Gemeenteblad van Amersfoort
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amersfoort | Gemeenteblad 2025, 563457 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amersfoort | Gemeenteblad 2025, 563457 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit gemeente Amersfoort wijk Leusderkwartier: het aanwijzen van fietsstroken op de Bosweg
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 21 februari 2024 is deze bevoegdheid in het Bevoegdhedenbesluit Gemeente Amersfoort 2024 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
- De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
- Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.
De Bosweg is een weg als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994 en is gelegen binnen de bebouwde kom van Amersfoort. Deze weg is in beheer bij de gemeente Amersfoort. De gemeentelijke wegencategorisering van Amersfoort sluit aan op de categorisering zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig Wegverkeer. De Bosweg is gecategoriseerd als GOW30, wat inhoudt dat deze weg een dubbelfunctie heeft van verkeer en verblijven.
In het coalitieakkoord 2022-2026 heeft het college van Amersfoort aangegeven meer ruimte voor fietsers en voetgangers te willen creëren. Ter invulling van die doelstelling, en in overeenkomst met de hiervoor genoemde landelijke trend, wordt in de gehele stad een maximumsnelheid van 30 km/u als norm genomen en op rondwegen (2x2 rijstroken) een maximumsnelheid van 50 km/u.
Een maximumsnelheid van 30 km/u als standaard binnen de bebouwde kom vraagt om een nieuwe wegcategorisering. Aan de hand van het “Afwegingskader 30 km/u” en de publicatie “Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30” van het CROW is een herziening van de wegencategorisering gemaakt. In de “Wegencategorisering 2040” is vervolgens de ambitie om 30km/u als norm te nemen voor de stad vertaald door aan te geven wat de gewenste maximumsnelheid per wegvak is. De wegencategorisering is opgenomen in het omgevingsprogramma mobiliteit. Het omgevingsprogramma is vastgesteld op 13 mei 2025.
In deze nieuwe wegencategorisering is de Bosweg aangewezen als GOW 30. Ondersteunend aan deze maatregel is het wenselijk om hier ook in de inrichting rekening mee te houden. Hierin is met name de herkenbaarheid van de GOW 30 van belang. Om deze reden wordt vastgehouden aan de ‘Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30’ van het CROW uit mei 2023.
Op of rondom de Bosweg liggen geen voorzieningen voor fietsers met als gevolg dat fietsers op de rijbaan moeten rijden. De aan te leggen fietsstroken dragen bij aan het beschermen van fietsers en snorfietsers op de rijbaan omdat andere bestuurders geacht worden deze fietsstroken niet te gebruiken. Daarmee worden andere bestuurders min of meer gedwongen om de fietsstroken zoveel mogelijk vrij te laten voor fietsers en snorfietsers. Daardoor ontstaat een veiligere verkeersruimte tussen auto’s en (snor-)fietsers. Door het scheiden van de verschillende soorten verkeersdeelnemers nemen de ongevalsrisico’s af.
Om bovenstaande redenen worden op de rijbaan van de Bosweg tussen het kruispunt van de Bosweg met de Celsiusstraat en het kruispunt met de Vossenstraat aan weerszijden van de rijbaan fietsstroken gerealiseerd door middel van het aanbrengen van een witte onderbroken streep en het aanbrengen van fietssymbolen, zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990. Tevens volgt hieruit dat, blijkens artikel 23 lid 1b van het RVV 1990, de bestuurder zijn voertuig niet mag laten stilstaan op een fietsstrook, of op de rijbaan langs een fietsstrook.
Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekt de hiervoor genoemde verkeersmaatregel tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg. Deze belangen worden van groter belang geacht dan de vrijheid van verkeer. Het treffen van genoemde verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.
De in dit verkeersbesluit genoemde maatregel leidt niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.
De gemandateerde verkeersspecialist van de politie Midden-Nederland heeft geadviseerd over het voorgenomen verkeersbesluit, en heeft daarbij aangegeven dat deze instemt met de maatregel.
Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:
1. door middel van het aanbrengen van een witte onderbroken streep en fietssymbolen op de Bosweg tussen het kruispunt met de Celsiusstraat en het kruispunt met de Vossenstraat fietsstroken aan te wijzen zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990.
2. Een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets.
Dit verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van acht weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken. De daadwerkelijke uitvoering van het besluit geldt zodra de situatie als in de situatieschets is ingericht.
Dit verkeersbesluit wordt gepubliceerd in de Gemeenteberichten.
Burgemeester en wethouders van Amersfoort,
Afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling
Iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan ingevolge van het bepaalde in de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) na bekendmaking hiervan binnen zes weken een gemotiveerd bezwaarschrift hiertegen indienen bij het college van burgemeester en wethouders,
Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht zijn ondertekend en zijn gedateerd en ten minste uw naam en adres vermelden, een omschrijving van dit besluit en de gronden van het bezwaar. Burgemeester en wethouders verzoeken u in het bezwaarschrift een telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Informatie hierover vindt u op de site www.amersfoort.nl/bezwaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-563457.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.