Gemeenteblad van Amersfoort
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amersfoort | Gemeenteblad 2025, 563214 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amersfoort | Gemeenteblad 2025, 563214 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit gemeente Amersfoort wijk Zielhorst: het aanwijzen van fietsstroken op de Bombardonstraat
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 21 februari 2024 is deze bevoegdheid in het Bevoegdhedenbesluit Gemeente Amersfoort 2024 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
- De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
- Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.
De Bombardonstraat is een weg als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994 en is gelegen binnen de bebouwde kom van Amersfoort. Deze weg is in beheer bij de gemeente Amersfoort. De gemeentelijke wegencategorisering van Amersfoort sluit aan op de categorisering zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig Wegverkeer. De Bombardonstraat is gecategoriseerd als GOW 30, wat inhoudt dat deze weg een dubbelfunctie heeft van verkeer en verblijven.
In het coalitieakkoord 2022-2026 heeft het college van Amersfoort aangegeven meer ruimte voor fietsers en voetgangers te willen creëren. Ter invulling van die doelstelling, en in overeenkomst met de landelijke trend wordt in de gehele stad een maximumsnelheid van 30 km/u als norm genomen en op rondwegen (2x2 rijstroken) een maximumsnelheid van 50 km/u.
Een maximumsnelheid van 30 km/u als standaard binnen de bebouwde kom vraagt om een nieuwe wegcategorisering. Aan de hand van het “Afwegingskader 30 km/u” en de publicatie “Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30” van het CROW is een herziening van de wegencategorisering gemaakt. In de “Wegencategorisering 2040” is vervolgens de ambitie om 30 km/u als norm te nemen voor de stad vertaald door aan te geven wat de gewenste maximumsnelheid per wegvak is. De wegencategorisering is opgenomen in het omgevingsprogramma mobiliteit. Het omgevingsprogramma is vastgesteld op 13 mei 2025.
In deze nieuwe wegencategorisering is de Bombardonstraat aangewezen als GOW 30. Ondersteunend aan deze maatregel is het wenselijk om hier ook in de inrichting rekening mee te houden. Hierin is met name de herkenbaarheid van de GOW 30 van belang. Om deze reden wordt vastgehouden aan de ‘Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30’ van het CROW uit mei 2023.
Rondom de Bombardonstraat liggen een aantal stukjes vrijliggend fietspad die middels verkeersbord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 aangewezen zijn als verplicht fietspad. Dit zijn veelal koppelstukken tussen de wegen die parallel liggen aan de Bombardonstraat waar nu de fietsroute overheen gaat. Vanwege de herkenbaarheid van de Bombardonstraat als GOW 30 is het de wens de fietsroute hier overheen te laten lopen en hier fietsstroken te realiseren.
Door het realiseren van de fietsstroken verliezen deze koppelstukken een deel van hun functie. Deze fietspaden worden daarom opgeheven en aangewezen als onverplichte fietspaden. De aan te leggen fietsstroken dragen bij aan het beschermen van fietsers en snorfietsers op de rijbaan omdat andere bestuurders geacht worden deze fietsstroken niet te gebruiken. Daarmee worden andere bestuurders min of meer gedwongen om de fietsstroken zoveel mogelijk vrij te laten voor fietsers en snorfietsers. Daardoor ontstaat meer vrijgelaten verkeersruimte tussen auto’s en (snor-)fietsers. en mogen (snor-)fietsers rekenen op een vrij en veilig gebruik van de fietsstroken. Dat Met de maatregel aan fietsers - en snorfietsen met uitgeschakelde motor of als elektrisch voertuig- daarmee de keuze wordt geboden om hetzij van de fietsstroken dan wel van de onverplichte fietspaden gebruik te maken. Door het scheiden van de verschillende soorten verkeersdeelnemers nemen de ongevalsrisico’s af.
Om bovenstaande redenen worden op de rijbaan van de Bombardonstraat tussen het kruispunt met de Dudokstraat en het kruispunt met de Trompetstraat aan weerszijden van de rijbaan fietsstroken gerealiseerd door middel van het aanbrengen van een witte onderbroken streep en fietssymbolen, zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990. Tevens volgt hieruit dat, blijkens artikel 23 lid 1b van het RVV 1990, de bestuurder zijn voertuig niet mag laten stilstaan op een fietsstrook, of op de rijbaan langs een fietsstrook. Op de koppelstukken worden de verplichte fietspaden opgeheven en worden aangeduid als onverplicht fietspad.
De fietsstroken woorden dusdanig aangelegd zodat de bushaltes bereikbaar blijven voor bestuurders die passagiers willen laten in-of uitstappen. De Bombardonstraat sluit aan beide uiteinden op bestaande 30 km/uur zones aan.
Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekt de hiervoor genoemde verkeersmaatregel tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg. Deze belangen worden van groter belang geacht dan de vrijheid van verkeer. Het treffen van genoemde verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.
De in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen leidt niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.
De gemandateerde verkeersspecialist van de politie Midden-Nederland heeft geadviseerd over het voorgenomen verkeersbesluit, en heeft daarbij aangegeven dat deze instemt met de maatregel.
Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:
1. door middel van het aanbrengen van een witte onderbroken streep en fietssymbolen op de Bombardonstraat tussen het kruispunt met de Dudokstraat en het kruispunt met de Trompetstraat fietsstroken aan te wijzen zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990.
2. door middel van het verwijderen van bord G11 met bijbehorende onderborden uit bijlage 1 van het RVV 1990 de verplichte fietspaden rondom de Bombardonstraat op te heffen.
3. door middel van het plaatsen van bord G13 van bijlage 1 van het RVV 1990 dezelfde fietspaden aan te wijzen als onverplichte fietspaden.
4. Een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets.
Kruispunt Bombardonstraat - Tamboerijnstraat
Kruispunt Bombardonstraat – Triangelstraat
Kruispunt Bombardonstraat – Citerpad
Kruispunt Bombardonstraat – Trombonestraat
Kruispunt Bombardonstraat – Trompetstraat
Dit verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van acht weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken. De daadwerkelijke uitvoering van het besluit geldt zodra de situatie als in de situatieschets is ingericht.
Dit verkeersbesluit wordt gepubliceerd in de Gemeenteberichten.
Burgemeester en wethouders van Amersfoort,
Afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling
Iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan ingevolge van het bepaalde in de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) na bekendmaking hiervan binnen zes weken een gemotiveerd bezwaarschrift hiertegen indienen bij het college van burgemeester en wethouders,
Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht zijn ondertekend en zijn gedateerd en ten minste uw naam en adres vermelden, een omschrijving van dit besluit en de gronden van het bezwaar. Burgemeester en wethouders verzoeken u in het bezwaarschrift een telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Informatie hierover vindt u op de site www.amersfoort.nl/bezwaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-563214.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.