Gemeenteblad van Vijfheerenlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2025, 565898 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2025, 565898 | beleidsregel |
Horecabeleid Gemeente Vijfheerenlanden
In 2023 is het Horecabeleid Vijfheerenlanden geschreven, aangezien de afzonderlijke beleidsnota’s van de drie voormalige gemeenten door de herindeling waren vervallen. In 2025 is er met een frisse blik naar dit beleidsstuk gekeken, waarna kleine aanpassingen hebben plaatsgevonden. Het doel blijft eveneens hetzelfde: duidelijkheid scheppen voor zowel inwoners, bezoekers als ondernemers.
Binnen de horeca geldt verschillende regelgeving. Hierbij valt onder andere te denken aan de Alcoholwet. Dit horecabeleid richt zich met name op regelgeving uit de Algemene plaatselijke verordening Vijfheerenlanden (Apv).
Het beleid dient als leidraad voor de ambtelijke organisatie van Vijfheerenlanden. Het biedt een actuele basis voor vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Het geactualiseerde Horecabeleid 2025 treedt op 1 januari 2026 in werking.
1. Stand van zaken en ontwikkelingen
1.2 Verantwoordelijk ondernemer voorkomt overlast
Horecagelegenheden brengen gezelligheid en levendigheid met zich mee. Daarnaast kunnen zij een bron van overlast, met name door geluid van muziek en bezoekers, vormen. Bij afhaal- en bezorghoreca kunnen er problemen zijn rond parkeer- en verkeersbewegingen.
De horeca vervult zelf een belangrijke rol om overlast te beperken. De gemeente draagt zorg voor het vergunningenstelsel, waarbij onder andere de integriteit van de aanvrager (middels een Bibob-toets) wordt getoetst. Toezicht en handhaving speelt hierbij een belangrijke rol, door de inzet van Boa’s met een Alcoholwet bevoegdheid.
1.3 Overlegstructuur Vijfheerenlanden
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft haar afdelingsstructuur aangepast aan de nieuwe gemeente. De betrokken afdeling van KHN is actief met bestuursleden vanuit de drie oorspronkelijke gemeenten en wordt ondersteund door een consulent vanuit de landelijke organisatie. Zij vertegenwoordigen de lokale horeca* tijdens de overleggen, die twee keer per jaar, met de gemeente plaatsvinden. Op de agenda komen ten minste: de actualiteit van regelgeving, ervaringen uit de praktijk en eventuele geconstateerde problemen (vanuit zowel gemeente als horeca).
2.1 Definitie openbare inrichting
In artikel 2:27 Apv is de definitie van openbare inrichting opgenomen.
** In de praktijk ontstaat met enige regelmaat onduidelijkheid over de term afhaal- en/of bezorgzaak. Er is in ieder geval sprake van een afhaal- en/of bezorgzaak wanneer er voedsel verstrekt wordt voor directe consumptie. Ook als in de inrichting geen tafels aanwezig zijn en er voedsel wordt verstrekt voor consumptie elders (denk onder anderen aan sushi, pizza, shoarma) is er sprake van een afhaal- en/of bezorgzaak. Voor deze zaken geldt dus een exploitatievergunningplicht.
2.2 Exploitatievergunningplicht
Op grond van artikel 2:28, lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening Vijfheerenlanden (Apv) is het verboden zonder exploitatievergunning een openbare inrichting te exploiteren. In het artikel is ook een aantal uitzonderingen opgenomen. Er geldt geen uitzondering gedurende de periode dat ondernemers nog niet over een exploitatievergunning beschikken wanneer zij een bestaande horecazaak overnemen.
Ook kan het zijn dat een ondernemer naast een exploitatievergunning een extra vergunning nodig heeft, wanneer hij alcoholhoudende dranken schenkt of een speelautomaat in de inrichting plaatst.
De gemeente voert graag een (intake-/kennismakings)gesprek met de ondernemer om de initiatiefnemer op weg te helpen bij het aanvragen van de benodigde vergunning(en).
Voor het indienen van een aanvraag voor een exploitatievergunning wordt het vastgestelde digitale aanvraagformulier gebruikt (Exploitatievergunning horecabedrijf | Gemeente Vijfheerenlanden).
2.4 Voorschriften exploitatievergunning
De burgemeester kan aan de exploitatievergunning voorschriften verbinden. Dit is altijd maatwerk. Enkele voorbeelden van voorschriften zijn opgenomen in bijlage I. De voorschriften kunnen verbonden worden om de belangen te beschermen waarvoor de vergunning noodzakelijk is. Zo kan de burgemeester bijvoorbeeld voorschriften opnemen over de duur van de vergunning, afwijkende openingstijden of voorschriften waardoor de vergunninghouder extra maatregelen dient te nemen om overlast te voorkomen of de openbare orde te beschermen. Overtreding van de voorschriften kan verschillende gevolgen hebben, met in het uiterste geval het intrekken van de vergunning.
