Concept verkeersbesluit - Besluit Verkeersmaatregelen, Batch 303

Ons kenmerk: VTH2025-41549

Categorie: Verkeersbesluit - Verkeerszaken overig

Datum bekendmaking besluit : 24 december 2025

verkeersbesluit: aanwijzen elektrische oplaadplekken voor

elektrische voertuigen

(batch 303 aanwijzen elektrische oplaadplekken)

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DEN HAAG,

gelezen het op 13 november 2025 ingekomen verzoek van [Geanonimiseerd]

het nemen van een verkeersbesluit voor het aanwijzen van een aantal

parkeerplaatsen als oplaadpunt voor elektrische voertuigen door middel van

plaatsing van het bord E08c en plaatsing van het bord E08c met onderbord met de

tekst (“10:00 - 22:00 uur”) op

verschillende locaties in de gemeente Den Haag;

gelezen de op 8

december 2025 ontvangen brief van de Politie Den Haag, Dienst Regionale

Operationele Samenwerking, Afdeling Infrastructuur, Team Verkeer;

overwegende,

dat de gemeente Den Haag elektrisch vervoer stimuleert.

Daarom is er in 2012 gestart met het plaatsen van openbare laadpalen. Het is de

wens van de gemeente Den Haag om meer laadpalen te realiseren. De gemeente Den

Haag plaatst openbare laadpalen. Dit geschiedt enerzijds vraag gestuurd door

burgers en bedrijven, anderzijds door de gemeente Den Haag zelf, mede op basis

van gebruiksdata. In het coalitieakkoord 2022-2026 is opgenomen dat het college

het aantal laadpalen voor elektrisch aangedreven voertuigen verder wil

uitbreiden;

dat in het verkeersbesluit wordt gevraagd naar 2

gereserveerde parkeervakken. Bij de realisatie van de openbare laadpaal wordt

kort erna één laadvak ingericht. Bij een stijgende vraag naar

laadmogelijkheden, wordt de tweede laadvak ook ingericht. Gezien de steeds

sneller groeiende behoefte naar elektrisch laden in de openbare ruimte en de te

plaatsen laadpalen twee laad-aansluitingen hebben, wordt bij aanvraag van dit

verkeersbesluit verzocht om voor deze locaties alvast twee parkeerplaatsen aan

te wijzen (Rotterdams model). Dit om bij de verwachte behoefte voor een tweede

oplaadplaats deze snel kan worden ingericht. Op die manier kan een

(strategisch) netwerk ontstaan, dat zoveel mogelijk dekkend is;

dat gezien het gestelde in artikel 21 van het Besluit

administratieve bepalingen inzake het

wegverkeer juncto artikel 2 Wegenverkeerswet kan worden

opgemerkt dat met het nemen

van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het volgende wordt

nagestreefd:

-

het instandhouden van de weg en het waarborgen

van de bruikbaarheid daarvan;

 

dat het voornemen om deze verkeersmaatregel(en) in te

stellen op de voorgeschreven wijze is

gepubliceerd en gedurende een periode van vier weken ter

inzage heeft gelegen teneinde

belanghebbenden in de gelegenheid te stellen een zienswijze

daarop kenbaar te maken;

dat wel/geen reactie is ingekomen;

dat ten aanzien van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het

overleg als bedoeld in artikel 24

van het Besluit administratieve bepalingen inzake het

wegverkeer heeft plaatsgevonden;

dat de betreffende weggedeelten in beheer zijn bij de

gemeente Den Haag en zijn gelegen binnen de bebouwde kom van die gemeente;

gelet op de mandaatregeling van burgemeester en wethouders

van Den Haag en het daarop

gebaseerde ondermandaatbesluit;

gelet op artikel 18 eerste lid onder d van de

Wegenverkeerswet 1994, juncto artikel 1, artikel 4

eerste lid, artikel 12 onder a en b, artikel 18, artikel 21

en 24 van het Besluit administratieve

bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 460, 1990);

BESLUITEN:

  • 1.

  • 3.

    door het plaatsen van

  • 4.

    borden volgens model E08c van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels

  • 5.

    en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), met onderbord met de tekst:

  • 6.

    “10:00 – 22:00 uur, alsmede het aanbrengen van een kruismarkering,

  • 7.

    onderstaande weggedeelten aan te wijzen als parkeergelegenheid alleen

  • 8.

    bestemd voor de voertuigcategorie of groep die op het bord is aangegeven

  • 9.

    (tevens inhoudende een parkeerverbod voor andere voertuig categorieën),

  • 10.

    dit gedurende de genoemde uren en zoals aangegeven situatietekening:

  • 11.

