hadden) kunnen beschikken over parkeergelegenheid voor maximaal 1 voertuig op eigen terrein. Met dit artikel wordt geregeld dat ze dan niet in aanmerking komen voor de 1e bewonersvergunning en wel in aanmerking komen voor de 2e en 3e bewonersvergunning.

    Ter verduidelijking van de verschillende gehanteerde begrippen is artikel 6 toegevoegd.

  • I.

    Na artikel 9a wordt een nieuw artikel 9b ingevoegd, luidend:

     

    Artikel 9b Overgangsregeling LUP artikel 9 lid 4 en 5

    • 1.

      In afwijking van artikel 9 Parkeerverordening Gouda 2024 en artikel 9 lid 4 en 5 Uitvoeringsbesluit Parkeren Gouda verleent het college een bewonersparkeervergunning mits:

      • a.

        de aanvrager aan kan tonen dat hij al op 11 december 2024 stond ingeschreven en ten tijde van de aanvraag nog steeds is ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) op het adres in de desbetreffende vergunningsector, en;

      • b.

        de aanvrager een verklaring kan overleggen van de VvE of de verhuurder van het complex dat er een wachtlijst is voor de ten behoeve van dat complex aangelegde parkeervoorziening, en;

      • c.

        de aanvrager woont op een adres in vergunningsector 7 of 8, zoals bedoeld in het Besluit aanwijzing gebieden betaald en vergunning parkeren Gouda 2025.

    • 2.

      De bewonersparkeervergunning die overeenkomstig dit artikel is verleend is in afwijking van de Parkeerverordening Gouda 2024 maximaal 6 maanden geldig.

    • 3.

      Er kan 1 keer een verlenging van de onder dit artikel verleende bewonersparkeervergunning worden aangevraagd. Bij aanvraag van de verlenging moet de aanvrager opnieuw een verklaring van de VvE of de verhuurder van het complex overleggen dat er een wachtlijst is voor de ten behoeve van dat complex aangelegde parkeervoorziening. Deze verklaring mag niet ouder zijn dan 2 maanden. De verlenging is geldig tot uiterlijk 28 februari 2026.

    • 4.

      Dit artikel vervalt van rechtswege op 28 februari 2026.

Toelichting

Voor het bestaande gebied met betaald en vergunning parkeren is er een overgangsregeling opgesteld voor de adressen die voorheen wel een parkeervergunning konden verkrijgen en nu onder de nieuwe LUP met toepassing van de verduidelijkte regels niet meer in aanmerking komen. Dat is al in artikel 9a verwerkt. Om degenen die in de nieuwe gebieden onder dezelfde onderdelen van de LUP komen te vallen en daardoor geen parkeervergunning kunnen aanvragen voor hun voertuig de eerste maanden van de regeling tegemoet te komen is artikel 9b opgesteld. Er is voor gekozen voor een periode van 6 maanden en niet gelijk voor een jaar, aangezien het hier niet gaat om bestaande rechten, maar om nieuwe gevallen. Deze bewoners krijgen dan een half jaar de kans om een andere oplossing te zoeken of alsnog in aanmerking te kunnen komen voor een parkeerplaats ten behoeve van het complex. Als er dan nog steeds een wachtlijst blijkt te bestaan, kan de vergunning nog maximaal tot eind van het lopende vergunningenjaar worden verlengd.

Artikel II  

Dit besluit treedt direct nadat het Wijzigingsbesluit Parkeerverordening 2024 (8775) in werking is getreden, in werking, en niet eerder dan per 1 maart 2025.

Aldus besloten in de vergadering van 28 januari 2025.

burgemeester en wethouders van Gouda,

de secretaris,

drs. R.C. Bakker

de burgemeester,

mr. drs. P. Verhoeve

Naar boven