Gemeenteblad van Amsterdam
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amsterdam | Gemeenteblad 2025, 566034 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amsterdam | Gemeenteblad 2025, 566034 | ander besluit van algemene strekking |
Besluit van het dagelijks bestuur van stadsdeel Zuid van de gemeente Amsterdam betreffende het niet toestaan van tijdelijke toiletten en schaftketen in de P.C. Hoofstraat en het aanwijzen van 2 clusterlocaties
Afbeelding 1. Kaart met verbodsgebied tussen de rode stippellijnen en de clusterlocaties (nr. 1 en nr. 2)
Afbeelding 2. Clusterlocatie 1: Oostelijk deel van de Jan Luijkenstraat (t.h.v. nr. 2)
Foto en kaart met aanduiding van de aangewezen vakken
Afbeelding 3. Clusterlocatie 2: Honthorststraat (t.h.v. nr. 2)
Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 december 2025
Het college van burgemeester en wethouderhouders van Amsterdam, namens hen
Het dagelijks bestuur van stadsdeel Zuid van Amsterdam
De plaatsvervangend voorzitter
De heer R. Piers
De Secretaris
Mevrouw O. Leijten
Ervaren overlast door bouwactiviteiten
Binnen Amsterdam zijn er sterke verschillen in ervaren van overlast door bouwactiviteiten. Overlast centreert zich met name in de binnenstad en in de vooroorlogse buurten van stadsdelen Zuid en West. Dit houd verband met het (hogere) aantal bouwactiviteiten dat hier plaats vindt. De vormen van overlast zijn gevarieerd, het gaat onder meer om geluidsoverlast, hinderlijke objecten op de stoep, een rommelig straatbeeld, parkeerplekken die bezit worden gehouden, veel laden- en lossen. De kern van het probleem lijkt dan ook vooral te zitten in de som van al deze factoren: overlast wordt met name ervaren door de vele, opeenvolgende en langdurige bouwactiviteiten (in de openbare ruimte).
Jaarlijks worden er tienduizenden objectmeldingen gedaan en objectvergunningen en tijdelijke verkeersmaatregelen (TVM) aangevraagd en verleend. Met de vergunningverlening worden eisen en voorwaarden gesteld op het gebied van toegankelijkheid, veiligheid en bereikbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan minimum doorloopruimte en het stremmen op specifieke tijden.
De vergunningsaanvragen worden (voor objecten en tijdelijke verkeersmaatregelen) op zichzelf bekeken en beoordeeld. Daarbij wordt rekening gehouden met het karakter (en de drukte) van de locatie. Het aantal reeds vergunde objecten of reeds gereserveerde parkeervakken in de nabije omgeving (de actuele of toekomstige situatie op straat) wordt echter niet meegenomen in de afweging: er is dus geen sturing op het ‘totaal’.
Hoewel met gebiedsgericht toezicht voor bouwactiviteiten van THOR goede stappen worden gezet om overlast te beperken, is er een grote discrepantie tussen de beschikbare capaciteit en de hoeveelheid objecten rondom bouwdynamiek en overlast.
Aanwijzen van specifieke locaties voor clustering van objecten P.C. Hooftstraat
Het clusteren van objecten op specifieke locaties kan de rest van de straat vrijspelen en daarmee mogelijk overlast in het geheel verminderen. We willen onderzoeken of dit werkt: zowel wat betreft de overlast voor de omgeving als voor de uitvoerbaarheid binnen de organisatie.
Dat doen we met een pilot in de P.C. Hooftstraat. Als onderdeel van de pilot plaatsen we tijdelijke toiletten en schafketen in een deel van deze straat, en wijzen we twee locaties in de zijstraten aan waarop een maximaal aantal van 3 tijdelijke toiletten en maximaal 3 schatketen mag worden geplaatst.
De pilot geldt alleen voor de objecten tijdelijke toiletten en schaftketen. Voor puinbakken is een locatie op afstand onwenselijk, omdat er zo mogelijk opslag van puin/materiaal op de stoep ontstaat, en omdat er meer puin/materiaal in de openbare ruimte verplaatst moet worden. Beide factoren kunnen juist zorgen voor meer overlast.
Duur van de pilot en verlenging
Al op 3 juni 2025 heeft het DB Zuid besloten om te starten met de pilot clusterlocaties. De duur van de pilot was vastgesteld van 1 juli 2025 tot en met 31 december 2025. Daarbij werd aangegeven dat de pilot zou kunnen worden verlengd, als deze periode te kort bleek om een goed beeld te krijgen.
Met het huidige besluit wordt deze pilot verlengd. Dat komt omdat we op dit moment nog niet voldoende inzichtelijk kunnen maken welke effecten de pilot heeft op de ervaren overlast én wat dit betekent voor de werkprocessen in de organisatie. Daarvoor zijn twee redenen. Allereerst zijn er in de aanvankelijke pilotperiode maar enkele vergunningen aangevraagd en verleend voor het plaatsen van schaftketen of tijdelijke toiletten in de clusterlocaties. Daardoor kunnen we nu nog niet goed bekijken wat het effect is op de organisatie. Ten tweede is alleen de Honthorstraat daadwerkelijk gebruikt als clusterlocatie. Dat komt omdat de locatie aan de Jan Luijkenstraat nog niet beschikbaar was. De betreffende parkeervakken waren tot voor kort in gebruik waren als taxistandplaats. Deze taxistandplaatsen zouden worden verplaatst, maar de uitvoering daarvan heeft veel vertraging opgelopen. Uiteindelijk kwamen deze plekken pas medio november 2025 beschikbaar voor het plaatsen van tijdelijke objecten. Door de pilot nu te verlengen kunnen we ook deze tweede clusterlocatie onderzoeken.
De pilot wordt nu verlengd tot en met augustus 2026. We verwachten dat we na een ruim een jaar voldoende tijd hebben gehad om de effectiviteit en uitvoerbaarheid van de pilot te testen.
Gebiedsafbakening en clusterlocaties
Om te beoordelen of afbakening van locaties waar tijdelijke toiletten en schaftketen mogen worden geplaatst werkt, wordt een pilotgebied aangewezen te weten:
Een pilot betekent niet dat deze locaties ook in de toekomst de locaties zijn waar objecten geplaatst mogen worden. Dat moet de evaluatie uitwijzen.
Tijdens de pilot wordt gemonitord wat de effecten zijn van het verplicht plaatsen van tijdelijke toiletten en schaftketen op de aangewezen locaties. Indien nodig kan worden bijgestuurd mocht blijken dat er toch meer vraag naar het plaatsen van tijdelijke toiletten en of schaftketen is. Tevens zal na afloop van de proef worden geëvalueerd wat de effecten zijn geweest van de aanwijzing. De instrumenten die voor de monitoring en evaluatie worden ingezet zijn:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-566034.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.