I.01: Softbalplein 14 (2

insteekparkeervakken)/Leidschenveen-Ypenburg;

I.02: Smitsdijk 2 (2

insteekparkeervakken)/Leidschenveen-Ypenburg;

I.03: Noortdijk 1 (2

langsparkeervakken)/Leidschenveen-Ypenburg;

I.04: Hattemlaan 14T (2

langsparkeervakken)/Escamp;

I.05: Vleerstraat 75 (2

langsparkeervakken)/Centrum;

I.06: Rhijnvis Feithlaan 59 (2

langsparkeervakken)/Escamp;

I.07: Van Boetzelaerlaan 162 (2

langsparkeervakken)/Scheveningen;

  • 1.

  • 3.

    door het plaatsen van een

  • 4.

    bord volgens model E08c van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en

  • 5.

    verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990, alsmede het aanbrengen van een

  • 6.

    kruismarkering de onderstaande weggedeelten aan te wijzen als

  • 7.

    parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuig- categorie of groep die

  • 8.

    op het bord is aangegeven (tevens inhoudende een parkeerverbod voor andere

  • 9.

    voertuig categorieën), dit zoals aangegeven op de hierna genoemde

  • 10.

    situatietekeningen:

  • 11.

II.01: Van Hogenhoucklaan 70 (2

langsparkeervakken)/Haagse Hout;

II.02: Parelmoerhorst 67 (2

langsparkeervakken)/Haagse Hout;

II.03: Saffierhorst 358 (2

langsparkeervakken)/Haagse Hout;

II.04: Bekerstraat 1 (2

langsparkeervakken) Leidschenveen-Ypenburg;

II.05: Riddersdreef 13 (2

langsparkeervakken)/Escamp;

II.06: Nijkampvaart 106 (2

insteekparkeervakken)/Leidschenveen-Ypenburg;

II.07: Klaverveld 51 (2

insteekparkeervakken)/ Leidschenveen-Ypenburg;

II.08: Hellingweg 11B (2

insteekparkeervakken)/Scheveningen;

II.09: Gabriela Mistrallaan 2 (2

langsparkeervakken)/Loosduinen;

II.10: Harry Pauwlaan 13 (2

langsparkeervakken)/Leidschenveen-Ypenburg;

II.11: Hart Nibbrigkade 122 (2

langsparkeervakken)/Haagse Hout;

II.12: Pieter Langendijkstraat

518 (2 langsparkeervakken)/Escamp;

II.13: Schermerstraat 11 (2

langsparkeervakken)/Escamp;

II.14: Meervalsingel 6 (2

langsparkeervakken)/ Leidschenveen-Ypenburg;

II.15: Goudkarpersingel 17 (2

langsparkeervakken)/ Leidschenveen-Ypenburg;

II.16: Vlierboomstraat 2 (2

langsparkeervakken)/Segbroek;

II.17: Hortensiastraat 191 (2

langsparkeervakken)/Segbroek;

II.18: Goudreinetstraat 408 (2

langsparkeervakken)/Segbroek;

  • 1.

  • 3.

    dat als gevolg van de

  • 4.

    bovenomschreven verkeersmaatregelen alle eerder genomen verkeersmaatregelen/-verkeersbesluiten

  • 5.

    die hierop betrekking hebben, worden ingetrokken (en de daarmee samenhangende

  • 6.

    verkeerstekens worden verwijderd) en wel voor zover het gestelde daarin direct

  • 7.

    betrekking heeft op hetgeen thans opnieuw wordt geregeld;

  • 8.

  • 1.

  • 3.

    dat bovengenoemde

  • 4.

    maatregel(en) gelden op de wijze als aangegeven op de bij dit besluit

  • 5.

    behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening, die

  • 6.

    kan worden ingezien bij het Haags Informatiecentrum, Spui 70, Den Haag;

  • 7.

Zienswijze

Heeft u een andere opvatting over dit besluit? En bent u

belanghebbende? Dan kunt u een zienswijze indienen.

Stuur dit uiterlijk binnen vier weken na de datum

bekendmaking van het voorgenomen besluit in.

 

Heeft u een e-mailadres? Stuur uw zienswijze dan per

e-mailbericht naar: verkeersbesluiten@denhaag.nl

 

Indien u niet beschikt over een e-mailadres, dan kunt u uw

zienswijze ook opsturen naar het volgende adres:

 

Dienst Stadsbeheer, afdeling Vergunningen &

Handhaving

Postbus 12651

2500 DJ Den Haag

Telefoon: (070) 353 69 06

 

Vermeld in uw zienswijze:

naam, adres, telefoonnummer (waar wij u overdag kunnen

bereiken) en e-mailadres;

de datum en handtekening;

een duidelijke omschrijving van het besluit waar uw

zienswijze op is gericht. Stuur een kopie van het besluit mee en noem het

kenmerk;

de argumenten voor zienswijze.

 

Dient u namens iemand anders de zienswijze in? Stuur dan een

schriftelijke en ondertekende verklaring (volmacht) mee waaruit blijkt dat u

namens die persoon de zienswijze mag indienen.

 

Naar boven