Voor openbare inrichtingen gelden de geluidsregels zoals bepaald in het omgevingsplan. Zo stelt art. 4.51 dat acht keer per jaar een verruiming van de normen mogelijk is, wanneer dit minstens twee weken voor de activiteit gemeld wordt bij de gemeente. Deze activiteit dient binnen in de inrichting plaats te vinden (ofwel, niet op het terras) en mag tot uiterlijk 01:00 uur duren.
De gemeente denkt graag met de ondernemer mee over de vraag of er sprake is van een incidentele festiviteit of dat er een evenementenvergunning nodig is.
De actuele sluitingstijden zijn gericht op het faciliteren van het gefaseerd verlaten van de horecazaken door bezoekers. Deze regels zijn opgenomen in art. 2.29 Apv. Tussen 02:00 uur en 07:00 uur mogen bezoekers niet toegelaten worden, enkel nog de zaak verlaten. Na 02:00 uur gelden er geen uitzonderingen, ook niet voor rokers.
Voor terrassen geldt een sluitingstijd op zondag tot en met donderdag tussen 23:00 uur en 07:00 uur en op vrijdag en zaterdag tussen 24:00 uur en 07:00 uur. Gedurende deze uren mogen terrassen niet in gebruik zijn.
Na een uitgebreide heroverweging zijn eind 2021 bovenstaande sluitingstijden opgenomen in de Apv. In dezelfde periode heeft KHN haar wens uitgesproken om de sluitingstijden van de terrassen te verruimen. Vervolgens heeft er een pilot plaatsgevonden in 2022. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een ontheffingsmogelijkheid in de Apv van het sluitingsuur van het terras (zie art. 2.29, lid 5 Apv).
4. Paracommerciële rechtspersonen
Paracommercie is de verzamelterm voor horeca-activiteiten die plaatsvinden bij niet commerciële rechtspersonen. Voorbeelden hiervan zijn: educatieve, recreatieve, sociaal, culturele, sportieve, levensbeschouwelijke en godsdienstige instellingen.
Horeca met een paracommerciële rechtspersoon hebben een concurrentie voordeel ten opzichte van commerciële horeca. Om oneerlijke mededinging te voorkomen stelt de gemeente daarom regels in de Apv met betrekking tot deze horecabedrijven.
In de Apv wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten paracommerciële horeca. De rechtsvorm is bepalend of het paracommerciële horeca betreft (zie art. 1, lid 1 Alcoholwet). Hier hangen vervolgens de schenktijden mee samen.
1. Paracommerciële rechtspersonen t.b.v. sociale interactie
Deze rechtspersoon richt zicht met name op het organiseren van activiteiten voor sociale interactie. Paracommerciële horeca, gericht op het faciliteren van sociale interactie, mag dagelijks alcoholhoudende drank verstrekken tussen 13.00 en 01.00 uur.
2. Overige paracommerciële rechtspersonen (bijvoorbeeld sportverenigingen)
Alle overige paracommerciële horeca mag uitsluitend alcoholhoudende drank verstrekken op maandag t/m donderdag van 18.00 tot 22.00 uur en op vrijdag t/m zondag van 15.00 tot 24.00 uur.
Voor alle paracommerciële horeca geldt dat er voor bijeenkomsten van persoonlijke aard, onder voorwaarden, maximaal 6 keer per jaar alcoholhoudende drank verstrekt mag worden (zie art. 2:34b, lid 3 onder a Apv).
De mogelijkheid bestaat dat een sportkantine of dorps-/buurthuis wordt geëxploiteerd door een commerciële uitbater. Deze commerciële uitbater dient te voldoen aan de gestelde eisen aan commerciële horeca die voortkomen uit de Alcoholwet en de Apv. Wel kan de bedrijfsvoering beperkt zijn door bepalingen uit het omgevingsplan. Zo kan bepaald zijn dat horeca-activiteiten ondergeschikt dienen te zijn aan de hoofdactiviteit.
Daardoor kan het mogelijk zijn dat het niet is toegestaan om gasten aan te trekken die alleen gebruik maken van de horeca en niet deelnemen aan de hoofdactiviteit.
Voor het organiseren van een evenement met muziek op een terras is een evenementenvergunning nodig (denk hierbij aan een DJ of zanger op het terras). Dit evenement kan aansluiten bij een evenement rondom de openbare inrichting, maar kan ook een zelfstandig evenement zijn. Meer informatie over evenementen bij horeca is te lezen in het Evenementenbeleid gemeente Vijfheerenlanden.
5.2 Bakken en tappen op terrassen
Dranken en etenswaren dienen vanuit de inrichting te worden geserveerd. Tapinstallaties en apparaten voor het bereiden, koken, bakken, braden of verwarmen van eetwaren mogen niet op het terras worden geplaatst.
Wordt er gebakken en/of getapt tijdens een evenement of een nationale/culturele feestdag, zoals bijvoorbeeld Koningsdag of een Paardenmarkt? De burgemeester kan dan nadere regels stellen (maatwerk).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-565898.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.